Små barns tal och språkutveckling, 7,5 hp
Innehåll
I kursen studeras små barns utveckling och lärande med stöd av olika teorier. Speciellt fokus läggs vid teorier om barns tal -och språkutveckling och hur olika uttrycksformer som bild, berättelser, musik och dramalek kan ge stöd för denna utveckling. Vidare bearbetas hur vuxnas förhållningssätt och agerande påverkar små barns lärande och utveckling. I kursen granskas även hur vardagliga situationer kan ta sig uttryck ur ett genusperspektiv.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs skall den studerande kunna: - redogöra för barns tal- och språkutveckling med stöd av teorier. - redogöra för hur olika uttrycksformer kan stödja barns språkutveckling. - diskutera och problematisera hur vuxnas förhållningssätt påverkar barns lärande och utveckling. - beskriva och diskutera hur vardagliga situationer påverkar barns utveckling och lärande ur ett genusperspektiv.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighetUndervisningens upplägg
Undervisningen består av föreläsningar, enskilda litteraturstudier och datorkommunikation. Utvärdering genomförs efter slutförd kurs.
Examination
Examination sker i form av skriftliga redovisningar. Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos prefekt för Institutionen för barn och ungdoms¬- pedagogik, specialpedagogik och vägledning begära att annan lärare utses som examinator. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av betygsättande lärare.
Litteratur
Giltig från: 2010 vecka 35
Aktuella artiklar tillkommer
Gottberg Jessica
Musiken och rytmiken i praktiken
Stockholm :
Sveriges Utbildningsradio i samarbete med Rikskonserter :
2009 :
76 s. :
ISBN: 978-91-25-09016-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Granberg Ann
Småbarns bild- och formskapande
: lek med former, färger och linjer
1. uppl. :
Stockholm :
Liber :
2001 :
151 s. :
ISBN: 91-47-05049-7 (korr.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Johansson Eva
Gustaf får visst sitta i tjejsoffan
: etik och genus i förskolebarns världar
1. uppl. :
Stockholm :
Liber :
2008 :
224 s. :
http://www.liber.se/productimage/large/4708471o.jpg
ISBN: 91-47-08471-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Pramling Samuelsson Ingrid
Konsten att lära barn estetik
: en utvecklingspedagogisk studie av barns kunnande inom musik, poesi och dans
Stockholm :
Norstedts akademiska förlag :
2008 :
160 s. :
ISBN: 978-91-7227-574-4 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Lindö Rigmor
Det tidiga språkbadet
1. uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
2009 :
285 s. :
ISBN: 978-91-44-04802-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Söderbergh Ragnhild
Barnets tidiga språkutveckling
2., [rev. och utök.] uppl. :
Malmö :
Liber :
1988 :
157 s. :
ISBN: 91-40-60860-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Fantasi och kreativitet i barndomen.
Vygotskij Lev Semenovic, Öberg Lindsten Kajsa
Göteborg :
Daidalos :
1995 :
111 s. :
ISBN: 91-7173-011-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Wahlström Kajsa
Flickor, pojkar och pedagoger
: jämställdhetspedagogik i praktiken
2. uppl. :
Stockholm :
Sveriges utbildningsradio (UR) :
2004 :
[2], 227, [1] s. :
ISBN: 91-25-04004-9
Se Umeå UB:s söktjänst