Engelskt namn: Principals' Governance, Leading and Organising of the School-age Educare
Denna kursplan gäller: 2022-08-29 och tillsvidare
Kurskod: 6ST048
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Betygsskala: Godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Statsvetenskapliga institutionen
Beslutad av: Prefekten, 2022-01-24
Denna kurs ger möjlighet att utveckla kunskap om och förståelse för fritidshemmet och rektors styrning, ledning och organisering av verksamhet i teori och praktik. Ett centralt innehåll i kursen är rektors ansvar i relation till fritidshemmets uppdrag där elevers utveckling och lärande ska samspela med deras rätt till en meningsfull fritid. Kursen behandlar en rad utmaningar som rektor står inför idag där rektor förväntas leda en mångfald av professioner med varierade erfarenheter, utbildningsbakgrunder och syn på hur verksamheten på fritidshemmet kan utformas och genomföras. Kursen behandlar även rektors arbete med att leda fritidshemmets inre organisation och dess relation till skolans organisation. Samverkansbegreppet sätts i fokus genom fritidshemmets uppdrag att samverka med både interna och externa aktörer i relation till den verksamhet som bedrivs.
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska kursdeltagaren kunna
Färdigheter och förmåga
För godkänd kurs ska kursdeltagaren avseende kunna
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska kursdeltagaren avseende kunna
Förkunskapskrav och andra villkor för tillträde till kursen:
Denna utbildning är en uppdragsutbildning och kan endast sökas av personer som har anställning som rektor, biträdande rektor samt övriga med motsvarande ledningsfunktion i och för fritidshem i det svenska skolväsendet. Ansökan görs av skolhuvudman där sökande är anställd. För tillträde till kursen gäller att de sökande innehar tjänst enligt ovanstående behörighetskrav. Språkkrav är svenska och engelska för grundläggande behörighet för högskolestudier.
Kursen består av fyra obligatoriska internatträffar samt individuellt arbete/arbete i grupp med uppgifter mellan internaten. Under internaten blandas föreläsningar, seminarier och övningar. De senare genomförs enskilt och/eller i grupp. Mellan internaten förväntas deltagaren arbeta med hemuppgifter i form av läsning och bearbetning av litteratur samt med verksamhetsnära uppgifter. Studenten ska närvara vid de fyra internaten samt vid eventuella digitala inslag och delta aktivt i alla undervisningsaktiviteter under kursen.
Kursen examineras via närvaro och aktivt deltagande vid de obligatoriska träffarna samt genom verksamhetsnära analyser utifrån ett vetenskapligt perspektiv i en sammanfattande examinerande skriftlig uppgift. En två-gradig betygsskala tillämpas på samtliga individuella inlämningsuppgifter och seminarier, Underkänd (U) och Godkänd (G). För godkänt betyg på hela kursen krävs aktiv närvaro vid de obligatoriska träffarna samt godkänt betyg på den sammanfattande skriftliga uppgiften. Betyg på kurs sätts först när alla obligatoriska moment är avklarade.
Generella regler kring examination
En kursdeltagare som inte helt uppfyller målen för en eller flera examinerande delar kan, efter beslut av ansvarig lärare, ges möjlighet till komplettering för att uppnå examinationsuppgiftens kriterier för godkänt betyg. Komplettering av examinationen kan anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av kursdeltagaren, men kompletteringsuppgiften måste i omfång motsvara den ursprungliga examinationen.
I normalfallet tilldelas kursdeltagaren kompletteringsuppgiften i samband med kursavslut eller i samband med att betyg meddelas på det ordinarie examinationstillfället. När väl studenten tagit del av kompletteringsuppgiften har hen tio arbetsdagar på sig att slutföra uppgiften. Om studenten inte uppfyller detta inom utsatt tid kan komplettering endast genomföras nästa tillfälle kursen ges. Den som godkänts i examination får inte undergå förnyad examination för högre betyg. Examination baserad på denna kursplan kan garanteras under två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen.
Kursen avslutas med en skriftlig, anonym kursutvärdering. Under kursens gång genomförs kontinuerliga utvärderingar.
Fritidspedagogisk undervisning: En fråga om intentionalitet, situations-styrning och inbäddning
Ackesjö Helena, Haglund Björn
Högskolan Dalarna : 2021 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hig:diva-35484
Obligatorisk
Blossing Ulf
Rektor i fokus : kunskap, värden och verktyg
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2020] : 427 sidor :
ISBN: 9789144127828
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar
Glaés-Coutts Lena
The Principal as the Instructional Leader in School-Age Educare
Leadership and Policy in Schools, 1-17 : 2021 :
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/15700763.2021.2019792
Obligatorisk
Fritidshemmets pedagogik i en ny tid
Haglund Björn, Gustafsson Nyckel Jan, Lager (red.) Karin
Gleerups Utbildning AB : 2020 :
ISBN: 9789151101019
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar
Meningsfull fritid, utveckling och lärande i fritidshem
A. Manneh Ilana, Wallin Johan, Bergman Eva, Jonsson Lisa, Melin Catarina, Haglund Björn, Lager Karin, Hedman Anna
Solna : Skolforskningsinstitutet : 2021 : v-xi, 53 sidor :
Fritt tillgänglig via Skolforskningsinstitutets webbplats
ISBN: 9789198531725
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Där är vi inblandade allihop: Samverkan mellan lärare i fritidshem, förskoleklass och grundskola
Lago Lina, Elvstrand Helene
Venue, 8(2) : 2019 :
https://venue.ep.liu.se/index.php/Venue/article/view/1644
Obligatorisk
Fritidshem - ett gränsland i utbildningslandskapet : Lärare i fritidshems institutionella identitet
Ludvigsson Ann, Falkner Carin
Cappelen Damm Akademisk : 2019 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hj:diva-43770
Obligatorisk