"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Svenska I för ämneslärare, 30 hp

Kursen är nedlagd från och med 2025-05-08

Engelskt namn: Swedish for the Secondary and Upper Secondary School Levels, Course 1

Denna kursplan gäller: 2014-01-13 till 2015-01-18 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6SV020

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2011-08-15

Reviderad av: Studierektor för Institutionen för språkstudier, 2013-12-05

Innehåll

Kursen ger en introduktion till svenskämnet ur språkvetenskapligt, litteraturvetenskapligt och didaktiskt perspektiv. I kursen läggs stor vikt vid språkets och litteraturens identitetsskapande funktion. Mångfalden i dagens språksamhälle behandlas. Kursen omfattar dels språksociologi i syfte att problematisera språklig variation utifrån ett individ- och samhällsperspektiv, dels läsande och skrivande i skolan i syfte att stimulera och utveckla framtida skolelevers läsförmåga och skrivförmåga. Skrivande i skolan och yrkeslivet problematiseras utifrån literacyteori. Processorienterat skrivande introduceras och problematiseras. I kursen diskuteras olika sätt att förhålla sig till skolämnet svenska utifrån styrdokument. Skönlitteraturens och läsandets villkor och former analyseras i sitt historiska sammanhang. Diskussioner kring litteraturens och läsandets värde behandlas. Med utgångspunkt i ett vidgat textbegrepp diskuteras genre- och kanonfrågor, liksom användningen av äldre och nyare medier. Skönlitteratur för barn och vuxna bearbetas.

Kursen består av följande moment:
Moment 1. Svenskämnet och dagens språksamhälle, 7,5 hp (Swedish as a school subject in contemporary society)
Moment 2. Skriva för livet, 7,5 hp (Writing for life)
Moment 3. Litteraturanalysens grunder, 7,5 hp (The Foundations of Literary Analysis)
Moment 4. Lyrikens epoker och genrer, 7,5 hp (The Periods and Genres of Poetry)

Innehåll per moment:

Moment 1. Svenskämnet och dagens språksamhälle (7,5 hp)
I momentet presenteras och problematiseras språklig variation och förändring i det svenska språksamhället med särskild tonvikt på samtida förhållanden och språksociologiska grundbegrepp. Ur individ-, grupp- och samhällsperspektiv behandlas varieteter utifrån attityd, identitet, kön, klass, ålder, etnicitet, situation och plats. Språkplaneringsinsatser i Sverige behandlas, bl.a. utifrån språkpolitik, språkvård, minoritetsspråk, engelskans ställning i Sverige, svenskan i EU och 2000-talets språklagar. Språklig variation och språkplanering diskuteras också i förhållande dels till den språkliga mångfalden hos eleverna i skolan, dels till skolämnet svenska. Skrivande utifrån ett skrivprocessperspektiv introduceras. Svenska som skolämne problematiseras.

Moment 2. Skriva för livet (7,5 hp)
I momentet behandlas skrivande i skolan och i yrkeslivet utifrån didaktisk teori och literacyteori. Det processorienterade arbetssättet för skrivande problematiseras och tillämpas praktiskt genom övningar i responsgrupper. Grunderna i vetenskapligt skrivande introduceras genom att studenterna praktiskt tränar sin förmåga att både läsa och producera facktext. Svensk ord- och grammatikvård samt textvård aktualiseras och diskuteras. Skolans roll som språkvårdande aktör fokuseras särskilt. Bedömning av elevtexter introduceras. Momentet ger förutsättningar för att bredda och utveckla samtliga elevers skriftliga kompetens utifrån ett processorienterat arbetssätt.

Moment 3. Litteraturanalysens grunder (7,5 hp)
I momentet introduceras diskussioner kring värdet av att läsa litteratur, dvs om hur och varför man har skrivit och läst litteratur i olika sammanhang eller vid olika historiska tidpunkter. Den litterära gestaltningens och läsandets grundmönster behandlas. Därvid introduceras centrala begrepp för analys av och arbete med epik, lyrik och dramatik. Genom arbete med mytologiska strukturer och s.k. berättelsefigurer i både muntlig och skriftlig gestaltning belyses frågan: Vad är en litterär struktur? Urval av litteratur görs från både barn-, ungdoms- och vuxenlitteraturen. Arbetsformer för att motivera ungdomar att läsa och bearbeta sin läsning t.ex. genom boksamtal, behandlas.

Moment 4. Lyrikens epoker och genrer (7,5 hp)
Med utgångspunkt i ett vidgat textbegrepp problematiseras genre- och kanonfrågor, så som de kommer till uttryck till exempel i relationen mellan äldre och nyare medier och deras användare. Vidare diskuteras barns och ungdomars läsvanor och användning av medier och genreöverskridande uttrycksformer. Litterära gestaltningar för både barn och vuxna, med viss tonvikt på lyrik, studeras. Kursinnehållet bearbetas genom såväl teoretisk analys som praktiska, kreativa övningar.

Förväntade studieresultat

Förväntade studieresultat för helkurs

För godkänd kurs ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • uppvisa grundläggande kunskap om relevanta begrepp inom språksociologi och skrivforskning
  • redogöra för samband mellan språk och identitet
  • beskriva dagens språksituation i Sverige, inklusive huvuddragen i svensk språkplanering
  • uppvisa grundläggande kunskap om relevanta begrepp för analys av muntlig och skriftlig diktning
  • uppvisa grundläggande kunskap om skönlitteraturens former och historiska sammanhang
  • uppvisa grundläggande kunskap om förutsättningarna för att förmedla och tillägna sig texter och medier under olika tider och i olika grupper
  • problematisera skolämnet svenska

Färdighet och förmåga

  • i tal och skrift föra diskussioner kring litteraturvetenskapliga, språkvetenskapliga och didaktiska frågeställningar
  • producera mottagaranpassade och väldisponerade texter enligt relevanta normer
  • kunna tillämpa och problematisera ett processorienterat skrivande
  • analysera och tolka litterära texter i sin historiska kontext
  • urskilja och reflektera över de litterära formernas och teknikernas användbarhet i den didaktiska praktiken
  • diskutera olika sätt att förhålla sig till skolämnet svenska utifrån styrdokument

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • värdera och reflektera över samband mellan teoretiska kunskaper och didaktisk praktik
  • värdera sin egen kunskapsprocess i relation till det framtida läraryrket

Förväntade studieresultat per moment

Moment 1. Svenskämnet och dagens språksamhälle, 7,5 hp

Kunskap och förståelse

  • redogöra för språksociologiska grundbegrepp
  • beskriva dagens svenska språksamhälle, inklusive vad som kännetecknar olika slags varieteter, samt redogöra för huvuddragen i svensk språkplanering

Färdighet och förmåga

  • använda språksociologiska grundbegrepp
  • tillämpa ett processorienterat arbete i en didaktisk skrivuppgift

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över samband mellan språklig variation och förändring i relation till identitet och attityder
  • problematisera och värdera dagens svenska språksamhälle i relation till skolan, svenskämnet och skolans styrdokument

Moment 2. Skriva för livet, 7,5 hp

Kunskap och förståelse

  • redogöra för svensk ord- och grammatikvård samt textvård
  • identifiera skolans skrivdiskurser
  • identifiera skriftpraktiker i skolskrivande och fritidsskrivande

Färdighet och förmåga

  • ta ansvar för och arbeta konstruktivt med textproduktion, både eget skrivande och andras skrivande i responsgrupper
  • tillämpa genremedvetenhet i läsning och produktion av facktexter
  • diskutera samband mellan skolskrivande och genus
  • använda svenska ordböcker och handböcker i skrivande

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över egna skriftpraktiker och skolans skriftpraktiker utifrån literacyteorier och didaktisk teori
  • värdera och diskutera skilda normer för elevers skrivande i skolan utifrån styrdokument, språknormer och lärares förhållningssätt

Moment 3. Litteraturanalysens grunder, 7,5 hp

Kunskap och förståelse

  • uppvisa grundläggande kunskap om relevanta begrepp och metoder för analys av muntlig och skriftlig gestaltning
  • uppvisa grundläggande kunskap om den litterära gestaltningens förankring i ett socialt och historiskt sammanhang

Färdighet och förmåga

  • analysera och tolka litterära texter med hjälp av relevanta metoder och begrepp
  • urskilja de litterära formernas och teknikernas beroende av och användbarhet i skilda historiska, sociala eller pedagogiska sammanhang
  • planera för arbete med skönlitteratur i skolan, t.ex. genom boksamtal

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över sin egen kunskapsprocess i förhållande till vetenskapligt sammanhang och egen erfarenhet
  • utvärdera sin egen kunskapsprocess i relation till den framtida lärarrollen

Moment 4. Lyrikens epoker och genrer, 7,5 hp

Kunskap och förståelse

  • uppvisa grundläggande kunskap om de viktigaste litterära genrernas utmärkande drag, med viss tonvikt på lyrik
  • uppvisa grundläggande kunskaper om genrernas framväxt i ett historiskt perspektiv
  • uppvisa grundläggande insikter kring ungdomars läsvanor och medieanvändning

Färdighet och förmåga

  • urskilja och analysera de litterära genrernas karaktäristiska formmässiga drag, med viss tonvikt på lyrik
  • urskilja och analysera genrernas förhållande till sitt historiska sammanhang
  • i ljuset av det vidgade textbegreppet praktisk arbeta med kreativa litterära och didaktiska övningar

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över sin egen kunskapsprocess i förhållande till vetenskapligt sammanhang och egen erfarenhet
  • utvärdera sin egen kunskapsprocess i relation till den framtida lärarrollen

Behörighetskrav

Engelska B Eller: Engelska 6 (Områdesbehörighet 2/A2 med ett eller flera undangtag)

Undervisningens upplägg

Undervisningen ges i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar och individuella övningar. I individuella övningar tränas studentens kunskaper och färdigheter i kursinnehållet. Genom seminarier och gruppövningar tränas studenterna i diskussion, analys, vetenskapligt skrivande, och grunderna läggs för ett processorienterat arbetssätt. Språkligt, litterärt och didaktiskt innehåll integreras genomgående.

Examination

Examination moment 1. Svenskämnet och dagens språksamhälle
Moment 1 examineras i två delar. I en salstentamen visar studenten kunskap om grundläggande språksociologiska begrepp och teman. I ett processorienterat grupparbete diskuterar studenterna språksociologiska teman i relation till en individuell didaktisk skrivuppgift.

Examination moment 2. Skriva för livet
Moment 2 examineras löpande genom skriftliga uppgifter. Studenten prövar olika skriftspråkliga genrer och redovisar genom dem förståelse för de olika kunskapsområden som berörs genom undervisning och i kurslitteratur.

Examination moment 3. Litteraturanalysens grunder
Moment 3 examineras i två delar. I seminarier etableras momentets centrala begrepp och analysmetoder. I en salstentamen tillämpas momentets centrala begrepp och analysmetoder på förelagda skönlitterära texter.

Examination moment 4. Lyrikens epoker och genrer
Moment 4 examineras i två delar. I seminarier varvas teoretiska reflektioner med praktiska kreativa övningar. I en hemtentamen bearbetas något av momentets centrala teman med hjälp av momentets teoretiska litteratur och några skönlitterära verk.

Vid examination används betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
Den som godkänts i prov får ej undergå prövning för högre betyg.

För betyget väl godkänd ska den studerande uppvisa särskilt god förmåga att självständigt problematisera kursinnehållet.

För betyget väl godkänd som slutbetyg på hela kursen krävs betyget väl godkänd på moment omfattande ett totalt poängantal av 22,5.

Anmälan till skriftliga prov och skriftliga omprov är obligatorisk.

Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att få en annan examinator utsedd om inte särskilda skäl talar mot det. Begäran om detta lämnas till Humanistiska fakultetsnämnden.

Studerande som en gång har underkänts i prov har rätt att hos humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses för att bestämma betyg.

Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.

I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.

Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.

Tentamensskrivningar görs vid Umeå universitet, Campus Umeå. Om synnerliga skäl föreligger kan studerande beviljas att skriva på annan ort. Den student som önskar examineras på annan ort ska minst en månad före aktuellt tentamenstillfälle skriftligen ansöka om detta hos Institutionen för språkstudier.

Inlämningsuppgifter ska lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet. Se http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande

Litteratur

Giltig från: 2014 vecka 2

Kurslitteratur

Moment 1. Svenskämnet och dagens språksamhälle (7,5 hp)

Ask Sofia
Språkämnet svenska : ämnesdidaktik för svensklärare
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 129 s. :
ISBN: 978-91-44-05936-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 1, 2, 3 och 7.

Bergöö Kerstin
Vilket svenskämne? :b grundskolans svenskämnen i ett lärarutbildningsperspektiv
Malmö : Lärarutbildningen : 2005 : 375 s. :
http://dspace.mah.se:8080/bitstream/2043/3114/1/Inlaga.pdf
ISBN: 91-85042-16-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap. 1. Skola och lärarutbildning i senmoderniteten, s. 13-33. Kap. 2. Svenskämnet i forskning och debatt, s. 35-84. (Finns tillgängligt digitalt via Album, 70 sidor)

Bolander Maria
Funktionell svensk grammatik
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2001 : 191 s. :
ISBN: 91-47-05054-3 ; 339:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap. 1. Om språk och grammatik, s. 9-29 (20 sidor).

Boström Lena
Students’ learning styles compared with their teachers’ learning styles in upper secondary school – a mismatched combination
Education inguiry, vol. 2 : 2011 :
Finns som elektronisk resurs
Obligatorisk
Läsanvisning: S. 475-495.

Språk och kön
Edlund Ann-Catrine, Erson Eva, Milles Karin
Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2007 : 256 s. :
ISBN: 9789172274525 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap. 6. I skolmiljön, s. 98-117. Kap. 9. Dialekt, kön, identitet, s. 163-178. S. 180-184 (avsnitt om språkvåld).

Haglund Charlotte
Flerspråkighet och identitet
Ingår i:
Svenska som andraspråk
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 768 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: s. 359-388 (29 sidor)

Hyltenstam Kenneth
Engelskan, skolans språkundervisning och svensk språkpolitik
Ingår i:
Engelskan i Sverige
Stockholm : Norstedts ordbok : 2004 : 174 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: (Skrifter utgivna av Svenska språknämnden 89.) s. 36-110 (74 sidor)

Josephson Olle
Engelskan i 2000-talets Sverige
Ingår i:
Engelskan i Sverige
Stockholm : Norstedts ordbok : 2004 : 174 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: (Skrifter utgivna av Svenska språknämnden 89.) s. 7-24 (17 sidor)

Engelska som koncernspråk, svenska som fikaspråk, arabiska som modersmål
Josephson Olle, Jämtelid Kristina
Ingår i:
Engelskan i Sverige
Stockholm : Norstedts ordbok : 2004 : 174 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: (Skrifter utgivna av Svenska språknämnden 89.) s. 134-156 (22 sidor)

Lagen om nationella minoriteter och minoritetsspråk
SFS 2009:724 : 2009 :
Kan hämtas på
Obligatorisk

Lindberg Inger
Myter om tvåspråkighet
Ingår i:
Språkvård
Stockholm : Svenska språknämnden : 1965- : sid. s. 22-28 :
Obligatorisk
Läsanvisning: (6 sidor)

Sundgren Eva
Sociolingvistik
2. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 377 s. :
ISBN: 9789147106097
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: S. 3-157, 236-273 och 235-369.

Språklagen
SFS 2009:600 : 2009 :
Kan hämtas på
Obligatorisk

Språkriktighetsboken
1. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2005 : [2], 413 s. :
ISBN: 91-7227-381-X (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Utarbetad av Svenska språknämnden. (Skrifter utgivna av Svenska språknämnden 93.) s. 5-38, Förord och inledning (33 sidor)

Andersson Lars-Gunnar
Språkvård och språkpolitik : Svenska språknämndens forskningskonferens i Saltsjöbaden 2008 = Language planning and language policy : proceedings of the Swedish Language Council Research Conference in Saltsjöbaden 2008
1. uppl. : Stockholm : Norstedt : 2010 : 322 s. :
ISBN: 9789113029986
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: S. 213-233. Johnsson Carla, Språkpolitik - från EU till klassrummet.

Strömquist Siv
Skrivboken : skrivprocess, skrivråd och skrivstrategier
6., [grundligt omarb.] uppl. : Malmö : Gleerup : 2010 : 268 s. :
ISBN: 91-40-66825-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap. 1. Skrivboken - en bok om konsten att skriva, s. 11-16. Kap. 2. Det handlar om kommunikation, s. 17-25. Kap. 3. Skrivprocessen, s. 26-36. (25 sidor)

Thavenius Jan
Svenskämnets historia
Lund : Studentlitteratur : 1999 : 165 s. :
ISBN: 91-44-00955-0 ;
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap. 1-4, s. 11-118 och kap. 6-7, s. 137-160.

Sveriges nationalatlas. [Kartografiskt material] : Språken i Sverige
Dahl Östen, Edlund Lars-Erik, Wastenson Leif, Elg Margareta
1. utg. : Stockholm : Norstedt : [2010] : 176 s. :
SNA webbatlas
ISBN: 978-91-87760-57-0 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap. Officiella och inofficiella minoritetsspråk, s. 106-109. Kap. Finska och Meänkieli, s. 110-121. Kap. Samiska, s. 122-136. Kap. Romani, s. 136-139. Kap. Svenska teckenspråket, s.140-141. Kap. Invandrarspråk, s. 142-147. Kap. Sveriges språk ute i världen, s. 148-155. (49 sidor, läses enligt anvisning)

Centrala styrdokument

Läroplaner kan laddas hem eller beställas från www.skolverket.se

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32541-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Läroplan för de frivilliga skolformerna Lpf 94 : gymnasieskolan, gymnasiesärskolan, den kommunala vuxenutbildningen, statens skolor för vuxna och vuxenutbildningen för utvecklingsstörda
Stockholm : Skolverket : 2006 : 17 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1071
ISBN: 91-85545-02-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Eller uppdaterad läroplan, revideras under 2011/12)

Moment 2. Skriva för livet (7,5 hp)

Ask Sofia
Språkämnet svenska : ämnesdidaktik för svensklärare
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 129 s. :
ISBN: 978-91-44-05936-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 4.

Björnsson Mats
Kön och skolframgång : tolkningar och perspektiv
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2005 : 80 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: Kap. 1 & 2. Sammanfattning och inledning, s. 5-13. Kap. 5. Maskulinitet, pojkar och skolans krav, s. 33-42. (17 sidor)

Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
Dysthe Olga, Hertzberg Frøydis, Hoel Torlaug Løkensgard
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-06916-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap. 1-6. s. 1-112 (112 sidor)

Språk och kön
Edlund Ann-Catrine, Erson Eva, Milles Karin
Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2007 : 256 s. :
ISBN: 9789172274525 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap. 2. Vad är kön? s. 28-46 (18 sidor)

Hoel Torlaug Løkensgard
Skriva och samtala : lärande genom responsgrupper
Lund : Studentlitteratur : 2001 : 278 s. :
ISBN: 91-44-01673-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (250 sidor)

Ivanic Roz
Discourses of Writing and Learning to Write
Language and Education 18:3 : 2004 :
Obligatorisk
Läsanvisning: s. 220-245 (25 sidor) (finns som e-tidskrift)

Larsson Nils
Ett möte mellan två skriftkulturer. Några högstadieungdomars syn på och bruk av skrift vid skol- respektive privatskrivande
Stockholm, Stockholms universitet : 2011 :
http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:463570/FULLTEXT03.pdf
Obligatorisk
Läsanvisning: Kap. 1. Inledning, s. 13-30. Kap. 7. Resultatsammanfattning och diskussion, s. 209-223.

Klassrummens många språk : att förhålla sig till eleven språkbruk
Linnér Bengt, Lundin Åkesson Katarina
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 210 s. :
ISBN: 978-91-44-07163-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (200 sidor)

Molloy Gunilla
När pojkar läser och skriver
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 168 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32838-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 978-91-44-04025-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap. 5. Demokratiperspektiv, s. 109-127. Kap. 6. Lärarperspektiv, s. 129-148. Kap. 7. Frågor att fundera över, s. 149-162. (40 sidor)

Norberg Brorsson Birgitta
Skrivandets makt : om det demokratiska skrivandet i skolans svenskämne
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 196 s. :
Omslagsbild
ISBN: 978-91-47-01562-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (190 sidor)

Bedömning av elevtext : en modell för analys : [svenskämnet i år 8, 9 och gymnasiet]
Palmér Anne, Östlund-Stjärnegårdh Eva
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 2005 : 188 s. :
ISBN: 91-27-72295-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (180 sidor)

Rudebeck Lisa
Normering i den nya upplagan av Svensk skolordlista
Språk i Norden: Årsskrift for språknemndene i Norden : 2005 :
Obligatorisk
Läsanvisning: ISSN 0108-8270 s. 121-141 (20 sidor)

Skrifpraktiker hos barn och unga
Lehti-Eklund Hanna, Slotte-Lüttge Anna, Silén Beatrice, Heilä-Ylikallio Beatrice
Rapport från Pedagogiska fakulteten vid Åbo Akademi, nr 35 : 2012 :
Elektronisk resurs
Obligatorisk
Läsanvisning: S. 118-129. Randahl, Ann-Christin, Elevers skriftpraktiker - mer än att oreflekterat leverera en text på beställning.

Sundgren Eva
Sociolingvistik
2. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 377 s. :
ISBN: 9789147106097
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: S. 313-324. Karlsson, Anna-Malin, Vem läser, vem skriver och varför?

Språkriktighetsboken
1. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2005 : [2], 413 s. :
ISBN: 91-7227-381-X (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Street Brian
”Hidden” Features of Academic Paper Writing
Working Papers in Educational Linguistics 24/1 : 2009 :
Obligatorisk
Läsanvisning: S. 1-17. Finns som elektronisk resurs.

Svenska skrivregler
3., [utök.] utg. : Stockholm : Liber : 2008 : 263, [1] s. :
ISBN: 978-91-47-08460-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Språkrådets skrifter 8.)

Svenskämnet i går, i dag, i morgon : Svensklärarföreningen 100 år 1912-2012
Skar Gustaf, Tengberg Michael
Stockholm : Svensklärarföreningen : 2012 : 252 s. :
ISBN: 9789127429659
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: S. 209-223. Borgström, Eric, Skrivförmåga på prov.

The future of literacy studies
Baynham Mike, Prinsloo Mastin
Basingstoke, UK : Palgrave Macmillan : 2009 : xv, 234 p. :
ISBN: 978-0-230-55371-2 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: S. 38-53. Barton, David, Understanding textual practices in a changing world.

Den flerspråkiga människan : en grundbok om skriftspråkslärande
Wagner Åse Kari Hansen, Strömqvist Sven, Uppstad Per Henning, Jakobsson Ulrika
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 307 s. :
ISBN: 978-91-44-05674-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap. 12. Skriftspråksinlärning, s. 221-248 (25 sidor)

Ordböcker och databaser

Natur och kulturs svenska ordbok
Köhler Per Olof, Hene Birgitta, Messelius Ulla
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 2001 : xlii, [2], 1225, [1] s. :
ISBN: 91-27-57062-2 (standardutg. (inb.) ; 604:00
Se Umeå UB:s söktjänst

Natur och kulturs stora svenska ordbok
Köhler Per Olof, Messelius Ulla, Mattsson Christian
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 2006 : 1247 s. :
Omslagsbild
ISBN: 91-27-50454-9 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Rikstermbanken
Solna : TNC Terminologicentrum : [200-]- :
Fri resurs

Svenska akademiens ordlista över svenska språket
13. uppl. : Stockholm : Svenska akademien :b Norstedts akademiska förlag [distributör] : 2006 : xli, [1], 1130 s. :
http://www.svenskaakademien.se/ordlista
ISBN: 91-7227-419-0 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

SAOB = Ordbok över svenska språket utgiven av Svenska Akademien
Svenska Akademien : 1-1893- :
http://g3.spraakdata.gu.se/saob/

Svensk ordbok
Svenska Akademien :
http://www.ne.se

Svensk skolordlista : [35000 ord och fraser]
4. , [omarb. och utök.] uppl. : Stockholm : Norstedts ordbok : 2004 : xxi, [1], 985 s. :
ISBN: 91-7227-297-X
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Eller senare upplaga.

Centrala styrdokument

Läroplaner kan laddas hem eller beställas från www.skolverket.se

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32541-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Läroplan för de frivilliga skolformerna Lpf 94 : gymnasieskolan, gymnasiesärskolan, den kommunala vuxenutbildningen, statens skolor för vuxna och vuxenutbildningen för utvecklingsstörda
Stockholm : Skolverket : 2006 : 17 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1071
ISBN: 91-85545-02-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Eller uppdaterad läroplan, revideras under 2011/12)

Moment 3. Litteraturanalysens grunder (7,5 hp)

Barnlitteraturanalyser
Andersson Maria, Druker Elina
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 213 s. :
ISBN: 978-91-44-04028-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Läses enligt lärarens anvisningar)

Från fabler till manga : litteraturhistoriska och didaktiska perspektiv på barn- och ungdomslitteratur
Boglind Ann, Nordenstam Anna
1. uppl. : Malmö : Gleerups : 2010 : 422 s. :
ISBN: 978-91-40-65204-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Att arbeta med skönlitteratur i skolan : praktik och teori
Brodow Bengt, Rininsland Kristina
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 267 s. :
ISBN: 91-44-03812-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Böcker inom oss : om boksamtal
Chambers Aidan, Kuick Katarina
Stockholm : Norstedt : 1994 : 170, [1] s. :
ISBN: 91-1-947271-4 ; 185:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Eller senare upplaga.

Edström Vivi
Barnbokens form : en studie i konsten att berätta
2. tr. : Göteborg : Gothia : 1982 : 247, [1]s. :
ISBN: 91-7728-006-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Läses enligt lärarens anvisningar)

Elleström Lars
Lyrikanalys : en introduktion
Lund : Studentlitteratur : 1999 : 179 s. :
ISBN: 91-44-00805-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Epikanalys : en introduktion
Holmberg Claes-Göran, Ohlsson Anders
Lund : Studentlitteratur : 1999 : 148 s. :
ISBN: 91-44-00804-X ; 219:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Skriv om och om igen
Karlsson Ylva, Kuick Katarina, Lundberg Sara
Huddinge : X publ. : 2009 : 144 s. :
ISBN: 978-91-85763-06-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kåreland Lena
Modig och stark - eller ligga lågt : skönlitteratur och genus i skola och förskola
Stockholm : Natur och kultur : 2005 : 487 s., [8] pl.-s. :
ISBN: 91-27-11023-0 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Läses enligt lärarens anvisningar)

Molloy Gunilla
När pojkar läser och skriver
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 168 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32838-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 978-91-44-04025-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Molloy Gunilla
Reflekterande läsning och skrivning
2., rev. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 358 s., [4] pl.-s. :
ISBN: 978-91-44-03831-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Litteraturens historia i Sverige
Olsson Bernt, Algulin Ingemar
5., [rev. och utök.] uppl. : Stockholm : Norstedt : 2009 : 640 s. :
http://bilder.panorstedt.se/bilder/omslag/224/13022680_O_2.jpg
ISBN: 978-91-1-302268-0 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Litteraturens historia i världen
Olsson Bernt, Algulin Ingemar
4., [utök.]uppl. : Stockholm : Norstedt : 1995 : 666 s. :
ISBN: 91-1-943622-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Persson Magnus
Varför läsa litteratur? : om litteraturundervisningen efter den kulturella vändningen
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 300 s. :
Omslagsbild
ISBN: 978-91-44-04844-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: s. 6-12.

Rosenblatt Louise M.
Literature as exploration
5. ed. : New York : Modern Language Association of America : 1995 : xx, 321 s. :
ISBN: 978-0-87352-568-8 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap. 1-2.

Rosenqvist Claes
Vägar in i dramatexten
Stencil :
Obligatorisk
Läsanvisning: Tillhandahålles av läraren

Willman Dan-Ove
Lyrikanalysens grunder
Stencil :
Obligatorisk
Läsanvisning: Tillhandahålles av läraren

Bruns Cristina Vischer
Why literature? : the value of literary reading and what it means for teaching
New York : Continuum : 2011 : xiv, 159 s. :
ISBN: 1-4411-2465-9 ¹14.99
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: s. 1-10.

Skönlitteratur

Ett pensum valt bland följande titlar:

Den otroliga och sorgliga historien om den troskyldiga Eréndira och hennes hjärtlösa farmor : sju berättelser
García Márquez Gabriel, Johansson Kjell A., Johansson Sonia
[Ny utg.] : Stockholm : Wahlström & Widstrand : 1982 : 103, [1] s. :
ISBN: 91-46-14218-5 (inb.) ; 61:50
Se Umeå UB:s söktjänst

DEN POETISKA EDDAN
Aisopos : 2010 :
ISBN: 91-85807-68-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Urval ur Den poetiska eddan, Gudrunarkvida

Odysséen
Homeros , Björkeson Ingvar
3., rev. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2008 : 411 s. :
ISBN: 978-91-27-08833-7 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Jansson Tove
Sent i november.
5. uppl. : Stockholm : AWE/Geber : 1987 : 160, [1]s. : ill. :
ISBN: 91-20-07549-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Häxan och lejonet
Lewis C. S., Baynes Pauline, Hammar Birgitta
[Ny utg.] : Stockholm : Bonnier Carlsen : 2006 : 168, [3] s. :
ISBN: 91-638-5083-4 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Mio, min Mio
Lindgren Astrid, Wikland Ilon
11. uppl. : Stockholm : Rabén & Sjögren : 2003 : 178, [2] s. :
ISBN: 91-29-65770-9 (inb.) : 155:00
Se Umeå UB:s söktjänst

Nilsson Johanna
Hon går genom tavlan, ut ur bilden
[Ny utg.] : Stockholm : Pocketförlaget : 2011 : 295 s. :
ISBN: 978-91-86675-43-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Nilsson Per
Hjärtans fröjd
5. uppl. : Stockholm : Rabén & Sjögren : 2007 : 148, [1] s. :
Omslagsbild
ISBN: 978-91-29-66770-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Adjö, herr Muffin
Nilsson Ulf, Tidholm Anna-Clara
[Ny utg.] : Stockholm : Bonnier Carlsen : 2009 : [46] s. :
Omslagsbild
ISBN: 978-91-638-6468-1 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Romeo och Juliet : En midsommarnattsdröm
Shakespeare William, Shakespeare William, Eriksson Göran O.
Höganäs : Bra klassiker : 1986 : 281 s. :
ISBN: 91-7752-119-6 (inb.) ; 80:00
Se Umeå UB:s söktjänst

Resan till Ugri-La-Brek
Tidholm Thomas, Tidholm Anna-Clara
[Ny utg.] : Stockholm : Litteraturfrämjandet : 1990 : [36] s. :
ISBN: 91-7448-554-7 (inb.) ; 18:00
Se Umeå UB:s söktjänst

Barnens versbok : en antologi
Widerberg Siv, Widerberg Gertrud, Forslind Ann
13. tr. : Stockholm : En bok för alla : 2003 : 261 s. :
ISBN: 91-7221-317-5 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Tusen och en natt, bröderna Grimm, H.C Andersen
. :
Läsanvisning: Två sagor ur Tusen och en natt, tre sagor utg. av bröderna Grimm, tre sagor av H.C Andersen

Älskade
Morrison Toni, Hallén Kerstin
[Ny utg.] : Stockholm : Forum : 1999 : 304 s. :
ISBN: 91-37-11454-9 (inb.) ; 139:00
Se Umeå UB:s söktjänst

Moment 4. Lyrikens epoker och genrer (7,5 hp)

Från fabler till manga : litteraturhistoriska och didaktiska perspektiv på barn- och ungdomslitteratur
Boglind Ann, Nordenstam Anna
1. uppl. : Malmö : Gleerups : 2010 : 422 s. :
ISBN: 978-91-40-65204-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Elleström Lars
Lyrikanalys : en introduktion
Lund : Studentlitteratur : 1999 : 179 s. :
ISBN: 91-44-00805-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Genreteori
Haettner Aurelius Eva, Götselius Thomas
Lund : Studentlitteratur : 1997 : 303 s. :
ISBN: 91-44-00107-X ; 370:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: s. 254-273

Epikanalys : en introduktion
Holmberg Claes-Göran, Ohlsson Anders
Lund : Studentlitteratur : 1999 : 148 s. :
ISBN: 91-44-00804-X ; 219:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kåreland Lena
Modernismen i barnkammaren : barnlitteraturens 40-tal
Stockholm : Rabén & Sjögren : 1999 : 400 s. :
ISBN: 91-29-64601-4 (inb.) ; 375:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kåreland Lena
Barnboken i samhället
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 182 s. :
ISBN: 978-91-44-05149-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Olin-Scheller Christina
Såpor istället för Strindberg? : litteraturundervisning i ett nytt medielandskap
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 2008 : 160 s. :
Omslagsbild
ISBN: 978-91-27-41482-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Läses enligt lärarens anvisningar)

Litteraturens historia i Sverige
Olsson Bernt, Algulin Ingemar
5., [rev. och utök.] uppl. : Stockholm : Norstedt : 2009 : 640 s. :
http://bilder.panorstedt.se/bilder/omslag/224/13022680_O_2.jpg
ISBN: 978-91-1-302268-0 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Litteraturens historia i världen
Olsson Bernt, Algulin Ingemar
4., [utök.]uppl. : Stockholm : Norstedt : 1995 : 666 s. :
ISBN: 91-1-943622-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Ong Walter J.
Orality and literacy : the technologizing of the word
2. ed. : London : Routledge : 2002. : 214 p. :
ISBN: 978-0-203-42625-8 (electronic bk.) 120 (NL)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Läses enligt lärarens anvisningar)

Wolf Lars
Till dig en blå tussilago : att läsa och skriva lyrik i skolan
Lund : Studentlitteratur : 1997 : 127 s. :
ISBN: 91-44-00241-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Öhman Anders
Populärlitteratur : de populära genrernas estetik och historia
Lund : Studentlitteratur : 2002 : 196 s. :
ISBN: 91-44-01589-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Läses enligt lärarens anvisningar)

Skönlitteratur

Bibeln

Obligatorisk
Läsanvisning: Urval

Alice i underlandet
Carroll Lewis, Ingpen Robert, Westman Christina
Stockholm : B. Wahlström : 2009 : 191 s. :
ISBN: 978-91-32-15664-9 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

DEN POETISKA EDDAN
Aisopos : 2010 :
ISBN: 91-85807-68-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Urval ur Den poetiska Eddan, Voluspa, Havamal.

Egil Skallagrimsons saga
. :
Obligatorisk

Krakel Spektakelboken
Hellsing Lennart, Ströyer Poul
Stockholm : Raben & Sjögren : 1959 : 162 s. :
Obligatorisk

Odysséen
Homeros , Björkeson Ingvar
3., rev. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2008 : 411 s. :
ISBN: 978-91-27-08833-7 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kadefors Sara
Sandor slash Ida
Stockholm : Bonnier Carlsen : 2001 : 281, [1] s. :
ISBN: 91-638-2280-6 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Varsel
King Stephen, Ericsson Bo G. A.
[Ny utg.] : Malmö : Bra böcker : 2010 : 590 s. :
ISBN: 978-91-7002-814-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Loe Erlend
Naiv. super.
Oslo : J.W. Cappelens forl. : 1996 : 209 s. :
ISBN: 82-02-16698-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Texter : från Sapfo till Strindberg
Claésson Dick, Fyhr Lars, Hansson Gunnar D.
Lund : Studentlitteratur : 2006 : [4], xxiii, [1], 1474, [1] s. :
ISBN: 91-44-03248-X (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: s. 38-40.

Barnens versbok : en antologi
Widerberg Siv, Widerberg Gertrud, Forslind Ann
13. tr. : Stockholm : En bok för alla : 2003 : 261 s. :
ISBN: 91-7221-317-5 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

En lyrikantologi för vuxna (Medeltidsballader)
. :
Obligatorisk

Sidney Sheldon, Danielle Steel, Margit Sandemo eller Jean M. Auel
. :
Obligatorisk
Läsanvisning: En roman av Sidney Sheldon, Danielle Steel, Margit Sandemo eller Jean M. Auel

Äventyrs- eller fantasyfilm för ungdom
. :
Obligatorisk
Läsanvisning: Något exempel på äventyrs- eller fantasyfilm för ungdom, t.ex. Harry Potter, Twilight-serien, Sagan om ringen.