Engelskt namn: Swedish for Early Years Classes and Grades 1-3, Course 1
Denna kursplan gäller: 2020-01-06 till 2022-01-02 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2022-01-03
Kursplan för kurser med start mellan 2020-01-06 och 2022-01-02
Kursplan för kurser med start mellan 2019-12-30 och 2020-01-05
Kursplan för kurser med start mellan 2018-10-15 och 2019-12-29
Kursplan för kurser med start mellan 2018-07-23 och 2018-10-14
Kursplan för kurser med start mellan 2018-01-01 och 2018-07-22
Kurskod: 6SV021
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier
Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2011-08-15
Reviderad av: Studierektor för Institutionen för språkstudier, 2019-11-18
Med fokus på F-3 behandlas språk-, skriv- och läsutveckling samt undervisningsstrategier relaterade till aktuell forskning, styrdokument och beprövad erfarenhet.
Modul 1: Barns språkutveckling (5 hp)
Momentet behandlar olika perspektiv på barns tidiga språkutveckling i tal och skrift. Språkutveckling studeras utifrån grammatiska och betydelsemässiga aspekter. Betydelsen av barns språkliga medvetenhet diskuteras, liksom interaktionens betydelse och språkmiljöns inverkan på barns språkutveckling och lärande. Planering av goda lärandemiljöer för alla barns språkutveckling behandlas, och didaktiska förhållningssätt diskuteras. Språk- och litteracitetsutveckling i det flerspråkiga och mångkulturella samhället behandlas. Retoriken som verktyg för tal och skrift presenteras och tillämpas. Ett processorienterat förhållningssätt och responsarbete introduceras.
Modul 2: Skönlitteraturens roll i läs- och skrivinlärningen (5 hp)
Läsförståelse behandlas ur ett didaktiskt och språkinriktat perspektiv, varvid innehåll och språk i olika texter granskas och bearbetas. Barnlitteraturens historia och genrer beskrivs. Skönlitteraturens betydelse för barns språkutveckling studeras och bearbetas ur ett litteraturvetenskapligt och didaktiskt perspektiv, varvid frågor som rör intersektionalitet, berättartekniska och multimodala perspektiv uppmärksammas. IKT och estetiska lärprocesser bearbetas både teoretiskt och praktiskt i samband med skriftspråkslärande. Studenten över sig att skriva diskursiv text.
Modul 3: Läs- och skrivutveckling (5 hp)
Teorier om skrivinlärning och skrivutveckling samt läsmetodiska teorier och strategier, innefattande avkodning och läsförståelse behandlas grundläggande samt belyses utifrån ett flerspråkighetsperspektiv. Läs- och skrivmetodiska strategier praktiseras. Momentet ger en översikt om texttyper och härvid behandlas även informationssökning och källkritik. Studenten övar sig att skriva diskursiv text.
Modul 1
För godkänd kurs ska den studerande kunna
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssät
Modul 2
För godkänd kurs ska den studerande kunna
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Modul 3
För godkänd kurs ska den studerande kunna
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Grundlärare som profession (UK), 6 hp eller motsvarande.
Undervisningen sker i form av föreläsningar, lektioner, seminarier och gruppövningar. Seminarier och redovisningar är obligatoriska.
Modul 1 examineras genom skriftlig salstentamen, redovisning och seminarier.
Modul 2 examineras genom skriftlig hemtentamen, redovisning och seminarier.
Modul 3 examineras genom skriftlig hemtentamen, inlämningsuppgift och seminarier.
Vid examination används betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. Skriftliga uppgifter bedöms med något av betygen Väl godkänd, Godkänd eller underkänd. Seminarier bedöms med något av betygen Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl godkänd på kursen krävs detta betyg på de skriftliga uppgifterna. För godkänt betyg på modul som examineras i flera delar krävs att alla delar är godkända.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
Student som erhållit godkänt betyg får inte genomgå förnyat prov.
Student som inte har godkänt resultat på prov har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov). Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.
Minst ett andra omprov (ett s.k. uppsamlingsprov) ska erbjudas inom ett år efter det ordinarie provtillfället.
I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.
Tentamensskrivningar i campuskurser görs vid Umeå universitet, Campus Umeå. Till alla salstentamina är anmälan via Studentwebben obligatorisk.
Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. Vid alla provtillfällen ska examinerande uppgifter göras eller lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare för att beaktas; annars måste de göras på nytt.
En student som inte helt uppfyller målen för examination men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan, efter beslut av examinator, ges möjlighet till komplettering för att uppnå godkänt betyg på kursen. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det eller de mål som studenten inte uppnått och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna har meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett ej godkänt resultat till godkänt, komplettering för högre betyg är inte tillåtet. Om studenten så önskar har hen rätt att genomföra omexamination i stället för komplettering och således ha möjlighet att få högre betyg än godkänt.
En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för kursen, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om byte av examinator ställs till utbildningsledaren vid Humanistiska fakulteten.
Om beslut fattas om att kursen inte längre ska ges eller om kursplanen reviderats garanteras studenten minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen (1993:100) 6 kap. 6-8 §§ samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/. Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
Alatalo Tarja
Läsundervisningens grunder
1. uppl. : Malmö : Gleerups : 2016 : 271 s. :
ISBN: 9789140692092
Se Umeå UB:s söktjänst
Språk i samspel : retorik för pedagoger
Almström Persson Gunilla, Blomström Vendela, Vogel Anna, Wirdenäs Karolina
1. uppl. : Stockholm : Aglaktuq : 2016 : 138 s. :
ISBN: 9789163920882
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: S.14-58, 90-134
Bygga broar och öppna dörrar : att läsa, skriva och samtala om texter i förskola och skola
Axelsson Monica, Jönsson Karin
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 196 s. :
ISBN: 91-47-09378-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Barn upptäcker skriftspråket
Dahlgren Gösta, Gustafsson Karin, Mellgren Elisabeth, Olsson Lars-Erik
4., rev. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 237 s. :
ISBN: 9789147106554
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Stärk språket, stärk lärandet : språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet
Gibbons Pauline, Samuelsson Inger
1. uppl. : Uppsala : Hallgren & Fallgren : 2006 : 208 s. :
ISBN: 91-7382-817-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Håkansson Gisela
Språkinlärning hos barn
2., [rev. och uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 144 s. :
ISBN: 9789144094625
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kåreland Lena
Modig och stark - eller ligga lågt : skönlitteratur och genus i skola och förskola
Stockholm : Natur och kultur : 2005 : 487 s., [8] pl.-s. :
ISBN: 91-27-11023-0 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: S. 113-152, 155-176
Kåreland Lena
Skönlitteratur för barn och unga : historik, genrer, termer, analyser
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 248 s. :
ISBN: 978-91-44-08676-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: S. 7-60, 91-154
Lindö Rigmor
Den meningsfulla språkväven : om textsamtalets och den gemensamma litteraturläsningens möjligheter
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 224 s. :
ISBN: 9144038836
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lundin Katarina
Språkets byggstenar : grammatik och textarbete för lärarstuderande F-6
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur AB : [2019] : 150 sidor :
ISBN: 9789144125367
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Strömquist Siv
Skrivboken 7:e uppl : Skrivprocess, skrivråd och skrivstrategier
Gleerups : 2014 : s. :
ISBN: 9789140687487
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Tjernberg Catharina
Processinriktad läs- och skrivundervisning : en väg till inkludering?
Första upplagan : Stockholm : Liber : [2018] : 198 sidor :
ISBN: 9789147124992
Se Umeå UB:s söktjänst
Westlund Barbro
Aktiv läskraft : att undervisa i lässtrategier för förståelse : fk-årskurs 3
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur : 2017 : 303 sidor :
ISBN: 9789127136007
Se Umeå UB:s söktjänst
I samråd med läraren väljs ett pensum ur nedanstående lista:
Sjögren Viveka
Om du skulle fråga Micha
1. uppl. : Göteborg : Kabusa böcker : 2015 : [25] s. :
ISBN: 9789176590171
Se Umeå UB:s söktjänst
Det fina med Kerstin
Hedlund Helena, Strömgård Katarina
Stockholm : Natur & Kultur : [2018] : 185 sidor :
ISBN: 9789127154476
Se Umeå UB:s söktjänst
Jansson Tove
Trollvinter
[Ny utg.] : Stockholm : Alfabeta : 2004 : 130, [4] s. :
ISBN: 91-501-0475-6 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Veckan före barnbidraget
Johansson Elin, Ekman Ellen, Ekman Ellen
Rabén & Sjögren : 2016 : 32 sidor :
ISBN: 9789129702446
Se Umeå UB:s söktjänst
Lindenbaum Pija
Valfri bok ur Gittan-trilogin
. :
Lindenbaum Pija
Lill-Zlatan och morbror raring
Stockholm : Rabén & Sjögren : 2006 : [40] s. :
ISBN: 91-29-66485-3 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Allan och Udo
Lindeberg Minna, Bondestam Linda
[Helsingfors] : Söderströms : 2011 : [29] s. :
ISBN: 978-951-52-2851-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Lindgren Astrid
Bröderna Lejonhjärta
Stockholm : Rabén & Sjögren : 2011 : 206 s. :
ISBN: 978-91-29-67864-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Lindström Eva
Olli och Mo
Stockholm : Alfabeta : 2012 : [26] s. :
ISBN: 9789150114492
Se Umeå UB:s söktjänst
Kurt och fisken
Loe Erlend, Hiorthøy Kim, Eklund Lotta
Stockholm : Alfabeta : 2002 : 102, [1] s. :
ISBN: 91-501-0175-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Ishavspirater
Nilsson Frida, Jansson Alexander
Stockholm : Natur & kultur : 2015 : 393 s. :
ISBN: 9789127136854
Se Umeå UB:s söktjänst
Adjö, herr Muffin
Nilsson Ulf, Tidholm Anna-Clara
1. uppl. : Stockholm : Bonnier Carlsen : 2003 : [48] s. :
ISBN: 91-638-4593-8 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Den förskräckliga historien om Lilla Hon
Ollmark Lena, Gustavsson Per
[Stockholm] : Lilla Piratförlaget : [2017] : 132 sidor :
ISBN: 9789188279347
Se Umeå UB:s söktjänst
Konstiga djur
Olsson Lotta, Nilsson Thore Maria
[Ny utg.] : Stockholm : Bonnier Carlsen : 2016 : 104 s. :
ISBN: 9789163888465
Se Umeå UB:s söktjänst
Pricken
Rey Margret, Rey Hans Augusto, Lindgren Astrid
8. uppl. : Stockholm : Rabén & Sjögren : 1980 : [30] s. :
ISBN: 91-29-54299-5 (inb.) ; 33:00
Se Umeå UB:s söktjänst
Sjögren Viveka
Den andra mamman
1. uppl. : Göteborg : Kabusa böcker : 2007 : [32 s.] :
ISBN: 978-91-7355-002-4 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Cikada
Tan Shaun, Roseen Ulla
[Stockholm] : Lilla Piratförlaget : [2018] : 31 onumrerade sidor :
ISBN: 9789178130290
Se Umeå UB:s söktjänst
Min brorsa heter Noa
Tidholm Anna-Clara, Hellgren Joanna
Stockholm : Alfabeta : 2015 : 60 s. :
ISBN: 9789150117127
Se Umeå UB:s söktjänst
Din tur, Adrian
Öberg Helena, Lidström Kristin
Stockholm : Mirando : 2015 : 59 s. :
ISBN: 9789198139679
Se Umeå UB:s söktjänst
Urval av texter kan tillkomma.
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 : reviderad 2017
Stockholm : Skolverket : 2017 : 289 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32716-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Alatalo Tarja
Läsundervisningens grunder
1. uppl. : Malmö : Gleerups : 2016 : 271 s. :
ISBN: 9789140692092
Se Umeå UB:s söktjänst
Språk i samspel : retorik för pedagoger
Almström Persson Gunilla, Blomström Vendela, Vogel Anna, Wirdenäs Karolina
1. uppl. : Stockholm : Aglaktuq : 2016 : 138 s. :
ISBN: 9789163920882
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: S.14-58, 90-134
Bygga broar och öppna dörrar : att läsa, skriva och samtala om texter i förskola och skola
Axelsson Monica, Jönsson Karin
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 196 s. :
ISBN: 91-47-09378-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Barn upptäcker skriftspråket
Dahlgren Gösta, Gustafsson Karin, Mellgren Elisabeth, Olsson Lars-Erik
4., rev. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 237 s. :
ISBN: 9789147106554
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Stärk språket, stärk lärandet : språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet
Gibbons Pauline, Samuelsson Inger
1. uppl. : Uppsala : Hallgren & Fallgren : 2006 : 208 s. :
ISBN: 91-7382-817-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Håkansson Gisela
Språkinlärning hos barn
2., [rev. och uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 144 s. :
ISBN: 9789144094625
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kåreland Lena
Modig och stark - eller ligga lågt : skönlitteratur och genus i skola och förskola
Stockholm : Natur och kultur : 2005 : 487 s., [8] pl.-s. :
ISBN: 91-27-11023-0 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: S. 113-152, 155-176
Kåreland Lena
Skönlitteratur för barn och unga : historik, genrer, termer, analyser
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 248 s. :
ISBN: 978-91-44-08676-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: S. 7-60, 91-154
Lindö Rigmor
Den meningsfulla språkväven : om textsamtalets och den gemensamma litteraturläsningens möjligheter
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 224 s. :
ISBN: 9144038836
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Strömquist Siv
Skrivboken 7:e uppl : Skrivprocess, skrivråd och skrivstrategier
Gleerups : 2014 : s. :
ISBN: 9789140687487
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Tjernberg Catharina
Processinriktad läs- och skrivundervisning : en väg till inkludering?
Första upplagan : Stockholm : Liber : [2018] : 198 sidor :
ISBN: 9789147124992
Se Umeå UB:s söktjänst
Westlund Barbro
Aktiv läskraft : att undervisa i lässtrategier för förståelse : fk-årskurs 3
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur : 2017 : 303 sidor :
ISBN: 9789127136007
Se Umeå UB:s söktjänst
I samråd med läraren väljs ett pensum ur nedanstående lista:
Sjögren Viveka
Om du skulle fråga Micha
1. uppl. : Göteborg : Kabusa böcker : 2015 : [25] s. :
ISBN: 9789176590171
Se Umeå UB:s söktjänst
Det fina med Kerstin
Hedlund Helena, Strömgård Katarina
Stockholm : Natur & Kultur : [2018] : 185 sidor :
ISBN: 9789127154476
Se Umeå UB:s söktjänst
Jansson Tove
Trollvinter
[Ny utg.] : Stockholm : Alfabeta : 2004 : 130, [4] s. :
ISBN: 91-501-0475-6 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Veckan före barnbidraget
Johansson Elin, Ekman Ellen, Ekman Ellen
Rabén & Sjögren : 2016 : 32 sidor :
ISBN: 9789129702446
Se Umeå UB:s söktjänst
Lindenbaum Pija
Valfri bok ur Gittan-trilogin
. :
Lindenbaum Pija
Lill-Zlatan och morbror raring
Stockholm : Rabén & Sjögren : 2006 : [40] s. :
ISBN: 91-29-66485-3 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Allan och Udo
Lindeberg Minna, Bondestam Linda
[Helsingfors] : Söderströms : 2011 : [29] s. :
ISBN: 978-951-52-2851-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Lindgren Astrid
Bröderna Lejonhjärta
Stockholm : Rabén & Sjögren : 2011 : 206 s. :
ISBN: 978-91-29-67864-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Lindström Eva
Olli och Mo
Stockholm : Alfabeta : 2012 : [26] s. :
ISBN: 9789150114492
Se Umeå UB:s söktjänst
Kurt och fisken
Loe Erlend, Hiorthøy Kim, Eklund Lotta
Stockholm : Alfabeta : 2002 : 102, [1] s. :
ISBN: 91-501-0175-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Jagger Jagger
Nilsson Frida, Geffenblad Lotta
Stockholm : Natur & kultur : 2013 : 151 s. :
ISBN: 9789127136106
Se Umeå UB:s söktjänst
Ishavspirater
Nilsson Frida, Jansson Alexander
Stockholm : Natur & kultur : 2015 : 393 s. :
ISBN: 9789127136854
Se Umeå UB:s söktjänst
Adjö, herr Muffin
Nilsson Ulf, Tidholm Anna-Clara
1. uppl. : Stockholm : Bonnier Carlsen : 2003 : [48] s. :
ISBN: 91-638-4593-8 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Den förskräckliga historien om Lilla Hon
Ollmark Lena, Gustavsson Per
[Stockholm] : Lilla Piratförlaget : [2017] : 132 sidor :
ISBN: 9789188279347
Se Umeå UB:s söktjänst
Pricken
Rey Margret, Rey Hans Augusto, Lindgren Astrid
8. uppl. : Stockholm : Rabén & Sjögren : 1980 : [30] s. :
ISBN: 91-29-54299-5 (inb.) ; 33:00
Se Umeå UB:s söktjänst
Sjögren Viveka
Den andra mamman
1. uppl. : Göteborg : Kabusa böcker : 2007 : [32 s.] :
ISBN: 978-91-7355-002-4 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Cikada
Tan Shaun, Roseen Ulla
[Stockholm] : Lilla Piratförlaget : [2018] : 31 onumrerade sidor :
ISBN: 9789178130290
Se Umeå UB:s söktjänst
Min brorsa heter Noa
Tidholm Anna-Clara, Hellgren Joanna
Stockholm : Alfabeta : 2015 : 60 s. :
ISBN: 9789150117127
Se Umeå UB:s söktjänst
Din tur, Adrian
Öberg Helena, Lidström Kristin
Stockholm : Mirando : 2015 : 59 s. :
ISBN: 9789198139679
Se Umeå UB:s söktjänst
Urval av texter kan tillkomma.
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 : reviderad 2017
Stockholm : Skolverket : 2017 : 289 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32716-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst