Alla nyheter

Janina Priebe tilldelas Kungl. Skytteanska Samfundets pris
Publicerad: 2024-04-26

Hennes forskning rör det nordliga och arktiska området och relationerna mellan det globala och lokala.

Anna Widén invald i Sveriges Kulturskoleråd
Publicerad: 2024-04-26

Anna Widén, är lektor, biträdande prefekt och samordnare för Kulturskoleklivet vid Umeå universitet,

Erika Sturk tilldelas Eve Malmquists pris
Publicerad: 2024-04-26

Priset delas ut till forskare som har bidragit till kunskap om läs- och skrivprocesser.

Genombrott för ALS-forskningen i Umeå – ny medicin bromsar
Publicerad: 2024-04-26

Ett genombrott har skett i forskningen om sjukdomen amyotrofisk lateral skleros (ALS) vid Umeå universitet.

2,5 mnkr till forskaren Sophia Harlid
Publicerad: 2024-04-25

Sophia Harlid vid Institutionen för diagnostik och intervention har fått anslag från Stiftelsen Seniorhusen.

Från tanke till handling: vägen mot klimatneutrala Umeå kartläggs
Publicerad: 2024-04-25

Universitet och kommun samarbetar i frågor om den gröna omställningen för att nå målet om klimatneutralitet.

Umeå hållbarhetspris till uppsats om AI och cirkulär ekonomi
Publicerad: 2024-04-25

Niklas Bäcklund och Björn Tomas Minde tilldelas årets hållbarhetspris.

Religiös världsbild formar arbetet mot människohandel
Publicerad: 2024-04-25

Ny avhandling: Så påverkas kristna organisationers arbete av religiösa övertygelser och nätverk.

Laserbehandling av svårläkta sår – en lysande idé
Möt nyblivna doktoranden Marianne Degerman, som under många år behandlat svårläkta sår hos äldre med laser.
Publicerad: 2024-04-25
Viktig kamp mot stressrelaterad ohälsa
Publicerad: 2024-04-24

Forskning visar på den utbredda spridningen av stressrelaterad ohälsa, särskilt drabbade är unga kvinnor.

Umeå har utsetts till värd för European Space Weather Week 2025
Publicerad: 2024-04-24

Forskare och rymdindustrin möts när European Space Weather Week för första gången äger rum i Sverige.

Finalist till prestigefullt klimatforskarpris
Publicerad: 2024-04-23

För andra året i rad är en forskare vid Umeå universitet finalist till internationella Frontiers Planet Prize.

Vill revolutionera videoanalys i realtid
Publicerad: 2024-04-23

Ali Rahmanian visar hur städer och fabriker kan få bättre prestanda i system som hanterar videodata i realtid.

Halsont krossar hjärtan: hur kan det förebyggas?
Publicerad: 2024-04-23

Hittills har åtgärderna varit begränsade, visar en avhandling, som bygger på studier i Namibia.

Ett av 98 projekt som får reumatikeranslag i Umeå
Publicerad: 2024-04-22

Två projekt i Umeå om reumatoid artrit finns med bland de 98 som Reumatikerförbundet ger anslag till.

Senast uppdaterad: 2023-05-30