Utlysning av medel för forskning och verksamhetsutveckling i samverkan inom ramen för ULF
Utbildning, Lärande, Forskning (ULF) är en nationell verksamhet som bedrivs av skolhuvudmän och lärosäten med lärarutbildning. Genom praktiknära skolforskning i samverkan tar parterna gemensamt ansvar för den svenska skolans och lärarutbildningarnas långsiktiga utveckling och arbete på vetenskaplig grund.
Område: Humaniora och samhällsvetenskap, Naturvetenskap och teknikvetenskap, Utbildningsvetenskap
Finansiär: Lärarhögskolan
Söks av: Disputerad medarbetare
Ansökningsperiod: 18 juni 2025 - 23 september 2025
Bidragstid: 1/1 2026 – 31/12 2027
Ansök via ResearchwebInom ramen för 2025 års ULF verksamhet utlyser Lärarhögskolan vid Umeå universitet:
- Fyra anslag á 1,9 mnkr till projekt för forskning och verksamhetsutveckling i samverkan med verksamma i förskola och skola. Upp till 250 000 kronor av vart och ett av de fyra tilldelade anslagen kan fördelas till aktuell skolhuvudman/-män i samverkan.
Utlysningen riktar sig till forskare vid Umeå universitet, med intresse för forskning och utveckling i samverkan med skolhuvudman/-män.
Villkor för ansökan
- Huvudsökande är disputerad.
- Ansökan inkluderar samverkan med minst en skolhuvudman med upprättat ULF-basavtal med Umeå universitet.
- Ansökan tar utgångspunkt i samverkande skolhuvudman/-mäns prioriterade utvecklingsområden
- Ansökan godkännas av prefekt/motsvarande vid universitetet innan den skickas in.
- Kontaktperson för skolhuvudmannens ULF-samverkan har kännedom om ansökan innan den skickas in.
Beslut om tilldelning av medel
3 december 2025.
Ansökning
Görs genom portalen Research web. För att kunna ansöka måste du skapa en användare. Du skapar en användare under rubriken ”Logga in”: https://researchweb.org/is/umu.
Villkor för beviljade anslag
- Projekttiden är 1/1 2026 – 31/12 2027. Dispositionstiden sträcker
sig ytterligare ett år till 31/12 2028. - Beviljade medel fördelas till sökandes institution varje tertial under
2026 och 2027. Utbetalning till skolhuvudman görs en gång per år
under första tertialen 2026 och 2027. Kansliet vid Lärarhögskolan
ansvarar för upprättandet av fakturorna. - Huvudsökande är aktiv inom projektet motsvarande minst 25
procent av heltidstjänst och har en sammantagen
universitetsfinansierad forskningstid om högst 65 procent, räknat
per år och i relation till faktisk arbetstid, under den period som
anslaget ska förbrukas. - Avtal mellan huvudsökandes institution och skolhuvudman ska
upprättas. Av avtalet ska projektets förutsättningar framgå.
Skolhuvudmannens åtagande - Skolhuvudmannen ansvarar för att anställda som medverkar i
projektet ges tid samt övriga nödvändiga förutsättningar för
genomförande, uppföljning och spridning av resultat av projektet. - Skolhuvudman står för kostnader relaterade till de delar i projektet
som rör skolverksamhetens utvecklingsdel.
Ansökans innehåll
1. En projektplan
Projektplanen (exklusive referenslista) får omfatta max 12 000
tecken inklusive blanksteg.
Planen ska ha följande rubriker:
- Syfte och mål för projektet samt hur det förhåller sig till det
prioriterade område som identifierats av skolhuvudman. - Områdesöversikt med en sammanställning av tidigare forskning
inom området. - Projektbeskrivning med en sammanfattning av projektet där teori,
metod, tidplan, genomförande och projektorganisation beskrivs. Det
ska även framgå hur samverkan med skolhuvudman ska organiseras. - Betydelse av projektet för skolhuvudman och forskarsamhälle.
- Spridning och förskollärar-/lärarstudenters medverkan
gällande- Hur sökanden avser sprida och tillgängliggöra process och
forskningsresultat dels inom vetenskapssamhället, dels för
skolverksamheten och - hur studenter ges möjlighet till delaktighet i relation till projektet i de fall denna inriktning prioriteras.
- Hur sökanden avser sprida och tillgängliggöra process och
2. Budget
En budget för projektet fördelat över de aktuella åren samt med den del av budget som går till skolhuvudman angivet. I budget ska aktuella gemensamma kostnader redovisas, dvs full OH ska framgå.
3. En riskbedömning
Beskriv eventuella risker eller hinder som kan påverka genomförandet och en plan för att hantera dem
Bedömning
En bedömargrupp bestående av granskare med erfarenhet av praktiknära forskning i samverkan bedömer inkomna projektplaner utifrån nedanstående kriterier:
- Utbildningsvetenskaplig relevans
- Relevans avseende utlysningens krav, prioriteringar och förutsättningar,
- Genomförbarhet
Vidare bedöms det meriterande om ansökan innehåller en inriktning som inkluderar lärarutbildningen i projektets genomförande och/eller att förskollärar- och/eller lärarstudenter erbjuds att skriva sitt/sina examensarbeten eller avslutande utvecklingsarbeten inom yrkeslärarprogrammet i relation till projektet.
I de fall ansökningar bedöms likvärdiga med avseende ovanstående kriterier kommer spridning mellan skolformer, skolhuvudmän, och forskningsområden att eftersträvas.
Bedömargruppen lämnar förslag till beslut om fördelning av medel genom Lärarhögskolans forskningskommitté till Lärarhögskolans styrelse.
Uppföljning
Vid projekttidens slut ska den som beviljats medel återrapportera användningen och beskriva hur målen för projektet nåtts, vad som gjorts, vilka aktiviteter som genomförts, samt en förteckning över eventuella andra mätbara resultat som exempelvis publikationer, seminarier, och deltagande vid kunskapsvecka.
Vad gäller den ekonomiska uppföljningen ska institutionens ekonom skicka en bekräftelse till Lärarhögskolan om att medlen har använts till avsett ändamål. Medel som ej förbrukats 31 december 2028 ska återföras till Lärarhögskolan.
Tidplan och kontakt
18 juni, 2025 Utlysningen öppnar
23 juni, 2025 Informationsmöte, kl.10.00-11.00. Länk till zoomrum
18 augusti, 2025 Informationsmöte, kl. 13.00-14.00 Länk till zoomrum
23 september, 2025 Deadline för ansökan, kl. 12.00
3 december, 2025 Beslut om tilldelning av medel
1 januari, 2026 Projektstart med skolhuvudmän
31 december 2027 Projektavslut
31 december 2028 Dispositionstiden för medel avslutas
Kontakt
Ola Lindberg, biträdande föreståndare Lärarhögskolan vid Umeå universitet, ola.j.lindberg@umu.se
Appendix 1: Definition av utbildningsvetenskap
Lärarhögskolan vid Umeå universitet (LH) definierar forskning inom utbildningsvetenskap som forskning om bildning, utbildning, undervisning och lärande, kopplat till lärande och undervisning i organiserad form. Det innebär forskning om kunskapsbildningens och lärandets villkor; grundläggande frågor i den pedagogiska praktiken och lärares yrkesutövning samt frågor som rör högskolans, skolans och förskolans pedagogiska utveckling.
Denna definition av utbildningsvetenskap gör det möjligt för forskare från flera olika vetenskapliga discipliner att bidra till lärarutbildningens, högskolans, skolans, förskolans och utbildningsvetenskapens utveckling.