"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Omvårdnad med inriktning mot operationssjukvård och operationsteknik, 15 hp

Engelskt namn: Theatre Care and Surgical Procedures

Denna kursplan gäller: 2017-07-24 till 2018-12-30 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 3OM296

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Omvårdnad: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för omvårdnad

Beslutad av: Programrådet för sjuksköterskeprogram - avancerad nivå (PRSA), 2013-09-24

Reviderad av: PRS - programrådet för sjuksköterskeprogram, 2017-03-02

Innehåll

I kursen studeras perioperativ omvårdnad med utgångspunkt i den modell för omvårdnad som utvecklats vid institutionen för omvårdnad, Umeå universitet. I kursen studeras även bedömning, genomförande och utvärdering av perioperativa omvårdnadsåtgärder, omvårdnadsprocessen, etik, hälsa, intersektionalitet, handledning, pedagogik, säker informationsöverföring, samhällets vårdkedja, lagar, föreskrifter, nationella och lokala rutiner, säker infektionsprevention, instrumentering, operationsteknik, medicinsk teknik, farmaka, preparathantering, säkerhetskontroller, situationsmedvetenhet, kommunikation och samarbete i team, ledarskap, arbetsmiljö, vårdmiljö, dokumentation och säker informationsöverföring samt hållbar miljö. I kursen ingår också katastrofmedicin och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) motsvarande 3 hp.

Förväntade studieresultat

Efter genomgången kurs ska studenten självständigt kunna

Kunskap och förståelse

  • på vetenskaplig grund och med en helhetssyn på människan analysera och argumentera för evidensbaserade omvårdnadsåtgärder inom perioperativt vårdande
  • analysera och föreslå åtgärder för säker informationsöverföring i samhällets perioperativa vårdkedja avseende pre- och postoperativa vårdinsatser
  • på vetenskaplig grund utvärdera vård och omvårdnad som inkluderar konsekvenser av vårdskada som orsakar lidande hos den enskilde patienten samt har betydelse för vårdens och samhällets omkostnader

Färdighet och förmåga

  • på vetenskaplig grund analysera och argumentera för vikten av situationsmedveten säker vård relaterat till kommunikation och samarbete i operationsteamet
  • på vetenskaplig grund tillämpa, analysera och argumentera för säker instrumentering och säker hantering av medicinskteknisk utrustning samt integrera operationstekniska moment med omvårdnadsåtgärder inom kirurgiska specialiteter
  • på vetenskaplig grund analysera och argumentera för säker infektionsprevention för att förhindra smittspridning samt för säker hantering av biologiska preparat
  • tillämpa, analysera och problematisera säker perioperativ omvårdnad relaterat till lagar, föreskrifter, nationella och lokala riktlinjer samt genom dokumentation säkerställa informationsöverföring
  • analysera och förklara katastrofmedicinska principer inom operationssjuksköterskans specialistområde och i samarbete med interprofessionella team

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • på vetenskaplig grund och utifrån ett etiskt och professionellt förhållningssätt problematisera, analysera och värdera perioperativ omvårdnad som beaktar en jämlik vård och inkluderar intersektionalitet
  • reflektera, analysera och argumentera för slutsatser om den egna förmågan att kommunicera och samarbeta med patient, närstående, medarbetare i operationsteamet och med personal i samhällets perioperativa vårdkedja

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs svensk legitimation som sjuksköterska samt genomgångna kurser Omvårdnad med inriktning mot operationssjukvård, 6 hp (alternativt Pre- och intraoperativ omvårdnad, 6 hp) och Topografisk anatomi med inriktning mot operationssjukvård, 9 hp

Undervisningens upplägg

Kursen är delvis nätburen med 3 sammankomster à 3-5 dagar på studieorten vid olika tillfällen. Ett studerandeaktivt lärande tillämpas och studierna kännetecknas av kunskapssökande, problemlösning, tillämpning och reflektion utifrån ett evidensbaserat förhållningssätt och beprövad erfarenhet. Arbetsformerna varierar mellan individuellt arbete, simuleringsövningar och arbete i studiegrupper, föreläsningar och seminarier. Ett pedagogiskt stöd för studenternas lärande är riktade lärandeaktiviteter med ökande svårighetgrad mot kursen mål. I samtliga inlämningsuppgifter ska ett vetenskapligt förhållningssätt tillämpas och vetenskaplig litteratur refereras. Simuleringsövningar samt VFU är obligatoriska moment.

Undervisning på engelska kan förekomma.

För de nätburna inslagen behövs tillgång till dator med internetuppkoppling med 2.0 Mbit/s eller högre i båda riktningarna, ett usb-headset med mikrofon samt webbkamera. Fast uppkoppling är att föredra. Uppkoppling kan göras hemifrån, på ett campus, lärcentrum eller bibliotek. Uppkopplingshastigheten kan mätas via bredbandskollen.se

Examination

Som betyg används en tregradig betygsskala, väl godkänd (VG), godkänd (G) eller underkänd (U). Studieuppgifter och gruppseminarier värderas enligt tvågradig skala (G-U). Kursen examineras i form av individuell webbaserad tentamen med kortsvarsfrågor (VG-U), inlämningsuppgifter (VG-U), Objective Structured Clinical Examination (OSCE) (G-U) och seminarier (G-U). Vid samtliga examinationer bedöms vetenskaplig integrering för evidensbaserad vård. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga examinationer är godkända, att den verksamhetsförlagda utbildningen är fullgjord efter fastställda kriterier samt aktivt deltagande vid obligatoriska moment. För att bli väl godkänd på kursen krävs att kriterier för godkänd är uppfyllda och att studenten uppnått väl godkänt på webbaserad tentamen och två inlämningsuppgifter.

Student som har underkänts under verksamhetsförlagd utbildning erbjuds en ny utbildningsperiod som till sin längd och innehåll motsvarar den underkända perioden. Antalet provtillfällen är begränsade till totalt fem. Student som har underkänts två gånger har rätt att hos programrådet begära annan examinator. Student som på eget initiativ avbryter sin verksamhetsförlagda utbildning i förtid kan ges betyget underkänd.

Ansvarig examinator äger rätt att i samråd med berörd handledare besluta att underkänna en student under pågående praktik i de fall denne uppvisar sådana brister avseende kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination, medför en påtaglig risk att studenten under praktiken kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt. Studenten avbryter då sin praktik i förtid och får betyget underkänd på den aktuella kursen. I samband med ett sådant beslut ska en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten behöver tillägna sig för att få återuppta praktiken samt en tidpunkt vid vilken kontroll av detta ska ske. Studenten har rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt ska dock inte antalet kontrolltillfällen uppgå till mer än fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger. Om studenten vid sådant kontrolltillfälle visar att denne tillgodogjort sig de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt utvecklingsplanen anger ska studenten ha rätt att genomföra en ny praktikperiod, under förutsättning att studenten inte förbrukat sina praktiktillfällen.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i Högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.

Övriga föreskrifter

http://www.umu.se/regelverk

Litteratur

Giltig från: 2017 vecka 30

Kurslitteratur

För all kurslitteratur gäller senaste upplaga.

Alexander's care of the patient in surgery
Alexander Edythe Louise, McEwen Donna R., Rothrock Jane C.
14. ed. : St. Louis, Mo. : Mosby/Elsevier : cop. 2011 : xiv, 1313 p. :
ISBN: 978-0-323-06916-8 (hardcover : alk. paper)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kompendium i barnkirurgi och barnortopedi
Frenckner Björn, Hirsch Georg, Wester Tomas, Åstrand Per
[Ny, omarb. och uppdaterad utg.] : Stockholm : Karolinska Institutet University Press : 2015 : 388 s. :
ISBN: 9789185565764
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Smirthwaite Goldina
(O)jämställdhet i hälsa och vård
Stockholm : Sveriges kommuner och landsting : 2014 : 140 s. :
ISBN: 9789175850528
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Socialstyrelsen
Att förebygga vårdrelaterade infektioner : ett kunskapsunderlag
Stockholm : Socialstyrelsen : 2006 : 461 s. :
http://www.socialstyrelsen.se/NR/rdonlyres/ECE8175D-45BD-4039-A2AD-E49292A2BC60/5483/200612312.pdf
ISBN: 91-85482-14-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2006/2006-123-12

Willman Ania
Evidensbaserad omvårdnad : en bro mellan forskning och klinisk verksamhet
4., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 186 s. :
ISBN: 9789144109022
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

För området relevanta artiklar, avhandlingar och publikationer tillkommer.