Forskningsnyheter

Ekaterina Zmyvalova
Samiska barns rätt att lära sig sitt språk i Ryssland

Ny avhandling av Ekaterina Zmyvalova utgår från samiska barns rätt i Ryssland till språkundervisning.

Samuel Sundvall
Vi flytt' int'! – flyttningstrender på norrländsk landsbygd sedan 1850

Vem, var och när flyttar Norrlands landsbygdsbefolkning? Ny avhandling i historia av Samuel Sundvall.

Genrebild på ett huvud i profil i papper där en pusselbit från hjärnan plockats ut och ligger bredvid. Kan illustrera sådanat som har med hjärnan att göra såsom intelligens, minne eller hjärnsjukdom.
Ny teknik beskriver blodflödesmönster hos strokepatienter

4D flow MRI kan ge mer information vid prognoser och inför ingrepp för patienter med bland annat stroke.

Bild på Aedes aegypti
AI och matte ger beredskap mot smittor i ändrat klimat

Genom att låta AI räkna på klimatförändringar och resmönster kan nya sjukdomsutbrott förutses.

Två glada personer i förkläden och kockmössor runt en stor gryta.
Yrkeselevers identitet viktig i gymnasiets främjande arbete

Identitetsskapandet hos elever på yrkesprogram kan påverka deras prestationer, visar avhandling.

Maria Levlin och Erika Sturk inleder Litums 10 års-firande
Litum – 10 år av literacyforskning i samverkan

Samverkan och inkluderande perspektiv har präglat utvecklingen av literacyforskning vid Umeå universitet.

Senaste reportage

Tre systrar sitter bredvid varandra
Systrarna har följt i varandras spår – från läkarlinjen till doktorshatten

Cecilia, Kristina och Magdalena Johansson valde att promoveras tillsammans under Vårpromotionen 2024.

Rikard Eriksson
"Att få bidra till förändring, då är jag nöjd"

Möt Rikard Eriksson, där hans akademiska landskap sträcker sig långt bortom en enskild disciplin.

professorsbilder årshögtiden  Coppelie Cocq
"Vi behöver förstå hur digitaliseringen påverkar samhälle och individ”

Det är i möten och samarbeten som man lär sig nytt, får nya intryck och utvecklar sina tankar.

Bild på Philip Buckland
”Med kunskap om forntiden kan vi förstå samtiden”

Philip Buckland vill förstå hur saker fungerar, hur de har varit och hur de kommer att bli i framtiden.