Nyheter, porträtt och reportage

Two men look at drawings on a whiteboard
Nya insikter om genregleringsdynamik i 3D

Forskare från Umeå universitet ge nya insikter tredimensionella dynamiken hos genreglerande element.

Urfolksforskning i fokus på konferensen Insikt och utblick

Ökat intresse för urfolksfrågor, inte minst på grund av industriomställningen i norr. Stor konferens i Umeå.

Höst på Umeå campus, porträtt av Tim Ekberg.
Akademisk frihet, varför och för vem? – lyssna på panelsamtal

Medarbetare och studenter bjuds in till presentation av rapport och panelsamtal om akademisk frihet.

Professor Ruth Palmer arbetar vid Göteborgs universitet på avdelningen för medicinsk kemi och cellbiologi.
Förlängt mandat och ny ledamot stärker Umeå universitets styrelse

Förlängt förordnande och professor Ruth Palmer från Göteborgs universitet stärker Umeå universitets styrelse.

Mikroskopbild
Experiment avslöjar ny typ av kemisk reaktion

Strukturförändringarna som sker i grafit under oxidation har förbryllat forskarna i 50 år.

Universitetslektor vid Institutionen för språkstudierEnhet: Franska
Malin Isaksson ny docent i de moderna språkens litteratur

Fanfiction, litteraturdidaktik och receptionsforskning är några av Malin Isakssons forskningsområden.

Elever äter skollunch.
Skollunchen – en outnyttjad resurs

Nya riktlinjer betonar skolmåltiden som arena både för bättre kosthållning och som pedagogisk resurs.

Louise Almqvist, doktorand, litteraturvetenskap
Litteraturens demokratiska potential ligger i att störa

Skönlitteratur kan skapa diskussioner i skolan om svåra ämnen, det menar Louise Almqvist i en ny avhandling.

Rachel Feeney and Björn Schröder
Antibiotikaanvändning kan skada skyddande slemskikt i tarmen

Antibiotikadrivna förändringar i tarmfloran leder till att den skyddande slembarriären i tarmen skadas.