Engelskt namn: Human Resource Management and Development
Denna kursplan gäller: 2013-09-02 till 2017-08-13 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2022-10-03
Kursplan för kurser med start mellan 2022-02-28 och 2022-10-02
Kursplan för kurser med start mellan 2021-09-27 och 2022-02-27
Kursplan för kurser med start mellan 2021-06-14 och 2021-09-26
Kursplan för kurser med start mellan 2020-06-15 och 2021-06-13
Kursplan för kurser med start mellan 2017-08-14 och 2020-06-14
Kursplan för kurser med start mellan 2013-09-02 och 2017-08-13
Kursplan för kurser med start mellan 2012-09-03 och 2013-09-01
Kursplan för kurser med start mellan 2011-08-29 och 2012-09-02
Kurskod: 2SO126
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Ledarskap och organisation: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Sociologiska institutionen
Beslutad av: Sociologiska institutionen, 2010-06-09
Reviderad av: Sociologiska institutionen, 2013-06-12
Kursen ger fördjupade kunskaper om strategiskt och operativt personalarbete. Utifrån den övergripande frågeställningen ”vad är Human Resource Management (HRM)/Human Resource Development (HRD)?” tar kursen sikte på centrala, men samtidigt föränderliga, förutsättningar och begränsningar för HR-arbete, teoretiska såväl som praktiska. Kursen ger fördjupade kunskaper om maktaspekter på organisationer och ledarskap genom genusvetenskaplig och kritisk managementforskning. Genomgående under kursen betonas HR-arbete i ett jämförande och internationellt perspektiv samt med avseende på olika företag/verksamheter inom privat och offentlig sektor.
Utgångspunkten är kompetensförsörjning, som i sin tur delas upp i tre separata men ömsesidigt relaterade delar: rekrytera, utveckla och behålla/avveckla. Under respektive del presenteras olika aspekter av HR-arbete, exempelvis arbetsmiljö, prestationsbedömning, belöning, motivation med mera. Därutöver diskuteras och problematiseras aktuella begrepp, utvecklingstendenser och trender inom HRM/HRD, till exempel Corporate Social Responsibility (CSR), Employer Branding och värdeskapande HR.
Efter genomgången kurs förväntas de studerande på ett fördjupande sätt kunna:
- förstå och kritiskt analysera teorier om och perspektiv på HRM och HRD
- identifiera och kritiskt analysera aktuella begrepp, utvecklingstendenser och trender inom HRM/HRD
- söka och kritiskt värdera relevant forskning om HRM och HRD
- förstå relationen mellan strategiskt och operativt HR-arbete
- analysera HRM och HRD i ett jämförande och internationellt perspektiv
- tillämpa kunskaper och färdigheter på konkreta fall
- förmedla förvärvade kunskaper enligt grundläggande retorik.
För tillträde till kursen krävs kurs 1 inom Masterprogrammet i ledarskap och organisation, dvs Ledarskap och organisation I. Dessutom krävs En A och grundläggande behörighet för högskolestudier.
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt handledning. Undervisningen utgår från problembaserat lärande, där studenterna individuellt och i mindre grupper arbetar självständigt med problemställningar knutna till kursens olika innehåll. Däri ingår att studenterna ska söka, läsa och analysera relevant forskning på området, såväl nationell som internationell. Under kursens inledande del hålls ett pass om retorik och muntlig presentation. Under kursen möter studenterna gäster och gör besök på ett företag eller en förvaltning. Kursen avslutas med en skriftlig examinationsuppgift. Delar av undervisningen ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta innebär specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Vissa undervisningsmoment är obligatoriska. Delar av kursen kan ges på engelska.
Examinationen sker muntligt och skriftligt, både löpande och i slutet av kursen. Den löpande examinationen sker genom fullgörande av uppgifter inför, och aktivt deltagande under obligatoriska seminarier. Kursen som helhet examineras genom en skriftlig rapport.
Som betyg används något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd.
Studenten har rätt till fem examinationstillfällen. Komplettering kan ges maximalt två gånger, därefter ska en ny uppgift ges. Efter två underkända prov för viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran som lämnas till studierektor, få byta examinator (betygsättande lärare). Tentamen baserad på denna kursplan kan garanteras under minst 2 år efter studentens förstagångsregistrering på kursen.
Studierektor beslutar om tillgodoräknande på moment/kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment eller kurs som ansökan avser. Styrkta kopior av kursbevis eller motsvarande där lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poäng och betyg framgår ska bifogas. Dessutom ska kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses, samt i förekommande fall uppsatsarbete, bifogas. Prövning görs individuellt. För mer information, kontakta studievägledaren. Se även Regelsamling för grundutbildningen vid Umeå universitet,
www.umu.se/studentcentrum/regler_riktlinjer/regelsamlingen/examensfragor.html
Human Resource Management: Theory and Practice
Bratton John, Gold Jeff
5. ed. : Palgrave Macmillan, ISBN: 9780230580565, pp. 630 : 2012 :
Obligatorisk
International human resource management : policies and practices for multinational enterprises
Briscoe Dennis R., Schuler Randall S., Tarique Ibraiz
4th ed. : New York : Routledge : 2012 : xxiv, 527 p. :
ISBN: 978-0-415-88475-4 (hardback : alk. paper)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Greenwood Michelle
Ethical analyses of HRM: A review and research agenda.
Journal of Business Ethics, 114(2), pp 355-366 : 2013 :
http://link.springer.com/article/10.1007/s10551-012-1354-y
Obligatorisk
Lindqvist Grinde Janne
Klassisk retorik för vår tid
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 373 s. :
ISBN: 978-91-44-04788-1 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Starting the HR and change conversation with history
Ogilvie John R., Stork Diana
Journal of Organizational Change Management. Vol. 16. No. 3, 2003, (pp. 254-271) :
Obligatorisk
Minst fyra vetenskapliga artiklar som varje student tar fram genom egna sökningar i internationella vetenskapliga databaser tillkommer. Anvisade texter kan tillkomma.
Human Resource Management: Theory and Practice
Bratton John, Gold Jeff
5. ed. : Palgrave Macmillan, ISBN: 9780230580565, pp. 630 : 2012 :
Obligatorisk
International human resource management : policies and practices for multinational enterprises
Briscoe Dennis R., Schuler Randall S., Tarique Ibraiz
4th ed. : New York : Routledge : 2012 : xxiv, 527 p. :
ISBN: 978-0-415-88475-4 (hardback : alk. paper)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Utbildningsplanering : samspel mellan utbildning och arbete
Helms Jørgensen Christian, Andersson Sten
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 341, [3] s. :
Omslagsbild
ISBN: 91-44-03975-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lindqvist Grinde Janne
Klassisk retorik för vår tid
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 373 s. :
ISBN: 978-91-44-04788-1 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Munro I.
The Management of Circulations: Biopolitical Variations after Foucault
Ingår i:
International journal of management reviews
Oxford : Blackwell : 1999- : 14 : sid. 345-362 :
Obligatorisk
Human Resource Development : att utveckla medarbetare och organisationer
Nilsson Peter, Wallo Andreas, Rönnqvist Dan, Davidson Bo
Lund : Studentlitteratur : 2011 : 219 s. :
ISBN: 978-91-44-06844-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Starting the HR and change conversation with history
Ogilvie John R., Stork Diana
Journal of Organizational Change Management. Vol. 16. No. 3, 2003, (pp. 254-271) :
Obligatorisk
Minst fyra vetenskapliga artiklar som varje student tar fram genom egna sökningar i internationella vetenskapliga databaser tillkommer. Anvisade texter kan tillkomma.