Engelskt namn: Theatre Care and Surgical Procedures
Denna kursplan gäller: 2016-01-11 till 2016-08-21 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2018-12-31
Kursplan för kurser med start mellan 2017-07-24 och 2018-12-30
Kursplan för kurser med start mellan 2016-08-22 och 2017-07-23
Kursplan för kurser med start mellan 2016-01-11 och 2016-08-21
Kursplan för kurser med start mellan 2015-01-19 och 2016-01-10
Kurskod: 3OM296
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Omvårdnad: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för omvårdnad
Beslutad av: Programrådet för sjuksköterskeprogram - avancerad nivå (PRSA), 2013-09-24
Reviderad av: PRS - programrådet för sjuksköterskeprogram, 2015-05-19
I kursen studeras perioperativ omvårdnad med utgångspunkt i den modell för omvårdnad som utvecklats vid institutionen för omvårdnad, Umeå universitet. I kursen studeras även bedömning, genomförande och utvärdering av perioperativa omvårdnadsåtgärder, omvårdnadsprocessen, etik, hälsa, intersektionalitet, handledning, pedagogik, säker informationsöverföring, samhällets vårdkedja, lagar, föreskrifter, nationella och lokala rutiner, säker infektionsprevention, instrumentering, operationsteknik, medicinsk teknik, farmaka, preparathantering, säkerhetskontroller, situationsmedvetenhet, kommunikation och samarbete i team, ledarskap, arbetsmiljö, vårdmiljö, dokumentation och säker informationsöverföring samt hållbar miljö. I kursen ingår också studier i hjärt- och lungräddning, katastrofmedicin och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) motsvarande 3 hp.
Efter genomgången kurs ska studenten självständigt kunna
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För tillträde till kursen krävs att kursen Topografisk anatomi med inriktning mot operationssjukvård, 9 hp, är godkänd och att kursen Omvårdnad med inriktning mot operationssjukvård, 6 hp, är genomgången.
Kursen är delvis nätburen med 3 veckor på kursorten vid olika tillfällen. Ett studerandeaktivt lärande tillämpas och studierna kännetecknas av kunskapssökande, problemlösning, tillämpning och reflektion utifrån ett evidensbaserat förhållningssätt och beprövad erfarenhet. Arbetsformerna varierar mellan individuellt arbete, simuleringsövningar och arbete i studiegrupper, föreläsningar och seminarier. Ett pedagogiskt stöd för studenternas lärande är riktade lärandeaktiviteter med ökande svårighetgrad mot kursen mål. I samtliga inlämningsuppgifter ska ett vetenskapligt förhållningssätt tillämpas och vetenskaplig litteratur refereras. Simuleringsövningar samt VFU är obligatoriska moment.
Då kursen är delvis nätburen ska studenten ha tillgång till dator med webbkamera och internetuppkoppling via bredband eller till ett lärcentrum där motsvarande teknik kan användas.
Som betyg används en tregradig betygsskala, väl godkänd (VG), godkänd (G) eller underkänd (U). Studieuppgifter och gruppseminarier kan även värderas enligt tvågradig skala med godkänd (G) eller underkänd (U). Kursen examineras i form av individuell webbaserad tentamen med kortsvarsfrågor (VG-U), inlämningsuppgifter (VG-U), Objective Structured Clinical Examination (OSCE) (G-U) och seminarier (G-U). Vid samtliga examinationer bedöms vetenskaplig integrering för evidensbaserad vård. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga examinationer, obligatoriska moment och VFU är godkända. För att bli väl godkänd på kursen krävs att kriterier för godkänd är uppfyllda och att studenten uppnått väl godkänt på webbaserad tentamen och två inlämningsuppgifter.
Antalet provtillfällen är begränsade till totalt fem. Student som har underkänts två gånger har rätt att hos programrådet begära annan examinator. Ansvarig examinator äger rätt att i samråd med berörd handledare besluta att underkänna en student under pågående praktik i de fall denne uppvisar sådana brister avseende kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination, medför en påtaglig risk att studenten under praktiken kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt. Studenten avbryter då sin praktik i förtid och får betyget underkänd på den aktuella kursen. I samband med ett sådant beslut ska en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten behöver tillägna sig för att få återuppta praktiken samt en tidpunkt vid vilken kontroll av detta ska ske. Studenten har rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt ska dock inte antalet kontrolltillfällen uppgå till mer än fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger. Om studenten vid sådant kontrolltillfälle visar att denne tillgodogjort sig de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt utvecklingsplanen anger ska studenten ha rätt att genomföra en ny praktikperiod, under förutsättning att studenten inte förbrukat sina praktiktillfällen.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i Högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.
http://www.umu.se/regelverk
För all kurslitteratur gäller senaste upplaga.
Alexander's care of the patient in surgery
Alexander Edythe Louise, McEwen Donna R., Rothrock Jane C.
14. ed. : St. Louis, Mo. : Mosby/Elsevier : cop. 2011 : xiv, 1313 p. :
ISBN: 978-0-323-06916-8 (hardcover : alk. paper)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kompendium i barnkirurgi och barnortopedi
Frenckner Björn, Hirsch Georg
[Ny, omarb. och uppdaterad utg.] / b Björn Frenckner & Georg Hirsch (red.) : Stockholm : Karolinska University Press : b Medicinska bokhandeln : 2004 : 254 s. :
ISBN: 91-7140-005-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Jacobsons Medicin och teknik
Lindén Maria, Öberg P. Åke, Jacobson Bertil
5., [rev. och omarb.] uppl. /b Maria Lindén & P. Åke Öberg (red.) ; [illustrationer: Bertil Jacobson] : Lund : Studentlitteratur ;a Stockholm :b Svensk förening för medicinsk teknik och fysik (MTF) : 2006 : 580 s. :
ISBN: 91-44-04760-6 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Nursing research : generating and assessing evidence for nursing practice
Polit Denise F., Beck Cheryl Tatano
9.ed. : Philadelphia : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins : cop. 2012 [dvs 2011] : xiv, 802 s. :
ISBN: 978-1-60547-708-4 (hardback)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Smirthwaite Goldina
(O)jämställdhet i hälsa och vård
Stockholm : Sveriges kommuner och landsting : 2014 : 140 s. :
ISBN: 9789175850528
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Socialstyrelsen
Att förebygga vårdrelaterade infektioner : ett kunskapsunderlag
Stockholm : Socialstyrelsen : 2006 : 461 s. :
http://www.socialstyrelsen.se/NR/rdonlyres/ECE8175D-45BD-4039-A2AD-E49292A2BC60/5483/200612312.pdf
ISBN: 91-85482-14-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2006/2006-123-12
Evidensbaserad omvårdnad : en bro mellan forskning & klinisk verksamhet
Willman Ania, Stoltz Peter, Bahtsevani Christel
3., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 192 s. :
ISBN: 978-91-44-05644-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
För området relevanta artiklar, avhandlingar och publikationer tillkommer.