Forskningsnyheter

Öppen inbjudan till kick-off för IceLab Stress Response Modeling

Forskare inom life science bjuds in till invigninen av IceLab stress response modeling 10-11 juni.

Stefan Björklund
Upptäckt av ny mekanism som styr celldelning

Hur ett proteinkomplex flyttar sig utefter gener kan ha betydelse när celler delar sig, visar ny studie.

Foto genom mikroskop på celler.
Matematik kan förklara en av grundstenarna för komplext liv

Matematiska modeller främjar forskningen inom endosymbios, enligt en forskargrupp i Umeå.

Ung person skriver på mobil. Har en brun väska framför sig.
Hur kommer AI påverka skrivande och skrivundervisningen?

Nytt forskningsprojekt ska undersöka hur AI påverkar skrivprocesser bland 13–15 åringar i grundskolan.

Man som läser nyheter på en läsplatta.
Djupinlärning ger relevanta annonser utan att spåra användaren

Så kan AI användas för att kategorisera nyhetsartiklar och förbättra kontextuell annonsering.

Professor Gunlög Fur håller ett föredrag.
Föredrag och workshop på tema migration, bosättning & fördrivning

Den 24-25 april anordnades en internationell workshop under titeln ”Settlement and Dispossession Entangled".

Senaste reportage

Fotomontage av svensk flagga och EU-flagga för att illustrera Sverige och EU eller Sveriges EU-medlemskap.
Hur ska du rösta i EU-valet?

Magnus Blomgren ger sin syn på det svaga intresset för EU-valet och tipsar om hur vi kan förbereda oss.

Malin ErikssonProfessor vid Institutionen för socialt arbete
Umeå universitet har låtit mig växa som forskare

Möt Malin Eriksson, vars arbete sträcker sig bortom horisonten. Hon förändrar samhällen.

Laserbehandling av sår på foten.
Laser är ledljuset i arbetet som fysioterapeut

Möt nyblivna doktoranden Marianne Degerman, som under många år behandlat svårläkta sår hos äldre med laser.

Åsa Strand,  professor vid Institutionen för fysiologisk botanik
Förståelse av växternas signalsystem ger oss tåligare grödor

Åsa Strand vill utveckla robusta grödor för att säkra matförsörjningen åt jordens befolkning.

Bild på dammen vinter
Varför flytta till Umeå?

Finns det mer i Umeå än snö och mörker? Två av våra internationella medarbetare berättar om sin upplevelse

hand antecknar i ett skrivblock.
Stegvis återkoppling på texter förbättrar elevers engelska

Genom ett samarbete med Tundalsskolan får ämneslärarstudenter öva på att ge återkoppling på elevers texter.