RSC (Royal Society of Chemistry)

Du som är forskare vid Umeå universitet kan publicera med öppen tillgång utan kostnad i tidskrifter från Royal Society of Chemistry. Här kan du läsa mer om villkoren för bibliotekets avtal med förlaget för 2024 och se vad det innebär för dig.

Publiceringsavgiften är redan betald via ett avtal mellan biblioteket och Royal Society of Chemistry (RSC). Detta gäller publicering med öppen tillgång i förlagets hybridtidskrifter, RCS Gold Collection, och i den öppet tillgängliga tidskriften RSC Advances. Övriga öppet tillgängliga tidskrifter ingår inte i avtalet.

Villkor som gäller för avtalet

• Du ska vara korresponderande författare, det vill säga den person som sköter kontakten med förlaget.
  • Din affiliering till Umeå universitet måste framgå i den publicerade artikeln.
  • Du måste använda din e-postadress som slutar på @umu.se för att din tillhörighet till Umeå universitet ska kunna verifieras.
  • Din artikel kommer att publiceras under en CC BY eller CC BY-NC-licens.

Bra att veta om publiceringsprocessen

Du ska inte skriva under standardlicensen för publicering. När ditt manuskript har godkänts kommer du att kunna välja och skriva under en CC BY-licens eller en CC BY-NC-licens.

Läs mer om publiceringsprocessen på RSC:s webbplats:

RSC Read and publish

Senast uppdaterad: 2024-01-04