Gäst vid Vårpromotionen

På den här sidan finns information för dig som är inbjuden gäst till Vårpromotionen. Här kan du läsa mer om vad som gäller för dig under högtiden.

En kort film om Vårpromotionen

Se en kort film som beskriver vad som händer under Vårpromotionens ceremoni. Filmen är textad på svenska och engelska. Välj undertext och språk via kugghjulet.

Vårpromotionens program

Lördag 18 maj

16.00 Högtidsceremoni i Aula Nordica

Klädsel: Högtidsdräkt eller mörk kostym för gäster som även deltar vid banketten. Valfri klädsel för övriga gäster.

Dörrarna in till aulan öppnas ca kl. 15.30 och platserna ska vara intagna kl. 15.50. Högtidsceremonin börjar med att de nya doktorerna och jubeldoktorerna går in i procession och sätter sig på scenen.

Programmet inleds med promotion av jubeldoktorer och sedan promoveras nya doktorer. Ceremonin är öppen för allmänheten och tar vanligtvis 1,5–2 timmar.

Placering vid ceremonin

Ett fåtal personer får en reserverad plats i Aula Nordica och information om platserna skickas ut via e-post. För resterande gäster är det fri placering i aulan.

Om du har frågor om placering när du kommer till aulan, finns personer vid dörrarna som kan hjälpa till.

Fotografering

OBS! Universitetet fotograferar och filmar/livesänder vid Vårpromotionen för att använda i sin kommunikation och på sociala medier. Kontakta Kommunikationsenheten via komm@umu.se eller prata med personal på plats om du har invändningar mot att synas i bild.

18.00 Bankett i restaurang Lingon, Universum

Klädsel: Högtidsdräkt eller mörk kostym.

Efter ceremonin i aulan samlas anmälda gäster som ska delta vid banketten för en fördrink i Universum, som är i samma byggnad som Aula Nordica. Toastmaster ger tecken när det är dags att gå till bords, ca 18.30.

Middagen pågår i ca tre timmar och ett antal tal hålls av i förväg vidtalade gäster. Efter kaffet spelar orkestern Renhornen upp till dans.

Placering vid banketten

Information om bordsnummer skickas via e-post några dagar innan högtiden. Namn och bordsnummer visas också på plats på skärmar i Universum.

• Du som fått en personlig inbjudan från universitetet får placeringen för dig och din eventuella gäst.
  • Du som är universitetsanställd och har anmält dig själv får placeringen via e-post för dig och din eventuella gäst.
  • Du som är inbjuden av en av årets doktorer, jubeldoktorer eller pristagare får placeringen av den som bjudit in dig.

Fotografering

Efter middagen finns en fotograf på plats för att ta individuella foton och gruppfoton.

Hitta på campus

Hitta till de olika byggnaderna på campus

Aula Nordica

Universum

Transport och garderob

Taxi- och privata bilar kan köra ända fram till huvudingången för att släppa av passagerare innan ceremonin. En busshållplats finns ca 100 m från Aula Nordica, hållplatsen heter Universum. Parkeringen utanför Aula Nordica är gratis. Ett tips om du åker taxi är är att förbeställa din hemresa.

Det finns fri garderob för ytterkläder i entréplanet till Aula Nordica.

Återbud till ceremoni eller bankett

Du som fått en personlig inbjudan eller anmält dig själv till högtiden kan meddela återbud till promotion@umu.se

Du som är inbjuden av en av festföremålen (doktor eller jubeldoktor) meddelar personen som bjudit in dig. Den personen meddelar återbud till promotion@umu.se.

Senast uppdaterad: 2024-04-11