"False"
Skip to content
printicon
Main menu hidden.
Syllabus:

Children, Youth and Family in Social Work, 15 Credits

Swedish name: Barn, unga och familj i socialt arbete

This syllabus is valid: 2008-01-21 valid to 2009-11-01 (newer version of the syllabus exists)

Course code: 2SA040

Credit points: 15

Education level: Second cycle

Main Field of Study and progress level: Social Work: Second cycle, has only first-cycle course/s as entry requirements

Grading scale: Three-grade scale

Responsible department: Department of Social Work

Literature

Valid from: 2009 week 37

Burman Erica
Deconstructing developmental psychology
2. ed. : London ;a New York : Routledge : 2008 : x, 356 s. :
ISBN: 0-415-39562-3 (hft.)
Search the University Library catalogue

Sociokulturella ramar för barns utveckling : barns livsvärldar
Hundeide Karsten, Järvå Håkan
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 251 s. :
ISBN: 91-44-04394-5
Search the University Library catalogue

Rasmusson, Bodil (2006).
Barnperspektiv i den sociala barnavården: forsknings- och utvecklingsarbete inom ramen för projekt Kunskapsbaserad socialtjänst. Lund: Meddelande från Socialhögskolan 2006:2. 100 s. http://ask.lub.se/archive/00025486/01/2006-2.pdf

Regeringskansliet UD-info. Mänskliga rättigheter. Konventionen om barnets rättigheter

Utvecklingspsykologi : barn- och ungdomsåren
Tetzchner Stephen von, Lindelöf Inger
Lund : Studentlitteratur : 2005 : xiv, 714 s. :
ISBN: 91-44-02800-8 (inb.)
Search the University Library catalogue

Institutionsbehandling av ungdomar : vad säger forskningen?
Andreassen Tore, Nordli Harald
Stockholm : Gothia :b Centrum för utvärdering av socialt arbete (CUS) :b Statens institutionsstyr. (SiS) : 2003 : 397 s. :
ISBN: 91-7205-376-3
Search the University Library catalogue

Assessing children's needs and circumstances : the impact of the assessment framework
Cleaver Hedy, Walker Steve, Meadows Pamela
London : Jessica Kingsley : 2004 : 335 s. :
ISBN: 1-84310-159-9 (pbk.)
Search the University Library catalogue

Framgångsrika preventionsprogram för barn och unga : en forskningsöversikt
Ferrer-Wreder Laura, Andershed Anna-Karin
1. uppl. : Stockholm : Gothia :b Institutet för utveckling av metoder i socialt arbete :b Statens institutionsstyrelse : 2005 : 486 s. :
ISBN: 91-7205-440-9 (inb.)
Search the University Library catalogue

Garrett Paul
Remaking social work with children and families
London : Routledge : 2003 : 192 p. :
ISBN: 0-415-29836-9
Search the University Library catalogue

Helmen Borge
Resiliens : risk och sund utveckling
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 184 s. :
ISBN: 91-44-03837-2
Search the University Library catalogue

Samtal om den nya familjen och det eviga föräldrarskapet
Hydén Margareta, Hydén Lars-Christer
1. utg. : Stockholm : Natur och kultur : 2002 : 257, [1] s. :
ISBN: 91-27-08407-8 (inb.)
Search the University Library catalogue

Lundberg Ingvar
Utsatta flickor och pojkar : en översikt av aktuell svensk forskning
Stockholm : Forskningsrådet för arbetsliv och socialvetenskap (FAS) : 2005 : 76 s. :

Lundqvist, Åsa (2008). ”Familjens kris. Fem decennier av svensk familjepolitik.” I Tidskrift för genusvetenskap. Nr 1 2008.

Promoting resilience in child welfare
Flynn Robert J., Dudding Peter M., Barber James G.
Ottawa : University of Ottawa press : 2006 : xv, 449 s. :
ISBN: 0-7766-3553-0
Search the University Library catalogue

Socialstyrelsen. (2006). Grundbok Barns behov i centrum (BBIC). Retrieved 22 April 2008, from http://www.socialstyrelsen.se/Publicerat/2006/9135/2006-110-7.htm.

Socialstyrelsen. (2006). Social rapport. Stockholm: Socialstyrelsen http://www.socialstyrelsen.se

Unga som skadar sig själva : en belysning av forskningsläget
Stockholm : Allmänna barnhuset : 2004 : 53 s. :

Att göra systematiska litteraturstudier : värdering, analys och presentation av omvårdnadsforskning
Forsberg Christina, Wengström Yvonne
2., [uppdaterade] utg. : Stockholm : Natur & Kultur : 2008 : 215 s. :
ISBN: 978-91-27-10016-9 (inb.)
Search the University Library catalogue

Litteratur beroende av inriktning på individuellt valt fördjupningstema tillkommer i samråd med lärare.

Värdering analys och presentation av omvårdnadsforskning, Stockholm: Natur och Kultur.