Nyheter, porträtt och reportage

Anna Widén
Anna Widén invald i Sveriges Kulturskoleråd

Anna Widén, är lektor, biträdande prefekt och samordnare för Kulturskoleklivet vid Umeå universitet,

Erika Sturk
Erika Sturk tilldelas Eve Malmquists pris

Priset delas ut till forskare som har bidragit till kunskap om läs- och skrivprocesser.

Neurologen och forskaren Karin Forsberg och överläkaren i neurologi och professorn Peter Andersen tittar igenom färska provsvar från ALS-patienten som deltagit i den aktuella genterapistudien.
Genombrott för ALS-forskningen i Umeå

Ett genombrott har skett i forskningen om sjukdomen amyotrofisk lateral skleros (ALS) vid Umeå universitet.

Sophia Harlid, forskare vid Institutionen för strålningsvetenskaper, enheten för Onkologi, Umeå universitet.
Hon får 2,5 milj kr för forskning om åldrande

Sophia Harlid vid Institutionen för diagnostik och intervention har fått anslag från Stiftelsen Seniorhusen.

Overview of the auditorium, with Annika Egan Sjölander in front of a powerpoint
Från tanke till handling: vägen mot klimatneutrala Umeå kartläggs

Universitet och kommun samarbetar i frågor om den gröna omställningen för att nå målet om klimatneutralitet.

Personer med matpåsar går längs en gata.
Religiös världsbild formar arbetet mot människohandel

Ny avhandling: Så påverkas kristna organisationers arbete av religiösa övertygelser och nätverk.

Laserbehandling av sår på foten.
Laser är ledljuset i arbetet som fysioterapeut

Möt nyblivna doktoranden Marianne Degerman, som under många år behandlat svårläkta sår hos äldre med laser.

Porträttbild på Per Höglund
Viktig kamp mot stressrelaterad ohälsa

Forskning visar på den utbredda spridningen av stressrelaterad ohälsa, särskilt drabbade är unga kvinnor.

Del av jordklot med solen vid horisonten.
Umeå universitet värd för stor konferens om rymdväder 2025

Forskare och rymdindustrin möts när European Space Weather Week för första gången äger rum i Sverige.