Ta del av Jonatans bästa råd
Långtifrån alla får positiva besked, men du har beviljats medel flera gånger. Varför?
– Fram till för ungefär sju år sedan hade jag faktiskt aldrig haft framgång hos Formas. Då tog jag hjälp av en kollega som precis tvärtemot mig hade lyckats, flera gånger. Att se hur han jobbade med sin samhällsrelevans blev en väldig aha-upplevelse för mig. Jag behövde se det för att knäcka koden och förstå hur torftig min egen ansats var. Sedan dess har jag haft hundraprocentig utdelning.
Vad är enligt dig koden till framgång?
– Alla vet vi någon kollega som har fått medel – börja med att kolla på den ansökan. Nästa steg är att inse att det här med samhällsrelevans inte är något du skriver i sista sekunden, utan något du måste jobba med långt innan du börjar skriva ansökan. Identifiera vilka du riktar dig mot, besök dem, prata om din ansökan och hur du har tänkt. Ifall de nu ska stå med i ansökan ska de ju vara genuint intresserade, så det bör inte vara några problem att du kommer förbi och pratar. Väl där så får du troligtvis också namn på personer som du inte har identifierat som kan vara ännu bättre. Ta med anteckningsblocket, skriv upp vad de heter och vilka roller de har.
Hur beskriver man samverkan och samhällsrelevans i själva ansökan?
– Tänk dig att du ska berätta om det hela muntligt för en kollega och exempelvis en VD på Volvo. Båda måste förstå vad du menar. Var också väldigt tydlig med hur all förankring har gått till. Slå fast vilka intressenterna är och hur du tänker kommunicera med dem. Låt personerna figurera med namn, inte bara med titlar. Förklara också gärna varför du lyfter just dem. Kanske bjöd någon rentav på ett talande citat om vad din forskning skulle kunna betyda när ni möttes? Sådant kan ge extra tyngd åt dina argument.
Sedan kan intressentfrågan förstås vara olika enkel att besvara beroende på ämnesområde. Låt oss säga att man forskar om daggmaskar ... Hur ska man få någon i samhället intresserad av det? Ja, då får man kämpa litegrann ;).
Ifall vi nu ska kosta på oss att skratta lite åt hur jag uttryckte mig tidigare så kunde det vara i stil med: "När jag får de här resultaten så ska jag leta upp relevanta stakeholders" ... och sedan skrev jag inget mer. Vilka var dessa stakeholders? Varför skulle de vara intresserade av min forskning? Det håller inte. För att vara trovärdig måste du vara specifik. Känner du dig vilsen kring vilka du ska prata med skulle jag nog uppmuntra dig att söka nästa år istället. Det får vara en hur bra ansökan som helst, men du måste ha ett tilltänkt mål. Det går inte att ducka för.
Du nämner kommunikation, vilket är något Formas understryker hänger ihop med samhällsnytta. Vad tycker du är viktigt att lyfta fram här?
– Jag lägger som sagt allra mest fokus på personerna och att motivera hur de är kopplade till ansökan. Sedan gäller det att beskriva när och hur du tänker involvera dem och kommunicera med dem. Här tror jag dels att det är viktigt att lägga in förslag, dels att ta med dem i budgeten. Planerar du en workshop för intressenterna utan att budgetera för den, ja då är det inte trovärdigt.
Själv har jag också haft nytta av att kunna visa att jag är van att figurera i media och har haft "outreach" i form av olika aktiviteter. Så, våga ge dig ut i olika sammanhang! Skaffa erfarenheter som kan backa upp din framtida ansökan. Du kan exempelvis börja med att ställa upp på Forskning à la carte och föreläsa för högstadie- och gymnasieklasser, eller berätta om din forskning för allmänheten på Curiosum. När jag var doktorand åkte jag runt på skolor och pratade om naturvetenskap för femteklassare. Nu använder jag det som ett av flera exempel på att jag kan nå ut till olika grupper och göra min forskning tillgänglig för en bredare publik.
Har du några fler avslutande tips?
– Se till att ha en liten notebook där du direkt skriver upp när du är med i något radioprogram eller blinkar till på nyheterna. Det blir en värdefull resurs att gå tillbaka till när du ska skriva din ansökan och behöver visa din kommunikations- och samverkanserfarenhet. För när du väl sitter där, lite småtrött och stressad, och ska fylla i: "Vad har jag egentligen gjort?" är det långtifrån alltid så lätt. Då har du glömt det.
Sedan vill jag slå ett slag för att det går att lyckas med en ratad ansökan, förutsatt att du verkligen försöker åtgärda de utpekade svagheterna. När jag blev inspirerad av min kollega fick jag feedback att Formas uppskattade att jag hade utvecklat delen om samhällsrelevans och kommunikation sedan förra året.
Och, sist men inte minst. Måste du krysta fram den här samhällskopplingen och har svårt att hitta någon person som är intresserad av det du gör, jamen då kanske du ska fundera över att skriva en ansökan till VR istället.
9 tips för en framgångsrik ansökan
- Lär av andra
Läs beviljade ansökningar och be om råd från kollegor som har lyckats. - Börja i tid
Du behöver förankra projektets samverkan och samhällsrelevans tidigt, inte bara skriva ihop något i sista stund. - Identifiera dina intressenter
Vilka kan ha nytta av din forskning? Besök dem, prata om din forskningsidé och ta reda på vad som är viktigt för dem. - Var konkret
Nämn personer vid namn, beskriv hur ni ska samarbeta och varför just de är viktiga för projektet. - Undvik jargong
Skriv så att både ämnesexperter och gemene man förstår vad du menar. - Ha en trovärdig plan
Lägg in samverkansaktiviteter i både ansökan och budget. - Visa din erfarenhet
Håll koll på din kommunikations- och samverkanshistorik, exempelvis medverkan i media eller populärvetenskapliga föreläsningar. - Lär av feedback
Om din ansökan får avslag, använd bedömningen du fick för att förbättra den och sök igen. - Välj rätt finansiär
Känns det svårt att koppla din forskning till samhällets behov? Då kanske en annan finansiär, som Vetenskapsrådet, är en bättre matchning.