Main Field of Study and progress level:
Special Education: First cycle, in-depth level of the course cannot be classified
Grading scale: Pass with distinction, Pass, Fail
Responsible department: Department of Applied Educational Science
Literature
Valid from:
2008 week 39
Barn som är annorlunda : hjärnans betydelse för barnets utveckling. (kap 7) Dalby Mogens A., Østergaard John R., Trillingsgaard Anegen Lund : Studentlitteratur : 2000 : 184 s. : ISBN: 91-44-00982-8 Search the University Library catalogue
Helldin Rolf Specialpedagogik och sociala problem i gymnasieskolan : en granskning av skoldemokratins innebörder och kvalitet. Lund : Studentlitteratur : 2002 : 128 s. : ISBN: 91-44-02114-3 Search the University Library catalogue
Vad alla lärare och rektorer bör veta om läs- och skrivsvårigheter Lundgren Torbjörn, Ohlis Karin Stockholm : FMLS : 1995 : ISBN: 91-630-3686-X Search the University Library catalogue
Lundström Agneta Mobbning - eller antidemokratiska handlingar? Tidskrift för lärarutbildning och forskning. Nr 1-2, s 97 - 110. 2004 :
Att se möjligheter i svårigheter: barn och ungdomar med koncentrationssvårigheter Olsson Britt-Inger, Olsson Kurt Lund : Studentlitteratur : 2007 : ISBN: 978-91-44-03406-5 Search the University Library catalogue
Persson Bengt Elevers olikheter och specialpedagogisk kunskap Stockholm : Liber : cop. 2001 : 160 s. : ISBN: 91-47-05109-4 Search the University Library catalogue
Skolverket Elever i behov av särskilt stöd Stockholm : Liber : 1998 :
Skolverket På andras villkor - skolans möte med elever med funktionshinder. www.skolverket.se Stockholm : Skolverket : 2006 :
Skolverket Skolornas krisberedskap och arbete med krishantering efter naturkatastrofen i Sydostasien. Rapport, Dnr 2005 414.www.skolverket.se Stockholm : Skolverket : 2006 :
SOU 1998:66 FUNKIS - funktionshindrade elever i skolan Stockholm : Fritzes :
SOU 2003:35 För den jag är - om utbildning och utvecklingsstörning. (kap 7) http://www.regeringen,se/content/1/c4/09/90/3f7d5266.pdf Stockholm : Fritzes :
SOU 2004:98 För oss tillsammans. Om utbildning och utvecklingsstörning. http://www.regeringen.se/content/1/c6/03/05/54/2c69d4b7.pdf Stockholm : Fritzes :
Westling-Allodi Mara Equal Opportunities in Educational Systems: the case of Sweden. European Journal of Education, vo 42(1) sid 133-146. http://www.blackwell-synergy.com/doi/abs/10.1111/j.1465-3435.2007.00284.x