Bedömning för lärande i förskolan I:I (UK), 10 hp
Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09
Innehåll
I kursen studeras förskolans uppdrag att systematiskt och kontinuerligt utvärdera, bedöma och utveckla verksamheten i enlighet med målen i förskolans läroplan. Förskolans arbete med att kvalitetssäkra sin verksamhet bearbetas utifrån olika ansatser och modeller. Begreppet bedömning och vilken innebörd det har inom olika skolverksamheter behandlas övergripande. Olika former av bedömningar som summativa, formativa eller icke formaliserade bearbetas, och olika bedömningsmaterial för förskolan granskas. Hur synen på bedömningars syfte, former och konsekvenser har förändrats över tid i förskolan belyses. I kursen behandlas hur barns utveckling och lärande kan följas, dokumenteras och analyseras utifrån den verksamhet som erbjuds som ett led i utvärderingen av förskolans kvalitet. Olika former av dokumentation som underlag för föräldrasamtal behandlas.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs ska den studerande kunna
Kunskap och förståelse
- redogöra för olika former av bedömning och diskutera i vilka sammanhang de är relevanta i förskolan
- beskriva hur synen på bedömningars syfte, former och konsekvenser förändrats över tid inom svensk förskola och internationellt
Färdighet och förmåga
- beskriva och visa hur förskolans kvalitet systematiskt och kontinuerligt kan dokumenteras, följas upp, utvärderas och utvecklas
- visa hur interaktiva medier kan användas för att dokumentera, analysera och kommunicera lärsituationer
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- redovisa och problematisera olika former av dokumenterade underlag för kommunikationen mellan förskola och vårdnadshavare
- problematisera hur dokumentation och analys av barns utveckling och lärande kan ligga till grund för utvärdering av verksamhetens kvalitet i förskolan
Behörighetskrav
Godkänd på kurserna: Kunskap, undervisning och lärande I (UK I), 10 hp. Demokrati, individ och samhälle (UK I), 10 hp. Att vara lärare I (VFU I), 1,5 hp. Pedagogiskt ledarskap, sociala relationer och konflikthantering (UK I), 8,5 hp. Genomgått kursen Kunskap, undervisning och lärande II (UK II), 10 hp eller motsvarande.
Undervisningens upplägg
Undervisningen består av föreläsningar, litteraturstudier, fallstudier, praktiska tillämpningar, seminarier och grupparbeten. Undervisningen ges med stöd av kommunikations- och informationsteknik. Dessutom nyttjas digital portfolio för kontinuerlig uppföljning. Examinerande inslag är obligatoriska. Utvärdering sker efter avslutad kurs.
Examination
Examination sker genom skriftliga, muntliga och digitala redovisningar samt genom uppvisade färdigheter och förmågor. Betyget för hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är betygsatta. Hel kurs betygsätts enligt betygsskalan väl godkänd (VG), godkänd (G) och underkänd (U).
Utöver förväntade studieresultat läggs i bedömningen för betyget Väl godkänt särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna analysera med stöd av olika teoretiska begrepp.
För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle. Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. Studerande som underkänts två gånger på kursen, har rätt att hos prefekten begära att annan lärare utses till examinator. Rättighet att examineras ges högst två år efter vederbörande students förstagångsregistrering på kursen.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
Litteratur
Mehmet Buldu
Making learning visible in kindergarten classrooms: Pedagogical documentation as a formative assessment technique.
Teaching and Teacher Education :
2010 :
Obligatorisk
Läsanvisning: sid 1439-1449
Eidevald Christian
Systematiska analyser för utvärdering och utveckling i förskolan
: hallå, hur gör man?
1. uppl. :
Stockholm :
Liber :
2013 :
215 s. :
ISBN: 9789147114184
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Ejlertsson G.
Enkäten i praktiken
: En handbok i enkätmetodik
Lund :
Studentlitteratur :
2005 :
ISBN: 91-44-03164-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Portfolio i förskolan
: ett sätt att förverkliga förskolans läroplan
Ellmin Birgitta, Ellmin Cederholm Ulrica
1. uppl. :
Stockholm :
Liber :
2012 :
171 s. :
ISBN: 978-91-47-10018-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
European Commission/EACEA/Eurydice/Eurostat (2014)
Key Data on Early Childhood Education and Care in Europe
Eurydice and Eurostat Report. Luxembourg: Publications Office of the European Union :
2014 :
Fulltext
Obligatorisk
Pedagogisk bedömning
: att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap
Lindström Lars, Lindberg Viveca, Pettersson Astrid
3. uppl. :
Stockholm :
Liber :
2013 :
270 s. :
ISBN: 9789147114580
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar
Stödja och styra
: om bedömning av yngre barn
Stockholm :
Skolverket :
2010 :
77 s. :
Fritt tillgänglig via www.skolverket.se
ISBN: 978-91-86529-23-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Palmer Anna
Uppföljning, utvärdering och utveckling i förskolan
: pedagogisk dokumentation
Stockholm :
Skolverket :
2012 :
74 s. :
Fulltext via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-87115-35-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Visual documantation as a normalizing practise: A new discourse of visibility in preeschool
Sparrman Anna, Lindgren Anne-Li
Surveillance & Society :
2010 :
Obligatorisk
Läsanvisning: 7(3/4), sid 248-261
Vallberg Roth Ann-Christine
Att stödja och styra barns lärande- tidig bedömning och dokumentation
Ingår i:
Perspektiv på barndom och barns lärande
Stockholm :
Skolverket :
2010 :
239 s. :
Fulltext
Obligatorisk
Wiliam Dylan
Att följa lärande
: formativ bedömning i praktiken
1. uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
2013 :
200 s. :
ISBN: 9789144083698
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Åsén Gunnar
Utvärdering & pedagogisk bedömning i förskolan
1. uppl. :
Stockholm :
Liber :
2015 :
244 s. :
ISBN: 9789147111954
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Utvärdering i förskolan
: en forskningsöversikt
Åsén Gunnar, Vallberg Roth Ann-Christine
Stockholm :
Vetenskapsrådet :
2012 :
84 s. :
Fulltext
ISBN: 978-91-7307-216-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Tillkommer arbetsmaterial som tillhandahålles av institutionen
Referenslitteratur
Läroplan för förskolan Lpfö 98
: reviderad 2010
Stockholm :
Skolverket :
2010 :
16 s. :
ISBN: 978-91-38-32538-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Systematiskt kvalitetsarbete
: för skolväsendet
Stockholm :
Skolverket :
2012 :
52 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-87115-78-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Mehmet Buldu
Making learning visible in kindergarten classrooms: Pedagogical documentation as a formative assessment technique.
Teaching and Teacher Education :
2010 :
Obligatorisk
Läsanvisning: sid 1439-1449
Eidevald Christian
Systematiska analyser för utvärdering och utveckling i förskolan
: hallå, hur gör man?
1. uppl. :
Stockholm :
Liber :
2013 :
215 s. :
ISBN: 9789147114184
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Ejlertsson G.
Enkäten i praktiken
: En handbok i enkätmetodik
Lund :
Studentlitteratur :
2005 :
ISBN: 91-44-03164-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Portfolio i förskolan
: ett sätt att förverkliga förskolans läroplan
Ellmin Birgitta, Ellmin Cederholm Ulrica
1. uppl. :
Stockholm :
Liber :
2012 :
171 s. :
ISBN: 978-91-47-10018-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
European Commission/EACEA/Eurydice/Eurostat (2014)
Key Data on Early Childhood Education and Care in Europe
Eurydice and Eurostat Report. Luxembourg: Publications Office of the European Union :
2014 :
Fulltext
Obligatorisk
Pedagogisk bedömning
: att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap
Lindström Lars, Lindberg Viveca, Pettersson Astrid
3. uppl. :
Stockholm :
Liber :
2013 :
270 s. :
ISBN: 9789147114580
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar
Stödja och styra
: om bedömning av yngre barn
Stockholm :
Skolverket :
2010 :
77 s. :
Fritt tillgänglig via www.skolverket.se
ISBN: 978-91-86529-23-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Palmer Anna
Uppföljning, utvärdering och utveckling i förskolan
: pedagogisk dokumentation
Stockholm :
Skolverket :
2012 :
74 s. :
Fulltext via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-87115-35-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Visual documantation as a normalizing practise: A new discourse of visibility in preeschool
Sparrman Anna, Lindgren Anne-Li
Surveillance & Society :
2010 :
Obligatorisk
Läsanvisning: 7(3/4), sid 248-261
Vallberg Roth Ann-Christine
Att stödja och styra barns lärande- tidig bedömning och dokumentation
Ingår i:
Perspektiv på barndom och barns lärande
Stockholm :
Skolverket :
2010 :
239 s. :
Fulltext
Obligatorisk
Wiliam Dylan
Att följa lärande
: formativ bedömning i praktiken
1. uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
2013 :
200 s. :
ISBN: 9789144083698
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Åsén Gunnar
Utvärdering & pedagogisk bedömning i förskolan
1. uppl. :
Stockholm :
Liber :
2015 :
244 s. :
ISBN: 9789147111954
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Utvärdering i förskolan
: en forskningsöversikt
Åsén Gunnar, Vallberg Roth Ann-Christine
Stockholm :
Vetenskapsrådet :
2012 :
84 s. :
Fulltext
ISBN: 978-91-7307-216-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Tillkommer arbetsmaterial som tillhandahålles av institutionen
Referenslitteratur
Läroplan för förskolan Lpfö 98
: reviderad 2010
Stockholm :
Skolverket :
2010 :
16 s. :
ISBN: 978-91-38-32538-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Systematiskt kvalitetsarbete
: för skolväsendet
Stockholm :
Skolverket :
2012 :
52 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-87115-78-3
Se Umeå UB:s söktjänst