Navigerat till

Planera kommunikation

När du planerar ett större forskningsprojekt eller forskningsprogram kan du behöva ta fram en kommunikationsplan. Nedan följer punkter som kan vara bra att ta med i en sådan plan. Vissa finansiärer ställer krav på kommunikation i forskningsprojekt. Om du jobbar strukturerat med kommunikation under projektets gång underlättar det avrapporteringen.

En ikon som visualiserar planering av datahantering

Bild: Linus Talltjärn


Om projektet

Syftet med forskningsprojektet

Beskriv syftet och bakgrunden för projektet.

Kommunikationsutmaningar

Beskriv om möjligt de utmaningar som du eller ni har identifierat som särskilda kommunikationsutmaningar för projektet.

Avgränsningar

Beskriv de avgränsningar som du eller ni har identifierat i projektet, till exempel om kommunikationsplanen endast omfattar extern kommunikation.

Mål

Projektmål

Beskriv projektets övergripande mål. Vissa projekt har också definierade delmål i ansökan. Synliggör målen för att se om några är speciellt viktiga ur kommunikationssynpunkt.

Mätbara kommunikationsmål

Utifrån projektmålen, lista de övergripande målen med kommunikationsarbetet i projektet. Vad vill ni uppnå med kommunikationsarbetet? Hur kan kommunikationen stötta projektets övergripande mål? Identifiera också om det finns mätbara indikatorer som kan användas för att mäta och följa upp effekter av kommunikationsinsatserna. Till exempel antal deltagare på konferenser, antal pressklipp och så vidare.

Identifiera om det finns några kommunikativa risker att ta hänsyn till som kan påverka måluppfyllelsen i projektet. Definiera gärna åtgärder och ansvarig för dessa om det finns några.

Målgrupper

Huvudmålgrupp

Utifrån dina eller era mål, definiera kommunikationsarbetets huvudsakliga målgrupp. Beroende på målen i projektet kan den huvudsakliga målgruppen vara politiker/beslutsfattare, forskare inom andra områden, specifika yrkesgrupper, patientgrupper, delar av näringslivet eller andra. Låt sedan målgruppens behov styra val av kanaler och aktiviteter i kommunikationsarbetet. 

Sekundära målgrupper

De sekundära målgrupperna är inte lika prioriterade som kommunikationsmottagare. Men kommunikativa aktiviteter kan ändå fångas upp av de sekundära målgrupperna och öka kännedomen om projektet. De kan därför hjälpa till att nå projektets mål.

Kommunikationsinsatser

Lista de kommunikativa insatser som ska ingå i projektet, ta om möjligt med en tidsplan. Glöm inte att ange vilka resurser som krävs för att genomföra arbetet (både arbetstid och eventuella kostnader).

Exempel på kommunikationsinsatser

  • Hålla en populärvetenskaplig föreläsning.
  • Skriva ett pressmeddelande eller nyhet.
  • Delta i intervjuer eller reportage.
  • Skriva debattartikel.
  • Medverka i podcasts.
  • Medverka i tv, radio, dagspress, fackpress.
  • Skriva populärvetenskapliga skrifter, essäer och böcker.
  • Skriva kortfattade rapporter (Policy Briefs).
  • Besöka en skola.
  • Delta i utställningsarbete på museum och science centers.

Läs mer om att kommunicera din forskning

Kanaler

Tätt sammanknutet med projektets kommunikationsinsatser är de kanaler där materialet ska visas. Välj kanaler med dina eller era målgrupper i åtanke – var kommer de enklast att se eller hitta materialet?

Exempel på användbara kanaler:

Uppföljning

Följ regelbundet upp dina kommunikationsmål och revidera planen vid behov. Finansiärer ställer ofta krav på redovisning och rapportering, och att arbeta med kommunikation på ett strukturerat sätt underlättar avrapporteringen.

Forskningskommunikation på webben

Universitetets webb är en av de viktigaste kanalerna för forskningskommunikation. Läs mer om hur du kan arbeta i olika delar av webben:

Två personer i siluett.

Din personliga sida på umu.se och pressbild

Berätta om dig och din forskning på din personliga sida för att bygga ditt nätverk.

En uppslagen bok.

Presentera ditt forskningsprojekt på umu.se

Presentera ett forsknings- eller doktorandprojekt på en forskningsprojektsida.

Två personer i siluett.

Presentera din forskargrupp på umu.se

Genom att presentera en forskargrupp på umu.se ökar du gruppens synlighet.

Vill du lära dig mer om kommunikation och skrivande?

På medarbetarwebben Aktum finns mer information om kommunikation, video och bild samt översättning:

Läs mer om kommunikation, kommunikationsplanering, bild och film eller grafisk formgivning i Kommunikationsguiden på Aktum (UMU-id krävs)

Hitta svensk och engelsk skrivguide för Umeå universitet på Aktum (UMU-id krävs)

Läs mer om att beställa översättning, språkgranskning eller transkribering inom olika språk på Aktum (UMU-id krävs)

På bibliotekets webbplats hittar du mer information om akademiskt skrivande:

Lär dig mer om akademiskt skrivande (umu.se/bibliotek)

Interna kurser om kommunikation, språk och skrivande

I umu.eduportal.se hittar du aktuella utbildningar och kurser som du kan ha nytta av. Här är några exempel på kurser om kommunikation, språk och skrivande:

  • Utöka ditt akademiska förråd. Datum: start 29 september
    Anmäl dig senast 18 augusti 2025
    Den här kursen är för dig som vill utöka ditt ordförråd med allmänna akademiska ord och uttryck. Kursen är kostnadsfri för anställda vid Umeå universitet och riktar sig till deltagare som är på språknivåerna B1 och B2 (CEFR/GERS).  
  • Att kommunicera för lärande
    Nästa tillfälle: 11 februari 2026 
    Anmälan öppnar 15 augusti 2025
    Att kommunicera för lärande (KOM) är en flexibel, 80-timmarskurs i UPLs regi som stödjer dig både i din utveckling och för vidareutveckling av dina kommunikativa färdigheter och förmågor, där syftet med kommunikationen är att få lärande att äga rum.
  • Verkstad: Engelskt uttal
    Datum: 7 oktober 2025
    Anmäl dig senast 29 september 2025
    Under den här kortverkstaden kommer deltagarna få lära sig några vanliga uttalsfel, grunderna i uttal samt få träna på sitt eget engelska uttal. Verkstaden är kostnadsfri för anställda vid Umeå universitet.
  • Split attention: Hur man kommunicerar väl i synkron hybridundervisning. Datum: 29 oktober 2025
    När vi bedriver synkron hybridundervisning är studenterna närvarande både i rummet på campus och online samtidigt. För detta har vi Zoom-rum på campus samt specialutrustade lokaler som Learning Lab i Naturvetarhuset och Aula Biologica i Biologihuset. Vi utforskar hur du kan ge alla studenter, oavsett om de deltar online eller på campus, en känsla av att vara en del av gruppen och att de är viktiga.

Gå till umu.eduportal.se

Senast uppdaterad: 2025-06-09

Ta del av fler kommunikationstips

Detaljbild på kvinna i soffa som sitter med uppslagen laptop i en soffa och skriver.

Forskningskommunikation – varför och hur

Förutom lagar som uppmanar till att sprida forskning, så bör den också nå samhället.

Några broschyrer från Umeå universitet på ett bord.

Informationsmaterial, konferens och poster

Powerpoint- och postermallar för dig som ska presentera din forskning eller universitetet.

Bokuppslag.

Skriva debattartikel

Lyft upp din forskning i den allmänna debatten genom en debattartikel.