Hoppa direkt till innehållet

Anmäl dig

Du anmäler dig till alla våra utbildningar via knappen ”Anmäl dig nu” på utbildningens sida här hos oss, eller via antagning.se. Efter att du anmält dig följer du din anmälan, kontrollerar dina uppgifter och meriter och svarar på antagningsbesked på antagning.se.

Anmälan – steg för steg

Det är viktigt att du anmäler dig i tid. Du anmäler dig till

  • höstterminen senast den 15 april
  • vårterminen senast den 15 oktober
  • sommarkurs senast den 15 mars.

Tänk på att dessa datum kan flyttas fram om de inträffar på en helg. Se här vilka datum som gäller för just denna termin. Kontrollera också att du har rätt behörighet för den utbildning du tänker söka och hur urvalet går till. Till exempel kan vissa utbildningar ha alternativt urval. Efter att du anmält kan du följa din anmälan på Antagning.se.

Så här går anmälan till – Steg för steg

Senare del av program

Om du redan har läst minst första terminen på ett program vid annat universitet eller högskola, kan du söka senare del av program. Om det finns platser på det program du sökt, kan du börja programmet på andra året och behöver inte läsa det första året igen. Kontakta alltid programvägledaren eller programansvarig innan du söker för att få veta mer om programmets innehåll och om och hur du kan tillgodoräkna.

Se program som går att söka Senare del

Gör en sen anmälan

Hann du inte med sista anmälningsdag? Många utbildningar stänger för anmälan efter sista ansökningsdag, men kan öppnas senare för sen anmälan. Även om det då går att anmäla sig, är det ingen garanti för att du kommer få en plats.

Sena anmälningar hanteras i mån av tid och i den ordning de kommer in. De som har ansökt i tid behandlas först. Efter det behandlas de som är reserver och sist de som har gjort en sen anmälan. Oavsett när du ansökt ska du vara behörig till den utbildning det gäller för att ha möjlighet att få en plats.

Läs om att göra en sen anmälan på Antagning.se

Hur får jag besked om antagning?

Alla som gjort en anmälan kommer att få ett antagningsbesked efter urval ett och två. I det står om du blivit antagen eller fått en reservplats, och om du blivit antagen måste du tacka ja till din plats för att behålla den. Om du blir antagen men inte kan börja din utbildning kan du ansöka om anstånd med studiestarten för att börja utbildningen en senare termin. Efter urval två görs efterurval med jämna mellanrum.

Så här går anmälan till – Steg för steg

Lägg in ditt återbud på Antagning.se

Om du inte vill ha den plats som du blivit antagen till, kan du låta en reserv få den genom att lägga in ett återbud. Återbud lägger du själv in på Mina sidor på Antagning.se.

Om du inte kan göra en webbanmälan

Om du inte kan använda webben för att anmäla dig, kan du skriva ett brev och skicka till antagningsservice. Om du inte kan göra en webbanmälan, läs mer på Antagning.se.

Om du har skyddade personuppgifter

En anmälan till högskolestudier är en så kallad allmän handling, som innebär att alla uppgifter i din anmälan lämnas ut om någon frågar efter dem. Om du har sekretessmarkerade personuppgifter kan din anmälan sekretessmarkeras så att dina skyddade personuppgifter inte lämnas ut.

Om du har skyddade personuppgifter eller har fått ett nytt personnummer och lever med en ny identitet, ska du anmäla dig på ett annat sätt än genom att registrera ett konto. Läs mer hos Antagning.se innan du anmäler dig till utbildning eller för att göra högskoleprovet.

Kontaktformulär

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt personuppgiftslagen