Navigated to
Syllabus:

Assessment for Learning for Preschool I:I, 10 credits

The course is discontinued from 2021-06-09

Swedish name: Bedömning för lärande i förskolan I:I (UK)
This syllabus is valid: 2014-03-24 valid to 2015-03-08 (newer version of the syllabus exists)
Course code: 6PE099
Credit points: 10
Education level: First cycle
Grading scale: Pass with distinction, Pass, Fail
Responsible department: Department of Applied Educational Science
Revised by: Head of Department of Applied Educational Science, 2014-03-26

Literature

Valid from: 2014 week 13

Haug Peder
Om kvalitet i förskolan : forskning om och utvärdering av förskolan 1998-2001
Stockholm : Statens skolverk : 2003 : 142 s. :

ISBN: 91-85009-32-6
Mandatory
Search the University Library catalogue

Palmer Anna
Uppföljning, utvärdering och utveckling i förskolan : pedagogisk dokumentation
Stockholm : Skolverket : 2012 : 74 s. :
Fulltext via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-87115-35-6
Mandatory
Search the University Library catalogue

Systematiskt kvalitetsarbete : för skolväsendet
Stockholm : Skolverket : 2012 : 52 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-87115-78-3
Mandatory
Search the University Library catalogue

Pedagogisk bedömning : att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap
Lindström Lars, Lindberg Viveca, Pettersson Astrid
3. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 270 s. :
ISBN: 9789147114580
Mandatory
Search the University Library catalogue

Läroplan för förskolan Lpfö 98 : reviderad 2010
Stockholm : Skolverket : 2010 : 16 s. :

ISBN: 978-91-38-32538-4
Mandatory
Search the University Library catalogue

Vallberg Roth Ann-Christine
Att stödja och styra barns lärande- tidig bedömning och dokumentation I Skolverket (2010) Perspektiv på barndom och barns lärande. En kunskapsöversikt om kunskap och lärande i förskolan och grundskolans tidigare år
Skolverket : 2010 :
Mandatory

Stödja och styra : om bedömning av yngre barn
Stockholm : Skolverket : 2010 : 77 s. :
Fritt tillgänglig via www.skolverket.se
ISBN: 978-91-86529-23-9
Mandatory
Search the University Library catalogue

Visual documantation as a normalizing practise: A new discourse of visibility in preeschool
Sparrman Anna, Lindgren Anne-Li
Surveillance & Society : 2010 :

Mandatory

Bjervås Lise-Lotte
Samtal om barn och pedagogisk dokumentation som bedömningspraktik i förskolan : en diskursanalys
Göteborg : Acta universitatis Gothoburgensis : 2011 : 269 s. :

ISBN: 978-91-7346-710-0
Mandatory
Search the University Library catalogue

Mehmet Buldu
Making learning visible in kindergarten classrooms: Pedagogical documentation as a formative assessment technique.
Teaching and Teacher Education : 2010 :

Mandatory

Portfolio i förskolan : ett sätt att förverkliga förskolans läroplan
Ellmin Birgitta, Ellmin Cederholm Ulrica
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 171 s. :
ISBN: 978-91-47-10018-7
Mandatory
Search the University Library catalogue

Eidevald Christian
Systematiska analyser för utvärdering och utveckling i förskolan : hallå, hur gör man?
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 215 s. :
ISBN: 9789147114184
Mandatory
Search the University Library catalogue

Ejlertsson G.
Enkäten i praktiken : En handbok i enkätmetodik
Lund : Studentlitteratur : 2005 :
ISBN: 91-44-03164-5
Mandatory
Search the University Library catalogue

Wiliam Dylan
Att följa lärande : formativ bedömning i praktiken
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 200 s. :
ISBN: 9789144083698
Mandatory
Search the University Library catalogue

Utvärdering i förskolan : en forskningsöversikt
Åsén Gunnar, Vallberg Roth Ann-Christine
Stockholm : Vetenskapsrådet : 2012 : 84 s. :
Fulltext
ISBN: 978-91-7307-216-8
Mandatory
Search the University Library catalogue