"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Grundläggande klinisk bedömning och behandling för Psykologprogrammet, 18 hp

Engelskt namn: Basic clinical assessment and treatment for the Study Programme for University Diploma in Psychology

Denna kursplan gäller: 2025-06-16 och tillsvidare

Kurskod: 2PS168

Högskolepoäng: 18

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Psykologi: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för psykologi

Beslutad av: Prefekten, 2017-03-28

Reviderad av: Prefekten, 2025-06-05

Innehåll

Kursen skall ge grundläggande kunskaper och färdigheter i diagnostik, psykoterapeutiska teorier och metoder. Kursen skall spegla psykoterapeutisk metod enligt psykodynamiskt och kognitivt beteendeinriktat synsätt. Kursen är indelad i två moment.
 
Moment 1: Grundläggande klinisk bedömning (6 hp).
Momentet ger en översikt av bedömning inom psykologisk behandling. Dessutom ger momentet en genomgång av metoder för bedömning samt träning i att genomföra och sammanställa diagnostik utifrån fall. Därtill innehåller kursen vetenskapsteoretiska utgångspunkter för bedömning.

Moment 2: Teoretiska grunder i psykologisk behandling samt psykoterapi (12 hp).

Momentet innehåller två inriktningar inom psykoterapeutisk metodik a. kognitiv beteendeterapeutisk metod och teori (6 hp) och b. psykodynamisk psykoterapeutisk metod och teori (6 hp). Momentet bygger på de kunskaper om teoribildningar inom personlighets- och utvecklingspsykologin som erhållits tidigare på psykologprogrammet.

Förväntade studieresultat

Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna:

Efter moment 1: Grundläggande klinisk bedömning

Kunskap och förståelse

  • Visa kunskap och förståelse inom områdena diagnostik, differentialdiagnostik och diagnosklassificeringssystem avseende utvecklingsrelaterade funktionsavvikelser och psykisk ohälsa hos vuxna.
  • Visa kunskap och förståelse för de problem som är förknippade med diagnosklassificeringssystem.
  • Visa grundläggande kunskaper kring läkemedelslära kopplad till utvecklingsrelaterade funktionsavvikelser och psykisk ohälsa hos vuxna

Färdighet och förmåga

  • Visa förmåga att självständigt kunna diskutera och tillämpa diagnostik på fall.
  • Visa förmåga till att genomföra en klinisk bedömning, samt sammanställa bedömningen och återge den.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Visa förmåga till att diskutera och kritiskt reflektera kring frågor rörande psykiska problem och funktionsavvikelser utifrån vetenskapsteori, etik och kritiska perspektiv om makt.

Efter moment 2: Teoretiska grunder i psykologisk behandling inklusive psykoterapi

Kunskap och förståelse

  • Visa grundläggande kunskap och förståelse för kognitiv beteende terapi och psykodynamisk terapi avseende vuxna individuella terapier.
  • Visa kunskap och förståelse för hur de studerade teorierna är kopplade till konceptualisering och behandlingsinterventioner.
  • Visa kunskap och förståelse för kopplingen mellan psykoterapeutisk teori och metod.
  • Visa kunskap och förståelse för terapeutiskt förhållningssätt i relation till de studerande metoderna.

Färdighet och förmåga

  • Visa förmåga att tillämpa KBT- och PDT modeller i en sammanhållen terapisession, använda relevanta interventioner samt analysera och reflektera över sin egen terapeutiska insats genom inspelat material.
  • Visa förmåga att integrera ett affekt- och relationellt fokus i ett terapisamtal genom att identifiera och adressera centrala terapeutiska processer.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Visa förmåga till att diskutera och kritiskt reflektera kring frågor rörande kritiska perspektiv om makt vid användning av psykoterapimetod.
  • Visa respekt för olika synpunkter och ett konstruktivt förhållningssätt i arbetet med den egna arbetsmiljön.

Behörighetskrav

För att delta i kursen krävs att man är antagen till psykologprogrammet. Kursen läses i den kronologiska ordning den ges på programmet.

Avklarade kurs på termin 3 & 4:
Barn och unga i ett kliniskt och pedagogiskt perspektiv 12 hp,
Juridik 6 hp,
Samtalsmetodik 4 hp,
Eller motsvarande.

Beslut om avvikelse från villkor på kursen fattas av berörd studierektor.

Undervisningens upplägg

Undervisningsformer kommer att vara föreläsningar, rollspel, grupparbeten och seminarium.
 
Rätten att erhålla undervisning inklusive handledning gäller endast under den tid som kurstillfället pågår som studenten har registrerats på.
 

Examination

Moment 1
Formerna för att examinera studenternas kunskaper sker genom muntliga redovisningar både enskilt och i grupp, videoinspelat rollspel, skriftliga obligatoriska uppgifter både enskilt och i grupp, samt salstentamen.

Moment 2
Formerna för att examinera studenternas kunskaper sker genom muntliga och skriftliga redovisningar både enskilt och i grupp samt genom videoinspelat rollspel och salstentamen. Examination sker även genom deltagande i workshoppen om det egna arbetsmiljöarbetet. Omexamination av det egna arbetsmiljöarbetet sker med likvärdig uppgift.

Förekomst av examinerande moment anges i schema. All förekommande undervisning kan ge stöd för examination. Beslut om avvikelse från aktuell examinationsform fattas av berörd studierektor. Betyg för kursen/respektive moment sätts när det skriftliga provet/proven och alla obligatoriska moment är godkända. Betygsskalan består av betygen Godkänd eller Underkänd. 

Studerande har rätt till 5 examinationstillfällen. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle enligt Universitetets Regel för betyg och examination, FS 1.1-574-22. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till prefekt vid Institutionen för psykologi. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.

Bestämmelserna i diskrimineringslagen (2008:567) innebär bland annat att lärosätena ska erbjuda möjligheten till anpassad examination eller alternativa examinationsformer. Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.

Litteratur

Giltig från: 2025 vecka 25

Moment 1

American Psychiatric Association
MINI-D 5: diagnostiska kriterier enligt DSM-5-TR (5th ed.)
Pilgrim Press : 2023 :
Obligatorisk

Psykiatri
Herlofson Jörgen, Ekselius Lisa, Åsberg Marie
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2024] : 703 sidor :
ISBN: 9789144166476
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Moment 2 - KBT

Kåver Anna
KBT i utveckling : en grundbok i kognitiv beteendeterapi
2., uppdaterade utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2016 : 382 s. :
ISBN: 9789127147447
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Beteendets ABC : en introduktion till behavioristisk psykoterapi
Ramnerö Jonas, Törneke Niklas
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur : 2020 : 288 sidor :
ISBN: 9789144136639
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Moment 2 - PDT

Bergsten Katja
Affektfokuserad psykodynamisk terapi : teori, empiri och praktik
1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur : 2015 : 214 s. :
ISBN: 978-91-27-13558-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Below Camilla von
Anknytning i psykoterapi
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & kultur : [2020] : 336 sidor :
ISBN: 9789127826892
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

McWilliams Nancy.
Psychoanalytic diagnosis : understanding personality structure in the clinical process
2. ed. : New York : Guilford : c2011. : xxi, 426 s. :
ISBN: 1-60918-494-7 ¹40.95
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Del 1 Kap 1-6

Cabaniss Deborah L. author.
Psychodynamic psychotherapy : a clinical manual / [electronic resource] by Deborah L. Cabaniss and three others
uuuu-uuuu :
Online access for UMUB
ISBN: 9781119141990
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar tillkommer efter anvisning av ansvarig lärare på kursen/momentet.