Engelskt namn: Social and Environmental Entrepreneurship C
Denna kursplan gäller: 2015-08-17 till 2015-08-23 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2024-08-19
Kursplan för kurser med start mellan 2020-12-21 och 2024-08-18
Kursplan för kurser med start mellan 2018-08-27 och 2020-12-20
Kursplan för kurser med start mellan 2016-08-29 och 2018-08-26
Kursplan för kurser med start mellan 2015-08-24 och 2016-08-28
Kursplan för kurser med start innan 2015-08-23
Kurskod: 2FE209
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Företagsekonomi: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: USBE Företagsekonomi
Beslutad av: Rektor för Handelshögskolan, 2014-10-30
Socialt entreprenörskap och ekoprenörskap har blivit flitigt använda begrepp, både i Sverige och internationellt. Men vad innebär dessa former av entreprenörskap egentligen? Hur ser dagens praktik ut? Och vad har denna praktik för betydelse för samhällsutvecklingen? Med utgångspunkt i aktuella samhällsutmaningar kommer det här momentet att utforska, problematisera och analysera – teoretiska, praktiska och politiska perspektiv – på dessa former av entreprenörskap.
Efter genomgånget moment ska den studerande kunna:
Företagsekonomi 60 hp varav Företagsekonomi A och Företagsekonomi B 60 hp eller motsvarande i något av följande ämnen: ekonomisk historia, idéhistoria, informatik, media och kommunikationsvetenskap, pedagogik, psykologi, socialt arbete, sociologi, statsvetenskap.
Gymnasium: Engelska B/6
På den här kursen ges möjlighet att fördjupa kunskaperna om det sociala entreprenörskapet/ekoprenörskapet i teori och praktik. Lärandeaktiviteterna inkluderar föreläsningar, gästföreläsningar, diskussioner, förberedelse och deltagande i seminarier, och arbete i grupp.
Under föreläsningarna presenteras och diskuteras olika perspektiv på socialt entreprenörskap/ekoprenörskap, t ex. olika hållbarhetsperspektiv. Läraktiviteter kommer att stödja studenternas självständiga utforskande av forskningslitteraturen och deras applicerande av denna kunskap i planeringen av entreprenöriell verksamhet. Dessa aktiviteter kommer att genomsyras av en kritisk och reflekterande hållning till de fokuserade fenomenen, genom diskussioner av samhälleliga roller, implikationer och konfliktlinjer.
Studenterna kommer att utveckla generiska färdigheter: skriftlig och muntlig presentation på engelska, presentationsteknik, informationsinsamling och grupparbete, såväl som att individuellt uttrycka en kritiskt reflekterande hållning till ämnet.
Kursen examineras genom seminarier, skriftlig gruppuppgift med workshops och muntlig presentation, och en skriftlig salstenta. Samtliga examinerande moment måste vara godkända för att få godkänt på kursen. Alla examinationer kommer att vara på engelska.
För den som underkänts vid respektive moments avslutande provtillfälle anordnas ett nytt tillfälle inom ca 1 månad. Därpå följande tentamensmöjlighet ges i regel i samband med att momentet ges följande termin/läsår. Därutöver förekommer extra tentamensmöjlighet varje läsår veckan före höstterminsstart.
Kompletteringar av obligatoriska uppgifter skall ske senast två veckor efter moments slutdatum. Obligatoriska delar (PM-uppgifter, praktikfallsuppgifter, cases, datorövningar etc.) som ej görs under avsatt tid får fullgöras nästa gång kursen ges.
Efter två underkända prov på ett moment har student rätt till byte av betygssättande lärare. Skriftlig begäran lämnas till studierektor senast två veckor före nästa examinationstillfälle.
Studerande som ej kan styrka sin identitet med fotolegitimation vid provtillfälle kan ej få sitt provresultat registrerat.
Studerande som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för att uppnå ett högre betyg.
För alla skriftliga inlämningar gäller att regler om akademiska texter och korrekt hantering av källor ska efterföljas. (se instruktioner i institutionens “Manual - uppsatsarbete i företagsekonomi”). Urkund kan användas för kontroll.
Vad beträffar betygsättning på kursen gäller genomgående den tregradiga betygskalan Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. Betyg på kursen sätts först när alla prov och alla obligatoriska delar är godkända. För betyget Väl godkänd på kursen krävs att den studerande erhållit minst 75% av de enskilda momentens sammanlagda vägda poängsumma.
Tillgodoräknande sker enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning.
10-15 vetenskapliga artiklar som anges innan kursens start, 200-450 sidor totalt
Kommer att anges innan kursens start. Umeå School of Business and Economics (latest edition). Thesis writing in Business Administration. Thesis manual. USBE Företagsekonomi : Läsanvisning: Retrieved from: http://www.usbe.umu.se/english/dept/fek/for-our-students/theses/thesis-manual Den studerande förutsätts utnyttja referenslitteratur och andra källor, framförallt under arbete med skriftliga rapporter och praktikfallsuppgifter.