Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bl a olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer.
I kursen behandlas pedagogik som vetenskapligt ämne samt vetenskapsfilosofi. I kursen ges även grundläggande kunskaper om olika teorier om lärande. Vidare introduceras peer-review som modell för lärande. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till kursens innehåll och form.
Förväntade studieresultat
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
Kunskap och förståelse
beskriva pedagogik som vetenskapligt ämne
uppvisa grundläggande kunskaper om vetenskapsfilosofi
redogöra för olika teorier om lärande
Färdighet och förmåga
tillämpa och analysera lärande i relation till design för lärande
genomföra peer-review som lärandeaktivitet
Värderingsförmåga och förhållningssätt
reflektera över sitt eget lärande i relation till kursens innehåll och form
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och workshops. Kursen ges som campuskurs med stöd av informations- och kommunikationsteknologi.
Examination
Två individuellt muntliga seminarium (U/G) Ett individuellt skriftligt seminarium (U/G) En skriftlig individuell hemtentamen (U/G/VG)
För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie provtillfälle och ett andra omprovstillfälle inom två månader efter ordinarie provtillfälle. För prov som genomförs i maj och juni månad erbjuds första omprovstillfället inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därutöver anordnas ett tredje omprovstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras maximalt två år efter att tidigare kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat att erbjudas (se regler för betyg och examination på grund och avancerad nivå, Dnr: FS 1.1.2-553-14). Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
För att bli godkänd (G) på kursen krävs ett godkänt betyg på samtliga examinationsuppgifter. För att bli väl godkänd (VG) på kursen krävs ett väl godkänt betyg på hemtentamen samt ett godkänt betyg på övriga uppgifter.
Tillgodoräknande Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.umu.se/student, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan.
Litteratur
Giltig från:
2022 vecka 30
Hrastinski Stefan Digitalisering av högre utbildning Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2018] : 237 sidor : ISBN: 9789144119724 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Ingemann Jan Holm Vetenskapsteori för samhällsvetare 1. uppl. : Malmö : Gleerups Utbildning : 2016 : 213 s. : ISBN: 9789140690012 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Peer review in higher education: Student perceptions before and after participation Mulder R. A., Pearce J. M., Baik C Active Learning in Higher Education, 15(2), 157-171 : 2014 : Obligatorisk
Rethinking feedback practices in higher education: a peer review perspective Nicol D., Thomson A., Breslin C. Assessment & Evaluation in Higher Education, 39(1), 102-122 : 2014 : Obligatorisk
Sundberg Daniel Pedagogik som vetenskap : Analys och argument Linnéuniversitetet, Fakulteten för samhällsvetenskap (FSV), Institutionen för utbildningsvetenskap (UV) : Obligatorisk
Åsberg Rodney Ontologi, epistemologi och metodologi : en kritisk genomgång av vissa grundläggande vetenskapsteoretiska begrepp och ansatser Rev. uppl. : Göteborg : Institutionen för pedagogik och didaktik : 2001 : 80, 7 s. : Obligatorisk
Säljö Roger Lärande : en introduktion till perspektiv och metaforer 2 uppl. : Gleerups Utbildning AB : 2021 : 200 sidor : ISBN: 9789151106878 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst