Om projektet
Syftet med forskningsprojektet
Beskriv syftet och bakgrunden för projektet.
Kommunikationsutmaningar
Beskriv om möjligt de utmaningar som du eller ni har identifierat som särskilda kommunikationsutmaningar för projektet.
Avgränsningar
Beskriv de avgränsningar som du eller ni har identifierat i projektet, till exempel om kommunikationsplanen endast omfattar extern kommunikation.
Mål
Projektmål
Beskriv projektets övergripande mål. Vissa projekt har också definierade delmål i ansökan. Synliggör målen för att se om några är speciellt viktiga ur kommunikationssynpunkt.
Mätbara kommunikationsmål
Utifrån projektmålen, lista de övergripande målen med kommunikationsarbetet i projektet. Vad vill ni uppnå med kommunikationsarbetet? Hur kan kommunikationen stötta projektets övergripande mål? Identifiera också om det finns mätbara indikatorer som kan användas för att mäta och följa upp effekter av kommunikationsinsatserna. Till exempel antal deltagare på konferenser, antal pressklipp och så vidare.
Identifiera om det finns några kommunikativa risker att ta hänsyn till som kan påverka måluppfyllelsen i projektet. Definiera gärna åtgärder och ansvarig för dessa om det finns några.
Målgrupper
Huvudmålgrupp
Utifrån dina eller era mål, definiera kommunikationsarbetets huvudsakliga målgrupp. Beroende på målen i projektet kan den huvudsakliga målgruppen vara politiker/beslutsfattare, forskare inom andra områden, specifika yrkesgrupper, patientgrupper, delar av näringslivet eller andra. Låt sedan målgruppens behov styra val av kanaler och aktiviteter i kommunikationsarbetet.
Sekundära målgrupper
De sekundära målgrupperna är inte lika prioriterade som kommunikationsmottagare. Men kommunikativa aktiviteter kan ändå fångas upp av de sekundära målgrupperna och öka kännedomen om projektet. De kan därför hjälpa till att nå projektets mål.
Kommunikationsinsatser
Lista de kommunikativa insatser som ska ingå i projektet, ta om möjligt med en tidsplan. Glöm inte att ange vilka resurser som krävs för att genomföra arbetet (både arbetstid och eventuella kostnader).
Exempel på kommunikationsinsatser
- Hålla en populärvetenskaplig föreläsning.
- Skriva ett pressmeddelande eller nyhet.
- Delta i intervjuer eller reportage.
- Skriva debattartikel.
- Medverka i podcasts.
- Medverka i tv, radio, dagspress, fackpress.
- Skriva populärvetenskapliga skrifter, essäer och böcker.
- Skriva kortfattade rapporter (Policy Briefs).
- Besöka en skola.
- Delta i utställningsarbete på museum och science centers.
Läs mer om att kommunicera din forskning
Kanaler
Tätt sammanknutet med projektets kommunikationsinsatser är de kanaler där materialet ska visas. Välj kanaler med dina eller era målgrupper i åtanke – var kommer de enklast att se eller hitta materialet?
Exempel på användbara kanaler:
- Umeå universitets hemsida www.umu.se. Forskning kan visas via till exempel nyheter eller reportage, forskningsprojektssida, forskargruppssida, forskarnas personliga hemsidor.
- Pressmeddelanden. Fakultetskommunikatörerna kan hjälpa till med att utforma och rikta utskicket av pressmeddelanden. Läs mer om press- och mediekontakter och kommunikationskanaler.
- Sociala medier. Läs mer om vilken social kanal som kan passa din målgrupp på Aktum (UMU-id krävs)
- Universitetets återkommande populärvetenskapliga arrangemang. Vetenskapsluncher, Forskarfredag och Fika efter en forskare är bara några av de arrangemang som regelbundet anordnas av universitettet. Hör av dig till din fakultetskommunikatör om du vill veta mer. Läs mer om universitetets populärvetenskapliga arrangemang.
Uppföljning
Följ regelbundet upp dina kommunikationsmål och revidera planen vid behov. Finansiärer ställer ofta krav på redovisning och rapportering, och att arbeta med kommunikation på ett strukturerat sätt underlättar avrapporteringen.
Forskningskommunikation på webben
Universitetets webb är en av de viktigaste kanalerna för forskningskommunikation. Läs mer om hur du kan arbeta i olika delar av webben:

Din personliga sida på umu.se och pressbild
Berätta om dig och din forskning på din personliga sida för att bygga ditt nätverk.

Presentera ditt forskningsprojekt på umu.se
Presentera ett forsknings- eller doktorandprojekt på en forskningsprojektsida.

Presentera din forskargrupp på umu.se
Genom att presentera en forskargrupp på umu.se ökar du gruppens synlighet.
Vill du lära dig mer om kommunikation och skrivande?
På medarbetarwebben Aktum finns mer information om kommunikation, video och bild samt översättning:
Läs mer om kommunikation, kommunikationsplanering, bild och film eller grafisk formgivning i Kommunikationsguiden på Aktum (UMU-id krävs)
Hitta svensk och engelsk skrivguide för Umeå universitet på Aktum (UMU-id krävs)
Läs mer om att beställa översättning, språkgranskning eller transkribering inom olika språk på Aktum (UMU-id krävs)
På bibliotekets webbplats hittar du mer information om akademiskt skrivande:
Lär dig mer om akademiskt skrivande (umu.se/bibliotek)