Engelskt namn: Swedish
Denna kursplan gäller: 2007-09-03 och tillsvidare
Kurskod: 6SV004
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper
Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2007-09-06
Kursen ingår i ett utbildningsblock för Svenska 90-120 högskolepoäng för lärarexamen 210-330 högskolepoäng, vars mål är att utbilda lärare med så goda ämneskunskaper och en så reflekterande hållning till svenskämnet att de kan lösa sin läraruppgift på ett tillfredsställande sätt. Målet för kursen Svenska 90-120 högskolepoäng, vilken genomförs med beaktande av ett språkligt, litterärt och didaktiskt perspektiv, är kunskap om språkets och litteraturens moderna utveckling i ljuset av sociala och globala differenser. Särskilt fokuseras reflektion över metoder och arbetsformer för kunskapsinhämtning. Vidare ska kursen ge kunskaper om och i talets och retorikens roll i svenskämnet som demokratiämne, samt kunskaper om och i aktiva lärandemetoder för kommunikations- och samarbetsträning. Kursen består av följande moment: 1) Språk-, medie- och litteratursociologi, 10,5 hp 2) Världen i skolan I, 7,5 hp 3) Världen i skolan II, projektarbete (12 hp) Moment 1: Språk-, medie- och litteratursociologi. (10,5 hp) I momentet demonstreras hur språklig, medial och litterär varians studeras med sociologiska metoder. Genom studiet av socialt, regionalt och genusmässigt präglat språkmaterial ska studenterna förvärva sådana kunskaper i sociolingvistik som är av betydelse för en nyanserad syn på språkvariation, språkutveckling och språkproblem i samhälle och skola. I anslutning till talade och skrivna texter skall studenterna förvärva kunskaper om och färdigheter i diskursanalytiska och språksociologiska analysmetoder samt kunskaper om modernt svenskt språkbruk i olika varianter. Genom studiet av valda exempel ur media och litteratur belyses sociala och genusbetingade skillnader i kulturkonsumtion och litterär tillägnelse. Karaktären hos litteratur- och mediesociologiska analysmetoder diskuteras i samband med enskilda tolkningar. Under momentet behandlas talträning och argumentation i svenskundervisningen i teori och praktik. Moment 2: Världen i skolan I. (7,5 hp) I momentet studeras valda exempel från 1900-talets globala litterära utveckling; exempel ges från internationell modern litteratur, postkolonial litteratur respektive svenska invandrarförfattare på språkliga och litterära möten och konflikter. Etnicitet och kulturmöten studeras i förhållande till svenska som andraspråk, översättningsproblem och språklig förändring, utifrån särskilda texter, valda filmer och andra medieuttryck. I momentet behandlas översättningsproblematiken och vad som händer med en text vid övergången från källspråk till målspråk. Studenterna skall ges kunskaper om semantiska, kulturella och syntaktiska interferenser vid översättning. Studenterna skall förvärva kunskaper om olika perspektiv på svenska språkets framtid. Studenterna skall få insikt om vad det alltmer globala klassrummet har för betydelse för svenskämnets position. T.ex. behandlas områden som EU-svenska och engelskans ökade betydelse på akademisk nivå. Under momentet behandlas didaktiska perspektiv och metoder för arbete med språk- och kulturmöten. Vidare behandlas aktiva lärandemetoder för kommunikations- och samarbetsträning, i relation till svenskämnets möjligheter som demokratiämne Moment 3: Världen i skolan II, projektarbete (12 hp) Genom momentet ska kunskaperna om projektplanering och vetenskapliga metoder successivt byggas upp. Handledningens villkor och genomförande ska belysas i anslutning till konkreta exempel på individuella arbeten och grupprocesser. Några vetenskapliga arbeten med inriktning på språk- och litteraturdidaktik specialstuderas. I momentet kontextualiseras språk och text i ett socialt, samhälleligt och historiskt mediesammanhang. Genom ett projektarbete med individuella skriftliga uppgifter inom en vald tematisk ram fördjupas kunskaperna på ett särskilt område, där resultaten sedan utvärderas dels utifrån metodiska, dels gruppdynamiska aspekter.
Efter godkänd kurs skall den studerande ha * erhållit en allmän överblick över språk- och litteraturforskningens teorier och metoder * fått insikt om mediala och mångkulturella differenser i ljuset av kulturella studier * fördjupat förståelsen av språk- och litteraturdidaktiska grundproblem och metoder * förmåga att reflektera över sin egen lärarroll och den pedagogiska verksamheten i praxis och teori, med inriktning på gymnasial och postgymnasial nivå Moment 1: Språk-, medie- och litteratursociologi. (10,5 hp) Efter godkänt moment skall den studerande * ha fördjupat sin insikt om språkets och litteraturens roll i samhället * ha fått förståelse för hur olika medier påverkar språket * ha erhållit förståelse och insikt om hur språkliga förändringsprocesser uppstår och varför, framför allt i ett nusvenskt perspektiv * ha fördjupad förståelse för språklig variation, både muntligt och skriftligt * ha bibringats insikter om svenska språkets domäner * kunna redogöra för och tillämpa metoder för tal- och argumentationsträning, samt motivera dessa utifrån svenskämnets styrdokument. Moment 2: Världen i skolan I. (7,5 hp) Efter godkänt moment skall den studerande * ha fått utblick över modern europeisk och internationell litteratur * ha fått kännedom om 1900-talets globala litterära utveckling * ha fått kunskaper om semantiska, kulturella och syntaktiska interferenser vid översättning * ha insikter om etnicitet och kulturmöten i litterära, språkliga och didaktiska sammanhang * ha erhållit färdighet att planera humanistiska projekt * ha fått kännedom om metodisk utvärdering av olika arbetsprocesser i förhållande till varandra respektive ha kännedom om vetenskaplig utvärdering * kunna redogöra för, tillämpa och analysera aktiva lärandemetoder för kommunikations- och samarbetsträning * kunna beskriva och diskutera aktiva lärandemetoder i relation till svenskämnet som demokratiämne. Moment 3: Världen i skolan II, projektarbete (12 hp) Efter godkänt moment skall den studerande ha * erhållit förståelse för skillnader och möjligheter hos kvantitativa, kvalitativa respektive tolkande metoder inom både litteratur- och språkvetenskap * fått insikter i handledningens möjligheter och genomförande, särskilt på gymnasienivå * utvecklat förmåga att självständigt avgränsa, utföra och utforma en vetenskaplig uppsats * övat sig i att kunna ge och ta kritik genom att ventilera och opponera på en vetenskaplig uppsats
Univ: Svenska IV (kurskod: 6LÄ005 eller SVEC10) eller motsvarande.
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarieövningar och gruppövningar. Närvaro i seminarier och gruppövningar är obligatoriskt. Undervisningen planeras så att utrymme ges för studerandeinflytande.
Delkurserna 1-2 prövas genom muntlig och/eller skriftlig examination. Delkurs 3 examineras genom författande av en projektuppsats av mindre omfattning samt aktivt deltagande i utvärderande slutdiskussion om projektet. Delkurserna 1, 2 och 3 betygsätts med något av betygen Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. För betyget Väl godkänd på hela kursen Svenska 90-120 krävs Väl godkänt på åtminstone 19,5 högskolepoäng. Studerande som godkänts på prov får ej undergå förnyat prov för högre betyg. Tillgodoräknande av tidigare studier som avser del av moment/kurs beslutas av betygsättande lärare och/eller studierektor.
Skönlitteratur Urval av skönlitteratur sker vid kursstart i samråd med ansvarig lärare. Lista publiceras på www.kultmed.umu.se
Intersektionalitet : kritiska reflektioner över (o)jämlikhetens landskap.
De los Reyes Paulina, Mulinari Diana
1. uppl. : Malmö : Liber : 2005 : 141 s. :
ISBN: 91-47-07477-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap.1 och 6-8.
Einarsson Jan
Språksociologi
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 403 s. :
ISBN: 978-91-44-05326-4 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap.1-8.
Litteratursociologi : texter om litteratur och samhälle
Furuland Lars, Svedjedal Johan
Lund : Studentlitteratur : cop. 1997 : 572 s. :
ISBN: 91-44-00304-8 (inb.) ; 490:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Artiklar av bl.a. Furuland, Svedjedal, Benjamin, Bourdieu, Said, Hirdman
Kotsinas Ulla-Britt
Ungdomsspråk
[2. tr.] : Uppsala : Hallgren&Fallgren : 1996 : 184 s. :
ISBN: 91-7382-738-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Larsson Lisbeth
Feminismer
Lund : Studentlitteratur : 1996 : 205 s. :
ISBN: 91-44-00106-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Artiklar av bl.a. Eve Kosofsky Sedgwick och Judith Butler
Molloy Gunilla
Skolämnet svenska : en kritisk ämnesdidaktik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 198 s. :
ISBN: 978-91-44-01998-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Romaine Suzanne
Variation in Language and Gender
Ingår i:
The handbook of language and gender
Oxford : Blackwell : 2003 : xv, 759 s. :
Obligatorisk
Svedjedal Johan
The literary web : literature and publishing in the age of digital production : a study in the sociology of literature
Stockholm : Kungl. bibl. : 2000 : 223, [1] s. :
ISBN: 91-7000-192-8 ; 100:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap. 2
Svenska språknämnden
Sveriges officiella minoritetsspråk : finska, meänkieli, samiska, romani, jiddisch och teckenspråk : en kort presentation.
Stockholm : Svenska språknämnden : 2003 : 76 s. :
ISBN: 91-7297-611-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Carlquist Jonas
Sammanhang i hypertext
Ingår i:
Textvård
Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2006 : 141 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: s. 121-129
Edlund Lars-Erik
Dialekterna och de regionala språken i nutid och framtid
Ingår i:
Den regionala särarten
Lund : Studentlitteratur : 1994 : 262 s. :
Obligatorisk
Eriksson Lisa
En kvinna klär sällan i dialekt
Ingår i:
Västerbotten.
Umeå : Västerbottens läns hembygdsförbund : 1920- : Västerbotten 2005 :
Obligatorisk
Läsanvisning: s.64 - 74
Haglund Charlotte
Flerspråkighet och identitet
Ingår i:
Svenska som andraspråk
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 768 s. :
Obligatorisk
Brodow Bengt
Perspektiv på svenska
Solna : Ekelund : 1996- : 2 vol. :
Obligatorisk
Läsanvisning: Del 2: Momenten, kap. "Tal-samtal-drama", s.11-51
Lindberg Inger
Myter om tvåspråkighet
Ingår i:
Språkvård
Stockholm : Svenska språknämnden : 1965- :
Obligatorisk
Läsanvisning: Nummer 2002:4
s- 22-28
Milles Karin
"Att vara man på mötet - skapandet av den gode medarbetaren
Ingår i:
Kvinnovetenskaplig tidskrift
Stockholm : 1980- :
Obligatorisk
Läsanvisning: Nummer 1999:2
s. 31-42
Nordenstam Kerstin
Genusperspektiv på språk
Högskoleverket :
Läsanvisning: Skriften kan beställas från Högskoleverkets webbplats eller laddas ner som pdf.
Svenska skrivregler
3., [utök.] utg. : Stockholm : Liber : 2008 : 263, [1] s. :
ISBN: 978-91-47-08460-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Elektronisk litteratur Urval i samråd med läraren.
Skönlitteratur Urval av skönlitteratur sker vid kursstart i samråd med ansvarig lärare. Lista publiceras på www.kultmed.umu.se
The Postcolonial Studies Reader
Ashcroft Bill, Griffiths Gareth, Tiffin Helen
London: Routledge : 1995 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Urval
Jonsson Stefan
Andra platser : en essä om kulturell identitet
Stockholm:b Norstedt : 2001 :
ISBN: 91-7297-551-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Urval
Kleberg Lars
Med andra ord : texter om litterär översättning
[Ny utg.] : Stockholm : Natur & kultur : 2010 : 349 s. :
ISBN: 978-91-27-12098-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Inledningen.
Melander Björn, red.
Svenskan som EU-språk
Ingår i:
Ord och stil
Uppsala : Hallgren & Fallgren : 1968- :
Obligatorisk
Läsanvisning: Ord och stil, 30. Uppsala 2000. I urval.
Hellspong Lennart
Den trogna tolkningen. En retorisk analys av konsten att översätta
. : 2001 :
Obligatorisk
Läsanvisning: I: Den varierande retoriken s. 95-137
Tillhandahålles av läraren eller hämtas på nätet med författtarens tillstånd.
Flerspråkighet, identitet och lärande : skola i ett föränderligt samhälle
Wedin Åsa, Musk Nigel
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 275 s. :
ISBN: 978-91-44-05986-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lindqvist Y
Spoken language in literary prose - a translation problem. : A case-study of "The catcher in the rye" by J.D. Salinger
Ingår i:
Translation and the manipulation of discourse
Leuven : CETRA : 1995 : 305 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: s. 77-108
Said Edward W.
Culture and imperialism
New York : Knopf : 1993 : xxviii, 380 p. :
ISBN: 0-394-58738-3 ; CIP rev. : $25.00 ($31.50 Can.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (1993 el. senare)
Inledningen
Bagher Reza
Vingar av glas
. : 2000 :
Coppola Francis Ford
Apocalypse Now
. : 1979 :
Frears Stephen
My Bautiful Laundrette ( Min sköna tvättomat)
. : 1985 :
Att möta texten : litteraturteori och textanalys ur fyra perspektiv
Nilsen Kaj Berseth, Sandelin Stefan
Lund : Studentlitteratur : 1998 : 204 s. :
ISBN: 91-44-61801-8 ; 288:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hartman Jan
Vetenskapligt tänkande : från kunskapsteori till metodteori
2., [utök. och kompletterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2004 : 307, [1] s. :
ISBN: 91-44-03306-0 : SEK 338:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Heith Anne
Texter - medier - kontexter : introduktion till textanalys i svenskundervisningen på grundskolan och i gymnasiet
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 279 s. :
ISBN: 91-44-04515-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: kap. 2-3
Ringby Per
Från uppslag till genombrott : att skriva akademisk uppsats om litteratur, teater och film
Umeå : Ringby : cop 1998 : 46 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: utgivningsår 1998 (el. senare)
Eller:
Siv Strömquist, Uppsatshandboken
Strömquist Siv
Uppsatshandboken : råd och regler för utformningen av examensarbeten och vetenskapliga uppsatser
5., [utök. och uppdaterade] uppl. : Uppsala : Hallgren & Fallgren : 2010 : 142 s. :
ISBN: 978-91-7382-852-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Eller:
Per Ringby, Från Uppslag till Genombrott. Att skriva akademisk uppsats om litteratur, teater, film.
Diskursanalys som teori och metod
Winther Jørgensen Marianne, Phillips Louise, Torhell Sven-Erik
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 205 s. :
ISBN: 91-44-01302-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: kap. I-III
Svenska skrivregler
3., [utök.] utg. : Stockholm : Liber : 2008 : 263, [1] s. :
ISBN: 978-91-47-08460-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Orientering i några arbeten med inrikting på språk- och litteraturdidaktik enl. lärares anvisningar, ca 70 s valda t.ex. bland följande titlar.
Elmfeldt Johan
Läsningens röster : om litteratur, genus och lärarskap
Eslöv : B. Östlings bokförl. Symposion : 1997 : 348 s. :
ISBN: 91-7139-345-5 ; 310:00
Se Umeå UB:s söktjänst
Molloy Gunilla
Läraren, litteraturen, eleven : en studie om läsning av skönlitteratur på högstadiet
Stockholm : Lärarhögsk. : 2002 : 346, [4] s. :
ISBN: 91-7656-534-3 (spiralbd)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap. 7
Persson Magnus
Kampen om högt och lågt : studier i den sena nittonhundratalsromanens förhållande till masskulturen och moderniteten
Eslöv : B. Östlings bokförl. Symposion : 2002 : 413, [1] s. :
ISBN: 91-7139-571-7 (inb.) : 298:00
Se Umeå UB:s söktjänst
Ulfgard Maria
För att bli kvinna - och av lust : en studie i tonårsflickors läsning
Stockholm : B. Wahlström : 2002 : 380, [1] s., [4] pl.-bl. i färg :
ISBN: 91-32-32849-4 (inb.) : 298:00
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap IV: "Livet och läsningen"
Ullström Sten-Olof
Likt och olikt : Strindbergsbildens förvandlingar i gymnasiet
Eslöv : B. Östlings bokförl. Symposion : 2002 : 510 s. :
ISBN: 91-7139-547-4 (inb.) : 338:00
Se Umeå UB:s söktjänst
Självständigt och/eller i samråd med läraren väljes adekvat fack- och skönlitteratur för projektuppsatsen. Med fördel kan litteratur från delkurs 2, Världen i skolan I användas i uppsatsarbetet.
Litteraturlistan är fastställd att gälla från 2007 vecka 36. Revidering före ny kursstart kan förekomma. Delkurs 1: Språk-, medie- och litteratursociologi (10,5 hp) 40 s. Brodow, Bengt, Perspektiv på svenska. Del 2: Momenten, kap. Tal samtal drama , s. 11-51. Solna: Ekelund 1996. 8 s. Carlquist, Jonas, Sammanhang i hypertext . I: Textvård. Att läsa, skriva och bedöma texter. Småskrift utg. Av Svenska språknämnden 2006, s. 121-129. 55 s. de los Reyes, Paulina & Mulinari, Diana, Intersektionalitet. Malmö: Liber 2005, kap. 1 och 6 8. 20 s. Edlund, Lars-Erik, Dialekterna och de regionala språken i nutid och framtid . I: B. Blomberg & S-O Lindquist (red.), Den regionala särarten. Lund: Studentlitteratur 1994. 222 s. Einarsson, Jan, Språksociologi. Lund: Studentlitteratur. Kap. 1 8. 10 s. Eriksson, Lisa, En kvinna klär sällan i dialekt . I: Västerbotten 2005, s. 64-74. 150 s. Furuland, Lars och Svedjedal, Johan, Litteratursociologi. Texter om litteratur och samhälle, Lund: Studentlitteratur 1997. (Artiklar av bl.a. Furuland, Svedjedal, Benjamin, Bourdieu, Said, Hirdman) 28 s. Haglund, Charlotte, Flerspråkighet och identitet . I: Kenneth Hylten- stam & Inger Lindberg (red.), Svenska som andraspråk i forskning, undervisning och samhälle. Lund: Studentlitteratur 2004. 184 s. Kotsinas, Ulla-Britt, Ungdomsspråk, Uppsala: Hallgren & Fallgren 1996. 100 s. Larsson, Lisbeth, red, Feminismer, Lund: Studentlitteratur 1996.(Artiklar av bl.a. Kosofsky Sedgwick och Judith Butler) 6 s. Lindberg, Inger, Myter om tvåspråkighet . I: Språkvård 2002:4, s.22-28. 11 s. Milles, Karin, Att vara man på mötet skapandet av den gode medarbetaren . I: Kvinnovetenskaplig tidskrift, 1999:2, s. 31-42. 190 s. Molloy, Gunilla, Skolämnet svenska en kritisk ämnesdidaktik. Lund: Studentlitteratur 2007. 20 s Romaine, Suzanne, Variation in Language and Gender. I: Janet Holmes & Miriam Meyerhoff (red.), The Handbook of Language and Gender, s. 98 118. Oxford: Blackwell 2003. 43 s. Svedjedal, Johan, The Literary Web. Stockholm 2000. Kap 2. 73 s. Sveriges officiella minoritetsspråk. Finska, meänkieli, samiska, romani, jiddisch och teckenspråk. Småskrift utg. av Svenska språk- nämnden 2003. Referenslitteratur Nordenstam, Kerstin, Genusperspektiv på språk. Högskoleverket. (Skriften kan beställas från Högskoleverkets webbplats eller laddas ner som pdf.) Svenska skrivregler. Utg. av Svenska språknämnden. Stockholm: Almqvist & Wiksell, Senaste upplagan. Kompendium 50 s. Simuleringar. Teorier och metodtips . Kompendium sammanställt av Anders Bek. Tillhandahålles av Inst. för svenska och samhällsvetenskapliga ämnen. Skönlitteratur Andersson, Lena, Var det bra så? (1999 och senare) Bakhtiari, Marjaneh, Kalla det vad fan du vill (2005 och senare) Gardell, Jonas, Så går en dag ifrån vårt liv och kommer aldrig åter (1998 och senare) Hassen Khemiri, Jonas: Ett öga rött. (2003 och senare) Leiva Wenger, Alejandro, Till vår ära, (2001 och senare) Lo-Johansson, Ivar, God natt jord, (1933 och senare) Marklund, Liza, Sprängaren (1998 och senare) Martinson, Moa, Kvinnor och äppelträd (1933 och senare) Moodysson, Lukas, Fucking Åmål: manuskript (1998 och senare), eller filmen Fucking Åmål (1998). Persson, Annika Ruth, Du och jag, Marie Curie (2003 och senare) Elektronisk litteratur Urval i samråd med läraren. Delkurs 2: Världen i skolan I (7,5 hp) 100 s. (urval) Ashcroft, Bill, Griffiths, Gareth & Tiffin, Helen (eds.), The Post- Colonial Studies Reader. London 1995. 42 s. Hellspong, Lennart, Den trogna tolkningen. En retorisk analys av konsten att översätta. I: Den varierande retoriken. s. 95-137. 2001. (Tillhandahålles av läraren eller hämts på nätet, med författarens tillstånd). 200 s. (urval) Hultinger, Eva-Stina och Wallentin, Christer, red., Den mångkulturella skolan. Lund: Studentlitteratur 996. 120 s. (urval) Jonsson, Stefan, Andra platser. Stockholm 1995. 25 s. Kleberg, Lars, red., Med andra ord: texter om litterär översättning, Stockholm: Natur och Kultur 1998. Inledningen. 31 s. Lindqvist, Y., Spoken language in literary prose a translation problem. A case-study of The catcher in the rye by J.D. Salinger, I: Peter Jansen, red., Translation and the manipulation of discourse, (Leuven, 1995), s. 77-108. 82 s. Melander, Björn, red., Svenskan som EU-språk, I: Ord och stil, 30. Uppsala 2000. I urval. 80 s. Said, Edward, Culture and Imperialism. New York 1993 (el. senare). Inledningen. Skönlitteratur Achebe, Chinua, Things fall apart.London 2001. Sv. övers., Allt går sönder. Stockholm 1967. Behros, Fateme, Som ödet vill. Stockholm 1997. Conrad, Joseph, Mörkrets hjärta. Valfri utg. Coetzee, J. M., Foe. London 1986 (el. Senare). Defoe, Daniel, Robinson Crusoe. 1719. Valfri utgåva. Fem pjäser: tid: nu, plats: Sverige, red. Mattias Andersson. Stockholm: Manifest Pocket 2000 (urval). Garcia Marquez, Gabriel, Hundra år av ensamhet (1967). Stockholm 1970 (el. senare). Grive, Madeleine och Uzun, Mehmed, red., Världen i Sverige. En internationell antologi. En bok för alla 1995. Kallifatides, Theodor, Utlänningar (1996) alt Ett nytt land utanför mitt fönster (2001) Lorca, Federico Garcia, Blodsbröllop. Valfri utgåva. Roy, Arundhati, De små tingens gud. Stockholm: Bonniers 1999. Salih, Tayeb, Season of migration to the north. London 1991. Salinger, J. D., Räddaren i nöden. Valfri utgåva. Smith, Zadie, Vita tänder. Stockholm: MånPocket 2001. Trotzig, Astrid, Blod är tjockare än vatten. Stockholm: En bok för alla 2001 samt Främmande i detta land. Stockholm: Bonniers 2003. Filmer: Reza Bagher, Vingar av glas (2000) Francis Ford Coppola, Apocalypse Now (1979) Stephen Frears, My Bautiful Laundrette, (Min sköna tvättomat) (1985) Delkurs 3: Världen i skolan II, projektarbete (12 hp) 80 s. (urval) Berseth Nilsen, Kaj m.fl. (red.), Att möta texten. Litteraturteori och textanalys ur fyra perspektiv. Lund: Studentlitteratur 1998 269 s. Hartman, Jan, Vetenskapligt tänkande. Från kunskapsteori till metodteori. Lund: Studentlitteratur 1998. 67 s. Heith, Anne, Texter medier kontexter. Lund: Student- litteratur 2006, kap. 2 3. 60 s. Ringby, Per, Från uppslag till genombrott, Att skriva akademisk uppsats om litteratur, teater, film. Umeå, 1998 (el. senare) eller: Strömquist, Siv, Uppsatshandboken, 2:a uppl. Uppsala 2000 (el. senare) 89 s. Winther Jørgensen, Marianne och Phillips, Louise, Diskursanalys som teori och metod. Lund: Studentlitteratur 2000, kap I-III. Referensbok: Svenska skrivregler. Utgivna av Svenska språknämnden. Stockholm: Almqvist & Wiksell, senaste upplagan Orientering i några arbeten med inriktning på språk- och litteraturdidaktik enl. lärares anvisningar, ca 70 s. valda t.ex. bland följande titlar: Elmfeldt, Läsningens röster. Om litteratur, genus och lärarskap. Stockholm/ Stehag: Symposion. 1997. Molloy, Gunilla, Läraren, Litteraturen, Eleven. En studie om läsning av skönlitteratur på högstadiet. Stockholm: Högskolan för lärarutbildning 2002, kap. 7. Persson, Magnus, Kampen om högt och lågt. Studier i den sena nittonhundratals- romanens förhållande till masskulturen och moderniteten. Stockholm/ Stehag: Symposion 2002. Ulfgard, Maria, För att bli kvinna och av lust: en studie i tonårsflickors läsning. (Skrifter utgivna av Svenska barnboksinstitutet, nr. 78) Stockholm: B. Wahlström 2002, kap IV: Livet och läsningen .
Ullström Sten-Olof
Likt och olikt : Strindbergsbildens förvandlingar i gymnasiet
Eslöv : B. Östlings bokförl. Symposion : 2002 : 510 s. :
ISBN: 91-7139-547-4 (inb.) : 338:00
Se Umeå UB:s söktjänst
Självständigt och/eller i samråd med läraren väljes adekvat fack- och skönlitteratur för projektuppsatsen. Med fördel kan litteratur från delkurs 2, Världen i skolan I användas i uppsatsarbetet.