En debattartikel skrivs främst för att påverka läsaren i någon riktning. Det är därför viktigt att tydligt uttrycka sin ståndpunkt kring det aktuella ämnet, samt underbygga med fakta.
Tips för att nå rätt målgrupp
- Vem vill du nå? Ha en tydlig bild över vad du vill uppnå med din text (exempelvis förändrade attityder) och vem eller vilka det är viktigast att nå fram till. Fundera över vem som har störst påverkan över "din" fråga.
- Alla större organisationer har nyhetsbevakning, se därför till att nämna nyckelord som har tät koppling till den eller de du vill nå. På så vis fångas texten upp oavsett i vilken tidning den publiceras.
- Samarbeta gärna med tunga namn som stödjer din argumentation. Ju fler
undertecknare som skriver under på din artikel, desto större chans att
den blir publicerad och läst. - Fundera över var du vill publicera. Rikstäckande tidningar, som exempelvis DN Debatt ger tyngd och status, men ofta är det svårt att få plats. Kontrollera också om tidningen du vill publiceras i har några teckenbegränsningar för debattartiklar, eller andra riktlinjer. Om det finns flexibilitet när det gäller datum för publicering har du större chans. Större tidningar kräver ofta exklusivitet, det vill säga att debattartikeln inte får publiceras någon annanstans i förhand. Du kan däremot alltid sprida den i andra kanaler i efterhand. Det kan vara lättare att få sin artikel publicerad i lokaltidningar. Störst framgång når du om det finns möjlighet att anpassa artikeln till den region du vill publicera dig i, kanske med relevanta lokala fakta från den forskning du lutar dig mot i argumentationen.
Bästa tidpunkten
- Störst möjlighet till framgång har du om du kan kommentera nyhetshändelser, eller vara en del av en redan pågående debatt. Det ställer höga krav på snabbhet i alla led inför publicerandet.
- Om artikeln bygger på eget material, kan det vara en väg till framgång att ge debattredaktörerna flexibilitet när det gäller publikationsdatum, för att på så vis undvika att krocka med artiklar som prioriteras högre.
Formulera texten rätt
- Avgränsa. Välj ett budskap och fokusera på det. Var konkret och rak på sak.
- Språket ska vara lätt att förstå. Undvik svåra ord, långa meningar och facktermer.
- Relatera till något som redan är aktuellt i debatten.
- Fokusera på det viktiga: resultaten som stödjer din ståndpunkt eller ditt resonemang i artikeln. Den forskningsartikel eller rapport du utgår ifrån kan länkas till i anslutning till artikeln, så skicka med länken.
Disponera texten väl
- Rubrik: Lägg ner tid på rubriken – gör den kort och kärnfull. Tidningsredaktören skriver ofta en egen rubrik, men det är en bra chans att styra redaktören i rätt riktning genom att ge ett förslag.
- Ingress: Presentera tydligt din ståndpunkt och vad som eventuellt är nytt.
- Inledning: Tidigt i texten ska det framgå vad du vill eller tycker.
- Argumentation: Förklara varför du tycker som du tycker, bemöt även motargument som kan förväntas komma. Luta dig mot dina fakta.
- Sammanfattning/avslutning: Sammanfatta argumenten, upprepa din ståndpunkt och knyt ihop säcken.
Presentera din forskning på umu.se
Webben är en av de viktigaste kanalerna för forskningskommunikation. Läs mer om hur du kan arbeta i olika delar av webben:

Din personliga sida på umu.se och pressbild
Berätta om dig och din forskning på din personliga sida för att bygga ditt nätverk.

Presentera ditt forskningsprojekt på umu.se
Presentera ett forsknings- eller doktorandprojekt på en forskningsprojektsida.

Presentera din forskargrupp på umu.se
Genom att presentera en forskargrupp på umu.se ökar du gruppens synlighet.