Engelskt namn: Language, Reading and Writing Difficulties in Multilingual Learners
Denna kursplan gäller: 2025-07-21 och tillsvidare
Kurskod: 6SD019
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Språkdidaktik: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier
Beslutad av: Prefekten för Institutionen för språkstudier, 2025-03-12
Kursen innebär fördjupade studier kring flerspråkiga med språk-, läs- och skrivsvårigheter med förankring i teorier om andraspråksutveckling, flerspråkighet, språkpsykologi och specialpedagogik. Stort utrymme ägnas forskningsbaserade pedagogiska arbetssätt och metoder som främjar lärandet för flerspråkiga elever i klassrummet, med fokus på språk-, läs- och skrivförmåga. I kursen behandlas även hur skolan och pedagogen i samverkan med andra verksamheter och professioner kan ge stöd och utmaning till flerspråkiga elever med språk-, läs- och skrivsvårigheter.
Delkurs 1: Flerspråkighet och svenska som andraspråk
Delkurs 2: Språk- läs- och skrivsvårigheter
Delkurs 3: Flerspråkighet och språk-, läs- och skrivsvårigheter
Delkurs 1 Flerspråkighet och svenska som andraspråk (2 hp)
För betyget Godkänd ska den studerande kunna
Kunskap och förståelse
Delkurs 2 Språk-, läs- och skrivsvårigheter
För betyget Godkänd ska den studerande kunna
Kunskap och förståelse
Delkurs 3 Flerspråkighet och läs- och skrivsvårigheter
För betyget Godkänd ska den studerande
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Gy: Svenska och engelska för grundläggande behörighet för högskolestudier.
Univ: Ett av följande alternativ: 1) lärarexamen eller 2) 180 hp inom lärarprogram vari ska ingå lägst 6 hp verksamhetsförlagd utbildning.
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar och seminarier. Grupparbete förekommer.
Undervisningen är helt nätbaserad. Tillgång till dator med internetuppkoppling, mikrofon och kamera krävs för fullgörande av kursen.
Delkurs 1.
Examination sker genom bedömning av ett individuellt skriftligt kunskapsprov (quiz) samt ett asynkront seminarium. Vid examination används betygsgraderna Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Delkurs 2.
Examination sker genom bedömning av ett individuellt skriftligt kunskapsprov (quiz) samt ett asynkront seminarium. Vid examination används betygsgraderna Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Delkurs 3
Examination sker genom bedömning av en läslogg, en kortare individuell skriftlig analysuppgift samt en fördjupande didaktisk tillämpningsuppgift. Vid examination av läslogg och analysuppgift används betygsgraderna Underkänd (U) eller Godkänd (G). Vid examination av tillämpningsuppgiften används betygsgraderna Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG). Betyget på tillämpningsuppgiften bestämmer betyget på kursen.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Student som erhållit godkänt betyg får inte genomgå förnyat prov.
Student som inte har godkänt resultat på prov har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov). Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.
Minst ett andra omprov (ett s.k. uppsamlingsprov) ska erbjudas inom ett år efter det ordinarie provtillfället. I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det i stället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.
Om beslut fattas om att kursen inte längre ska ges eller om kursplanen reviderats garanteras studenten minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.
Beck Isabel L.
Bringing words to life : robust vocabulary instruction / Isabel L. Beck, Margaret G. McKeown, Linda Kucan
uuuu-uuuu :
Ebook Central - books (UMU)
ISBN: 9781462508259
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap. 1 - 3, antingen kap. 4 eller 5, kap. 8
Språklig sårbarhet i förskola och skola : barnet, språket och pedagogiken
Bruce Barbro, Ivarsson Ulrika, Svensson Anna-Karin
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2024] : 312 sidor :
ISBN: 9789144176420
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Ej kap. 4, 9, 10
Flerspråkiga elever : effektiv undervisning i en utmanande tid
Cummins Jim, Wadensjö Patricia
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur : 2017 : 305 sidor :
ISBN: 978-91-27-81875-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap. 1 - 3, 5, antingen kap. 8 eller 9
Egerhag Helén
Att främja läsutveckling i svenska som andraspråk - undervisning och tidiga insatser
Doctoral Dissertation, Department of Pedagogy and Learning, Linnaeus University, Växjö : 2023 :
Länk till pdf
Läsanvisning: Kap. 3, 5 och 6.
Språkinriktad undervisning : en handbok
Hajer Maaike, Meestringa Theun, Verwijst Ylva
Upplaga 3 : Lund : Studentlitteratur : [2020] : 245 sidor :
ISBN: 9789144151281
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap. 1 - 2, 6, fördjupning valfria resterande kapitel
Flerspråkighet i skolan : språklig utveckling och undervisning
Hedman Christina, Morgan Eva, Salameh Eva-Kristina, Sandell Anna, Tvingstedt Anna-Lena, Wigerfelt Berit
1. uppl. : Stockholm : Natur & Kultur : 2012 : 267 s. :
ISBN: 978-91-27-42172-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap. 4 - 5
Låt språket bära : genrepedagogik i praktiken
Johansson Britt, Sandell Ring Anniqa
Upplaga 5 : Lund : Studentlitteratur : [2019] : 286 sidor :
ISBN: 9789144128894
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap. 3 - 4, fördjupning valfria resterande kapitel
Lära barn att läsa : vägen från fonologisk medvetenhet till god läsförståelse
Eriksson Jessica, Fridolfsson Inger, Frylmark Astrid, Grönvall Fransson Camilla, Gustafson Stefan, Hallin Anna Eva, Hellman Christina, Herkner Birgitta, Häggström Ingrid, Ingvar Martin, Jacobson Christer, Johansson Annelie K, Persson Ulla-Britt, Sandberg Ing-Marie, Elbro Carsten, Engborg Annsofie, Norén Sofia
Tredje upplagan : [Stockholm] : LegiLexi : [2022] : 245 sidor :
ISBN: 9789198426441
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Ej kap. 2 eller 14.
Greppa flerspråkigheten : en resurs i lärande och undervisning
Svensson Gudrun, Rosén Jenny, Straszer Boglárka, Wedin Åsa
Skolverket : 2018-02-26T09:00:00+01:00 :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=3905
ISBN: 978-91-7559-316-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap. 1, 3
Kompletterande litteratur tillhandahålles på kurssajten.