Navigerat till

Planera kommunikation

När du planerar ett större forskningsprojekt eller forskningsprogram kan du behöva ta fram en kommunikationsplan. Nedan följer punkter som kan vara bra att ta med i en sådan plan. Vissa finansiärer ställer krav på kommunikation i forskningsprojekt. Om du jobbar strukturerat med kommunikation under projektets gång underlättar det avrapporteringen.

En ikon som visualiserar planering av datahantering

Bild: Linus Talltjärn


Om projektet

Syftet med forskningsprojektet

Beskriv syftet och bakgrunden för projektet.

Kommunikationsutmaningar

Beskriv om möjligt de utmaningar som du eller ni har identifierat som särskilda kommunikationsutmaningar för projektet.

Avgränsningar

Beskriv de avgränsningar som du eller ni har identifierat i projektet, till exempel om kommunikationsplanen endast omfattar extern kommunikation.

Mål

Projektmål

Beskriv projektets övergripande mål. Vissa projekt har också definierade delmål i ansökan. Synliggör målen för att se om några är speciellt viktiga ur kommunikationssynpunkt.

Mätbara kommunikationsmål

Utifrån projektmålen, lista de övergripande målen med kommunikationsarbetet i projektet. Vad vill ni uppnå med kommunikationsarbetet? Hur kan kommunikationen stötta projektets övergripande mål? Identifiera också om det finns mätbara indikatorer som kan användas för att mäta och följa upp effekter av kommunikationsinsatserna. Till exempel antal deltagare på konferenser, antal pressklipp och så vidare.

Identifiera om det finns några kommunikativa risker att ta hänsyn till som kan påverka måluppfyllelsen i projektet. Definiera gärna åtgärder och ansvarig för dessa om det finns några.

Målgrupper

Huvudmålgrupp

Utifrån dina eller era mål, definiera kommunikationsarbetets huvudsakliga målgrupp. Beroende på målen i projektet kan den huvudsakliga målgruppen vara politiker/beslutsfattare, forskare inom andra områden, specifika yrkesgrupper, patientgrupper, delar av näringslivet eller andra. Låt sedan målgruppens behov styra val av kanaler och aktiviteter i kommunikationsarbetet. 

Sekundära målgrupper

De sekundära målgrupperna är inte lika prioriterade som kommunikationsmottagare. Men kommunikativa aktiviteter kan ändå fångas upp av de sekundära målgrupperna och öka kännedomen om projektet. De kan därför hjälpa till att nå projektets mål.

Kommunikationsinsatser

Lista de kommunikativa insatser som ska ingå i projektet, ta om möjligt med en tidsplan. Glöm inte att ange vilka resurser som krävs för att genomföra arbetet (både arbetstid och eventuella kostnader).

Exempel på kommunikationsinsatser

  • Hålla en populärvetenskaplig föreläsning.
  • Skriva ett pressmeddelande eller nyhet.
  • Delta i intervjuer eller reportage.
  • Skriva debattartikel.
  • Medverka i podcasts.
  • Medverka i tv, radio, dagspress, fackpress.
  • Skriva populärvetenskapliga skrifter, essäer och böcker.
  • Skriva kortfattade rapporter (Policy Briefs).
  • Besöka en skola.
  • Delta i utställningsarbete på museum och science centers.

Läs mer om att kommunicera din forskning

Kanaler

Tätt sammanknutet med projektets kommunikationsinsatser är de kanaler där materialet ska visas. Välj kanaler med dina eller era målgrupper i åtanke – var kommer de enklast att se eller hitta materialet?

Exempel på användbara kanaler:

Uppföljning

Följ regelbundet upp dina kommunikationsmål och revidera planen vid behov. Finansiärer ställer ofta krav på redovisning och rapportering, och att arbeta med kommunikation på ett strukturerat sätt underlättar avrapporteringen.

Forskningskommunikation på webben

Universitetets webb är en av de viktigaste kanalerna för forskningskommunikation. Läs mer om hur du kan arbeta i olika delar av webben:

Två personer i siluett.

Din personliga sida på umu.se och pressbild

Berätta om dig och din forskning på din personliga sida för att bygga ditt nätverk.

En uppslagen bok.

Presentera ditt forskningsprojekt på umu.se

Presentera ett forsknings- eller doktorandprojekt på en forskningsprojektsida.

Två personer i siluett.

Presentera din forskargrupp på umu.se

Genom att presentera en forskargrupp på umu.se ökar du gruppens synlighet.

Vill du lära dig mer om kommunikation och skrivande?

På medarbetarwebben Aktum finns mer information om kommunikation, video och bild samt översättning:

Läs mer om kommunikation, kommunikationsplanering, bild och film eller grafisk formgivning i Kommunikationsguiden på Aktum (UMU-id krävs)

Hitta svensk och engelsk skrivguide för Umeå universitet på Aktum (UMU-id krävs)

Läs mer om att beställa översättning, språkgranskning eller transkribering inom olika språk på Aktum (UMU-id krävs)

På bibliotekets webbplats hittar du mer information om akademiskt skrivande:

Lär dig mer om akademiskt skrivande (umu.se/bibliotek)

Senast uppdaterad: 2025-06-02

Ta del av fler kommunikationstips

Detaljbild på kvinna i soffa som sitter med uppslagen laptop i en soffa och skriver.

Forskningskommunikation – varför och hur

Förutom lagar som uppmanar till att sprida forskning, så bör den också nå samhället.

Några broschyrer från Umeå universitet på ett bord.

Informationsmaterial, konferens och poster

Powerpoint- och postermallar för dig som ska presentera din forskning eller universitetet.

Bokuppslag.

Skriva debattartikel

Lyft upp din forskning i den allmänna debatten genom en debattartikel.