"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Historia 2, 30 hp

Engelskt namn: History 2

Denna kursplan gäller: 2024-02-05 och tillsvidare

Kurskod: 6HI041

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Historia: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för idé- och samhällsstudier

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2024-02-08

Innehåll

Kursen innehåller 4 delkurser om vardera 7,5 hp: Internationell politisk historia, Nordens historia 1800-2000, Att forska i historia samt Historiedidaktik. Den sistnämnda delkursen är helt historiedidaktisk. Därutöver finns också 1,5 hp didaktik i vardera av delkurserna Internationell politisk historia och Nordens historia.   

Internationell politisk historia (7,5 hp) 
Delkursen behandlar den internationella politiska historien under 1800- och 1900-talen, med tonvikt på det senare. Teman som berörs är världskrigen och kalla kriget, nazismen och stalinismen samt imperialism och kolonialism. Det historiedidaktiska inslaget behandlar historieundervisning om kolonialism.  

Nordens historia 1800-2000 (7,5 hp) 
Delkursen behandlar det moderna samhällets framväxt i Norden i ett komparativt perspektiv. I centrum står demokratiseringen och framväxten av nationella och samnordiska identiteter. Nationella minoriteter och nordisk minoritetspolitik behandlas. Ett centralt inslag i kursen utgörs av att Norden sätts i ett större internationellt sammanhang. De historiedidaktiska inslagen behandlar historiska komparationer, samt undervisning kring urfolk och nationella minoriteter. 

Att forska i historia (7,5 hp) 
Under delkursen ska studenten öva sin färdighet i att samla in, bearbeta och kritiskt värdera historiska fakta och historiska källor. Delkursen innehåller en genomgång av de vanligaste teorier som historiker använt/använder och hur dessa påverkat/påverkar historieskrivningen. Här ges även en fördjupad orientering i kvantitativa och kvalitativa metoder som är vanliga inom dagens historieforskning. Varje student ska författa och vid seminarium ventilera en kort dokumenterad framställning om ett begränsat historiskt problem.  

Historiedidaktik (7,5 hp) 
Delkursen behandlar både historiedidaktisk teori och praktik. Teoretiskt diskuteras centrala teman och begrepp inom historiedidaktiken, exempelvis historiedidaktiska val, historiemedvetande, genus och etnicitet, värdegrundsfrågor, historieämnets kunskapsanspråk, samt lärares och elevers förståelse av vad historieämnet kan och ska göra. Praktiska historiedidaktiska övningar fokuserar på urval ur ett större stoff, på brott och kontinuitet, källanvändning och källkritik i undervisning, aktör och struktur, samt historiebruk. Dessa övningar syftar till att hjälpa studenten att utarbeta fruktbara arbetssätt i undervisningen i historia. Studenten tar också del av och analyserar innehållet i och debatten kring historieämnets kurs- och ämnesplaner. Centralt i kursen är också arbete med kurs- och ämnesplanerna med fokus på att utarbeta både moment- och kursplanering. 

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs ska studenten: 

Kunskap och förståelse 

  • visa fördjupade kunskaper om vardagslivets historia inklusive frågor kring genus och kön 
  • visa fördjupade kunskaper om det moderna Nordens framväxt och relation till omvärlden i ett inomnordiskt komparativt perspektiv 
  • visa fördjupade kunskaper om 1900-talets internationella politiska historia 
  • visa fördjupade kunskaper om samspelet mellan framställningsform och historiskt innehåll med särskilt fokus på historiskt berättande, historisering, historiska synteser och olika principer att indela förfluten tid 
  • visa grundläggande kunskap om olika historiedidaktiska traditioner och förståelse för centrala ämnesdidaktiska begrepp, som historiemedvetande och historiebruk 

Färdighet och förmåga 

  • självständigt kunna formulera och bearbeta historievetenskapligt relevanta problem och kunna applicera olika perspektiv på historien 
  • kunna formulera och förmedla sina kunskaper väl i tal och skrift 
  • visa förmåga till självreflektion i relation till medstudenter och kunskapsstoff i det vetenskapliga tankeutbytet  
  • med stöd av historiedidaktisk teori och skolans styrdokument kunna formulera mål för sin undervisning och göra ett relevant urval ur ett större historiskt stoff 

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • visa förmåga att problematisera och vetenskapligt värdera de kunskaper som preciseras i Kunskap och förståelse ovan 
  • kunna göra etiska överväganden för att på ett nyanserat och sakligt sätt kunna undervisa om historia 
  • visa grundläggande förståelse för olika historiska perspektiv och olika historiesyner samt förhålla dessa till lärares och elevers förståelse av historieämnet. 

Behörighetskrav

Historia 1, med godkänt resultat på 15 hp, eller motsvarande. 

Undervisningens upplägg

Undervisningen ges i form av föreläsningar, seminarier och övningar. Obligatorisk närvaro gäller vid seminarier och övningar om inte annat uttryckligen anges. 

Examination

Examinationen utgörs av aktivt deltagande i seminarierna och skriftliga inlämningsuppgifter samt tentamen. För de skriftliga inlämningsuppgifterna och tentamen ges betygen Underkänd, Godkänd och Väl godkänd. För seminarierna ges betygen Underkänd och Godkänd. För godkänt seminariedeltagande krävs aktivt deltagande på samtliga seminarier.  

Betygsskalan för kursen består av betygen Underkänd, Godkänd och Väl godkänd. För betyget G på en modul krävs att samtliga examinationer på modulen är godkända. För betyget Väl godkänd på en modul krävs godkänd på seminarier och väl godkänd på skriftliga delar. För betyget Godkänd på hela kursen krävs betyget Godkänd på samtliga examinationer. För att få Väl godkänd på hela kursen krävs att den studerande skall ha uppnått Väl godkänd på 22,5 hp. Antalet provtillfällen är begränsat till fem. 

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas efter studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 arbetsdagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten. 

För studerande som inte godkänts vid det ordinarie provtillfället anordnas ett omprov inom två månader efter ordinarie provtillfälle, för prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle samt ytterligare ett inom ett år, så kallat uppsamlingsprov. Den som godkänts i prov får ej undergå förnyat prov för högre betyg.  

Övriga föreskrifter

I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas. 

I en examen får denna kurs inte inkluderas tillsammans med en annan kurs med liknande innehåll. Vid osäkerhet bör studenten konsultera studierektor vid Institutionen för idé- och samhällsstudier vid Umeå Universitet. 

Litteratur

  • Giltig från: 2025 vecka 21

    Att forska i historia (7,5 hp)

    Uppsats i Historia. En vägledning
    Institutionen för idé- och samhällsstudier : 2018 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Institutionsmaterial, distribueras via Cambro

    Historiska undersökningar : grunder i historisk teori, metod och framställningssätt
    Florén Anders, Ågren Henrik
    2., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 178 s. :
    ISBN: 91-44-04513-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Konsten att skriva en fotnot : vetenskaplig formalia för humanister
    Götlind Anna, Linnarsson Magnus
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 106 s. :
    ISBN: 9789144103365
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Utöver obligatorisk litteratur, tillkommer valbar litteratur

    Historiedidaktik (7,5 hp)

    Undervisa i historia : didaktik och metodik för ämneslärare
    Alvén Fredrik, Lilliestam Anna-Lena
    Första upplagan : Malmö : Gleerups : [2023] : 178 sidor :
    ISBN: 9789151109121
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Historiedidaktik i praktiken : för lärare 4-9
    Stolare Martin, Wendell Joakim
    Andra upplagan : Malmö : Gleerups : [2023] : 184 sidor :
    ISBN: 9789151108810
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Nordgren, K. (2023). Historiemedvetande och undervisningen

    Ohlander Ann-Sofie
    Kvinnor, män och jämställdhet i läromedel i historia
    Utbildningsdepartementet : 2010 :
    Kvinnor, män och jämställdhet i läromedel i historia
    Obligatorisk
    Läsanvisning: en granskning på uppdrag av Delegationen för jämställdhet i skolan. Stockholm: Fritzes offentliga publikationer,

    Delin Mikael
    Kvinnorna saknas i skolans historiebcker
    Dagens nyheter : 2015 :
    https://www.dn.se/nyheter/sverige/kvinnorna-saknas-i-skolans-historiebocker/
    Obligatorisk

    Åström-Elmersjö Henrik
    Pekpinnar – historiska perspektiv på utbildning
    Wordpress : 2015 :
    https://pekpinnar.wordpress.com/2015/01/19/ideologi-och-forandring-av-historielarobocker/
    Obligatorisk
    Läsanvisning: https://pekpinnar.wordpress.com/2015/01/19/ideologi-och-forandring-av-historielarobocker/

    International perspectives on teaching rival histories : pedagogical responses to contested narratives and the history wars
    Åström Elmersjö Henrik, Clark Anna, Vinterek Monika
    Basingstoke : Palgrave Macmillan : 2017. : 292 pages :
    ISBN: 978-1-137-55431-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Introduction: Epistemology of teaching rival histories. (pp. 1-14).

    Picturing the past: Gender differences in the depiction of Historical Figures.
    Fournier J.E., Wineburg S.S.
    American Journal of Education, 105(2). s 160-185 : 1997 :
    https://www.jstor.org/stable/1085617
    Obligatorisk

    Historiedidaktik och historieundervisning : förutsättningar, utmaningar, möjligheter
    Ammert Niklas, Kakoulidou Kristina, Rosenlund David
    Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur AB : [2025] : 234 sidor :
    ISBN: 9789144184593
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Ludvigsson, D., & Andersson Hult, L.
    Att bedöma i historieämnet: Perspektiv på kunskap, bedömning och prov.
    Aktuellt om historia 2020:1–2. Jönköping: Historielärarnas förening : 2020 :
    Aktuellt om historia 2020:1–2.
    Obligatorisk

    Styrdokument för historieämnet på grund- och gymnasieskola

    Nordens historia 1800-2000 (7,5 hp)

    Nordic narratives of the Second World War : national historiographies revisited
    Stenius Henrik, Österberg Mirja, Östling Johan
    Lund : Nordic Academic Press : 2011 : 173 s. :
    ISBN: 978-91-85509-49-2 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Norden mellan stormakter och fredsförbund : nordiskt säkerhetspolitiskt samarbete i det gamla och nya Europa
    Doeser Fredrik, Petersson Magnus, Westberg Jacob
    Stockholm : Santérus Academic Press : 2012 : 303 s. :
    ISBN: 978-91-7335-033-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Elenius Lars
    Nationalstat och minoritetspolitik
    Studentlitteratur AB : 2010 :
    ISBN: 978-91-44-06505-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Democracy and the welfare state : the Nordic nations since 1800
    Ingvaldsen Siri, Larsson Thomas, Overgaard Pedersen Erik, Harkness Ian, Nordskog Susan
    1. udg. : Solna : Turbine : 2009 : 214 s. :
    ISBN: 978-91-85787-56-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Internationell politisk historia (7,5 hp)

    Snyder Timothy
    Bloodlands : Europe between Hitler and Stalin
    London : Vintage : 2011 : xix, 524 s. :
    ISBN: 978-0-09-955179-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Liljegren Bengt
    Att undervisa i historia : tusen och ett sätt att inspirera sina elever
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 231 s. :
    ISBN: 978-91-44-05682-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Valda delar

    Biggar Nigel
    Colonialism : a moral reckoning
    London : William Collins : 2023 : xvi, 480 pages :
    ISBN: 0008511640
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hennessy John
    ”Varför bör svenska elever lära sig om kolonialism?”
    Historielärarnas förening Årsskrift 2023, Tema: Barndomens och uppväxtens villkor i historien : 2023 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Redaktörer Henrik Åström Elmersjö & David Sjögren, 14 s Obligatorisk, tillhandahålles

    Utöver den obligatoriska litteraturen tillkommer visst material som tillhandahålles.

  • Giltig från: 2024 vecka 23

    Att forska i historia (7,5 hp)

    Uppsats i Historia. En vägledning
    Institutionen för idé- och samhällsstudier : 2018 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Institutionsmaterial, distribueras via Cambro

    Historiska undersökningar : grunder i historisk teori, metod och framställningssätt
    Florén Anders, Ågren Henrik
    2., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 178 s. :
    ISBN: 91-44-04513-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Konsten att skriva en fotnot : vetenskaplig formalia för humanister
    Götlind Anna, Linnarsson Magnus
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 106 s. :
    ISBN: 9789144103365
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Utöver obligatorisk litteratur, tillkommer valbar litteratur

    Historiedidaktik (7,5 hp)

    Undervisa i historia : didaktik och metodik för ämneslärare
    Alvén Fredrik, Lilliestam Anna-Lena
    Första upplagan : Malmö : Gleerups : [2023] : 178 sidor :
    ISBN: 9789151109121
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Historien är närvarande : historiedidaktik som teori och tillämpning
    Karlsson Klas-Göran, Zander Ulf
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 318 s. :
    ISBN: 9789144096384
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Historiedidaktik i praktiken : för lärare 4-9
    Stolare Martin, Wendell Joakim
    Andra upplagan : Malmö : Gleerups : [2023] : 184 sidor :
    ISBN: 9789151108810
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Nordgren, K. (2023). Historiemedvetande och undervisningen

    The big six : historical thinking concepts
    Seixas Peter, Morton Tom, Colyer Jill., Fornazzari Stefano.
    Toronto : Nelson Education : c2013 : vi, 218 p. :
    ISBN: 9780176541545
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Ohlander Ann-Sofie
    Kvinnor, män och jämställdhet i läromedel i historia
    Utbildningsdepartementet : 2010 :
    Kvinnor, män och jämställdhet i läromedel i historia
    Obligatorisk
    Läsanvisning: en granskning på uppdrag av Delegationen för jämställdhet i skolan. Stockholm: Fritzes offentliga publikationer,

    Alvén Fredrik
    Pojkars och flickors resultat på det nationella provet i historia : bestämmer uppgifters historiska innehåll och form pojkars respektive flickors resultat?
    Ingår i:
    Att bedöma i historieämnet
    [Uddevalla] : Historielärarnas förening : [2021] : 231 sidor :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: https://historielararna.se/2021/01/22/aktuellt-om-historia-20201-2-att-bedoma-i-historieamnet/

    Delin Mikael
    Kvinnorna saknas i skolans historiebcker
    Dagens nyheter : 2015 :
    https://www.dn.se/nyheter/sverige/kvinnorna-saknas-i-skolans-historiebocker/
    Obligatorisk

    Åström-Elmersjö Henrik
    Pekpinnar – historiska perspektiv på utbildning
    Wordpress : 2015 :
    https://pekpinnar.wordpress.com/2015/01/19/ideologi-och-forandring-av-historielarobocker/
    Obligatorisk
    Läsanvisning: https://pekpinnar.wordpress.com/2015/01/19/ideologi-och-forandring-av-historielarobocker/

    International perspectives on teaching rival histories : pedagogical responses to contested narratives and the history wars
    Åström Elmersjö Henrik, Clark Anna, Vinterek Monika
    Basingstoke : Palgrave Macmillan : 2017. : 292 pages :
    ISBN: 978-1-137-55431-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Introduction: Epistemology of teaching rival histories. (pp. 1-14).

    Picturing the past: Gender differences in the depiction of Historical Figures.
    Fournier J.E., Wineburg S.S.
    American Journal of Education, 105(2). s 160-185 : 1997 :
    https://www.jstor.org/stable/1085617
    Obligatorisk

    Styrdokument för historieämnet på grund- och gymnasieskola

    Nordens historia 1800-2000 (7,5 hp)

    Nordic narratives of the Second World War : national historiographies revisited
    Stenius Henrik, Österberg Mirja, Östling Johan
    Lund : Nordic Academic Press : 2011 : 173 s. :
    ISBN: 978-91-85509-49-2 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Norden mellan stormakter och fredsförbund : nordiskt säkerhetspolitiskt samarbete i det gamla och nya Europa
    Doeser Fredrik, Petersson Magnus, Westberg Jacob
    Stockholm : Santérus Academic Press : 2012 : 303 s. :
    ISBN: 978-91-7335-033-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Elenius Lars
    Nationalstat och minoritetspolitik
    Studentlitteratur AB : 2010 :
    ISBN: 978-91-44-06505-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Democracy and the welfare state : the Nordic nations since 1800
    Ingvaldsen Siri, Larsson Thomas, Overgaard Pedersen Erik, Harkness Ian, Nordskog Susan
    1. udg. : Solna : Turbine : 2009 : 214 s. :
    ISBN: 978-91-85787-56-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Internationell politisk historia (7,5 hp)

    Snyder Timothy
    Bloodlands : Europe between Hitler and Stalin
    London : Vintage : 2011 : xix, 524 s. :
    ISBN: 978-0-09-955179-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Liljegren Bengt
    Att undervisa i historia : tusen och ett sätt att inspirera sina elever
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 231 s. :
    ISBN: 978-91-44-05682-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Valda delar

    Biggar Nigel
    Colonialism : a moral reckoning
    London : William Collins : 2023 : xvi, 480 pages :
    ISBN: 0008511640
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hennessy John
    ”Varför bör svenska elever lära sig om kolonialism?”
    Historielärarnas förening Årsskrift 2023, Tema: Barndomens och uppväxtens villkor i historien : 2023 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Redaktörer Henrik Åström Elmersjö & David Sjögren, 14 s Obligatorisk, tillhandahålles

    Utöver den obligatoriska litteraturen tillkommer visst material som tillhandahålles.