"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Bild 2, 30 hp

Engelskt namn: Visual Art 2

Denna kursplan gäller: 2025-03-03 och tillsvidare

Kurskod: 6ES144

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Beslutad av: Prefekten för Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen, 2025-04-23

Innehåll

Kursen bidrar till en utvecklad kunskapsorientering inom området bild. Ämnesdidaktiska kunskaper fördjupas och breddas och inkluderar ämnesmetodik, bedömning och betygsättning. Med ett särskilt fokus på hållbar utveckling granskas och undersöks olika former av bildkommunikation, exempelvis ungdomars visuella kultur och samtidskonst. Vid sidan av ett teoretiskt förhållningssätt främjas praktiska kunskaper genom fördjupade studier inom formområdet, däribland grafisk form och konstgrafiska trycktekniker. Kursen innehåller även studiebesök, övningsundervisning och ett didaktiskt samverkansprojekt.

Delkurs 1: Konstvetenskap, 5 hp
Genom ett empiriskt fokus på modernism, postmodernism och samtidskonst behandlar momentet centrala konstvetenskapliga termer och begrepp. Konstens samhälleliga roll berörs, däribland genom studier av offentlig konst och av konst i förhållande till frågor om hållbarhet.

Delkurs 2: Bilddidaktik inklusive metodik, 5 hp
Delkursen innefattar framställande av undervisningsmaterial, planering och genomförande av undervisningsupplägg där bedömning och betygsättning ingår. Med utgångspunkt i skolans styrdokument och ämnesdidaktisk litteratur ska studenten reflektera över hur lärandesituationer kan iscensättas.

Delkurs 3: Form, 5 hp
Delkursen innehåller fördjupning inom tredimensionell gestaltning, med ett bilddidaktiskt fokus. Hållbar utveckling diskuteras i relation till tredimensionellt skapande. Studenten tränas i analys av olika aspekter av tredimensionell form, samt utvecklar färdigheter att montera och presentera tredimensionella verk.

Delkurs 4: Visuell kommunikation, 5 hp
I delkursen utgör teori om visuell kultur en grund vilken möjliggör en kritisk blick på samhällsorienterande bilder. Delkursen ger grundläggande kunskaper i grafisk formgivning. I laborativt gestaltningsarbete inom bildområdet ges möjligheter till fördjupning av konstnärliga och hantverksmässiga kunskaper, som utmynnar i en grafisk produkt.

Delkurs 5: Didaktiskt projektarbete, 5 hp
Delkursen innefattar ett större didaktiskt projektarbete, där studenterna arbetar utåtriktat i samverkan med annan kulturverksamhet, exempelvis museum. Studenten planerar och genomför bildpedagogiska aktiviteter, som dokumenteras och redovisas.

Delkurs 6: Grafiska uttryck, 5 hp
Delkursen innehåller fördjupning inom tvådimensionell bildframställning, med särskilt fokus på konstnärliga hantverkstekniker för grafiska uttryck, såväl digitala som analoga. Dessa diskuteras i relation till bildundervisning och hållbar utveckling, båda ur ett historiskt och samtida perspektiv. Delkursen innehåller även presentation av bilder.

Förväntade studieresultat

För betyget Godkänd ska den studerande kunna:

Delkurs 1: Konstvetenskap, 5 hp

Kunskap och förståelse

  • visa fördjupad kännedom om centrala begrepp inom konstvetenskap och visuell kultur
  • visa grundläggande kunskaper om 1900-talets konsthistoria fram till idag

Färdighet och förmåga

  • analysera konstens betydelser och funktioner i ett bredare samhälleligt sammanhang

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • problematisera hur konst och visuell kultur brukas inom olika sammanhang, däribland pedagogiska

Delkurs 2: Bilddidaktik, 5 hp

Kunskap och förståelse

  • redogöra för ämnesdidaktisk teori av relevans för bildämnet

Färdighet och förmåga

  • planera och genomföra undervisning i bild utifrån gällande styrdokument samt aktuell ämnesdidaktisk teori
  • framställa eget undervisningsmaterial,
  • utifrån styrdokument bedöma bildarbeten och sätta betyg

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över och problematisera bildundervisning samt betygsättning utifrån styrdokument, ämnesdidaktisk teori och aktuell forskning.

Delkurs 3: Form, 5 hp

Kunskap och förståelse

  • redogöra för hantverksmässiga tekniker och ämnesspecifika begrepp för arbete med tredimensionell form

Färdighet och förmåga

  • gestalta tredimensionellt med olika tekniker och material
  • montera och presentera tredimensionella verk

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över materialanvändning i bildämnet i relation till hållbar utveckling

Delkurs 4: Visuell kommunikation, 5 hp

Kunskap och förståelse

  • definiera några centrala begrepp inom fältet visuell kultur.
  • redogöra för grundläggande kunskaper om och begrepp för grafisk form

Färdighet och förmåga

  • använda sig av olika analoga och digitala hantverkstekniker i bildskapande
  • använda sig av olika uttryck inom bildområdet för att kommunicera budskap
  • analysera visuell kultur i relation till maktrelationer och identitet, sexualitet, samt etnicitet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt reflektera över visuell kultur i relation till bildämnet

Delkurs 5: Didaktiskt projektarbete, 5 hp

Kunskap och förståelse

  • beskriva metoder för konst- och bildpedagogisk verksamhet

Färdighet och förmåga

  • planera, genomföra, dokumentera och redovisa konst- och bildpedagogisk verksamhet

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • analysera och värdera sin egen pedagogiska insats i konstpedagogisk verksamhet med stöd av styrdokument och vetenskaplig litteratur

Delkurs 6: Grafiska uttryck, 5 hp

Kunskap och förståelse

  • redogöra för hantverksmässiga tekniker och ämnesspecifika begrepp för grafiska uttryck

Färdighet och förmåga

  • framställa tvådimensionella bilder av grafisk karaktär med olika tekniker och material
  • montera och presentera bilder

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • dra slutsatsers om olika grafiska teknikers möjligheter och begränsningar utifrån ett bilddidaktiskt sammanhang
  • reflektera över materialanvändning i bildämnet i relation till hållbar utveckling

Behörighetskrav

Bild 1 med godkänt resultat om minst 21 hp eller motsvarande

Undervisningens upplägg

Undervisning bedrivs i form av föreläsningar, litteraturstudier, seminarier och workshops. Kursarbetet genomförs i grupp och individuellt, till stor del i självständiga former via digital plattform.

Examination

Delkurserna examineras genom gestaltande arbete, muntlig redovisning, seminarier samt skriftlig inlämningsuppgift.

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov och kan göras för student som erhållit beslut om stöd. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.

Vid examination av skriftliga inlämningsuppgifter samt gestaltande arbeten används betygsgraderna Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG). Vid examination av seminariedeltagande och muntlig redovisning används betygsgraderna Underkänd (U) eller Godkänd (G). Alla delkurser bedöms med Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG). För att få betyget Väl godkänd (VG) på hela kursen krävs att studenten fått detta betyg på minst 4 delkurser (20 hp).

Student som erhållit godkänt betyg får inte genomgå förnyat prov.

Student som inte har godkänt resultat på prov har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov). Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.

Minst ett andra omprov (ett s.k. uppsamlingsprov) ska erbjudas inom ett år efter det ordinarie provtillfället. I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.

En student som inte helt uppfyller målen för examination men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan, efter beslut av examinator, ges möjlighet till komplettering för att uppnå godkänt betyg på kursen. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det eller de mål som studenten inte uppnått och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna

meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett underkänt resultat till godkänt, komplettering för högre betyg är inte tillåtet.

Övriga föreskrifter

Vid alla provtillfällen ska examinerande uppgifter göras eller lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare för att beaktas, annars måste de göras eller lämnas in vid nytt provtillfälle.

Kursen ersätter tidigare kurser Bild 2a (6ES032, 6ES092), Bild 2b (6ES033, 6ES093) bild 2, fristående (6ES070) och kan inte tas med i examen tillsammans med dessa. Kursen får inte heller tas med i examen tillsammans med Bild 2a, distans (6ES051, 6ES090) eller Bild 2b, distans (6ES052, 6ES091).



I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenten minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.