Navigerat till

Hur du får tillgång till vanliga stöd

På den här sidan får du som har fått beviljat stöd för studier med funktionsnedsättning veta vad de vanligaste stöden innebär. Du får också veta vad du ska göra för att få tillgång till dem.


Vanliga stöd

När du har ansökt och fått ett besked om stöd finns det saker du behöver göra för att få tillgång till stödet. Här visas de vanligaste stöden.

Du ska meddela kontaktpersonen för studenter med funktionsnedsättningar på din utbildning om beskedet och få information om vilka rutiner som gäller vid din utbildning. Det gäller oavsett vilka stöd och anpassningar det gäller.

Observera att du ska närvara i undervisningssituationerna oavsett vilket riktat stöd du har fått. 

Alla stöd kräver inte ansökan

Du behöver inte ansöka om stöd för att få exempelvis:

Här finns fler tips på stöd som du har tillgång till utan beslut om stöd för funktionsnedsättning.

Anpassning av kursmaterial

Anpassningen kan exempelvis vara:

  • punktskrift
  • taktila bilder 
  • stor stil
  • digitalisering för läsning med talsyntes.

Gör så här:

Anpassning av lokaler

Anpassningar av lokaler kan till exempel vara:

  • skyltning
  • fasta hörslingor
  • dörröppnare
  • att lokaler behöver byggas om.

Det kan ta tid att förbereda anpassning av lokaler. Om du behöver det här stödet är det viktigt att du skickar in din ansökan om stöd för funktionsnedsättning redan i samband med att du söker till utbildning.

Gör så här:

Anpassning av muntlig examination

Anpassningar kan vara:

  • examination i mindre grupp, alternativt
  • enskilt med lärare.

Gör så här:

  1. Ta kontakt med kontaktpersonen för din utbildning i god tid för att få veta hur du ska göra.
  2. Anmäl behov av anpassning enligt kontaktpersonens instruktion, gärna redan i början av kursen eller momentet, men senast 10 arbetsdagar före examinationen.

Din examinator beslutar om du får anpassad examination eller inte. Om examinatorn begär det ska du visa dokumentet "Rekommendation om anpassning i studiesituationen". Du behöver inte visa ditt läkarintyg, din utredning eller liknande dokumentation.  

Anpassning av salstentamen

En salstentamen kan antingen vara en så kallad papperstentamen eller en digital tentamen i Inspera.

Anpassningar kan vara: 

  • förlängd skrivtid 
  • sitta i mindre grupp, alternativt enskilt
  • dator med talsyntes och rättstavningsprogram (hörlurar ingår)
  • genomgång av digitala verktyg och programvaror
  • blodsockermätare och avläsare via handenhet eller mobiltelefon
  • särskild utrustning:
    • brusreducerande hörlurar eller hörselkåpor
    • diktafon
    • höj- och sänkbart bord
    • inställbar stol
    • ståmatta.

Gör så här:

  • Ta alltid kontakt med programmets eller institutionens kontaktperson i början av kursen för att visa upp ditt NAIS-intyg. Detta gäller oavsett vilka typer av stöd du har intyg på.
  • Logga in i Ladok för studenter och ansök om att få använda ditt stöd på salstentamen. Gör detta i samband med att du anmäler dig till tentamen, helst redan när anmälningsperioden för tentamen öppnar i Ladok, dock senast 10 arbetsdagar innan tentamen. Läs mer om hur du ansöker i Manual.
  • Senast två dagar före tentamen får du ett besked om utfallet av din ansökan via mejl och i Ladok för studenter. Observera att Tentamensservice i vissa fall skickar ut ett kompletterande meddelande till dig som ansökt om att få använda stöd på salstentamen. Det gäller främst följande stöd:
    • förlängd skrivtid där den förlängda tiden ligger FÖRE ordinarie starttid, och
    • om tentamen ska ske i extern lokal (en lokal som inte är i tentamenshuset Aurora), men på grund av pedagogiskt stöd måste skrivas i Aurora.
    • Om ordinarie tentamenssal är i tentamenshuset Aurora kommer du att bli tilldelad ditt rum när du kommer till den ordinarie skrivsalen och får alltså inget särskilt meddelande om lokal innan.
    • Eventuellt kompletterande meddelande från Tentamensservice syns i Ladok för studenter och du får då också en avisering via mejl med uppmaning att logga in och läsa meddelandet. 
  • Om du behöver ändra din ansökan om pedagogiskt stöd vid salstentamen - se instruktioner i Manual: Ändra din ansökan om pedagogiskt stöd.

Om du har frågor om hur det går med din ansökan kan du ta kontakt med kontaktpersonen på programmet eller institutionen.

Om du behöver tillgång till talböcker vid tentamen där kurslitteratur är tillåtet, gör så här:

Om du behöver dator - vad gäller vid digital tentamen respektive papperstentamen?

  • Vid en digital salstentamen kan du använda din egen dator eller en lånedator. Om du vill låna en dator ska du själv boka den. Mer information om hur du bokar en dator finns i denna manual.
  • Vid papperstentamen där du har beslut om att få använda dator så ska du ansöka om att få använda det i Ladok för studenter (se ovan under "gör så här"). Om din ansökan beviljas ordnar Tentamensservice en dator åt dig.

Din examinator beslutar om du får anpassad examination eller inte. Om examinatorn begär det ska du visa dokumentet "Rekommendation om anpassning i studiesituationen". Du behöver inte visa ditt läkarintyg, din utredning eller liknande dokumentation. 

Extra handledning 

Kan exempelvis innebära att du får extra handledning i samband med praktik eller uppsatsarbete. Stödet ges under förutsättning att du deltar i den ordinarie handledning som erbjuds.

Ansvarig vid utbildningen beslutar om rekommendationen kan tillhandahållas, och i så fall i vilken omfattning som är rimlig.

Kontakta aktuell handledare när du har behov av stödet.

Du kan också vända dig till kontaktpersonen för din utbildning för att få veta hur du ska gå tillväga.

Extra lärarstöd

Extra lärarstöd kan innebära möjlighet till förtydligande av information, studieuppgifter och studieanvisningar. Rekommendation extra lärarstöd ges under förutsättning att du deltar i den ordinarie undervisning som erbjuds.

Ansvarig vid utbildningen beslutar om rekommendationen kan tillhandahållas, och i så fall i vilken omfattning som är rimlig.

Kontakta aktuell lärare när du har behov av stödet.

Du kan också vända dig till din kontaktperson för din utbildning för att få veta hur du ska gå tillväga.

Få undervisningsmaterial i förväg

För att ge dig bättre förutsättningar att kunna ta del av presentationer i undervisningen kan lärare se till att du får ta del av föreläsningsmaterialet i förväg.

Prata med aktuell lärare för att få det här stödet.

Förlängd tid vid hemtentamen och inlämningsuppgifter

Med hemtentamen och inlämningsuppgifter avses samtliga skriftliga examinationer som inte skrivs på plats i en skrivsal, oavsett utformning.

Gör så här:

  1. Ta kontakt med programmets eller institutionens kontaktperson gärna i början av kursen för att få veta hur du ska göra. Kontaktpersonen informerar dig om institutionens rutiner och vem du behöver kontakta.
  2. Meddela begäran om anpassningen senast tio arbetsdagar innan examinationstillfället. Gärna redan i början av kursen.

Din examinator beslutar om du får anpassad examination eller inte. Om examinatorn begär det ska du visa dokumentet "Rekommendation om anpassning i studiesituationen". Du behöver inte visa ditt läkarintyg, din utredning eller liknande dokumentation.  

Förtur till grupprum

Kontakta Infocenter via kontaktformulär på webben eller telefon och uppge dina kontaktuppgifter och skriv Förtur till grupprum i rubriken.

Du behöver boka grupprum minst sex dagar innan det datum då du vill använda rummet. Det går att boka max två veckor framåt.

Det är Infocenter som avgör vilka rum studenten får förtur till, men har du specifika önskemål försöker Infocenter att tillgodose det så långt det är möjligt. 

Individuellt anpassad studiegång

Innebär studieorganisatoriska åtgärder som anpassning av kursupplägg och tidsplan, deltidsstudier med mera.

Vänd dig till kontaktpersonen för din utbildning för att få veta hur du ska gå tillväga.

Inspelningspenna (Smartpen)

Observera: Inspelningspennorna har utgått som anteckningsstöd. Om du inte redan har lånat en inspelningspenna hänvisar vi istället till de programvaror och verktyg i Microsoft 365. Läs mer under "ljudinspelning och digitalt anteckningsstöd - för eget bruk). 

En inspelningspenna är ett hjälpmedel vid ljudinspelning av föreläsningar. Den kan bland annat hjälpa dig att lätt hitta tillbaka till en specifik tidpunkt i föreläsningen. 

Kontakta Infocenter via kontaktformulär på webben eller telefon och uppge dina kontaktuppgifter och skriv Boka utrustning i rubriken för att få stödet i undervisningssituationen.

Om du vill använda dig av ljudupptagning – kontrollera att du har det beviljat i ditt besked. I annat fall kontaktar du samordnare vid Riktat studentstöd som kan bevilja ljudupptagning.

Har du redan en inspelningspenna och behöver teknisk support kan du kontakta företaget (Svensk talteknologi). 

Ljudinspelning och digitalt anteckningsstöd - för eget bruk

Du som har fått beslut om stöd för funktionsnedsättning har rätt att göra ljud- och bildinspelning av föreläsningar som du själv deltar vid. Bildinspelning avser fotografering av undervisningsmaterial som presenteras under föreläsning. Beslut om ljudupptagning innebär också att du kan skapa digitala föreläsningsanteckningar.

Digitalt anteckningsstöd med Copilot  

Du kan använda Teams och AI-chatten Copilot för att få sammanfattningar och anteckningar av föreläsningar. Såhär gör du:

  1. Starta ett möte med dig själv i Teams: Öppna Microsoft Teams och gå till kalendern. Skapa ett nytt möte och anslut till det.
  2. Spela in och transkribera: När du är inne i mötet, klicka på Mer (de tre prickarna), välj Spela in och transkribera och sedan Starta transkription. Godkänn att ljud spelas in och välj rätt språk.
  3. Spara transkriptionen: När mötet är slut sparas transkriptionen automatiskt. Du hittar den i möteschatten som en fil med namnet ”Transkription”. Klicka på filen och välj Ladda ned.
  4. Använd Copilot för att sammanfatta: Gå till Copilot (m365.umu.se). Klicka på ”plusset” i chattrutan och välj Ladda upp filer. Ladda upp din nedladdade transkriptionsfil.
  5. Be om sammanfattning: Skriv ”Sammanfatta innehållet i filen” i Copilot-chatten. Copilot ger dig nu en översikt av mötet eller föreläsningen. 

Klar! Om du vill ha mer detaljerade sammanfattningar eller undrar över specifika delar i transkriptionen, kan du ställa följdfrågor direkt till Copilot. 

Notera att du måste ha ett beslut om att du får göra ljudinspelningar för att få göra detta. Läs mer vad som gäller om du ska göra ljudinspelning i Regler för ljudupptagning, fotografering och filmning mm i samband med undervisningssituationer som finns i Regelverket vid Umeå universitet. 

Mentor

Med mentorsstöd får du lära dig tekniker och strategier som du kan använda för att klara studierna lättare. Det kan till exempel handla om hur du kan planera och strukturera dina studier eller om studieteknik. Här kan du läsa mer om vad mentorstödet innebär.

Gör så här om du fått mentorsstöd beviljat:

  • Läs i ditt besked om riktat pedagogiskt stöd hur du ska göra för att få tillgång till mentorsstödet. 

Gör så här om du är i behov av mentorsstöd, men inte har det i ditt besked:

  • Kontakta din samordnare vid Riktat studentstöd. Information om vem som är din samordnare syns i ditt besked om stöd och även när du loggar in i Nais.

Skrivassistans

Innebär att en person skriver ner det du säger när du inte har förmåga att skriva själv. Skrivassistans anlitas oftast i samband med inlämningsuppgifter och examinationer.

Din samordnare informerar dig om hur du ska gå tillväga om du har fått beslut om skrivassistans.

Stöd av medstudent eller personal

När du är i behov av att en annan person (medstudent eller personal) stödjer dig i studiesituationen. Kan exempelvis handla om:

  • anteckningsstöd - föreläsningsanteckningar av medstudent 
  • stöd vid förflyttning eller orientering, eller för att navigera på lärplattformar 
  • stöd när utrustning behöver flyttas mellan föreläsningssalar.

Stöd av medstudent kan antingen ges av en medstudent eller en anställd.

Om det är en medstudent som ska utföra det praktiska stödet, frågar du själv i första hand en av dina kurskamrater. Kontaktpersonen för din utbildning kan också hjälpa dig att hitta en kurskamrat. Därefter anmäler stödpersonen sitt intresse via kontaktformuläret här nedanför.

Om det är en anställd som ska ledsaga dig ska du kontakta Infocenter och uppge dina kontaktuppgifter via kontaktformuläret som finns på webben eller via telefon. Därefter blir du kontaktad av personal från Infocenter för information om hur du gör för att få tillgång till stödet. 

Notera: Ledsagare ska bokas minst fem arbetsdagar innan det datum då ledsagning behövs.

Transkribering

Innebär att inspelade undervisningsinslag omarbetas till text.

Transkribering kan ta tid att förbereda. Om du behöver det här stödet är det viktigt att du kontaktar utbildningen i god tid innan du behöver stödet. Det kan du antingen göra via kontaktformuläret på umu.se eller till kontaktpersonen som anges på kursens eller programmets webbsida.

Du behöver inte beslut från samordnare för att få transkribering.

Utbildningstolkning

Innebär teckenspråkstolkning, skrivtolkning och dövblindtolkning som utförs i studierelaterade sammanhang.

Utbildningstolkning kan ta tid att förbereda. Om du behöver det här stödet är det viktigt att du skickar in din ansökan om stöd för funktionsnedsättning redan i samband med att du söker till utbildning. Samordnaren informerar dig om hur du ska göra för att få stödet.

Utrustning

Utrustning som finns tillgänglig för undervisningssituationen, exempelvis föreläsningar och seminarier:

  • bordsmikrofon
  • bärbar hörslinga
  • diktafon
  • höj- och sänkbart bord
  • inspelningspenna (smartpen)
  • inställbar stol
  • sittdyna
  • ståmatta.

Kontakta Infocenter via kontaktformulär på webben eller telefon och uppge dina kontaktuppgifter och skriv Boka utrustning i rubriken för att få stödet i undervisningssituationen.

Utrustning som finns tillgänglig vid salstentamen:

  • brusreducerande hörlurar och hörselkåpor
  • diktafon
  • höj- och sänkbart bord
  • inställbar stol
  • ståmatta.

Se Anpassning av salstentamen ovan för att se hur du får tillgång till utrustning vid tentamen.

Ditt besked om riktat pedagogiskt stöd

Beskedet är dokumentet med dina samlade stöd som din samordnare vid Riktat studentstöd ger dig. Det innehåller både beslutade och rekommenderade stöd. I beskedet framgår också under vilken tidsperiod som stödet gäller, och annan information som du behöver ta del av. Läs mer om skillnaden mellan beslut och rekommendation här.

Beslut om stöd

Beslut om stöd är stödet som din samordnare vid Riktat studentstöd beslutat att du ska få. Det kan till exempel vara mentorstöd, ljudupptagning av föreläsningar eller utbildningstolkning.

Din samordnare är den som har skrivit ditt besked. Vänd dig till hen om du upplever ett förändrat stödbehov eller har funderingar över beskedet. Vem som är din samordnare ser du i ditt beslut om stöd.

Rekommendation om stöd

Rekommendation om stöd är sådant som samordnaren vid Riktat studentstöd rekommenderar att din institution ska ge dig.

Det är personal vid institutionen, till exempel examinator eller lärare, som beslutar om du ska få stödet. Stödet kan till exempel innebära att du får anpassningar vid examinationer, som salstentamen eller inlämningsuppgifter.

Kom ihåg att låta kontaktpersonen för din utbildning få se vilka stöd du rekommenderas att få. Det gör du genom att visa beskedet från Riktat studentstöd för kontaktpersonen.

Om du behöver att ditt stöd förändras

Kontakta din samordnare vid Riktat studentstöd om du märker att stödet som du fått i ditt besked inte fungerar eller inte är tillräckligt.

Om du inte får det stöd du tycker att du borde få

Om du inte får det stöd du behöver i dina studier, kan du överklaga beslutet om du upplever att du blir diskriminerad. Överklagandet måste vara skriftligt och skickas till Registraturen vid Umeå universitet inom tre veckor från att du fick beslutet. I överklagandet ska du ange vilket beslut som överklagas samt på vilket sätt du vill att beslutet ska ändras. Tänk på att det tydligt måste framgå på vilket sätt du upplever att beslutet innebär diskriminering. 

Läs mer om hur du överklagar

 

Senast uppdaterad: 2025-12-05

Symbol för kontaktuppgifter på ett visitkort och två personer.

Kontaktpersoner för dig med funktionsnedsättning

Kontaktpersonen för din utbildning hjälper dig med stödet du behöver.

Ikoner med stödpersoner i förgrunden samt ikoner på dokument, kalender och pratbubbla.

Mentorsstöd vid funktionsnedsättning

Här får du som fått beviljat mentorsstöd veta vad det innebär.

Diverse symboler, en resväska, vägskyltar, hjärta med händer som träcker sig mot varandra, penna och en rullstol.

Tips om andra stöd

Här är tips på stöd som är tillgängliga för alla studenter.