Engelskt namn: Teaching and Quality Development in Preschool and School-age Educare respectively
Denna kursplan gäller: 2019-08-26 till 2021-09-05 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2024-07-29
Kursplan för kurser med start mellan 2021-09-06 och 2024-07-28
Kursplan för kurser med start innan 2021-09-05
Kurskod: 6PE278
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Pedagogisk yrkesverksamhet: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Prefekten, 2019-01-25
Gemensamt för båda modulernas innehåll är fokuseringen på förskola respektive fritidshem och deras styrdokument, undervisning och kvalitetsutveckling samt gemensamma centrala nyckelbegrepp för deras uppdrag.
Modul 1. Undervisning och kvalitet i förskola respektive fritidshem
[Teaching and Quality in Preschool and School-age Educare respectively]
Modulen innehåller studier och analyser av förskola och fritidshem, deras likheter och olikheter, ur samhälls-, styrnings- och innehållsperspektiv. Fördjupade studier ingår om deras utveckling efter inträdet i utbildningssektorn. Centrala nyckelbegrepp för förskola och fritidshem diskuteras och analyseras i relation till teorier om lärande och utveckling samt teorier om utveckling av verksamheters kvalitet. Modulens hela innehåll studeras i relation till gällande styrdokument.
Modul 2. Utvecklingsarbete i förskola respektive fritidshem
[Developing Work in Preschool and School-age Educare respectively]
Utifrån fördjupade kunskaper om förskolans eller fritidshemmets uppdrag samt en kartläggning av en förskolas eller ett fritidshems utvecklingsbehov ingår planering av ett mindre kvalitetsutvecklingsarbete. Utvecklingsarbeten granskas kritiskt i relation till valfria nyckelbegrepp i kursens modul 1 samt diskuteras med hjälp av teorier om lärande och kvalitetsutveckling samt ur ett samhälls-, styrnings- eller innehållsperspektiv.
Modul 1. Undervisning och kvalitet i förskola respektive fritidshem
[Teaching and Quality in Preschool and School-age Educare respectively]
För godkänd modul ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Modul 2. Utvecklingsarbete i förskola respektive fritidshem
[Developing Work in Preschool and School-age Educare respectively]
För godkänd modul ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Lärarexamen (dvs förskollärare, grundlärare fritidshem, grundlärare F-9, ämneslärare, yrkeslärare, speciallärare), studie- och yrkesvägledarexamen, specialpedagogexamen, eller motsvarande äldre examen i någon av dessa. Svenska och engelska för grundläggande behörighet för högskolestudier.
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, gruppövningar, seminarier och handledning. De studerandes lokala villkor och inriktning utgör viktiga utgångspunkter för uppgifter i kursen. I kursen finns obligatoriska inslag som kräver fysisk närvaro på campus, se vidare i kurstillfällets gällande schema och studieguide.
Kursen examineras fortlöpande med individuella skriftliga inlämningsuppgifter, i samband med två obligatoriska seminarier, en nätbaserad gruppövning, samt eget utvecklingsarbete som presenteras skriftligt och diskuteras vid ett avslutande seminarium. Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform.
Fysisk närvaro vid obligatoriska moment fordras för godkänt resultat på kursen, om inte annat anges i kurstillfällets gällande schema och studieguide.
Modul 1. De obligatoriska seminarierna och de skriftliga inlämningsuppgifterna bedöms gemensamt med VG, G eller U. Den nätbaserade gruppövningen bedöms med G eller U.
Modul 2. Det individuella utvecklingsarbetet, som presenteras och ventileras i ett obligatoriskt seminarium, bedöms med betygen VG, G eller U. Dessutom diskuteras utvecklingsarbetena utifrån ett samhälls-, styrnings- och innehållsperspektiv. Diskussionen bedöms med betygen G eller U.
Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna i de två modulerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänd särskild vikt vid den studerandes förmåga att analysera och problematisera med stöd av teoretiska begrepp och att studenten fått VG på prov om minst 12hp och G på 3hp
Den som erhållit betyget Godkänd (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarieprov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.
I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
I de fall kursen upphör att gälla eller om kursplanen genomgår större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt denna kursplan under en tid av maximalt två år från att denna kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat erbjudas.
Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten. Obligatorisk litteratur går att beställa som ljudbok från UmUB vid behov.
Lager Karin
Att undervisa i fritidshem : omsorg, lärande och utveckling i en helhet
Ingår i:
Educare
Malmö : Lärarutbildningen, Malmö högskola : 2009 : 102 s. : sid. 51-68 :
https://ojs.mau.se/index.php/educare/article/view/381
Obligatorisk
Att utveckla utbildningspraktiker : analys, förståelse och förändring genom teorin om praktikarkitekturer
Henning Loeb Ingrid, Langelotz Lill, Rönnerman Karin
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2019] : 291 sidor :
ISBN: 9789144132129
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Compensating for unequal childhoods : practitioners’ reflections on social injustice in leisure-time centres
Hjalmarsson Maria, Odenbring Ylva
Routledge : 2019 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:kau:diva-71291
Obligatorisk
Jensen Mikael
Den fria tidens lärande
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 183 s. :
ISBN: 978-91-44-07440-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Fritidshem och fritidspedagogik en forskningsöversikt
Falkner Carin, Ludvigsson Ann
SKL, Kommunförbundet Skåne : 2016 :
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1033918/FULLTEXT01.pdf
Obligatorisk
Andersson Birgit
Fritidshemmets utveckling ur ett styrningsperspektiv
Ingår i:
Fritidshemmets pedagogik i en ny tid
Gleerups Utbildning AB : 2020 : sid. 35-58 :
Obligatorisk
Haglund Björn
Fritidshemmets vardagspraktik i ett nytt diskursivt landskap
Ingår i:
Educare
Malmö : Lärarutbildningen, Malmö högskola : 2009 : 102 s. : sid. 64-85 :
https://www.mah.se/upload/FAKULTETER/LS/Publikationer/EDUCARE/Educare%202016.1.pdf
Obligatorisk
Från kvalitet till meningsskapande : postmoderna perspektiv - exemplet förskolan
Dahlberg Gunilla, Moss Peter, Pence Alan
3. uppl. : Stockholm : Liber : 2014 : 328 s. :
ISBN: 9789147111725
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Slutrapport
Förskolans kvalitet och måluppfyllelse : ett treårigt regeringsuppdrag att granska förskolan
Ingår i:
Skolinspektionen
2014-12-29T12:00:00+01:00 :
https://www.skolinspektionen.se/beslut-rapporter-statistik/publikationer/regeringsrapporter/2018/forskolans-kvalitet-och-maluppfyllelse/
Obligatorisk
Huvudmannens styrning och ledning av förskolans kvalitet
Skolinspektionen : 2017-11-13T10:00:00+01:00 :
http://www.skolinspektionen.se/sv/Beslut-och-rapporter/Publikationer/Granskningsrapport/Kvalitetsgranskning/huvudmannens-styrning-och-ledning-av-forskolans-kvalitet
Obligatorisk
I mötet mellan lekens frihet och undervisningens målorientering i förskolan
Björklund Camilla, Palmér Hanna
Lärarstiftelsen; Lärarförbundets vetenskapliga råd; Lärarförlaget : 2019 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:lnu:diva-81349
Obligatorisk
Lager Karin
I spänningsfältet mellan kontroll och utveckling : en policystudie av systematiskt kvalitetsarbete i kommunen, förskolan och fritidshemmet
Göteborg : Acta universitatis Gothoburgensis : 2015 : 109 s. :
http://hdl.handle.net/2077/40661
ISBN: 978-91-7346-855-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar
Lager Karin
Leisure-time centres : social pedagogical tradition in educational practice
Ingår i:
Early child development and care.
London : Gordon and Breach Sci. Publ. : 1971- :
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/03004430.2018.1429425
Obligatorisk
Lekresponsiv undervisning - ett undervisningsbegrepp och en didaktik för förskolan
Pramling Niklas, Wallerstedt Cecilia
Ingår i:
Forskning om undervisning och lärande
Stockholm : Stiftelsen SAF i samverkan med Lärarförbundet : 2009- : 7 : sid. 7-22 :
https://forskul.se/wp-content/uploads/2019/03/ForskUL_vol7_nr1_2019_s7-22.pdf
Obligatorisk
Holmberg Linnéa
Lärande genom demokratiska önskemål - pastoral omsorg i fritidshem
Ingår i:
Pedagogisk forskning i Sverige
Göteborg : Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet : 1996- : 22 :
https://open.lnu.se/index.php/PFS/article/view/1440
Obligatorisk
Lundström Ulf
Lärares professionella autonomi under New Public Management-epoken
2018 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-150916
Obligatorisk
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
Skolverket : 2019 :
https://www.skolverket.se/publikationsserier/styrdokument/2019/laroplan-for-grundskolan-forskoleklassen-och-fritidshemmet-reviderad-2019
Obligatorisk
Läsanvisning: s 5-17 och 22-25
Läroplan för förskolan : Lpfö 18
Stockholm : Skolverket : 2018 : 20 sidor :
Fritt tillgänglig på Skolverkets webbplats
ISBN: 9789138327364
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Vallberg Roth Ann-Christine
Läroplaner för de yngre barnen : Utvecklingen från 1800-talets mitt till idag
Ingår i:
Pedagogisk forskning i Sverige
Göteborg : Institutionen för pedagogik och didaktik : 1996- : 6 : sid. 241269 :
https://www.mah.se/pages/27838/vallbergroth%5B1%5D.pdf
Obligatorisk
Om nödvändigheten av undervisning i förskolan - Exemplet Matematik
Björklund Camilla, Pramling Samuelsson Ingrid, Reis Maria
Ingår i:
Barn
Trondheim : Norsk senter for barneforskning, Norges teknisk-vitenskapelige universitet : 2014 : 132 s. : 36 :
https://www.ntnu.no/ojs/index.php/BARN/article/view/2895
Obligatorisk
Omsorg i en förskola på vetenskaplig grund
Riddersporre Bim, Bruce Barbro
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2016 : 281 s. :
ISBN: 9789127147072
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar
Skolförbättring genom aktioner : verksamheter i skola, förskola och fritidshem möter forskning
Ekholm Mats, Forssten Seiser Anette, Söderström Åsa
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2021] : 191 sidor :
ISBN: 9789144149905
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Skolutveckling genom samtal
Sternudd-Groth Mia-Marie, Evermark Monica
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2020] : 332 sidor :
ISBN: 9789144133355
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Jonsson Kristina
Socialt lärande : arbetet i fritidshemmet
Västerås : Mälardalen University : 2018 : 83 sidor :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:mdh:diva-40191
ISBN: 9789174853971
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Språkundervisning i förskolan : Teoretiska principer och empiriska exempel
Björk-Willén Polly, Pramling Niklas, Simonsson Maria
Ingår i:
Barn
Trondheim : Norsk senter for barneforskning, Norges teknisk-vitenskapelige universitet : 2014 : 132 s. : 36 :
https://www.ntnu.no/ojs/index.php/BARN/article/view/2896
Obligatorisk
Styrning och ledning av svensk förskola och skola : en introduktion
Ringarp Johanna, Nihlfors Elisabet
Första upplagan : Malmö : Gleerups : [2017] : 101 sidor :
ISBN: 978-91-40-69230-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Systematiskt kvalitetsarbete : för skolväsendet
Andra upplagan : [Stockholm] : Skolverket : 2015 : 52 sidor :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 9789175591568
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Håkansson Jan
Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem : strategier och metoder
3 uppl. : Studentlitteratur AB : 2021 : 232 sidor :
ISBN: 9789144152936
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Undervisning i fritidshemmet
Skolinspektionen : 2018-01-29T10:00:00+01:00 :
http://www.skolinspektionen.se/sv/Beslut-och-rapporter/Publikationer/Granskningsrapport/Kvalitetsgranskning/undervisning-i-fritidshemmet
Obligatorisk
Undervisning i förskolan : En kunskapsöversikt
Sheridan Sonja, Williams Pia
Ingår i:
Skolverket
Stockholm : Skolverket : 20??- :
https://www.skolverket.se/portletresource/4.6bfaca41169863e6a65d9f5/12.6bfaca41169863e6a65d9fe?file=3932
Obligatorisk
Undervisning i förskolan : Holistisk förskoledidaktik byggd på lek och utforskande
Nilsson Monica, Lecusay Robert, Alnervik Karin
Ingår i:
Forskning om undervisning och lärande
Stockholm : Stiftelsen SAF i samverkan med Lärarförbundet : 2009- : 28 : sid. 9-32 :
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1229722/FULLTEXT01.pdf
Obligatorisk
Undervisning i fritidshemmet : inom områdena språk och kommunikation samt natur och samhälle
Ingår i:
Skolinspektionen
2014-12-29T12:00:00+01:00 :
https://www.skolinspektionen.se/beslut-rapporter-statistik/publikationer/kvalitetsgranskning/2018/undervisning-i-fritidshemmet/
Obligatorisk
Undervisning i relation till omsorg och lärande i förskola : Flerstämmig undervisning i didaktisk (o)takt?
Vallberg Roth Ann-Christine, Holmberg Ylva
Ingår i:
Pedagogisk forskning i Sverige
Göteborg : Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet : 1996- : 24 : sid. 29-56 :
https://open.lnu.se/index.php/PFS/article/view/1478/1743
Obligatorisk
Walk-and-Talk conversations : A way to elicit children’s perspectives and prominent discourses in school-age educare
Klerfelt Anna, Haglund Björn
2014 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hj:diva-25216
Obligatorisk
Fler artiklar kan tillkomma.
Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten. Obligatorisk litteratur går att beställa som ljudbok från UmUB vid behov.
Lager Karin
Att undervisa i fritidshem : omsorg, lärande och utveckling i en helhet
Ingår i:
Educare
Malmö : Lärarutbildningen, Malmö högskola : 2009 : 102 s. : sid. 51-68 :
https://ojs.mau.se/index.php/educare/article/view/381
Obligatorisk
Compensating for unequal childhoods : practitioners’ reflections on social injustice in leisure-time centres
Hjalmarsson Maria, Odenbring Ylva
Routledge : 2019 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:kau:diva-71291
Obligatorisk
Jensen Mikael
Den fria tidens lärande
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 183 s. :
ISBN: 978-91-44-07440-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Fritidshem och fritidspedagogik en forskningsöversikt
Falkner Carin, Ludvigsson Ann
SKL, Kommunförbundet Skåne : 2016 :
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1033918/FULLTEXT01.pdf
Obligatorisk
Andersson Birgit
Fritidshemmets utveckling ur ett styrningsperspektiv
Ingår i:
Fritidshemmets pedagogik i en ny tid
Gleerups Utbildning AB : 2020 : sid. 35-58 :
Obligatorisk
Haglund Björn
Fritidshemmets vardagspraktik i ett nytt diskursivt landskap
Ingår i:
Educare
Malmö : Lärarutbildningen, Malmö högskola : 2009 : 102 s. : sid. 64-85 :
https://www.mah.se/upload/FAKULTETER/LS/Publikationer/EDUCARE/Educare%202016.1.pdf
Obligatorisk
Huvudmannens styrning och ledning av förskolans kvalitet
Skolinspektionen : 2017-11-13T10:00:00+01:00 :
http://www.skolinspektionen.se/sv/Beslut-och-rapporter/Publikationer/Granskningsrapport/Kvalitetsgranskning/huvudmannens-styrning-och-ledning-av-forskolans-kvalitet
Obligatorisk
I mötet mellan lekens frihet och undervisningens målorientering i förskolan
Björklund Camilla, Palmér Hanna
Lärarstiftelsen; Lärarförbundets vetenskapliga råd; Lärarförlaget : 2019 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:lnu:diva-81349
Obligatorisk
Lager Karin
I spänningsfältet mellan kontroll och utveckling : en policystudie av systematiskt kvalitetsarbete i kommunen, förskolan och fritidshemmet
Göteborg : Acta universitatis Gothoburgensis : 2015 : 109 s. :
http://hdl.handle.net/2077/40661
ISBN: 978-91-7346-855-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar
Lager Karin
Leisure-time centres : social pedagogical tradition in educational practice
Ingår i:
Early child development and care.
London : Gordon and Breach Sci. Publ. : 1971- :
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/03004430.2018.1429425
Obligatorisk
Lekresponsiv undervisning - ett undervisningsbegrepp och en didaktik för förskolan
Pramling Niklas, Wallerstedt Cecilia
Ingår i:
Forskning om undervisning och lärande
Stockholm : Stiftelsen SAF i samverkan med Lärarförbundet : 2009- : 7 : sid. 7-22 :
https://forskul.se/wp-content/uploads/2019/03/ForskUL_vol7_nr1_2019_s7-22.pdf
Obligatorisk
Holmberg Linnéa
Lärande genom demokratiska önskemål - pastoral omsorg i fritidshem
Ingår i:
Pedagogisk forskning i Sverige
Göteborg : Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet : 1996- : 22 :
https://open.lnu.se/index.php/PFS/article/view/1440
Obligatorisk
Lundström Ulf
Lärares professionella autonomi under New Public Management-epoken
2018 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-150916
Obligatorisk
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
Skolverket : 2019 :
https://www.skolverket.se/publikationsserier/styrdokument/2019/laroplan-for-grundskolan-forskoleklassen-och-fritidshemmet-reviderad-2019
Obligatorisk
Läsanvisning: s 5-17 och 22-25
Läroplan för förskolan : Lpfö 18
Stockholm : Skolverket : 2018 : 20 sidor :
Fritt tillgänglig på Skolverkets webbplats
ISBN: 9789138327364
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Vallberg Roth Ann-Christine
Läroplaner för de yngre barnen : Utvecklingen från 1800-talets mitt till idag
Ingår i:
Pedagogisk forskning i Sverige
Göteborg : Institutionen för pedagogik och didaktik : 1996- : 6 : sid. 241269 :
https://www.mah.se/pages/27838/vallbergroth%5B1%5D.pdf
Obligatorisk
Om nödvändigheten av undervisning i förskolan - Exemplet Matematik
Björklund Camilla, Pramling Samuelsson Ingrid, Reis Maria
Ingår i:
Barn
Trondheim : Norsk senter for barneforskning, Norges teknisk-vitenskapelige universitet : 2014 : 132 s. : 36 :
https://www.ntnu.no/ojs/index.php/BARN/article/view/2895
Obligatorisk
Omsorg i en förskola på vetenskaplig grund
Riddersporre Bim, Bruce Barbro
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2016 : 281 s. :
ISBN: 9789127147072
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar
Jonsson Kristina
Socialt lärande : arbetet i fritidshemmet
Västerås : Mälardalen University : 2018 : 83 sidor :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:mdh:diva-40191
ISBN: 9789174853971
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Språkundervisning i förskolan : Teoretiska principer och empiriska exempel
Björk-Willén Polly, Pramling Niklas, Simonsson Maria
Ingår i:
Barn
Trondheim : Norsk senter for barneforskning, Norges teknisk-vitenskapelige universitet : 2014 : 132 s. : 36 :
https://www.ntnu.no/ojs/index.php/BARN/article/view/2896
Obligatorisk
Styrning och ledning av svensk förskola och skola : en introduktion
Ringarp Johanna, Nihlfors Elisabet
Första upplagan : Malmö : Gleerups : [2017] : 101 sidor :
ISBN: 978-91-40-69230-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Undervisning i fritidshemmet
Skolinspektionen : 2018-01-29T10:00:00+01:00 :
http://www.skolinspektionen.se/sv/Beslut-och-rapporter/Publikationer/Granskningsrapport/Kvalitetsgranskning/undervisning-i-fritidshemmet
Obligatorisk
Undervisning i förskolan : En kunskapsöversikt
Sheridan Sonja, Williams Pia
Ingår i:
Skolverket
Stockholm : Skolverket : 20??- :
https://www.skolverket.se/portletresource/4.6bfaca41169863e6a65d9f5/12.6bfaca41169863e6a65d9fe?file=3932
Obligatorisk
Undervisning i förskolan : Holistisk förskoledidaktik byggd på lek och utforskande
Nilsson Monica, Lecusay Robert, Alnervik Karin
Ingår i:
Forskning om undervisning och lärande
Stockholm : Stiftelsen SAF i samverkan med Lärarförbundet : 2009- : 28 : sid. 9-32 :
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1229722/FULLTEXT01.pdf
Obligatorisk
Undervisning i relation till omsorg och lärande i förskola : Flerstämmig undervisning i didaktisk (o)takt?
Vallberg Roth Ann-Christine, Holmberg Ylva
Ingår i:
Pedagogisk forskning i Sverige
Göteborg : Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet : 1996- : 24 : sid. 29-56 :
https://open.lnu.se/index.php/PFS/article/view/1478/1743
Obligatorisk
Walk-and-Talk conversations : A way to elicit children’s perspectives and prominent discourses in school-age educare
Klerfelt Anna, Haglund Björn
2014 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hj:diva-25216
Obligatorisk
Fler artiklar kan tillkomma.
Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten. Obligatorisk litteratur går att beställa som ljudbok från UmUB vid behov.
Språkundervisning i förskolan : Teoretiska principer och empiriska exempel
Björk-Willén Polly, Pramling Niklas, Simonsson Maria
Ingår i:
Barn
Trondheim : Norsk senter for barneforskning, Norges teknisk-vitenskapelige universitet : 2014 : 132 s. : 36 :
https://www.ntnu.no/ojs/index.php/BARN/article/view/2896
Obligatorisk
I mötet mellan lekens frihet och undervisningens målorientering i förskolan
Björklund Camilla, Palmér Hanna
Lärarstiftelsen; Lärarförbundets vetenskapliga råd; Lärarförlaget : 2019 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:lnu:diva-81349
Obligatorisk
Om nödvändigheten av undervisning i förskolan - Exemplet Matematik
Björklund Camilla, Pramling Samuelsson Ingrid, Reis Maria
Ingår i:
Barn
Trondheim : Norsk senter for barneforskning, Norges teknisk-vitenskapelige universitet : 2014 : 132 s. : 36 :
https://www.ntnu.no/ojs/index.php/BARN/article/view/2895
Obligatorisk
Fritidshem och fritidspedagogik en forskningsöversikt
Falkner Carin, Ludvigsson Ann
SKL, Kommunförbundet Skåne : 2016 :
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1033918/FULLTEXT01.pdf
Obligatorisk
Haglund Björn
Fritidshemmets vardagspraktik i ett nytt diskursivt landskap
Ingår i:
Educare
Malmö : Lärarutbildningen, Malmö högskola : 2009 : 102 s. : sid. 64-85 :
https://www.mah.se/upload/FAKULTETER/LS/Publikationer/EDUCARE/Educare%202016.1.pdf
Obligatorisk
Compensating for unequal childhoods : practitioners’ reflections on social injustice in leisure-time centres
Hjalmarsson Maria, Odenbring Ylva
Routledge : 2019 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:kau:diva-71291
Obligatorisk
Holmberg Linnéa
Lärande genom demokratiska önskemål - pastoral omsorg i fritidshem
Ingår i:
Pedagogisk forskning i Sverige
Göteborg : Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet : 1996- : 22 :
https://open.lnu.se/index.php/PFS/article/view/1440
Obligatorisk
Jensen Mikael
Den fria tidens lärande
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 183 s. :
ISBN: 978-91-44-07440-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Jonsson Kristina
Socialt lärande : arbetet i fritidshemmet
Västerås : Mälardalen University : 2018 : 83 sidor :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:mdh:diva-40191
ISBN: 9789174853971
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Walk-and-Talk conversations : A way to elicit children’s perspectives and prominent discourses in school-age educare
Klerfelt Anna, Haglund Björn
2014 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hj:diva-25216
Obligatorisk
Lager Karin
Att undervisa i fritidshem : omsorg, lärande och utveckling i en helhet
Ingår i:
Educare
Malmö : Lärarutbildningen, Malmö högskola : 2009 : 102 s. : sid. 51-68 :
https://ojs.mau.se/index.php/educare/article/view/381
Obligatorisk
Lager Karin
I spänningsfältet mellan kontroll och utveckling : en policystudie av systematiskt kvalitetsarbete i kommunen, förskolan och fritidshemmet
Göteborg : Acta universitatis Gothoburgensis : 2015 : 109 s. :
http://hdl.handle.net/2077/40661
ISBN: 978-91-7346-855-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar
Lundström Ulf
Lärares professionella autonomi under New Public Management-epoken
2018 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-150916
Obligatorisk
Undervisning i förskolan : Holistisk förskoledidaktik byggd på lek och utforskande
Nilsson Monica, Lecusay Robert, Alnervik Karin
Ingår i:
Forskning om undervisning och lärande
Stockholm : Stiftelsen SAF i samverkan med Lärarförbundet : 2009- : 28 : sid. 9-32 :
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1229722/FULLTEXT01.pdf
Obligatorisk
Lekresponsiv undervisning - ett undervisningsbegrepp och en didaktik för förskolan
Pramling Niklas, Wallerstedt Cecilia
Ingår i:
Forskning om undervisning och lärande
Stockholm : Stiftelsen SAF i samverkan med Lärarförbundet : 2009- : 7 : sid. 7-22 :
https://forskul.se/wp-content/uploads/2019/03/ForskUL_vol7_nr1_2019_s7-22.pdf
Obligatorisk
Omsorg i en förskola på vetenskaplig grund
Riddersporre Bim, Bruce Barbro
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2016 : 281 s. :
ISBN: 9789127147072
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar
Styrning och ledning av svensk förskola och skola : en introduktion
Ringarp Johanna, Nihlfors Elisabet
Första upplagan : Malmö : Gleerups : [2017] : 101 sidor :
ISBN: 978-91-40-69230-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Undervisning i förskolan : En kunskapsöversikt
Sheridan Sonja, Williams Pia
Ingår i:
Skolverket
Stockholm : Skolverket : 20??- :
https://www.skolverket.se/portletresource/4.6bfaca41169863e6a65d9f5/12.6bfaca41169863e6a65d9fe?file=3932
Obligatorisk
Huvudmannens styrning och ledning av förskolans kvalitet
Skolinspektionen : 2017-11-13T10:00:00+01:00 :
http://www.skolinspektionen.se/sv/Beslut-och-rapporter/Publikationer/Granskningsrapport/Kvalitetsgranskning/huvudmannens-styrning-och-ledning-av-forskolans-kvalitet
Obligatorisk
Undervisning i fritidshemmet
Skolinspektionen : 2018-01-29T10:00:00+01:00 :
http://www.skolinspektionen.se/sv/Beslut-och-rapporter/Publikationer/Granskningsrapport/Kvalitetsgranskning/undervisning-i-fritidshemmet
Obligatorisk
Läroplan för förskolan : Lpfö 18
Stockholm : Skolverket : 2018 : 20 sidor :
Fritt tillgänglig på Skolverkets webbplats
ISBN: 9789138327364
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
Skolverket : 2019 :
https://www.skolverket.se/publikationsserier/styrdokument/2019/laroplan-for-grundskolan-forskoleklassen-och-fritidshemmet-reviderad-2019
Obligatorisk
Läsanvisning: s 5-17 och 22-25
Undervisning i relation till omsorg och lärande i förskola : Flerstämmig undervisning i didaktisk (o)takt?
Vallberg Roth Ann-Christine, Holmberg Ylva
Ingår i:
Pedagogisk forskning i Sverige
Göteborg : Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet : 1996- : 24 : sid. 29-56 :
https://open.lnu.se/index.php/PFS/article/view/1478/1743
Obligatorisk
Lager Karin
Leisure-time centres : social pedagogical tradition in educational practice
Ingår i:
Early child development and care.
London : Gordon and Breach Sci. Publ. : 1971- :
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/03004430.2018.1429425
Obligatorisk
Vallberg Roth Ann-Christine
Läroplaner för de yngre barnen : Utvecklingen från 1800-talets mitt till idag
Ingår i:
Pedagogisk forskning i Sverige
Göteborg : Institutionen för pedagogik och didaktik : 1996- : 6 : sid. 241269 :
https://www.mah.se/pages/27838/vallbergroth%5B1%5D.pdf
Obligatorisk
Fler artiklar kan tillkomma.
Språkundervisning i förskolan : Teoretiska principer och empiriska exempel
Björk-Willén Polly, Pramling Niklas, Simonsson Maria
Ingår i:
Barn
Trondheim : Norsk senter for barneforskning, Norges teknisk-vitenskapelige universitet : 2014 : 132 s. : 36 :
https://www.ntnu.no/ojs/index.php/BARN/article/view/2896
I mötet mellan lekens frihet och undervisningens målorientering i förskolan
Björklund Camilla, Palmér Hanna
Lärarstiftelsen; Lärarförbundets vetenskapliga råd; Lärarförlaget : 2019 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:lnu:diva-81349
Om nödvändigheten av undervisning i förskolan - Exemplet Matematik
Björklund Camilla, Pramling Samuelsson Ingrid, Reis Maria
Ingår i:
Barn
Trondheim : Norsk senter for barneforskning, Norges teknisk-vitenskapelige universitet : 2014 : 132 s. : 36 :
https://www.ntnu.no/ojs/index.php/BARN/article/view/2895
Fritidshem och fritidspedagogik en forskningsöversikt
Falkner Carin, Ludvigsson Ann
SKL, Kommunförbundet Skåne : 2016 :
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1033918/FULLTEXT01.pdf
Haglund Björn
Fritidshemmets vardagspraktik i ett nytt diskursivt landskap
Ingår i:
Educare
Malmö : Lärarutbildningen, Malmö högskola : 2009 : 102 s. : sid. 64-85 :
https://www.mah.se/upload/FAKULTETER/LS/Publikationer/EDUCARE/Educare%202016.1.pdf
Compensating for unequal childhoods : practitioners’ reflections on social injustice in leisure-time centres
Hjalmarsson Maria, Odenbring Ylva
Routledge : 2019 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:kau:diva-71291
Holmberg Linnéa
Lärande genom demokratiska önskemål - pastoral omsorg i fritidshem
Ingår i:
Pedagogisk forskning i Sverige
Göteborg : Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet : 1996- : 22 :
https://open.lnu.se/index.php/PFS/article/view/1440
Jensen Mikael
Den fria tidens lärande
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 183 s. :
ISBN: 978-91-44-07440-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Jonsson Kristina
Socialt lärande : arbetet i fritidshemmet
Västerås : Mälardalen University : 2018 : 83 sidor :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:mdh:diva-40191
ISBN: 9789174853971
Se Umeå UB:s söktjänst
Walk-and-Talk conversations : A way to elicit children’s perspectives and prominent discourses in school-age educare
Klerfelt Anna, Haglund Björn
2014 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hj:diva-25216
Lager Karin
Att undervisa i fritidshem : omsorg, lärande och utveckling i en helhet
Ingår i:
Educare
Malmö : Lärarutbildningen, Malmö högskola : 2009 : 102 s. : sid. 51-68 :
https://ojs.mau.se/index.php/educare/article/view/381
Lager Karin
I spänningsfältet mellan kontroll och utveckling : en policystudie av systematiskt kvalitetsarbete i kommunen, förskolan och fritidshemmet
Göteborg : Acta universitatis Gothoburgensis : 2015 : 109 s. :
http://hdl.handle.net/2077/40661
ISBN: 978-91-7346-855-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar
Lundström Ulf
Lärares professionella autonomi under New Public Management-epoken
2018 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-150916
Undervisning i förskolan : Holistisk förskoledidaktik byggd på lek och utforskande
Nilsson Monica, Lecusay Robert, Alnervik Karin
Ingår i:
Forskning om undervisning och lärande
Stockholm : Stiftelsen SAF i samverkan med Lärarförbundet : 2009- : 28 : sid. 9-32 :
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1229722/FULLTEXT01.pdf
Lekresponsiv undervisning - ett undervisningsbegrepp och en didaktik för förskolan
Pramling Niklas, Wallerstedt Cecilia
Ingår i:
Forskning om undervisning och lärande
Stockholm : Stiftelsen SAF i samverkan med Lärarförbundet : 2009- : 7 : sid. 7-22 :
https://forskul.se/wp-content/uploads/2019/03/ForskUL_vol7_nr1_2019_s7-22.pdf
Omsorg i en förskola på vetenskaplig grund
Riddersporre Bim, Bruce Barbro
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2016 : 281 s. :
ISBN: 9789127147072
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar
Styrning och ledning av svensk förskola och skola : en introduktion
Ringarp Johanna, Nihlfors Elisabet
Första upplagan : Malmö : Gleerups : [2017] : 101 sidor :
ISBN: 978-91-40-69230-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Undervisning i förskolan : En kunskapsöversikt
Sheridan Sonja, Williams Pia
Ingår i:
Skolverket
Stockholm : Skolverket : 20??- :
https://www.skolverket.se/portletresource/4.6bfaca41169863e6a65d9f5/12.6bfaca41169863e6a65d9fe?file=3932
Huvudmannens styrning och ledning av förskolans kvalitet
Skolinspektionen : 2017-11-13T10:00:00+01:00 :
http://www.skolinspektionen.se/sv/Beslut-och-rapporter/Publikationer/Granskningsrapport/Kvalitetsgranskning/huvudmannens-styrning-och-ledning-av-forskolans-kvalitet
Undervisning i fritidshemmet
Skolinspektionen : 2018-01-29T10:00:00+01:00 :
http://www.skolinspektionen.se/sv/Beslut-och-rapporter/Publikationer/Granskningsrapport/Kvalitetsgranskning/undervisning-i-fritidshemmet
Läroplan för förskolan : Lpfö 18
Stockholm : Skolverket : 2018 : 20 sidor :
Fritt tillgänglig på Skolverkets webbplats
ISBN: 9789138327364
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
Skolverket : 2019 :
https://www.skolverket.se/publikationsserier/styrdokument/2019/laroplan-for-grundskolan-forskoleklassen-och-fritidshemmet-reviderad-2019
Läsanvisning: s 5-17 och 22-25
Undervisning i relation till omsorg och lärande i förskola : Flerstämmig undervisning i didaktisk (o)takt?
Vallberg Roth Ann-Christine, Holmberg Ylva
Ingår i:
Pedagogisk forskning i Sverige
Göteborg : Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet : 1996- : 24 : sid. 29-56 :
https://open.lnu.se/index.php/PFS/article/view/1478/1743
Fler artiklar kan tillkomma.