Studenter som inte bytt lösenord sedan 7 maj kan inte logga in på studentwebben. Detta p.g.a. skyddsåtgärder vid cyberattacken den 2 maj. Läs hur du byter lösenord.
Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bl a olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer.
I kursen ges en introduktion till pedagogik som vetenskapligt ämne. Vetenskapsfilosofi behandlas på ett övergripande plan. Kursen ger även grundläggande kunskaper om olika teorier om lärande som även analyseras och problematiseras. Kursen introducerar även peer-review som modell för stöd för lärande. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till momentets innehåll och form.
Förväntade studieresultat
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
Kunskap och förståelse
beskriva pedagogik som vetenskapligt ämne
uppvisa översiktliga kunskaper om vetenskapsfilosofi
redogöra för olika teorier om vuxnas lärande
Färdighet och förmåga
analysera och problematisera vuxnas lärande i pedagogiska praktiker
Värderingsförmåga och förhållningssätt
kritiskt värdera peer-review som lärandeaktivitet
reflektera över sitt eget lärande i relation till momentets innehåll och form
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och workshops. Kursen ges som campuskurs med stöd av informations- och kommunikationsteknologi.
Examination
Tre individuellt muntliga seminarium (U/G) En skriftlig individuell hemtentamen (U/G/VG)
För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie provtillfälle och ett andra omprovstillfälle inom två månader efter ordinarie provtillfälle. För prov som genomförs i maj och juni månad erbjuds första omprovstillfället inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därutöver anordnas ett tredje omprovstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras maximalt två år efter att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat att erbjudas. Vad avser praktik/VFU gäller motsvarande med den begränsningen att antalet anges till en (se regler för betyg och examination på grund och avancerad nivå, Dnr: FS 1.1.2-553-14). Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.
Examinationen på kursen som helhet sker vid terminens slut. För att bli godkänd (G) på kursen som helhet krävs ett godkänt betyg på samtliga moment. För att bli väl godkänd (VG) på kursen som helhet krävs ett väl godkänt betyg på minst tre av de fyra ingående momenten. Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform.
Tillgodoräknande Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.
Peer review for learning in online and distance education Liljeström Monica, Stödberg Ulf, Hult Agneta Tidskrift för lärarutbildning och forskning, 15(3-4), s. 115-145 : 2008 : http://www.use.umu.se/digitalAssets/21/21025_lofu_3-4_08.pdf Obligatorisk
Nilsson Peter Vad är pedagogik : några tankar om pedagogikämnet i ett jämförande perspektiv Umeå : Pedagogiska institutionen, Umeå Univ. : 2005 : 1 PDF-fil (9 s.) : Fritt tillgänglig via Umeå universitet Obligatorisk
Potter Gary The philosophy of social science 1. uppl. : Edinburgh : Pearson education limited : 2000 : Obligatorisk Läsanvisning: Kapitel 1 (19s). Tillhandahålls av institutionen.
Säljö Roger Lärande : en introduktion till perspektiv och metaforer 1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2015 : 172 s. : ISBN: 9789140688262 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Vetenskap, kunskap och praxis : introduktion till vetenskapsfilosofi Thomassen Magdalene, Retzlaff Joachim 1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2007 : 234 s. : ISBN: 91-40-65070-7 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst