Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Grundläggande psykoterapiutbildning barn, familj och samspel, 60 hp

Engelskt namn: Basic Education in Psychotherapy. Child and Family Interaction

Denna kursplan gäller: 2008-09-01 och tillsvidare

Kurskod: 3MP018

Högskolepoäng: 60

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: För denna kurs ges endast betyget G Godkänd eller U Underkänd

Ansvarig institution: ÖÖNedlagd, Psykoterapi

Beslutad av: Grundutbildningsrådet, Medicinska fakulteten, 2008-11-10

Innehåll

Kursen är en attachmentbaserad grundutbildning i psykoterapi och vänder sig till personer som arbetar med och har arbetslivserfarenhet av behandlingsarbete med barn och föräldrar. Kursen ger behörighet att senare söka till den legitimationsgrundade psykoterapeututbildningen, inriktningarna barn- och ungdom samt familj. Inom den Grundläggande psykoterapiutbildningen omfattar teori- och metoddelen 45 högskolepoäng som behandlar följande kunskapsområden. Modern utvecklingsteori, neurovetenskap, anknytningsteori och affektteori Familjesystemisk teori Samspelsteori och metodik Diagnostik och etiologi Vetenskapsteori, etik, livsåskådning, genus Forskning och utvärdering Inom momentet modern utvecklingsteori, neurovetenskap, anknytningsteori och affektteori presenteras klassisk och modern anknytningsteori, relevant neurovetenskap – hur barnets hjärna utvecklas i den tidiga anknytningsrelationen. Ett teoretiskt grundantagande är att utveckling och förändring sker i ett relationellt perspektiv, genom möten mellan människor på olika nivåer. Lekens salutogena aspekter för psykiskt välmående och utveckling kommer att belysas. Vidare behandlas hur avvikelser i utveckling kan uppstå. Inom momentet systemteori ges en kunskap om familjesystemets utvecklande och interagerande, systemteoretiska grundantaganden, teoriuppbyggnad och behandlingsmetodik. Det mer praktiska momentet samspelsteori och metodik inriktas mot familjeterapi och samspelsbehandling, parrelationsarbete, terapeutiskt förhållningssätt, interaktionsbedömningar dyad, triad mellan barn och föräldrar. Förhållningssätt i olika metoder kommer att integreras. Användandet av interaktionsanalys på mikronivå samt attachmentbaserad lek inom familjeterapeutiska ramar kommer att studeras och tränas. I detta moment ingår också lekfull grupp- familjebandling för barn och föräldrar. Diagnostik- och etiologimomentet ska utifrån teoretiska ramar ge den studerande perspektiv på psykisk hälsa och ohälsa hos barn och familjer. Kursen ska ge den studerande kunskaper om sårbarhets och skyddsfaktorer i barnets och familjens miljö. Diagnostiska system kommer att tas upp och kopplas till olika former av behandling. Kursmomentet forskning och utvärdering innehåller, förutom teori, ett eget uppsatsarbete på 7,5 högskolepoäng, under handledning. Uppsatsarbetet syftar till kunskapsfördjupning inom det psykoterapeutiska området. Dessutom kommer det att ingå föreläsningar om vetenskapsteori, etik, livsåskådning samt genus. Ingående moment i kursen Introduktion 1,5 högskolepoäng Modern utvecklingsteori, neurovetenskap, 15,0 högskolepoäng anknytningsteori, affektteori Systemteori 5,0 högskolepoäng Samspelsteori (4 hp) och metodik (11 hp) 15,0 högskolepoäng Diagnostik och etiologi 4,0 högskolepoäng Vetenskapsteori, etik, livsåskådning, genus 1.5 högskolepoäng Forskning och utvärdering, teori och metod 3,0 högskolepoäng Uppsatsarbete 7,5 högskolepoäng Handledning, 120 timmar grupphandledning 7,5 högskolepoäng

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs ska den studerande ha - Grundläggande kunskaper i modern utvecklingsteori och metod. - Kunskaper att förstå uppkomst och utveckling av olika psykiska tillstånd hos barn utifrån ett salutogent och psykopatologiskt perspektiv. - Förmåga att integrera den nyförvärvade kunskapen med tidigare terapeutisk kunskap och erfarenhet. - Kunskaper om vilka processer som styr samspelet mellan barn och föräldrar. - Kunskap om det tidiga samspelets betydelse för det äldre barnet och dess familj. - Visad förmåga att möta förälder och barn utifrån deras specifika behovs och/eller funktionsnivå. - Kunskap att göra samspelsbedömningar förälder-barn och kunna återge dem till föräldrarna i en interaktiv, empatisk och terapeutisk anda. - Kunskap att använda sig av lekens kraft i det familjeterapeutiska sammanhanget. - Kunskap att hålla i barn-föräldragrupper. - Kunskap att omsätta de teoretiska kunskaperna i sin vardagliga kliniska verksamhet. - Kunskaper att förhålla sig till och kritiskt granska forskning och vetenskap.

Behörighetskrav

Eng A och Sv för grundläggande behörighet för högskolestudier. Undantag beviljas för dig med svenska som modersmål eller motsvarande. Den sökande skall: A Under utbildningstiden ha anställning eller uppdrag på arbetsplats som bedriver psykoterapi med möjligheter till familje- och samspelsbehandling, vilket ska kunna verifieras från arbetsgivaren; B Under utbildningstiden ingå i ett arbetsteam där man får sådana psykoterapeutiska arbetsuppgifter, som kan utgöra underlag för meningsfull handledning; C Ha genomgått yrkesutbildning och erhållit yrkesexamen omfattande 180 högskolepoäng inom vård och behandling som t ex socionom, sjuksköterska, läkare alternativt på annat sätt tillgodgjort sig motsvarande kunskaper. För att vara behörig så ska kraven A B och C vara uppfyllda.

Undervisningens upplägg

Kursen ges som distansutbildning och sträcker sig över fyra terminer. Teoridelen består av två utbildningsdagar per månad. Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar och handledning. Handledning Handledning sker på eget patientarbete med barn och familj. Deltagarna ska bedriva eget kliniskt arbete som videoinspelas och utgör underlag för handledningen. Handledningen sker i grupp om högst 5 deltagare, 120 timmar. Frekvensen är varannan vecka under termin två, tre och fyra. Egenterapi För att få utbildningsbevis för kursen Grundläggande psykoterapiutbildning krävs genomförd egen terapi, 50 timmar. Om den studerande senare har för avsikt att söka den legitimationsgrundade psykoterapeututbildningen krävs denna egenterapi enligt psykoterapiutbildningens normer. Egen terapi ska genomföras av legitimerad psykoterapeut och får inte vara äldre än 10 år. Egenterapi bekostas av den studerande själv.

Examination

Individuell skriftlig redovisning av de teoretiska momenten. Deltagande i gruppdiskussioner och gruppövningar. Godkända handledningsmoment. För samtliga moment i utbildningen krävs obligatorisk närvaro. Betygsgraderna är Godkänd (G) och Underkänd (U).

Övriga föreskrifter

Föreskrifter i 7 kap Högskoleförordningen ger rätt att tillgodoräkna sig viss utbildning inom eller utom landet. Studerande får även tillgodoräkna sig motsvarande kunskaper och färdigheter som har förvärvats i yrkesverksamhet. Frågan om tillgodoräknande av tidigare utbildning prövas av examinator. Vid prövning av framställning om tillgodoräknande skall skälig hänsyn tas till syftet med utbildningen som helhet och behov av integration av olika moment under kursen.

Litteratur

  • Giltig från: 2011 vecka 36

    Andersen Tom
    Reflekterande processer : samtal och samtal om samtalen
    4 utökad uppl : Stockholm : Mareld : 2003 : 237 :
    ISBN: 91-88872-38-6
    Se bibliotekskatalogen Album

    Att möta flyktingar. Kap 2, 3 och 4.
    Angel Birgitta, Hjern Anders, Hernandez Jorge
    2., [utök. och uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2004 : 296 s. :
    ISBN: 91-44-03328-1
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Anknytningsteori : betydelse av nära känslomässiga relationer
    Broberg Anders, Granqvist Pehr, Ivarsson Tord, Risholm Mothander Pia
    1 : Natur och kultur : 2006 : 362 :
    ISBN: 91-27-10975-5
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Bergstrand Göran
    Inte bara Knutby: drömmen om det fullkomliga
    Natur & Kultur : 2010 :
    ISBN: 978-91-27-12789-0
    Se bibliotekskatalogen Album

    Theraplay : helping parents and children build better relationships through attachment-based play
    Booth Phyllis B., Jernberg Ann M.
    3. ed. : San Francisco, Calif. : Jossey-Bass : cop. 2010 : xxviii, 610 s. :
    ISBN: 978-0-470-28166-6
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Klinisk barnpsykologi : utveckling på avvägar
    Broberg Anders, Almqvist Kjerstin, Tjus Tomas
    Stockholm : Natur och kultur : 2003 : 367, [1] s. :
    ISBN: 91-27-09438-3 (inb.)
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Att bli sig själv : Daniel Sterns teori i förskolans vardag.
    Brodin Marianne, Hylander Ingrid, Glave Lotta
    1. uppl. : Stockholm : Liber, 1998 ; (Arlöv : 124 s. : ill. :
    ISBN: 91-47-04838-7
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    D'Elia Giacomo
    Det kognitiva samtalet i vården
    Stockholm : Natur och kultur : 2004 : 217, [1] s. :
    ISBN: 91-27-09823-0 (inb.)
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Flyktens barn : medkänsla, migration och mänskliga rättigheter
    Elmeroth Elisabeth, Häge Johan
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 141 s. :
    föreläsning (aktiveringskod krävs)
    ISBN: 978-91-44-05486-5
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Domestic violence in the lives of children : the future of research, intervention, and social policy
    Graham-Bermann Sandra A., Edleson Jeffrey L.
    1st ed : Washington, DC : American Psychological Association : 2001 : xi, 329 s. :
    ISBN: 1-55798-779-3 (cb : alk. paper) ; CIP rev.
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Neuroaffektiv utvecklingspsykologi : hjärna, samhörighet, personlighet
    Hart Susan, Zetterström Gun
    1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2008 : 349 s. :
    ISBN: 978-91-40-65195-2
    Se bibliotekskatalogen Album

    Utvecklingspsykologi : Psykodynamisk teori i nya perspektiv
    Havnesköld Leif, Risholm Mothander Pia
    3 uppl. : Liber : 2009 : 400 s :
    ISBN: 91-47-09338-2
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Samspelets kraft : Marte Meo - möjlighet till utveckling
    Hedenbro Monica, Wirtberg Ingegerd
    1 : Stockholm : Liber : 2000 : 262 :
    ISBN: 91-47-04972-3
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Familjen plus en : en resa genom familjeterapins praktik och idéer
    Jensen Per, Hårtveit Håkon, Engelsöy Peter, Lindahl Charlotta
    Stockholm : Mareld : 2010 : 384 s. :
    ISBN: 978-91-88872-64-7 (inb.)
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Kåver Anna
    Himmel, helvete och allt däremellan : om känslor
    1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2009 : 215 s. :
    ISBN: 978-91-27-11897-3 (inb.)
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Landerholm Lotta
    Adopterad : lämnad, vald, och sen?
    Stockholm : Alfabeta/Anamma : 2003 : 392 s. :
    ISBN: 91-501-0222-2 (inb.) : 237:00
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Trauma through a child's eyes : awakening the ordinary miracle of healing, infancy through adolescence
    Levine Peter A., Kline Maggie
    Berkeley, Calif. : North Atlantic Books : c2007 : xxiv, 509 p. :
    ISBN: 978-1-55643-630-7 (pbk.)
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Modig Douglas
    Reciprocum : att möta utomlands födda i vården och i samtal
    Den Haag : Van Der Meys Uitgevers förlag : 2011 : 213 s. :
    ISBN: 978-91-633-9123-1
    Se bibliotekskatalogen Album

    Napier Augustus Y
    Det sköra bandet : på spaning efter ett jämlikt, förtroligt och varaktigt äktenskap
    Stockholm : Wahlström och Widstrand : 1989 : 391 :
    ISBN: 91-46-15749-2
    Se bibliotekskatalogen Album

    Nathansson Donald L
    Shame and Pride. Affect, Sex and the Birth of the Self
    WW Norton & Combany, New York - London : 1992 :

    Om svar anhålles : En bok om interaktionistiskt förändringsarbete: teori och analys
    Petitt Bill, Olson Hardy
    2 : Stockholm : Mareld : 1994 : 416 :
    ISBN: 91-97976-6-1
    Se bibliotekskatalogen Album

    Pipping L
    Kärlek och stålull
    Gothia förlag : 2007 :

    Mentalisering: att leka med verkligheten
    Rydén Göran, Wallroth Per
    Natur & Kultur : 2010 :
    ISBN: 91-27-12930-6
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Schore Allan N.
    Affect regulation and the origin of the self : the neurobiology of emotional development
    Hillsdale, N.J. : L. Erlbaum Associates : 1994 : xxxiv, 670 p. :
    ISBN: 0-8058-1396-9
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Siegel Daniel J
    The developing Mind; How relationships and the brain Interact to shape who we are"
    The Guilford Press : 1999 :

    Siegel Daniel J
    The developing mind : toward a neurobiology of interpersonel experience
    New York : Guilford Press : 1999 : 394 :
    ISBN: 1-57230-453-7
    Se bibliotekskatalogen Album

    Barnets egna berättelse
    Sjölin Nilsson B, Nilsson J
    Metaforum, årg 25 nr 3 : 2008 :
    Obligatorisk

    Soltvedt Martin
    BOF - Barnorienterad familjeterapi
    Stockholm : Mareld : 2005 : 336 :
    ISBN: 91-88872-62-9 (korr)
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Sonnby-Borgström, Marianne
    Affekter, affektiv kommunikation och anknytningsmönster : ett bio-psyko-socialt perspektiv
    1 uppl : Lund : Studentlitteratur : 2005 : 255 s :
    ISBN: 91-44-03099-1
    Se bibliotekskatalogen Album

    Stern Daniel N
    Ögonblickets psykologi : Om tid och förändring psykoterapi och vardagsliv
    Stockholm : Natur och kultur : 2005 : 275 :

    Exploring affect : the selected writings of Silvan S. Tomkins
    Tomkins Silvan S., Demos E. Virginia
    Cambridge : Cambridge University Press : 1995 : xix, 516 s. :
    ISBN: 0-521-44371-7 (inb.)
    Se bibliotekskatalogen Album

    Shame and its sisters : a Silvan Tomkins reader
    Tomkins Silvan Solomon, Sedgwick Eve Kosofsky, Frank Adam, Alexander Irving E.
    Durham : Duke Univ. Press : 1995 : 268 s. :
    ISBN: 0-8223-1694-3
    Se bibliotekskatalogen Album

    Andersson Lena
    Sociala berättelser och seriesamtal : teori och praktik
    Stockholm : Riksfören. Autism : 2001 : 36 s. :
    ISBN: 91-631-1385-6 ; 375:00
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Backman Jarl
    Rapporter och uppsatser
    2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
    ISBN: 978-91-44-04826-0
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Broberg Anders
    Anknytning i praktiken : tillämpningar av anknytningsteorin
    1. utg. : Stockholm : Natur och kultur : 2008 : 427 s. :
    ISBN: 978-91-27-11484-5 (inb.)
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Vad är vetenskap egentligen?
    Chalmers Alan F., Månsson Per Lennart
    3., omarb. uppl. : Nora : Nya Doxa : 2003 : 237, [2] s. :
    ISBN: 91-578-0425-7 (inb.)
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Frith Uta
    Autism : explaining the enigma
    2. ed. : Malden, MA : Blackwell Pub. : 2003 : ix, 249 s. :
    ISBN: 0-631-22900-0
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Kadesjö Björn
    Barn med koncentrationssvårigheter
    3. uppl. : Stockholmb Liber,c 2008e (Spanien) : Liber : 2008 : 304 s. :
    ISBN: 91-47-08418-9
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Medicin och filosofi : en introduktion
    Johansson Ingvar, Lynöe Niels
    Göteborg : Daidalos : 1997 : 218 :
    ISBN: 91-7173-065-6
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Molander Bengt
    Kunskap i handling
    2., omarb. uppl. : Göteborg : Daidalos : 1996 : 286 s. :
    ISBN: 91-7173-039-7
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Parenting from the inside out : how a deeper self-understanding can help you raise children who thrive
    Siegel Donald J., Hartzell Mary
    New York : J.P. Tarcher/Putnam : 2003 : 258 s. :
    ISBN: 1-58542-209-6 (alk. paper)
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Barn som tänker annorlunda (2010-3-8)
    Socialstyrelsen :
    ISBN: 201038
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Barn som utmanar (2010-3-6)
    Socialstyrelsen :
    ISBN: 201036
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Blyga och ängsliga barn (2010-3-9)
    Socialstyrelsen :
    ISBN: 201039
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Tonårstid : utveckling, problem och psykoterapeutisk behandling
    Wrangsjö Björn, Winberg Salomonsson Majlis
    2. utg. : Stockholm : Natur och Kultur : 2007 : 399, [1] s. :
    ISBN: 978-91-27-02697-1 (inb.)
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Cleve Elisabeth
    Från kaos till sammanhang : psykoterapi med en pojke som har diagnosen ADHD
    Stockholm : Wahlström & Widstrand : 2000 : 280 s. :
    ISBN: 91-46-17677-2 (inb.) ; 280:00
    Se bibliotekskatalogen Album

    Explosiva barn : ett nytt sätt att förstå och behandla barn som har svårt att tåla motgångar och förändringar
    Greene Ross W., Gerland Gunilla
    Stockholm : Cura : 2003 : 287, [1] s. :
    ISBN: 91-89091-26-4 : 318:00
    Se bibliotekskatalogen Album

    Den kvalitativa forskningsintervjun
    Kvale Steinar, Brinkmann Svend, Torhell Sven-Erik
    2. uppl. : Lund : Studentlitteratur AB : 2009 : 370 s. :
    http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/3314-02/height/320/width/320/bild.jpg
    ISBN: 91-44-05598-6
    Se bibliotekskatalogen Album

    Olsson Gudrun
    Berättelsen som utgångspunkt : psykoterapi i praktik och forskning
    Stockholm : Natur och kultur : 2008 : 309, [1] s. :
    ISBN: 978-91-27-10887-5 (inb.)
    Se bibliotekskatalogen Album

    Renlund Christina
    Doktorn kunde inte riktigt laga mig : barn om sjukdom och funktionshinder och om hur vi kan hjälpa
    1. uppl. : Stockholm : Gothia : 2007 : 157, [1] s. :
    ISBN: 978-91-7205-553-7
    Se bibliotekskatalogen Album

    Mer än blyg : om social ängslighet hos barn och ungdomar
    Svirsky Liv, Thulin Ulrika
    2., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 173 s. :
    ISBN: 978-91-44-07536-5
    Se bibliotekskatalogen Album

    Wadström Olle
    Tvångssyndrom : orsaker och behandling i beteendeterapeutiskt perspektiv
    4 utvidgad uppl : Linköping : Psykolginsats : 2008 : 194 s :
    ISBN: 978-91-633-3202-9 (inb)
    Se bibliotekskatalogen Album

    Forskningsmetodik. Uppsatsarbete

    Forskningsprocessen : kvalitativa och kvantitativa perspektiv
    Olsson Henny, Sörensen Stefan
    3. uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 328 s. :
    ISBN: 91-47-10051-6
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Backman Jarl
    Rapporter och uppsatser
    2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
    ISBN: 978-91-44-04826-0
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård
    Granskär Monica, Höglund-Nielsen Birgitta
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 210 s. :
    ISBN: 978-91-44-00155-5
    Se bibliotekskatalogen Album

    Wallén Göran
    Vetenskapsteori och forskningsmetodik
    2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 1996 : 151 s. :
    ISBN: 91-44-36652-3 ; 260:00
    Se bibliotekskatalogen Album

    Psykoterapiforskning
    Armelius Bengt-Åke,, Armelius Kerstin
    Stockholm : Rabén Prisma : 1994 : 95 :
    ISBN: 91-518-2670-4
    Se bibliotekskatalogen Album

    Forskningsmetodikens grunder
    Patel Runa, Davidson Bo
    Lund : Studentlitteratur : 2003 :

    Forskningsmetodik : om kvalitativa och kvantitativa metoder
    Holme Idar Magne, Solvang Bernt Krohn
    2., [rev. och utök.]uppl. : Lund : Studentlitteratur : 1997 : 360 s. :
    ISBN: 91-44-00211-4
    Se bibliotekskatalogen Album

    Ejlertsson G.
    Enkäten i praktiken : En handbok i enkätmetodik
    Lund : Studentlitteratur : 2005 :
    ISBN: 91-44-03164-5
    Se bibliotekskatalogen Album

    Den kvalitativa forskningsintervjun
    Kvale Steinar, Brinkmann Svend, Torhell Sven-Erik
    2. uppl. : Lund : Studentlitteratur AB : 2009 : 370 s. :
    http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/3314-02/height/320/width/320/bild.jpg
    ISBN: 91-44-05598-6
    Se bibliotekskatalogen Album

    Merriam Sharan B.
    Fallstudien som forskningsmetod
    Lund : Studentlitteratur : 1994 : 228 s. :
    ISBN: 91-44-39071-8
    Se bibliotekskatalogen Album

    Manualer

    "Föra barnen på tal" Beardslee familjeintervention. Cool-kids manualen kan beställas från Malmö genom Susanne Danielsson på tel 040-333509, eller susanne.e.danielsson@skane.se

  • Giltig från: 2011 vecka 35

    Obligatorisk litteratur

    Anknytningsteori : betydelse av nära känslomässiga relationer
    Broberg Anders, Granqvist Pehr, Ivarsson Tord, Risholm Mothander Pia
    1 : Natur och kultur : 2006 : 362 :
    ISBN: 91-27-10975-5
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Klinisk barnpsykologi : utveckling på avvägar
    Broberg Anders, Almqvist Kjerstin, Tjus Tomas
    Stockholm : Natur och kultur : 2003 : 367, [1] s. :
    ISBN: 91-27-09438-3 (inb.)
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Gerhardt Sue
    Kärlekens roll : Hur känslomässig närhet formar spädbarnets hjärna
    Stockholm : Karneval : 2007 : 252 :
    ISBN: 978-91-857-09-08
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Att bygga en familj
    Hedenbro Monica d 1951-, Lidén Annette d 1951-
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2003 : 128 s. :
    ISBN: 91-47-05169-8
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Samspelets kraft : Marte Meo - möjlighet till utveckling
    Hedenbro Monica, Wirtberg Ingegerd
    1 : Stockholm : Liber : 2000 : 262 :
    ISBN: 91-47-04972-3
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Om svar anhålles : En bok om interaktionistiskt förändringsarbete: teori och analys
    Petitt Bill, Olson Hardy
    2 : Stockholm : Mareld : 1994 : 416 :
    ISBN: 91-97976-6-1
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Siegel Daniel J
    The developing mind : toward a neurobiology of interpersonel experience
    New York : Guilford Press : 1999 : 394 :
    ISBN: 1-57230-453-7
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Stern Daniel N
    Spädbarnets interpersonella värld : ett psykoanalytiskt och utvecklingspsykologiskt perspektiv
    2 : Stockholm : Natur och kultur : 2003 : 401 :
    ISBN: 91-27-08193-1
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Stern Daniel N
    Ögonblickets psykologi : Om tid och förändring psykoterapi och vardagsliv
    Stockholm : Natur och kultur : 2005 : 275 :
    Obligatorisk

    Utvecklingspsykologi : Psykodynamisk teori i nya perspektiv
    Havnesköld Leif, Risholm Mothander Pia
    3 uppl. : Liber : 2009 : 400 s :
    ISBN: 91-47-09338-2
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Neuroaffektiv utvecklingspsykologi : hjärna, samhörighet, personlighet
    Hart Susan, Zetterström Gun
    1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2008 : 349 s. :
    ISBN: 978-91-40-65195-2
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Mentalisering: att leka med verkligheten
    Rydén Göran, Wallroth Per
    Natur & Kultur : 2010 :
    ISBN: 91-27-12930-6
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Theraplay : helping parents and children build better relationships through attachment-based play
    Booth Phyllis B., Jernberg Ann M.
    3. ed. : San Francisco, Calif. : Jossey-Bass : cop. 2010 : xxviii, 610 s. :
    ISBN: 978-0-470-28166-6
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

  • Giltig från: 2009 vecka 36

    Obligatorisk litteratur

    Anknytningsteori : betydelse av nära känslomässiga relationer
    Broberg Anders, Granqvist Pehr, Ivarsson Tord, Risholm Mothander Pia
    1 : Natur och kultur : 2006 : 362 :
    ISBN: 91-27-10975-5
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Klinisk barnpsykologi : utveckling på avvägar
    Broberg Anders, Almqvist Kjerstin, Tjus Tomas
    Stockholm : Natur och kultur : 2003 : 367, [1] s. :
    ISBN: 91-27-09438-3 (inb.)
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Gerhardt Sue
    Kärlekens roll : Hur känslomässig närhet formar spädbarnets hjärna
    Stockholm : Karneval : 2007 : 252 :
    ISBN: 978-91-857-09-08
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Att bygga en familj
    Hedenbro Monica d 1951-, Lidén Annette d 1951-
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2003 : 128 s. :
    ISBN: 91-47-05169-8
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Samspelets kraft : Marte Meo - möjlighet till utveckling
    Hedenbro Monica, Wirtberg Ingegerd
    1 : Stockholm : Liber : 2000 : 262 :
    ISBN: 91-47-04972-3
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Theraplay : Helping parents and children build better relationships througt attechment- based play
    Jernberg Anne M, Booth Phyllis B
    2 : San Francisco Calif. : Jossey-Bass : 2001 : 434 :
    ISBN: 0-7879-4302-9
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Om svar anhålles : En bok om interaktionistiskt förändringsarbete: teori och analys
    Petitt Bill, Olson Hardy
    2 : Stockholm : Mareld : 1994 : 416 :
    ISBN: 91-97976-6-1
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Siegel Daniel J
    The developing mind : toward a neurobiology of interpersonel experience
    New York : Guilford Press : 1999 : 394 :
    ISBN: 1-57230-453-7
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Sonnby-Borgström, Marianne
    Affekter, affektiv kommunikation och anknytningsmönster : ett bio-psyko-socialt perspektiv
    1 uppl : Lund : Studentlitteratur : 2005 : 255 s :
    ISBN: 91-44-03099-1
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Stern Daniel N
    Spädbarnets interpersonella värld : ett psykoanalytiskt och utvecklingspsykologiskt perspektiv
    2 : Stockholm : Natur och kultur : 2003 : 401 :
    ISBN: 91-27-08193-1
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album

    Stern Daniel N
    Ögonblickets psykologi : Om tid och förändring psykoterapi och vardagsliv
    Stockholm : Natur och kultur : 2005 : 275 :
    Obligatorisk

    Utvecklingspsykologi : Psykodynamisk teori i nya perspektiv
    Havnesköld Leif, Risholm Mothander Pia
    3 uppl. : Liber : 2009 : 400 s :
    ISBN: 91-47-09338-2
    Obligatorisk
    Se bibliotekskatalogen Album