"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Spanska 2 för ämneslärare, 30 hp

Engelskt namn: Spanish 2 for the Secondary and Upper Secondary School Levels

Denna kursplan gäller: 2025-07-21 och tillsvidare

Kurskod: 6SA018

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Spanska: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Prefekten för Institutionen för språkstudier, 2025-04-22

Innehåll

Grammatik och textuppbyggnad, skriftlig språkfärdighet, språkvetenskap, språkhistoria, litteratur, språkdidaktik samt språkundervisning i ett interkulturellt perspektiv. Muntliga språkfärdighetsövningar ingår de flesta delkurserna. 

Kursen omfattar följande delkurser:

1. Grammatik och textuppbyggnad, 5 hp
Studier av ett antal områden i den spanska grammatiken och spansk syntax i ett kontrastivt perspektiv gentemot svenska. Träning i tillämpning av vanliga formuleringar och uttryck i akademisk text.  

2. Språkdidaktik, 7,5 hp 
I den första delen, Lärande och undervisning i spanska, ingår studier av teorier om språkinlärning, en översikt över inflytelserika teoretiska paradigm inom språkdidaktik och dessas kopplingar till nuvarande styrdokument samt den Gemensamma referensramen i moderna språk (GERS). Utifrån detta utarbetar studenterna förslag till undervisningsaktiviteter som ska främja elevernas språkutveckling.

I den andra delen, Vetenskaplig text med inriktning mot språkdidaktik, behandlas aktuell forskning inom ämnesdidaktiken i språk, samt några analysmodeller som är relevanta för ämnet. Övning i att läsa, analysera, presentera och producera vetenskaplig text inom språkdidaktik. 

3. Introduktion till språkvetenskap, 7,5 hp
Studier i allmän och spansk språkvetenskap samt språkhistoria.

4. Spanskspråkig litteraturhistoria samt litteraturanalys, 7,5 hp
Studier av såväl litteraturhistoriska epoker och genrer under 1900-talet som litteraturvetenskapliga teorier och begrepp. De ingående litterära verken analyseras utifrån olika litteraturvetenskapliga perspektiv.

5. Språkundervisning i ett interkulturellt perspektiv, 2,5 hp
Studier av begreppet interkulturalitet i olika kontexter. Vistelsen i Spanien utgör fallstudie av villkoren för språkundervisning i Spanien samt av spanskt samhälle och kultur.
Denna delkurs kan bytas ut mot Interkulturell fördjupning i det fall den studerande av godtagbart skäl inte kan delta i nämnda utlandsstudier.

6. Interkulturell fördjupning, 2,5 hp
I det fall studenten inte deltar i delkurs 5. Språkundervisning i ett interkulturellt perspektiv ersätts det av ett av nedanstående alternativ:
- Interkulturell fördjupning Latinamerika, 2,5 högskolepoäng
Utifrån ett interkulturellt perspektiv studeras aktuella texter om Latinamerikas kultur och samhällsliv. Kunskaperna tillämpas genom enskilda fördjupningsarbeten.
eller
- Interkulturell fördjupning Spanien, 2,5 högskolepoäng.
Utifrån ett interkulturellt perspektiv studeras aktuella texter om Spaniens kultur och samhällsliv. Kunskaperna tillämpas genom enskilda fördjupningsarbeten. 

Förväntade studieresultat

För betyget Godkänd ska den studerande kunna

Kunskap och förståelse

  • visa grundläggande kunskaper om språkvetenskaplig terminologi på spanska;
  • sammanfatta och exemplifiera grundläggande drag gällande spanskans utveckling från latinet till våra dagar, huvudsakligen med avseende på fonologi och morfologi, men även vokabulär;
  • sammanfatta huvuddragen i spanskspråkig litteraturhistoria från modernismen fram till våra dagar;
  • visa fördjupade kunskaper om Spaniens eller Latinamerikas kultur- och samhällsliv;
  • på spanska tillägna sig och sammanfatta språkdidaktisk forskning;
  • redogöra för några teorier om hur inlärning av ett främmande språk går till;
  • redogöra för hur undervisning kan stödja språkinlärningsprocessen;
  • koppla de nationella styrdokumenten till teorier om språkundervisning;

Färdighet och förmåga

  • ur ett kontrastivt perspektiv tillämpa kunskaper om spansk syntax, fraseologi, idiomatiska uttryck, grammatik, synonymik och stilistik;
  • analysera såväl form som innehåll i språkdidaktisk vetenskaplig text;
  • utifrån ett givet material kunna utforma förslag till undervisningsaktiviteter i spanska;
  • tillämpa vanliga formuleringar och uttryck i akademisk text;
  • analysera skönlitteratur tematiskt och strukturellt;
  • söka, sammanställa och presentera information, både muntligt och skriftligt på spanska;
  • analysera och identifiera grundläggande drag gällande spanskans utveckling från latinet till våra dagar i givna exempel från fornspanska texter; 

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • resonera kring samhällsförhållanden och kulturella företeelser i Spanien eller Latinamerika;
  • kritiskt granska och värdera språk- och litteraturvetenskapliga forskningsrön;
  • motivera de didaktiska val som gjorts utifrån styrdokument och aktuell forskning.

Behörighetskrav

​​Univ: 22,5 hp spanska inom intervallet 1-30 hp i vilka grammatik ska ingå, eller motsvarande

Undervisningens upplägg

1. Grammatik och textuppbyggnad, 5 hp
Föreläsningar och gruppövningar i spansk grammatik, där studiet av några kapitel i en spanskspråkig grammatik ingår. Övningar i vokabulär, fraseologi, idiomatiska uttryck, grammatik, synonymik och stilistik samt skriftlig översättning ingår.

2. Språkdidaktik, 7,5 hp 
I den första delen, Lärande och undervisning i spanska består undervisningen av föreläsningar och seminarier. Redovisning av examinerande uppgifter görs vid ett antal obligatoriska seminarier. 

I den andra delen Vetenskaplig text med inriktning mot språkdidaktik består undervisningen av seminarier där övningar i analys av såväl form som innehåll i språkdidaktisk akademisk text samt egen textproduktion ingår. 

3. Introduktion till språkvetenskap, 7,5 hp
Lektioner i språkvetenskap vari ingår muntliga språkfärdighetsövningar. Lektioner och föreläsningar i språkhistoria.

4. Spanskspråkig litteraturhistoria samt litteraturanalys, 7,5 hp
Lektioner i litteraturhistoria och seminarier kring den lästa skönlitteraturen.

5. Språkundervisning i ett interkulturellt perspektiv, 2,5 hp
är förlagd till Universidad de Alcalá de Henares, Spanien. Genom ett antal skolbesök fördjupas kunskaperna kring språkundervisningens villkor.

Denna delkurs kan bytas ut mot Interkulturell fördjupning i det fall den studerande av sociala eller medicinska skäl inte kan delta i nämnda utlandsstudier.

6. Interkulturell fördjupning, 2,5 hp
I det fall studenten inte deltar i delkurs 5. Språkundervisning i ett interkulturellt perspektiv.
Lektioner om Spaniens eller Latinamerikas kultur och samhällsliv från 1970-talet och framåt. Enskild handledning eller grupphandledning beroende på de studerandes ämnesval.

Examination

Examinationen sker genom bedömning av skriftliga slutprov, examinerande seminarier samt inlämningsuppgifter.

I delkurs 1 utgörs examinationen av

  • skriftligt prov (5 hp)

I delkurs 2 utgörs examinationen av

  • Lärande och undervisning i spanska, examineras genom en skriftlig inlämningsuppgift (4,5 hp)
  • Vetenskaplig text med inriktning mot språkdidaktik, examineras genom en skriftlig inlämningsuppgift (3 hp)

I delkurs 3 utgörs examinationen av

  • examinerande seminarier i språkvetenskap (4,5 hp) 
  • skriftligt prov i språkhistoria (3 hp)

I delkurs 4 utgörs examinationen av

  • Muntligt prov och examinerande seminarier i litteraturanalys (5,5 hp)
  • Skriftligt prov i litteraturhistoria (2 hp)

I delkurs 5 eller 6 utgörs examinationen av

  • skriftlig inlämningsuppgift (1,5 hp)
  • avslutande examinerande seminarium (1 hp)

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten. 

Andra examinationsformer kan förekomma om förutsättningarna för kursens genomförande i hög grad förändras.

Vid examination används betygsgraderna Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). För att få Väl godkänd på hela kursen krävs att den studerande uppnått detta betyg på moment omfattande lägst 20 högskolepoäng, vari grammatik ska ingå.

Student som erhållit godkänt betyg får inte genomgå förnyat prov. 

Student som inte har godkänt resultat på prov har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov). Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet. 

Minst ett andra omprov (ett s.k. uppsamlingsprov) ska erbjudas inom ett år efter det ordinarie provtillfället. I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.

Examinator kan besluta att en student som inte helt uppfyller målen för en examination men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan få möjlighet till komplettering för att uppnå godkänt betyg. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det eller de mål som studenten inte uppnått och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett ej godkänt resultat till godkänt; komplettering för högre betyg är inte tillåtet. Om studenten så önskar har hen rätt att genomföra omexamination i stället för komplettering och således ha möjlighet att få högre betyg än godkänt. 

Övriga föreskrifter

Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. Vid alla provtillfällen ska examinerande uppgifter göras eller lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare för att beaktas; annars måste de göras på nytt.



Om beslut fattas om att kursen inte längre ska ges eller om kursplanen reviderats garanteras studenten minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.

Litteratur

Giltig från: 2025 vecka 30

1. Grammatik och textuppbyggnad, 5 hp

Fält Gunnar
Spansk grammatik för universitet och högskolor
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 535 s. :
ISBN: 91-44-01423-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kurs i spansk grammatik. Övningshäfte till kurs i spansk grammatik + facit (tillhandahålls av institutionen)
Falk Johan, Fant Lars, Merila Urpo
Institutionen för språkstudier :
Obligatorisk

Norstedts svensk-spanska ordbok : [56.000 ord och fraser]
Benson Ken, Strandvik Ingemar, Santos Melero María Esperanza
Stockholm : Norstedt : cop. 1993 : xxxviii, 685 s. :
ISBN: 91-1-915612-X (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

2. Språkdidaktik, 7,5 hp

Styrdokument för ungdomsskolan.
Skolverket :
Hämtas på Skolverkets webbsida:
Obligatorisk

Tornberg Ulrika
Språkdidaktik
Sjätte upplagan : Malmö : Gleerups : [2020] : 259 sidor :
ISBN: 9789151104140
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar om ca 200 sidor tillkommer (se anvisningar i lärplattformen) Obligatorisk

3. Introduktion till språkvetenskap, 7,5 hp

Lagerholm Per
Språkvetenskapliga uppsatser
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 158 s. :
ISBN: 978-91-44-05645-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Medina López Javier
Historia de la lengua española. : español medieval 1
2. ed. : Madrid : Arco Libros : 2003 : 90 s. :
ISBN: 84-7635-382-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kompendium med texter i lingvistik. Obligatoriskt. Tillhandahålls via lärplattform. Text- och webbmaterial (hämtas på lärplattformen)

4. Spanskspråkig litteraturhistoria samt litteraturanalys, 7,5 hp

Lemebel Pedro
Tengo miedo torero
1 ed. : Buenos Aires : Seix Barral : 2002 : 217 s. :
ISBN: 9789507313516
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

La casa de Bernarda Alba
García Lorca Federico, Josephs Allen, Caballero Juan
31. ed. : Madrid : Cátedra : 2004 : 205 s. :
ISBN: 84-376-0068-5 (även tidigare ed.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Matute Ana María
Historias de la Artámila
6. ed. en Destinolibro : Barcelona : Destino : 2002 : 172 s. :
ISBN: 84-233-2323-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Dikter och noveller (ca. 600 sidor) tillkommer. Obligatoriskt. Tillhandahålles via lärplattform. Texter i litteraturhistoria som tillhandahålles via lärplattform. Obligatoriskt.

Referenslitteratur

Correa Pedro
Historia de la literatura española
Madrid : Edelsa : 1987 : 101 s. :
ISBN: 84-85786-81-5
Se Umeå UB:s söktjänst

5. Språkundervisning i ett interkulturellt perspektiv, 2,5 hp

Soler-Espiauba Dolores
Contenidos culturales en la enseñanza del español como 2/L
Madric : Arco libros : 2006 : 478 s. :
ISBN: 84-7635-643-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Referenslitteratur

6. Interkulturell fördjupning, 2,5 hp

Artiklar och texter tillhandahålls via lärplattform.