"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Ämneslärare i geografi: Verksamhetsförlagd utbildning 1, 6 hp

Engelskt namn: Subject Teacher in geography: Teaching Placement 1

Denna kursplan gäller: 2025-07-28 till 2025-08-03 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6KG020

Högskolepoäng: 6

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för geografi

Beslutad av: Prefekten, 2024-12-11

Reviderad av: Prefekten, 2024-12-11

Innehåll

Kursens fokus är undervisning i geografi Under kursens gång förväntas studenten tillsammans med handledaren, utifrån skolans styrdokument och de kunskaper och färdigheter som förvärvats under tidigare studier, planera, genomföra och utvärdera undervisning i geografi Kursen omfattar såväl egen undervisning som auskultation och annan verksamhet kopplad till lärarens yrkesroll. Under kursens gång genomförs ett seminarium med fokus på det pedagogiska ledarskapet.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • visa på sådana ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kunskaper som krävs för att planera och genomföra undervisning
  • visa grundläggande kunskap om hur man anpassar undervisningen till styrdokumentens direktiv och behoven hos aktuell elevgrupp
  • visa grundläggande kunskap om hur elevers ämneskunskaper kan bedömas formativt

Färdighet och förmåga

  • kunna med stöd av handledare planera, genomföra och utvärdera undervisning utifrån verksamhetens mål, relevanta läromedel och aktuella elevgruppers förkunskaper och förutsättningar
  • motivera sina val utifrån styrdokument och beprövad erfarenhet
  • visa grundläggande förmåga att bedöma elevers kunskaper formativt
  • genom sitt ledarskap kunna väcka elevers intresse och nyfikenhet för ämnet samt skapa en god lärandemiljö för alla elever
  • kunna analysera och reflektera över egna och andras erfarenheter av undervisning utifrån ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kunskaper
  • visa förmåga att i tal och skrift uttrycka sig med ett språk som är normenligt och väl anpassat för den tänkta målgruppen

 

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • förhålla sig till den värdegrund som uttrycks i styrdokumenten och konkretisera denna i såväl undervisningssituationer som i skolans övriga verksamhet
  • kunna bemöta och interagera med elever, skolpersonal och andra intressenter på ett ansvarsfullt, respektfullt och professionellt sätt
  • kunna kritiskt granska sin roll som pedagogisk ledare och identifiera sina utvecklingsområden.

Behörighetskrav

Univ: Kurser inom den utbildningsvetenskapliga kärnan omfattande minst 28,5 hp samt verksamhetsförlagd utbildning omfattande minst 1,5 hp, eller motsvarande. Utöver detta krävs kurser omfattande minst 60 hp i undervisningsämnet geografi, eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Kursen genomförs huvudsakligen ute i skolverksamheten. VFU-perioden ska omfatta 40 timmars arbetsvecka inklusive planering och genomförandet av lektioner, auskultationer, deltagande i de seminarier som skolverksamheten arrangerar, arbete med VFU-uppgifter samt deltagande i annan verksamhet kopplad till lärarens yrkesroll. Studenten ska tillsammans med handledare planera VFU-perioden så att arbetet ryms inom ramen för heltidsstudier. Under kursen genomförs ett antal VFU-uppgifter. Visst arbete kan vara förlagd till annan plats än skolverksamheten.

Examination

All examination sker individuellt. 

Examination på kursen består av bedömning av studentens prestation under hela VFU-perioden. Detta sker dels utifrån underlag från handledare, dels genom lektionsbesök i studentens ämne med efterföljande trepartssamtal. Vidare bedöms en individuell skriftlig inlämningsuppgift (VFU-rapport) i studentens ämne samt deltagande i ett seminarium. 

Vid mer än två dagars frånvaro under VFU-perioden ska studenten kontakta kursansvarig lärare för en individuell bedömning av eventuell komplettering av antalet VFU-dagar.

Den verksamhetsförlagda delen bedöms med någon av omdömena väl godkänt (VG), godkänt (G) eller underkänt (U). Seminariet och den skriftliga uppgiften bedöms med något av omdömena godkänt (G) eller underkänt (U). På hel kurs sätts något av betygen väl godkänt (VG), godkänt (G) eller underkänt (U). Betyget på kurs avgörs av omdömet på den verksamhetsförlagda delen. För att bli godkänd på kurs krävs att alla examinerande delar är godkända. Betyg på kurs sätts först när alla examinerande delar är bedömda. 
 
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.  

En student som blir underkänd på den verksamhetsförlagda delen av kursen ska kontakta examinator efter kursens slut för en uppföljning av VFU. Studenten ska få det tydliggjort vilka delar av de förväntade studieresultaten på kursen som studenten inte uppnått. Uppföljningen ska genomföras i god tid innan studenten får påbörja en eventuell ny praktikperiod.

Ansvarig examinator äger rätt att i samråd med berörd handledare besluta att underkänna en student under pågående praktik i de fall denne uppvisar sådana brister avseende kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination, medför en påtaglig risk att studenten under praktiken kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt. Studenten avbryter då sin praktik i förtid och får betyget Underkänd på den aktuella kursen. Detta innebär att ett praktiktillfälle är förbrukat. I samband med ett sådant beslut ska en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten behöver tillägna sig för att få återuppta praktiken samt en tidpunkt vid vilken kontroll av detta ska ske. Studenten har rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt ska dock inte antalet kontrolltillfällen uppgå till mer än fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger. Om studenten vid sådant kontrolltillfälle visar att han eller hon tillgodogjort sig de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt utvecklingsplanen anger ska studenten ha rätt att genomföra en ny praktikperiod, under förutsättning att studenten inte förbrukat sina praktiktillfällen. Om det i kursplanen anges att det finns begränsningar av antalet provtillfällen och studenten har förbrukat dessa har studenten inte rätt till nytt provtillfälle.

På grund av höga kostnader att genomföra VFU är antalet VFU-perioder begränsade till en ordinarie VFU-period samt till ytterligare en VFU-period. Tillfällen för examination som genomförs under en VFU-period (lektionsbesök och efterföljande trepartssamtal) är därför begränsade. För övriga examinationsformer gäller Umeå universitets regler för omprov, se Umeå universitets regelverkssidor.

Vid omprov som kräver VFU-placering kan universitetet på grund av orimliga kostnader eller stora praktiska svårigheter göra avsteg från ordinarie tidsgränser för omprov. Omprovstillfället ska då i normalfallet erbjudas senast nästkommande termin.

Övriga föreskrifter
I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst två provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfällen) för de verksamhetsförlagda delarna samt tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) för övriga delar på kursen enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.

Övriga föreskrifter

s.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.