Engelskt namn: Statistics programme
Denna utbildningsplan gäller: HT07 och fram till HT16 (nyare version av utbildningsplanen finns)
Utbildningsplan för program med start HT16
Utbildningsplan för program med start innan HT16
Programkod: SGSTA
Högskolepoäng: 180
Diarienummer: 512-726-13
Ansvarig fakultet: Samhällsvetenskapliga fakulteten
Beslutad av: Handelshögskolans styrelse, 2013-02-12
Engelska B, Matematik C, Samhällskunskap A. Eller: Engelska 6, Matematik 3b / 3c, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet 4/A4)
Efter genomgånget utbildningsprogram kan studenten efter ansökan erhålla en filosofie kandidatexamen i enlighet med lokal examensbeskrivning fastställd av rektor, se http://www.student.umu.se/examen/bestammelser/examensbeskrivningar/
Filosofie kandidatexamen översätts på engelska till Degree of Bachelor of Science. Examen utfärdas i huvudområdet statistik (Statistics)
Utbildning på grundnivå skall väsentligen bygga på de kunskaper som eleverna får på nationella eller specialutformade program i gymnasieskolan eller motsvarande kunskaper. Regeringen får dock medge undantag när det gäller konstnärlig utbildning.
Utbildning på grundnivå skall utveckla studenternas
– förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
– förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
– beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser skall studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
– söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
– följa kunskapsutvecklingen, och
– utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(Högskolelagen 1 kap 8 §)
Kunskap och förståelse
För kandidatexamen skall studenten
– visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder inom området, fördjupning inom någon del av området samt orientering om aktuella forskningsfrågor.
Färdighet och förmåga
För kandidatexamen skall studenten
– Visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera, företeelser, frågeställningar och situationer,
– Visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar,
– Visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper, och
– Visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom det område som utbildningen avser.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För kandidatexamen skall studenten
– Visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
– Visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används, och
– Visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens.
(Högskoleförordningen, Bilaga 2 – examensordningen)
Kunskap och förståelse
Efter genomgången utbildningen förväntas studenten ha
– grunden till ett statistiskt tänkande och förståelse för statistiska resonemang
– förståelse för statistikämnets roll i kunskapsbildningsprocessen; kunskapsbildning med hjälp av statistiska metoder
– teoretiska kunskaper om modeller av slumpmässiga försök i samband med insamling, bearbetning och analys av data.
Färdighet och förmåga
Efter genomgången utbildningen förväntas studenten ha
– förmåga att använda statistikteoretiska kunskaper för att skapa struktur och systematik i slumpmässiga situationer i avsikt att lösa reella problem
– förmåga att tillämpa modeller för slumpmässiga försök i samband med insamling, bearbetning och analys av data
– förmåga till informationsutbyte på vetenskaplig nivå
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången utbildningen förväntas studenten ha
– förmåga att värdera och tillämpa statistisk metodologi
– förmåga att självständigt tillägna sig och värdera ny statistisk metodkunskap
– förmåga att självständigt och kritiskt använda statistiska metoder och tekniker vid empiriska undersökningar.
Den studerande skall också
– visa förmåga att kommunicera på engelska inom programmets huvudområde och
– visa förmåga att utifrån genusvetenskapliga perspektiv problematisera och analysera för programmet centrala teorier och begrepp.
Regler för prov och betygssättning samt övriga därtill hörande frågor framgår av respektive kursplan. Antalet prov regleras i kursplanen. Prov sker normalt i slutet av delmoment eller kurs och kan vara både muntliga och skriftliga men även andra former kan förekomma. Prov kan i någon kurs helt eller delvis ersättas av fortlöpande kunskapskontroll inom ramen för undervisningen. Studerande som underkänts vid prov har möjlighet att delta i förnyat prov enligt de regler som anges i kursplanen.
På programmet tillämpas tregradig betygsskala med betygen väl godkänd, godkänd och underkänd, om inte annat anges i kursplanen för en viss kurs. Den som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för högre betyg.
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt:
http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
Av programöversikten under rubriken Studieplan framgår vilka kurser som är obligatoriska respektive valbara/valfria. Val av valbara/valfria kurser görs i samråd med programansvarig. Kurserna läses i den ordning som anges i studieplanen. Ordningsföljden på kurserna kan emellertid komma att ändras. Information om hur de enskilda kurserna är upplagda finns i de olika kursplanerna.
Examensarbete/självständigt arbete
För kandidatexamen skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng i statistik.
Anstånd med studiestart kan beviljas om särskilda skäl föreligger. Exempel på särskilda skäl kan vara sociala, medicinska eller andra särskilda omständigheter som t.ex. vård av barn, studentfackliga uppdrag eller uppskjuten ledighet enligt lagen (1974:981) om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning. Ansökan om anstånd lämnas till StudentCentrum.
Negativt beslut om anstånd med studiestart kan överklagas till Överklagandenämnden för högskolan.
Den studerande som antagits till programmet kan ansöka om studieuppehåll. Ansökan lämnas till studie-/programvägledaren. Studieuppehåll med platsgaranti kan beviljas av följande skäl: sociala, medicinska eller andra särskilda omständigheter som t.ex. vård av barn eller studentfackliga uppdrag. Övriga skäl ger normalt studieuppehåll utan platsgaranti. Studieuppehåll utan platsgaranti ger förtur till utlysta platser till senare del av program.
Negativt beslut om att få återuppta studierna efter studieuppehåll kan överklagas till Överklagandenämnden för högskolan.
Den studerande som lämnar utbildningen ska meddela studieavbrott till studie-/programvägledaren.
Tillträde till kurserna i programmet regleras i kursplanerna.
2ST004
Statistik A 30 hp
Grundnivå
Statistik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Obligatorisk
2ST012
Datorbaserad statistik 7,5 hp
Grundnivå
Statistik: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Obligatorisk
2ST030
Statistiska tillämpningar 7,5 hp
Grundnivå
Statistik: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Obligatorisk
2IN070
Databasdesign 7,5 hp
Grundnivå
Informatik: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Obligatorisk
Vetenskapsteori 7,5 hp
2ST007
Statistik B 30 hp
Grundnivå
Statistik: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Obligatorisk
Valfri grundkurs, 30 hp
Matematik, 30 hp
Bland annat följande kan ingå: matematiska verktyg, envariabelanalys, och linjär algebra.
Statistik C 30.0 Hp