Engelskt namn: Social work and Public Administration
Denna kursplan gäller: 2018-12-31 till 2020-01-12 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2022-05-30
Kursplan för kurser med start mellan 2021-08-30 och 2022-05-29
Kursplan för kurser med start mellan 2020-01-13 och 2021-08-29
Kursplan för kurser med start innan 2020-01-12
Kurskod: 2FO032
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Socialt arbete: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Statsvetenskapliga institutionen
Beslutad av: Prefekten, 2018-06-08
Moment 1: Socialt arbete och offentlig förvaltning, 6 hp
Momentet ger grundläggande kunskaper i politik och offentlig förvaltning på olika nivåer utifrån ett för socialt arbete relevant perspektiv. Statens, landstingens och kommunernas organisation, uppgifter, finansiering och kompetenser diskuteras, liksom dessa nivåers inbördes relationer. I kursen uppmärksammas särskilt relationen mellan politik och förvaltning samt problematiken som hör till politikens genomförande: Implementeringen av politiska beslut. Här diskuteras bl.a. förvaltningsetik och tjänstemäns handlingsutrymme. Vidare granskas förändringar i offentlig förvaltning och dess konsekvenser för det sociala arbetet, såsom privatisering och decentralisering. Under momentet stimuleras de studerande genomgående att analysera centrala aspekter och problem i den offentliga förvaltningen, liksom att kritiskt reflektera över hur denna skapar krav, begränsningar och möjligheter i den framtida yrkesrollen som socionom.
Moment 2: Socionomens yrkesutövning i offentliga organisationer, 1,5 hp
Momentet ger grundläggande kunskaper om socialarbetares yrkesutövning i offentliga politiskt styrda organisationer på lokal nivå. I momentet uppmärksammas den process genom vilken socialarbetares yrkesutövning påverkas av politik och förvaltning. Ett särskilt fokus i momentet återfinns på socialarbetares handlingsutrymme och dess betydelse för vad som formar socialarbetares yrkesutövning.
Moment 1:
För godkänt moment ska den studerande avseende kunskap och förståelse kunna:
1. översiktligt beskriva det svenska systemet för politik och förvaltning på olika nivåer
2. återge huvuddragen i den vetenskapliga diskussionen om förvaltningens roll i politiska system och den problematik som hör till politikens genomförande
3. visa förståelse för hur förvaltningspolitik påverkar det sociala arbetets förutsättningar
För godkänd kurs ska den studerande avseende färdighet och förmåga kunna:
4. utföra grundläggande analyser av offentlig förvaltning och förvaltningspolitik
5. kritiskt granska organisatoriska förutsättningar för socialt arbete i Sverige
6. tillämpa kunskaper om socialt arbete och offentlig förvaltning på seminarier och övningar
Moment 2:
För godkänd kurs ska studerande avseende kunskap och förståelse kunna
7. översiktligt beskriva hur professionellt socialt arbete påverkas av att vara bedrivas inom offentliga politiskt styrda organisationer.
8. ge en grundläggande redogörelse för vad som formar socialarbetares yrkesutövning inom offentliga politiskt styrda organisationer.
Kursen baseras på föreläsningar, obligatoriska seminarier och avslutas med en skriftlig salstentamina på samlingsorten där kursens alla delar behandlas. Obligatoriska utbildningsmoment ingår i kursen. Student som ej deltagit i obligatoriskt utbildningsmoment ges möjlighet att på annat sätt genomföra det obligatoriska utbildningsmomentet. På vilket sätt detta sker anpassas efter undervisningens upplägg.
1. Campusutbildning:
Kursens undervisning är upplagd som traditionell campusutbildning. Inslag av nätburen undervisning kan förekomma.
2. Distansutbildning:
Kursens undervisning är upplagd som distansundervisning. På distansutbildningen är kursen nätburen med inspelade föreläsningar på lärplattformen samt webbaserade seminarier och övningar. Umeå är samlingsort för distansundervisningen, vilket innebär att alla examinationer (om undantag inte meddelas av kursansvarig) och vissa undervisningsinslag sker på samlingsorten.
Moment 1:
Studenternas kunskaper i förhållande till de förväntade studieresultaten prövas inom ramen för en skriftlig individuell salstentamen samt genom obligatoriskt och aktivt deltagande vid seminarium med förberedelser såväl individuellt som i grupp. På den individuella skriftliga salstentamina sätts något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G), eller Väl godkänd (VG). På det aktiva seminariedeltagandet sätts något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Moment 2:
Studenternas kunskaper i förhållande till de förväntade studieresultaten prövas inom ramen för en skriftlig gruppuppgift samt genom obligatoriskt och aktivt deltagande vid seminarium. På såväl den skriftliga uppgiften som det aktiva seminariedeltagandet sätts något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts föst när alla obligatoriska moment är godkända. För betyget väl godkänd på hela kursen krävs betyget VG på moment 1.
Studerande som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för att uppnå högre betyg.
Student som ej har godkänt resultat på den individuella skriftliga salstentamen erbjuds ett omprov.
Student som ej uppnått godkänt resultat på den skriftliga gruppuppgiften samt aktiva seminariedeltagande, kan efter beslut av examinator ges möjlighet till komplettering för att uppnå examinationsuppgiftens kriterier för godkänt betyg. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet.
Om studenten har ett beslut om särskilt pedagogiskt stöd, har examinator rätt att besluta om anpassad examination.
Vad gäller regler för omprov och examination på annan ort följer institutionen Umeå universitets regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå: http://www.umu.se/regelverk/utbildning-pa-grund--och-avancerad-niva
Ansökan om examination på annan ort sker på anvisad blankett som lämnas hos studentexpeditionen.
Student har rätt att byta examinator efter två icke godkända examinationer, om inte särskilda skäl talar emot det. Skriftlig begäran lämnas till studierektor senast två veckor före nästa examinationstillfälle.
Tillgodoräknande av kurs prövas individuellt. Information och blanketter gällande tillgodoräknande finns här: http://www.student.umu.se/examen/tillgodoraknanden
Blomqvist Paula
NPM i välfärdsstaten: hotas universalismen?
Statsvetenskaplig tidskrift, Årgång 118 (1): 39-67 : 2016 :
Obligatorisk
Dahlström Carl
Politik som organisation
6 uppl. : Studentlitteratur AB : 2018 : 286 sidor :
ISBN: 9789144119311
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Politik och förvaltning i svenska kommuner
Gissur Ó. Erlingsson , Wänström Johan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 240 s. :
ISBN: 9789144048635
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lundquist Lennart
Etik i offentlig förvaltning
Ingår i:
Politik som organisation
Studentlitteratur AB : 2014 : s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: Tillhandahålles av institutionen.
Norén Bretzer Ylva
Sveriges politiska system
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2017] : 351 sidor :
ISBN: 978-91-44-11551-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Teori för socialt arbete
Blom Björn, Morén Stefan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 192 s. :
ISBN: 9789144091655
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 9, sid 123-141
Handlingsutrymme : utmaningar i socialt arbete
Svensson Kerstin, Johnsson Eva, Laanemets Leili
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2008 : 255 s. :
http://www.nok.se/BR/allmlitt/9789127115170.jpg
ISBN: 978-91-27-11517-0 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 1 (Att vara socialarbetare), sid. 15-31 (17 sidor); Kapitel 4 (Professioner - och att vara professionell), sid. 74-93 (20 sidor); Kapitel 5 (Yrkesroller och yrkeskompetens), sid. 94-116 (22 sidor); Kapitel 8 (Dynamik i möten och relationer), sid. 156-180 (25 sidor)