Engelskt namn: Basics in the Behavioural Sciences: Introduction to Education
Denna kursplan gäller: 2017-09-18 till 2017-10-22 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2024-06-24
Kursplan för kurser med start mellan 2023-09-04 och 2024-06-23
Kursplan för kurser med start mellan 2019-09-30 och 2023-09-03
Kursplan för kurser med start mellan 2019-09-23 och 2019-09-29
Kursplan för kurser med start mellan 2019-09-16 och 2019-09-22
Kursplan för kurser med start mellan 2019-09-09 och 2019-09-15
Kursplan för kurser med start mellan 2019-09-02 och 2019-09-08
Kursplan för kurser med start mellan 2018-10-01 och 2019-09-01
Kursplan för kurser med start mellan 2018-02-19 och 2018-09-30
Kursplan för kurser med start mellan 2017-10-23 och 2018-02-18
Kursplan för kurser med start mellan 2017-09-18 och 2017-10-22
Kurskod: 2PE130
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Pedagogik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Pedagogiska institutionen, 2013-06-10
Reviderad av: Prefekten, 2017-09-19
Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bl a olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer.
I kursen ges en introduktion till pedagogik som vetenskapligt ämne. Svensk utbildningshistoria behandlas på ett övergripande plan och centrala pedagogiska begrepp lyfts fram. Kursen ger även grundläggande kunskaper om vuxnas lärande, teorier om vuxnas lärande analyseras och problematiseras även. Kursen introducerar även peer-review som modell för stöd för lärande. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till momentets innehåll och form.
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar och handledning. Kursen ges som campuskurs med stöd av informations- och kommunikationsteknologi.
De förväntade studieresultaten att beskriva pedagogik som ett vetenskapligt ämne samt uppvisa översiktliga kunskaper om utbildningshistoria examineras i seminarieform eller individuellt skriftligt (U/G). Färdigheten att redogöra för olika teorier om vuxnas lärande, förmågan att analysera och problematisera vuxnas lärande i pedagogiska praktiker samt värderingsförmågan och förhållningssättet att kritiskt värdera peer-review som lärandeaktivitet examineras genom en skriftlig individuell hemtentamen (U/G/VG). Värderingsförmågan att reflektera över det egna lärandet i relation till kursens innehåll och form examineras genom en individuell reflektionsuppgift (U/G).
För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie provtillfälle och ett andra omprovstillfälle inom två månader efter ordinarie provtillfälle. För prov som genomförs i maj och juni månad erbjuds första omprovstillfället inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därutöver anordnas ett tredje omprovstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras maximalt två år efter att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat att erbjudas. Vad avser praktik/VFU gäller motsvarande med den begränsningen att antalet anges till en (se regler för betyg och examination på grund och avancerad nivå, Dnr: FS 1.1.2-553-14). Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.
Examinationen på kursen som helhet sker vid terminens slut. För att bli godkänd (G) på kursen som helhet krävs ett godkänt betyg på samtliga moment. För att bli väl godkänd (VG) på kursen som helhet krävs ett väl godkänt betyg på minst tre av de fyra ingående momenten.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.
Lärande på vuxnas vis : vetenskap och beprövad erfarenhet
Abrandt Dahlgren Madeleine, Carlsson Irma
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 173 s. :
ISBN: 978-91-44-04276-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Englund Thomas
Nya tendenser inom pedagogikdisciplinen under de tre senaste decennierna
Pedagogisk forskning i Sverige, nr 1. s. 37-49 : 2004 :
Nya tendenser inom pedagogikdisciplinen under de tre senaste decennierna
Obligatorisk
Peer review for learning in online and distance education
Liljeström Monica, Stödberg Ulf, Hult Agneta
Tidskrift för lärarutbildning och forskning, 15(3-4), s. 115-145 : 2008 :
http://www.use.umu.se/digitalAssets/21/21025_lofu_3-4_08.pdf
Obligatorisk
Lärande, skola, bildning : [grundbok för lärare]
Lundgren Ulf P., Säljö Roger, Liberg Caroline
2., [rev. och uppdaterade] utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2012 : 622 s. :
ISBN: 978-91-27-13370-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Nilsson Peter
Vad är pedagogik : några tankar om pedagogikämnet i ett jämförande perspektiv
Umeå : Pedagogiska institutionen, Umeå Univ. : 2005 : 1 PDF-fil (9 s.) :
Fritt tillgänglig via Umeå universitet
Obligatorisk
Därutöver tillkommer 2-3 vetenskapliga artiklar.