Engelskt namn: Swedish for Early Years Classes and Grades 1-3, Course 1
Denna kursplan gäller: 2018-07-23 till 2018-10-14 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2022-01-03
Kursplan för kurser med start mellan 2020-01-06 och 2022-01-02
Kursplan för kurser med start mellan 2019-12-30 och 2020-01-05
Kursplan för kurser med start mellan 2018-10-15 och 2019-12-29
Kursplan för kurser med start mellan 2018-07-23 och 2018-10-14
Kursplan för kurser med start mellan 2018-01-01 och 2018-07-22
Kurskod: 6SV021
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier
Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2011-08-15
Reviderad av: Studierektor för Institutionen för språkstudier, 2018-03-21
Kursen behandlar barns språk- och litteracitetsutveckling i ett flerspråkighetsperspektiv. Läs- och skrivutveckling i teori och praktik introduceras, liksom barnlitteratur och barnlitteraturens roll i språkutvecklingen. Lekens betydelse för lärande poängteras genomgående, liksom IKT och estetiska lärprocesser. Studenten övar sin egen språkliga kompetens. Grundläggande mönster i tal och skrift behandlas och praktiseras.
Moment 1: Barns språkutveckling (5 hp)
Momentet behandlar olika perspektiv på barns tidiga språkutveckling i tal och skrift. Språkutveckling studeras utifrån grammatiska och betydelsemässiga aspekter. Betydelsen av barns språkliga medvetenhet diskuteras, liksom interaktionens betydelse och språkmiljöns inverkan på barns språkutveckling och lärande. Planering av goda lärandemiljöer för alla barns språkutveckling behandlas, och didaktiska förhållningssätt diskuteras. Språk- och litteracitetsutveckling i det flerspråkiga och mångkulturella samhället behandlas. Retoriken som verktyg för tal och skrift presenteras och tillämpas. Ett processorienterat förhållningssätt och responsarbete introduceras.
Moment 2: Skönlitteraturens roll i läs- och skrivinlärningen (5 hp)
Barnlitteraturens historia och genrer beskrivs. Skönlitteraturens betydelse för barns språklärande behandlas och bearbetas ur ett språkligt, litteraturvetenskapligt och didaktiskt perspektiv, varvid jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv liksom berättartekniska och multimodala perspektiv uppmärksammas. Användningen av IKT och estetiska uttryck i språkundervisningen behandlas ur student- och elevperspektiv.
Moment 3: Läs- och skrivutveckling (5 hp)
Momentet behandlar grundläggande teorier om skrivinlärning och skrivutveckling i relation till förskoleklassens och grundskolans styrdokument. Skrivmetodiska strategier praktiseras. Grundläggande läsmetodiska teorier och strategier, innefattande avkodning och läsförståelse, bearbetas och diskuteras. Studenten övar sig att skriva diskursiv text.
Moment 1
För godkänd kurs ska den studerande kunna
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Moment 2
För godkänd kurs ska den studerande kunna
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Moment 3
För godkänd kurs ska den studerande kunna
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
UK I 28,5 hp samt VFU I 1,5 hp
Undervisningen sker i form av föreläsningar, lektioner, seminarier och gruppövningar. Gruppövningar och seminarier är obligatoriska.
Moment 1 examineras genom skriftlig hemtentamen om barns språkutveckling och gruppredovisning om lärandemiljöer;
Moment 2 examineras genom skriftlig hemtentamen i litteraturvetenskap och litteraturdidaktik och litteraturseminarier om skönlitteratur;
Moment 3 examineras genom seminarier om läs- och skrivutveckling, seminarier om IKT och estetiska lärprocesser samt skriftlig tentamen.
Vid examination används betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. Skriftliga uppgifter bedöms med något av betygen Väl godkänd, Godkänd eller underkänd. Seminarier bedöms med något av betygen Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl godkänd på kursen krävs detta betyg på de skriftliga uppgifterna.
Student som erhållit godkänt betyg får ej genomgå förnyat prov.
För godkänt betyg på moment som examineras i flera delar krävs att alla delar är godkända.
Student som ej har godkänt resultat på prov, har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov) på kurs där hon/han någon gång har registrerats. Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.
Till alla salstentamina är anmälan via Portalen obligatorisk.
I de fall prov eller praktik/VFU inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet/praktiken.
En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av en kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om detta ställs till Humanistiska fakultetsnämnden.
Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.
Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. Vid alla provtillfällen ska examinerande uppgifter göras eller lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare för att beaktas; annars måste de göras på nytt.
Tentamensskrivningar görs vid Umeå universitet, Campus Umeå. Om synnerliga skäl föreligger kan studerande beviljas att skriva på annan ort. Den student som önskar examineras på annan ort ska minst en månad före aktuellt tentamenstillfälle skriftligen ansöka om detta hos Institutionen för språkstudier.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen (1993:100) 6 kap. 6-8 §§ samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.