Engelskt namn: Reconstruction after Crises and Disasters
Denna kursplan gäller: 2011-09-05 till 2014-04-20 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2020-06-15
Kursplan för kurser med start mellan 2020-06-08 och 2020-06-14
Kursplan för kurser med start mellan 2018-09-17 och 2020-06-07
Kursplan för kurser med start mellan 2014-04-28 och 2018-09-16
Kursplan för kurser med start mellan 2014-04-21 och 2014-04-27
Kursplan för kurser med start mellan 2011-09-05 och 2014-04-20
Kurskod: 2KG055
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Kulturgeografi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Statsvetenskap: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Framstående, mycket bra, bra, tillfredsställande, tillräcklig, otillräcklig, kompl möjlig, otillräcklig
Ansvarig institution: Institutionen för geografi
Beslutad av: Institutionsstyrelsen, 2008-06-17
Reviderad av: Institutionsstyrelsen, 2008-06-17
Syftet med kursen är att undersöka/utforska samhällsrekonstruktion i områden/länder /regioner som drabbats av eller genomgått olika former av kriser eller katastrofer. Kursen syftar också till att studera frågor relaterade till sociala institutioner och strukturer i mindre utvecklade områden/länder/regioner. Kursen består av två moduler Modul 1 med ett statsvetenskapligt perspektiv och Modul 2 med ett kulturgeografiskt perspektiv Den statsvetenskapliga modulen fokuserar betydelsen av formella och informella sociala strukturer. Demokrati och utveckling utgör två centrala begrepp. Att beskriva och analysera den politiska, geopolitiska ekonomiska, sociala och fysiska sociala strukturer ges en framträdande roll i kursen. Utvecklingsteori och global geopolitik, handel och utveckling studeras utifrån ett lokalt utvecklingsperspektiv. I den kulturgeografiska modulen fokuseras uppbyggnads/återuppbyggnadsprocessen som process efter olika typer av kriser och konflikter. Externa relationer och internationella insatser, strukturella förutsättningar, politiska institutioner och processer samt betydelsen av informella strukturer är alla exempel på faktorer som beaktas under kursen. Ett centralt tema under kursen är social planering och hur denna aktivitet organiseras under en återuppbyggnadsfas.
Efter avslutad kurs skall studenterna kunna - beskriva och förstå utvecklingsförlopp i mindre utvecklade områden/länder/regioner och i områden/länder/regioner drabbade av kriser och katastrofer, - identifiera och analysera formella och informella strukturer som karaktäriserar ett område/land/region, - analysera och utarbeta planer för krishantering som bygger på en förståelse av de lokala förutsättningarna i ett drabbat område, - förstå den geopolitiska bakgrunden i ett område/land/region och omvärldens förhållande till det aktuella området, - förstå och analysera möjligheterna för social planering under en återuppbyggnadsfas, - kunna samla in och analysera information nödvändig i en återuppbyggnadsfas samt att kritiskt granska och värdera den tillgängliga informationen, samt - analysera betydelsen av existerande politiska institutioner i drabbade områden.
Univ: 120 högskolepoäng, varav minst 60 högskolepoäng i ett huvudområde, inklusive 7,5 ECTS i kvantitativa metoder eller motsvarande. Kunskaper i engelska motsvarande den svenska gymnasieskolans Engelska A. IELTS med minimipoängen 5.5 och inga individuella poäng under 5.0. TOEFL PBT (skriftligt test) med ett minimum av 530 och minimum av 4 TWE-poäng. TOEFL IBT (internettest) med 72 poäng som minimum och 17 poäng som minimum i det skriftliga testet.
Undervisningen på kursen bygger i huvudsak på en kombination av föreläsningar, övningar och seminarier. Kursen inkluderar också gästföreläsningar. Studenterna skall arbeta både i grupp och självständigt med övningar och seminarier. Kursen ges på engelska. Relevanta genusperspektiv är integrerade i kursen.
Kursen examineras genom hemtentamen samt seminarieuppgifter, både skriftliga och muntliga. Examination baserad på den kursplan som gällde då kursen genomfördes är garanterad upp till två år efter den första kursregistreringen på kursen. När en student har blivit underkänd vid två examinationstillfällen har studenten rätt att begära en annan examinator. En skriftlig begäran härom skall inlämnas till institutionens studierektor. TILLGODORÄKNANDE Tillgodoräknande prövas alltid individuellt.
Wisner Ben
At risk : natural hazards, people's vulnerability and disasters
2. ed. : New York : Routledge : cop. 2004 : 471 s. :
ISBN: 0-415-25215-6 (alk. paper)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hettne Björn
Thinking about development
London : Zed Books : 2009 : 152 s. :
ISBN: 1-84813-247-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Postconflict development : meeting new challenges
Junne Gerd, Verkoren Willemijn
Boulder, Colo. : Lynne Rienner : 2005 : 371 s. :
ISBN: 1-58826-303-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
There is no such thing as natural disaster : race, class, and hurricane Katrina
Squires Gregory, Hartman Chester
Milton Park, Abingdon, Oxon : Routledge : cop. 2006 : 311 s. :
ISBN: 0-415-95487-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Water and disasters
Gopalakrishnan Chennat, Okada Norio
Abingdon, Oxon : Routledge : 2007 : vii, 136 s.b ill. :
ISBN: 978-0-415-46207-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Instructors may assign additional literature up to 500 pages
Obligatorisk
Wisner Ben
At risk : natural hazards, people's vulnerability and disasters
2. ed. : New York : Routledge : cop. 2004 : 471 s. :
ISBN: 0-415-25215-6 (alk. paper)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kreimer Alcira
Uganda : post-conflict reconstruction
Washington, D.C. : World Bank : 2000 : xiv, 80 s. :
ISBN: 0-8213-4682-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lijphart Arend
Thinking about democracy : power sharing and majority rule in theory and practice
London : Routledge : 2008 (dvs 2007) : x, 306 s. :
ISBN: 0-415-77267-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Reynolds Andrew
The architecture of democracy : constitutional design, conflict management, and democracy
Oxford : Oxford University Press : 2002 : 507 s. :
ISBN: 0-19-924645-9 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
There is no such thing as natural disaster : race, class, and hurricane Katrina
Squires Gregory, Hartman Chester
Milton Park, Abingdon, Oxon : Routledge : cop. 2006 : 311 s. :
ISBN: 0-415-95487-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Water and disasters
Gopalakrishnan Chennat, Okada Norio
Abingdon, Oxon : Routledge : 2007 : vii, 136 s.b ill. :
ISBN: 978-0-415-46207-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Cliffe. S., Guggenheim S., Kostner M. (2003): Community-Driven Reconstruction as an Instrument in War-to-Peace Transitions http://lnweb18.worldbank.org/ESSD/sdvext.nsf/67ByDocName/Community-drivenReconstructionasanInstrumentinWar-to-PeaceTransitionsAugust2003/$FILE/WP+No+7+aug21.pdf Rohland K., Cliffe S. (2002): The East Timor Reconstruction Program: Successes, Problems and Tradeoffs. World Bank, Conflict Prevention and Reconstruction Unit. http://lnweb18.worldbank.org/ESSD/sdvext.nsf/67ByDocName/TheEastTimorReconstructionProgramSuccessesProblemsandTradeoffs/$FILE/WP2.pdf Instructors may assign additional literature up to 500 pages