Engelskt namn: Human Resource Management in Theory and Practice
Denna kursplan gäller: 2016-02-15 till 2017-06-25 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2021-11-08
Kursplan för kurser med start mellan 2020-10-19 och 2021-11-07
Kursplan för kurser med start mellan 2019-10-21 och 2020-10-18
Kursplan för kurser med start mellan 2018-07-30 och 2019-10-20
Kursplan för kurser med start mellan 2018-02-19 och 2018-07-29
Kursplan för kurser med start mellan 2017-06-26 och 2018-02-18
Kursplan för kurser med start innan 2017-06-25
Kurskod: 2PE143
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Pedagogik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Prefekten, 2016-05-19
Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bl. a olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer.
I kursen ges en övergripande orientering till HR-arbete (Human Resources Management) såväl nationellt som internationellt. Kursen behandlar särskilt strategiskt personalarbete och lärande (i) organisationer. Kursen introducerar vidare teoretiska verktyg som sedan tillämpas i ett praktiskt inriktat case-arbete. I kursen problematiseras också HR-funktionens arbete med mångfaldsfrågor i vid mening samt personalstrategiska utmaningar för organisationer ur ett förändringsperspektiv.
Moment 1: HR: teorier, begrepp och praktiskt HR-arbete, 7,5 hp
HR: Theories, concepts and HR work in practice, 7,5 credits
Momentet introducerar teorier och modeller som fungerar som verktyg för analys av HR-arbete. HR-funktionens roll diskuteras och problematiseras i relation till andra organisatoriska roller och funktioner. I momentet diskuteras också hur olika aktörer påverkar personalstrategiskt arbete såväl operativt som strategiskt.
Moment 2: Förändringsarbete ur ett HR-perspektiv
Working with organizational change from a HR-perspective, 7,5 credits
Momentet fokuserar de personalstrategiska utmaningar som kan uppstå i företag och organisationer i samband med förändringsarbete. Betydelsen av omvärldsbevakning och företags och organisationers relation till en omgivande kontext problematiseras samt hur denna kontext inverkar på HR-arbetets fokus och innehåll. Under momentet genomförs en empirisk studie som fokuserar förändringsarbete i en av studenten egen vald HR-kontext. Som en förberedelse för den empiriska studien ges en kortare introduktion till kvalitativ metodologi och vetenskapligt skrivande.
Moment 1: HR: teorier, begrepp och praktiskt HR-arbete, 7,5 hp
HR: Theories, concepts and HR work in practice, 7,5 credits
Efter momentet ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdigheter och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Moment 2: Förändringsarbete ur ett HR-perspektiv
Working with organizational change from a HR-perspective, 7,5 credits
Efter momentet ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdigheter och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Kursen ges som distanskurs via internet utan fysiska träffar med hjälp av informations- och kommunikationsteknik. Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och grupparbete i case-form.
Moment 1
Momentet examineras genom en individuell tentamen och som bedöms i tregradig skala Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG) samt ett casearbete som bedrivs i grupp och som examineras i tvågradig skala, U, G. Case-uppgiften förutsätter obligatoriskt deltagande. Frånvaro ersätts med individuell skriftlig komplettering.
För att bli godkänd på momentet krävs att samtliga examinerande delar är godkända. För att erhålla betyget Väl godkänd på momentet krävs att samtliga examinerande delar är godkända, samt att betyget Väl godkänd har uppnåtts den individuell skriftlig hemtentamen.
Moment 2
Moment examineras genom en individuellt genomförd och skriftligt rapporterad studie som bedöms i tregradig skala U, G, VG samt genom ett casearbete som bedrivs i grupp och som examineras i tvågradig skala, U, G. Casearebet förutsätter obligatoriskt deltagande. Frånvaro ersätts med individuell skriftlig komplettering.
För att bli godkänd på momentet krävs att samtliga examinerande delar är godkända. För att erhålla betyget Väl godkänd på momentet krävs att samtliga examinerande delar är godkända, samt att betyget Väl godkänd har uppnåtts på den individuella skriftliga studien.
För att erhålla betyget G på kursen, krävs godkänt betyg på moment 1 och 2. För att erhålla betyget VG krävs väl godkänt betyg på moment 1 och 2.
För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie provtillfälle och ett andra omprovstillfälle inom två månader efter ordinarie provtillfälle. För prov som genomförs i maj och juni månad erbjuds första omprovstillfället inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därutöver anordnas ett tredje omprovstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras maximalt två år efter att tidigare kursplan upphört att gälla (se regler för betyg och examination på grund och avancerad nivå, Dnr: FS 1.1.2-553-14). Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan.
Blennberger Erik
Etik i personalarbetet : etisk kod för personalvetare
Stockholm : Akademikerförbundet SSR : 2013 : 18 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: https://akademssr.se/sites/default/files/files/etik_i_personalarbetet.pdf
HR-transformation på svenska : om organisering av HR-arbete
Boglind Anders, Hällsten Freddy, Thilander Per
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 235 s. :
ISBN: 9789144091709
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Kap.1-5 och 9) (kapitel 6-8 kan läsas kursivt men examineras inte)
Brunkert Thomas
Personalvetaralumnen mitt i matchningsmatchen: Om forna studenter på Programmet för personal- och arbetslivsfrågor och deras syn på utbildningens relevans
Kandidatuppsats i pedagogik 15 hp. Pedagogiska institutionen, Umeå: Umeå universitet. : 2010 :
http://www.pedag.umu.se/digitalAssets/71/71579_personalvetaralumnen-mitt-i-matchningsmatchen.pdf
Obligatorisk
Läsanvisning: (Finns att hämta via länken på kursplattformen)
Från lärandets loopar till lärande organisationer
Granberg Otto, Ohlsson Jon
4., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 141 s. :
ISBN: 9789144101620
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Det ordnar sig : teorier om organisation och kön
Holgersson Charlotte, Wahl Anna, Höök Pia, Linghag Sophie
2., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 283 s. :
ISBN: 978-91-44-07209-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Kapitel 1-4)
Metod helt enkelt : en introduktion till samhällsvetenskaplig metod
Larsen Ann Kristin, Kärnekull Bo, Kärnekull Ethel
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2009 : 128 s. :
ISBN: 978-91-40-66479-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Human Resource Development : att utveckla medarbetare och organisationer
Nilsson Peter, Wallo Andreas, Rönnqvist Dan, Davidson Bo
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 219 s. :
ISBN: 978-91-44-06844-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Kapitel 1-5)
Hur möter vi mångfalden på arbetsplatsen?
Widell Gill, Mlekov Katarina
2., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 283 s. :
ISBN: 9789144087573
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Kapitel 1-4)
Det ordnar sig : teorier om organisation och kön
Holgersson Charlotte, Wahl Anna, Höök Pia, Linghag Sophie
2., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 283 s. :
ISBN: 978-91-44-07209-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Kapitel 5-8)
Discursive managerial practices of diversity and homogeneity
Knoppers Annelies, Claringbould Inge, Dortants Marianne
Journal of Gender Studies, 24(3), pp. 259-274 : 2015 :
http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/09589236.2013.833086
Obligatorisk
Läsanvisning: (Finns att hämta via länk på kursplattformen)
Metod helt enkelt : en introduktion till samhällsvetenskaplig metod
Larsen Ann Kristin, Kärnekull Bo, Kärnekull Ethel
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2009 : 128 s. :
ISBN: 978-91-40-66479-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
HR-trender i Europa - En internationell jämförelse. Cranet-undersökningen 2008-2010
Lindeberg Tina, Månsson Bo
Uppsala: Institutet för personal- och företagsutveckling : 2012 :
Obligatorisk
Läsanvisning: http://www.ipf.se/cranet-studien
(ladda ned den senaste undersökningen via sidan)
Human Resource Development : att utveckla medarbetare och organisationer
Nilsson Peter, Wallo Andreas, Rönnqvist Dan, Davidson Bo
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 219 s. :
ISBN: 978-91-44-06844-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Kapitel 6-9)
Hur möter vi mångfalden på arbetsplatsen?
Widell Gill, Mlekov Katarina
2., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 283 s. :
ISBN: 9789144087573
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Kapitel 5-8)
Därutöver tillkommer 3 av studenten själv valda vetenskapliga artiklar.
HR-transformation på svenska : om organisering av HR-arbete
Boglind Anders, Hällsten Freddy, Thilander Per
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 235 s. :
ISBN: 9789144091709
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Kap.1-5 och 9) (kapitel 6-8 kan läsas kursivt men examineras inte)
Brunkert Thomas
Personalvetaralumnen mitt i matchningsmatchen: Om forna studenter på Programmet för personal- och arbetslivsfrågor och deras syn på utbildningens relevans
Kandidatuppsats i pedagogik 15 hp. Pedagogiska institutionen, Umeå: Umeå universitet. : 2010 :
http://www.pedag.umu.se/digitalAssets/71/71579_personalvetaralumnen-mitt-i-matchningsmatchen.pdf
Obligatorisk
Läsanvisning: (Finns att hämta via länken på kursplattformen).
Det ordnar sig : teorier om organisation och kön
Holgersson Charlotte, Wahl Anna, Höök Pia, Linghag Sophie
2., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 283 s. :
ISBN: 978-91-44-07209-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Kapitel 1-4)
Etik i personalarbetet - Etisk kod för personalvetare
Akademikelförbundet SSR, Stockholm : 2014 :
https://akademssr.se/sites/default/files/files/etik_i_personalarbetet.pdf
Obligatorisk
Från lärandets loopar till lärande organisationer
Granberg Otto, Ohlsson Jon
4., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 141 s. :
ISBN: 9789144101620
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Human Resource Development : att utveckla medarbetare och organisationer
Nilsson Peter, Wallo Andreas, Rönnqvist Dan, Davidson Bo
Lund : Studentlitteratur : 2011 : 219 s. :
ISBN: 978-91-44-06844-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Kapitel 1-5)
Metod helt enkelt : en introduktion till samhällsvetenskaplig metod
Larsen Ann Kristin, Kärnekull Bo, Kärnekull Ethel
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2009 : 128 s. :
ISBN: 978-91-40-66479-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hur möter vi mångfalden på arbetsplatsen?
Widell Gill, Mlekov Katarina
2., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 283 s. :
ISBN: 9789144087573
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Kapitel 1-4)