Engelskt namn: Social and Group Psychology for the Masters Programme in Sports Psychology
Denna kursplan gäller: 2022-08-22 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2022-08-22
Kursplan för kurser med start mellan 2022-08-15 och 2022-08-21
Kursplan för kurser med start mellan 2022-01-03 och 2022-08-14
Kursplan för kurser med start mellan 2021-01-04 och 2022-01-02
Kursplan för kurser med start mellan 2018-08-20 och 2021-01-03
Kursplan för kurser med start mellan 2017-01-02 och 2018-08-19
Kurskod: 2PS133
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Psykologi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Tvågradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för psykologi
Beslutad av: Prefekten, 2015-05-11
Reviderad av: Prefekten, 2022-06-20
Kursen syftar till att ge kunskaper om teorier som syftar till att upptäcka och förstå processer som grundas i att människan är en social varelse. Dessa tillämpas för att förstå exempelvis normalitet, makt, gruppbeteenden, identitet och konformitet i områden som arbete, idrott, familj och skola. Även mer problematiska aspekter av sociala processer studeras, såsom diskriminering, upprätthållandet av patriarkala strukturer, destruktiva familjeförhållanden, mobbing, konfliktgrupper och fördomar. Genomgående för kursen är kritiska förhållningssätt och fokus på vetenskaplig metod.
Kunskap och förståelse
Studenten skall efter avslutad kurs kunna:
- Redogöra för och använda centrala begrepp inom socialpsykologiska teorier
- Uppvisa kunskaper kring teorier om grupper inom idrott.
- Redogöra för centrala begrepp inom kommunikationsteori och systemteori, samt identifiera systemiska processer och kommunikation på olika nivåer.
Färdighet och förmåga
Studenten skall efter avslutad kurs kunna:
- Tillämpa centrala begrepp inom socialpsykologi för att förklara fenomen och processer i en samtidskontext
- Tillämpa centrala begrepp inom gruppsykologi för att förklara egna erfarenheter i en grupp
- Tillämpa social- och gruppsykologiska teorier vid analys av diskriminering, mobbing och andra maktprocesser inom idrott.
Kursen bygger på aktiv studentmedverkan, där studentens egen aktivitet och arbete, individuellt och i grupp, är avgörande. Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, teoretiskt orienterade seminarier, fortlöpande tillfällen för att pröva de egna kunskaperna, handledda tillämpande gruppövningar och gruppuppgifter. Närvaro och aktivt deltagande vid gruppuppgift är obligatoriskt.
Rätten att erhålla undervisning inklusive handledning gäller endast under den tid som det kurstillfälle pågår som studenten har registrerats på. Undervisande inslag kan ske både på campus och digitalt.
Kursen examineras genom tre aktiviteter. 1, Skriftliga gruppuppgifter. 2, skriftlig salstentamen. 3, muntliga presentationer. Muntliga presentationer kan komma att ske digitalt.
På de examinerande gruppuppgifterna sätts betygen underkänd (U) och godkänd (G), och på de individuella skrivuppgifterna sätts betygen underkänd (U) och godkänd (G). På hela kursen ges något av betygen underkänd (U) och godkänd (G). För att bli godkänd på hela kursen krävs att de skriftliga uppgifterna och alla obligatoriska moment är godkända.
Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten från examinationens olika delar. Den som inte deltar, eller blir underkänd, på inslag av gruppkaraktär erbjuds individuell uppgift motsvarande den uppgift som saknas för godkänt betyg på kursen. Dock krävs dokumenterat deltagande i minst hälften av sin grupps arbete för att bli godkänd på en av uppgifterna.
För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie prov anordnas ytterligare provtillfälle. Student som erhållit godkänt betyg får inte genomgå förnyat prov.
Komplettering av examinationen anpassas individuellt utifrån det eller de mål som studenten inte uppnått och ska äga rum tidigast två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet och senast två månader efter ordinarie examination. Det är enbart tillåtet att komplettera ett ej godkänt resultat till godkänt, komplettering för högre betyg är inte tillåtet.
Förekomst av examinerande moment anges i schema. All förekommande undervisning kan ge stöd för examination. Beslut om avvikelse från aktuell examinationsform fattas av berörd examinator.
Betygsskalan består av betygen Godkänd eller Underkänd. Studerande har rätt till 5 examinationstillfällen (minst två tillfällen om det gäller praktik eller klinisk undervisning eller motsvarande). För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle enligt Universitetets "Regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå". En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till prefekt vid Institutionen för psykologi. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska examinator, i samråd med kursansvarig lärare och studievägledare, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
Schéle Ingrid
Introducing social psychology
Noba : 2022 :
http://noba.to/dhkp8nt4
Obligatorisk
Forsyth Donelson R.
Group dynamics
Seventh edition : Boston, Mass. : Cengage : [2017] : 697 sidor :
ISBN: 9781337408851
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar tillkommer efter anvisning av ansvarig lärare på kursen/momentet.
Schéle Ingrid
Introducing social psychology
Noba : 2022 :
http://noba.to/dhkp8nt4
Obligatorisk
Sjøvold Endre
Teamet : utveckling, effektivitet och förändring i grupper
Upplaga 2 : Stockholm : Liber : [2023] : 518 sidor :
ISBN: 9789147140176
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar tillkommer efter anvisning av ansvarig lärare på kursen/momentet.
Teamet : utveckling, effektivitet och förändring i grupper
Sjøvold Endre, Andersson Sten
1. uppl. : Malmö : Liber : 2008 : 284 s. :
ISBN: 978-91-47-08737-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Schéle Ingrid
Introducing social psychology
Noba : 2022 :
http://noba.to/dhkp8nt4
Obligatorisk
Artiklar tillkommer efter anvisning av ansvarig lärare på kursen/momentet.
Teamet : utveckling, effektivitet och förändring i grupper
Sjøvold Endre, Andersson Sten
1. uppl. : Malmö : Liber : 2008 : 284 s. :
ISBN: 978-91-47-08737-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Introducing social- and group psychology
Schéle Ingrid, Kaiser Niclas
Noba : 2015 :
http://noba.to/u59bx432
Obligatorisk
Läsanvisning: e-bok
Artiklar tillkommer efter anvisning av ansvarig lärare på kursen.