Hoppa direkt till innehållet

Information till studenter och medarbetare med anledning av covid-19 (Uppdaterad: 15 april 2021)

printicon

Prokrastinering

”Prokrastinering” är ett annat ord för att vi skjuter upp eller förhalar saker som behöver göras inom en viss tid trots att vi vet att det kommer att få negativa konsekvenser. Upplever du att du skjuter upp saker så att du får problem? Här får du veta varför vi prokrastinerar och vad du kan göra åt det.

Vad är prokrastinering?

När vi prokrastinerar prioriterar vi det som känns lättare eller roligare i stunden, till exempel att kolla på Youtube, framför sådant som ger oss långsiktiga fördelar som exempelvis att plugga inför en tenta. Om vi däremot väljer bort att göra något som är mindre viktigt så kallas det inte för prokrastinering utan god prioriteringsförmåga.

Prokrastinering är ett beteende som vi gör för att slippa obehagliga tankar och känslor, exempelvis tristess eller ångest. Alla prokrastinerar ibland, men om beteendet hindrar oss till exempel i studierna eller påverkar vår hälsa på ett negativt sätt så behöver vi ta tag i problemet.

Varför prokrastinerar vi?

Delar av vår hjärna är utvecklade för att fatta snabba beslut baserat på känslor. Andra delar är utvecklade för självkontroll och långsiktigt planerande. Om vi har en tendens att prokrastinera så ligger utmaningen i att inte låta ”känslohjärnan” styra för mycket när vi behöver göra något som kan ge oss fördelar i längden. Vi prokrastinerar för att det känns bra just då, men också för att det kanske inte har fått så stora konsekvenser när vi har skjutit upp saker tidigare.

Våra personliga egenskaper påverkar delvis hur benägna vi är att prokrastinera. Impulsivitet, självkänsla, självförtroende och alltför låg eller hög optimism är egenskaper som spelar in. Forskning kring uppskjutande har visat att framför allt fyra faktorer tycks spela in:

  1. Värde – vilken belöning vi tänker att vi kommer att få när vi blir klara med en uppgift
  2. Förväntan - tilltron till att lyckas med uppgiften
  3. Tid - hur länge vi behöver vänta innan belöningen kommer
  4. Impulskontroll - förmågan att arbeta med något som ger ett värde först på sikt

Graden av impulsivitet har visat sig vara den faktor som har störst betydelse. Olika människor kan alltså ha problem med olika saker även om alla faktorer är viktiga för att vi skall komma till skott.

Tim Urban kallar sig för en ”mästare i prokrastinering”. I sin TED Talks-film försöker han förklara vad som händer när man prokrastinerar.

Jag tror att prokrastinering är ett problem för mig – hur kommer jag vidare?

En ogjord uppgift är energikrävande. Varje gång du tänker på den så känns den större och större. Istället för att jobba med uppgiften så kanske du i slutändan har använt mer tid på att bara tänka på den eller planera för att sätta igång med den.

Här är några förslag på saker du kan göra för att få bukt med prokrastinering:

  • Lägg märke till de tankar och känslor som dyker upp i den stund då du är på väg att prokrastinera. Exempel kan vara: ”jag är inte tillräckligt motiverad just nu”, ”jag kommer aldrig att lära mig det här”, ”jag borde träna först”. Det är okej att känna, men låt inte känslorna styra vad du ska göra just nu.
  • Öva på att stå ut med obehaget och träna din impulskontroll. Försök studera lugnt och metodiskt även om du just nu inte känner dig motiverad. Rastlöshet och ångest går över.
  • Belöna dig själv när du jobbat en stund, kanske med det du tänkte göra i den stund du var på väg att prokrastinera.
    Påminn dig om varför du valt att studera och vad du har för mål med dina studier.
  • Vill du få både överblick och en fördjupad förståelse för ditt prokrastineringsbeteende? Se den här filmen om prokrastinering i studiesituationen.

    Film: Konsten att sluta skjuta upp
    Konsten att sluta skjuta upp

    En film från Lunds universitet om prokrastinering. Filmen är ca 50 minuter.

  • Ta en titt på din studieteknik. Studieverkstaden erbjuder flera råd och tips kring hur du kan göra dina studier både enklare och effektivare.
  • Lyssna på Alexander Rozental och psykologstudenten Jacqueline Levi som pratar om prokrastinering i Psykologipodden.

Behöver du mer hjälp?

Kontakta Studenthälsan om du behöver stöd eller har frågor om din hälsa.

Kontakta Studieverkstaden om du behöver hjälp med exempelvis studieteknik, akademiskt skrivande eller att göra muntliga presentationer.