"False"
Skip to content
printicon
Main menu hidden.
Syllabus:

Mathematics Development and Learning in a Special Education Perspective, 8 Credits

The course is discontinued from 2024-10-24

Swedish name: Matematikutveckling och lärande i ett specialpedagogiskt perspektiv

This syllabus is valid: 2018-10-01 valid to 2020-09-27 (newer version of the syllabus exists)

Course code: 6PE198

Credit points: 8

Education level: Second cycle

Main Field of Study and progress level: No main field: Second cycle, has second-cycle course/s as entry requirements

Grading scale: Pass with distinction, Pass, Fail

Responsible department: Department of Science and Mathematics Education

Revised by: Faculty Board of Science and Technology, 2019-02-05

Literature

Valid from: 2018 week 48

Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
Skolverket :
http://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FRecord%3Fk%3D3299 http://www.spsm.se/sv/Stod-i-skolan/
Mandatory

Matematik med dynamiskt mindset : hur du frigör dina elevers potential
Boaler Jo, Sjöwall Trodden Katarina
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & kultur : [2017] : 334 sidor :
ISBN: 978-91-27-81790-6
Mandatory
Search the University Library catalogue

Engström Arne
Specialpedagogiska frågeställningar i matematik
Ny, omarb. uppl. : Karlstad : Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap, Specialpedagogik, Karlstads universitet : 2015 : 94 s. :
Fritt tillgänglig via Karlstads universitets webbplats
ISBN: 9789170636585
Mandatory
Search the University Library catalogue

Kommentarmaterial till kursplanen i matematik
Skolverket : 2011 :
http://www.skolverket.se/2.3894/publicerat/2.5006?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww4.skolverket.se%3A8080%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FRecord%3Fk%3D2608
Mandatory

Kunskapsbedömning i skolan - praxis, begrepp, problem och möjligheter
Skolverket (2011) :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=2660
Mandatory

Dyskalkyli - finns det? : aktuell forskning om svårigheter att förstå och använda tal
Lundberg Ingvar, Sterner Görel
Göteborg : Nationellt centrum för matematikutbildning, Göteborgs universitet : 2009 : 96 s. :
Fulltext
ISBN: 978-91-85143-14-6
Mandatory
Search the University Library catalogue

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32541-4
Mandatory
Search the University Library catalogue

Läroplan för vuxenutbildningen (Reviderad 2017)
2017 :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=3814
ISBN: 9789138327197
Mandatory
Search the University Library catalogue

Nilholm Claes
Barn och elever i svårigheter : en pedagogisk utmaning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 152 s. :
ISBN: 9789144079448
Mandatory
Search the University Library catalogue

Runström Nilsson Petra
Pedagogisk kartläggning : att utreda och dokumentera elevers behov av särskilt stöd
3., [uppdaterade] uppl. : Malmö : Gleerup : 2015 : 134 s. :
ISBN: 9789140686022
Mandatory
Search the University Library catalogue

Sjöberg, G. & Silfver, E
Proven kan sänka elevernas självbild.
Pedagogiska Magasinet, nr 3, 40–43 : 2014 :
Pedagogiska Magasinet
Mandatory

Motivation och lärande
Skaalvik Einar M., Skaalvik Sidsel
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2015 : 118 s. :
ISBN: 9789127145641
Mandatory
Search the University Library catalogue

Skolverket
Allmänna råd om betyg och betygssättning.
Skolverket : 2018 :
Skolverket
Mandatory

Stockholms läns landsting (2015).
Fokusrapport Dyskalkyli 2015.
Stockholms läns landsting (2015). : 2015 :
Fokusrapport
Mandatory

Stödinsatser i utbildningen : om ledning och stimulans, extra anpassningar och särskilt stöd
Stockholm : Skolverket : 2014 : 61 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 9789175591315
Mandatory
Search the University Library catalogue

Tinglev Inger
En specialpedagogisk överblick
Stockholm : Skolverket : 2014 : 22 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 9789175590295
Mandatory
Search the University Library catalogue

Vägledning för elevhälsan
2. [rev.] uppl. : Stockholm : Socialstyrelsen : 2014 : 242 s. :
Fritt tillgänglig via www.socialstyrelsen.se
ISBN: 9789175552088
Mandatory
Search the University Library catalogue

Läroplan för gymnasieskolan, Gy11
Skolverket : 2017 :
Skolverket
Mandatory

Assistance of students with mathematical learning difficulties: how can research support practice?
Sherer , Beswick , DeBlois , Opitz
ZDM: the international journal on mathematics education 48(5), 639-649 : 2016 :

Geometri – en kort inledning
Bennet Christian, Löwing Madeleine
. : 2015 :

Blandade artiklar från Skolverkets lärportal
Skolverket :

Problembanken
Haglund Kerstin, Sundberg Maria, Hårrskog Andreas
. : 2014 :

Emotion, Motivation, and Self-Regulation:A Handbook for Teachers
Hall Nathan C., Goetz Thomas.
Emerald Group Publishing Ltd : 2013 :

Johansson Bo Göran
Matematikens historia
Lund : Studentlitteratur : 2004 : [6], 513 s. :
ISBN: 91-44-03322-2
Search the University Library catalogue

Mer än matematik : om språkliga dimensioner i matematikuppgifter
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2008 : 46 s. :
ISBN: 978-91-85589-46-3
Search the University Library catalogue

Norén Eva
Flerspråkiga matematikklassrum : diskurser i grundskolans matematikundervisning
Stockholm : Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik, Stockholms universitet : 2010 : 133 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-43510
ISBN: 978-91-7447-149-6
Search the University Library catalogue

Skolverket
Särskilt stöd i grundskolan. En sammanställning av senare års forskning och utvärdering. : http://www.skolverket.se/publikationer?id=1426
Stockholm : Fritzes : 2008 : 96s :

Specialpedagogik i professionellt lärarskap
Bruce Barbro, Rubin Maria, Thimgren Pia, Åkerman Roger
Malmö: Gleerups : 2016 :

von Ahlefeld Nisser Désirée
Specialpedagogers och speciallärares olika roller och uppdrag : skilda föreställningar möts och möter en pedagogisk praktik
Oslo : 2014 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:du-14197

Why is math so hard for some children? : the nature and origins of mathematical learning difficulties and disabilities
Berch Daniel B., Mazzocco Michèle M. M.
Baltimore, Md. : Paul H. Brookes Pub. Co. : cop. 2007. : xxviii, 457 p. :
http://www.loc.gov/catdir/toc/ecip0710/2007004667.html
ISBN: 978-1-55766-864-6
Search the University Library catalogue

Ytterligare aktuella styrdokument och artiklar kan tillkomma
NMD :