Så här funkar anmälan
Det första du måste göra är att bestämma vad du vill studera. Att sedan göra en anmälan är ganska enkelt, men läs gärna igenom så att du inte missar något. Du anmäler dig via antagning.se där du sedan följer din anmälan, kollar att dina meriter registrerats och svarar på antagningsbesked.
1. Skapa profil på antagning.se
Om du inte redan har en profil på antagning.se behöver du skapa en för att kunna skicka in din anmälan. Allt du behöver veta om anmälan, datum, dokument som kan behöva laddas upp och prioritering av utbildningar.
Skapa en profil på antagning.se
2. Anmäl dig till utbildningar där du är behörig
Alla utbildningar på grundnivå kräver att du har grundläggande behörighet. Oftast behöver du också uppfylla krav på särskild behörighet. Kolla att du har rätt behörighet till den utbildning du vill gå, så slipper du slösa tid på utbildningar du idag inte har någon chans att komma in på. Då får du också veta vad du behöver komplettera med så du kan anmäla dig vid ett senare tillfälle.
3. Prioritera – tänk på ordningen
Du kan söka till flera utbildningar på samma gång, men tänk på att prioritera. Hur du prioriterar har nämligen betydelse när antagningen genomförs. Det du helst vill gå sätter du högst upp i din anmälan.
Prioritera din val på antagning.se
4. Kanske behöver du komplettera
Du som inte fått alla betyg när du anmälde dig, och därför inte kunde ladda upp dem då, har fram till sista kompletteringsdag på dig att göra det. Se till att göra dina kompletteringar så fort som möjligt – vänta inte till sista kompletteringsdag om du inte måste.
Ladda upp rätt dokument på antagning.se
5. Kontrollera dina uppgifter
Efter några veckor får du ett mejl från antagning.se med en uppmaning att gå in på Mina sidor och kontrollera att dina uppgifter stämmer.
6. Antagningsbesked
Det första beskedet kommer i juli inför höstterminen och i december inför vårterminen. I antagningsbeskedet ser du om du är antagen, reservplacerad eller struken. För att behålla din plats behöver du tacka ja senast på sista svarsdag.
Det andra beskedet visar om du kommit in eller står kvar som reserv. Det kräver inget svar men om du inte vill ha din plats, lämna återbud på antagning.se så att någon annan kan få chansen.
Anmäl dig i tid
Det är viktigt att du anmäler dig i tid. För de allra flesta kurser och program anmäler du dig till höstterminen i mitten av april, till vårterminen i mitten av oktober och till sommarkurs i mitten av mars. Några av våra utbildningar har dock andra datum.
VIktiga datum för anmälan och läsåret
Gör en sen anmälan
Hann du inte med sista anmälningsdag? Många utbildningar stänger för anmälan efter sista ansökningsdag, men kan öppnas senare för sen anmälan. Även om det då går att anmäla sig, är det ingen garanti för att du kommer få en plats.
Sena anmälningar hanteras i mån av tid och i den ordning de kommer in. De som har ansökt i tid behandlas först. Efter det behandlas de som är reserver och sist de som har gjort en sen anmälan. Oavsett när du ansökt ska du vara behörig till den utbildning det gäller för att ha möjlighet att få en plats.
Sen anmälan beskrivs på antagning.se
Lediga platser
På antagning.se hittar du de kurser och program där det kan finnas lediga platser och det fortfarande går att göra en sen anmälan.
Frågor och svar
Hur vet jag att jag är antagen?
Du som gör en anmälan får ett antagningsbesked efter urval ett och två. Där står om du blivit antagen eller fått en reservplats. Om du blivit antagen måste du tacka ja till din plats för att behålla den. Efter urval två görs efterurval med jämna mellanrum.
Jag har ångrat mig, hur lämnar jag återbud?
Om du inte vill ha den plats som du blivit antagen till, kan du låta en reserv få den genom att lämna återbud. Återbud lägger du själv in på Mina sidor på antagning.se
Kan jag byta till Umeå universitet istället?
Om du redan har läst minst första terminen på ett program vid annat universitet eller högskola kan du söka senare del av program. Om det finns platser på det program du har sökt, kan du börja programmet på andra året och behöver inte läsa det första året igen. Ta kontakt med programvägledaren eller programansvarig innan du söker, och kolla upp mer om programmets innehåll och om och hur du kan tillgodoräkna dig dina tidigare studier.
Program där det går att söka Senare del
Kan jag göra en sen anmälan?
Om det finns platser kvar går det att göra en sen anmälan till vissa utbildningar. De flesta kurser och program stänger för anmälan efter sista ansökningsdag. Men de kan öppnas för sen anmälan längre fram efter att det första antagningsbeskedet har publicerats. Då dyker det oftast upp ytterligare några kurser och program som du kan göra en sen anmälan till.
Mer om sen anmälan på antagning.se
Jag har kommit in, kan jag börja nästa termin istället?
Om du blir antagen till en utbildning och har giltigt skäl till varför du inte kan börja, kan du ansöka om så kallat anstånd med studiestart. Det ska då vara giltiga skäl som du inte råder över, till exempel sociala eller medicinska, som gör att du inte kan börja utbildningen den termin du sökt till. Om du beviljas anstånd får du platsgaranti på utbildningen en senare termin.
Så här fungerar anstånd med studiestart
Om du inte kan göra en webbanmälan
Om du inte kan använda webben för att anmäla dig, kan du skriva ett brev och skicka till Antagningsservice. För att antagning.se ska kunna ta hand om din anmälan måste brevet se ut på ett visst sätt.
För dig som inte kan göra en webbanmälan
För dig med sekretessmarkerade personuppgifter
En anmälan till högskolestudier är en allmän handling. Det innebär att alla uppgifter i din anmälan lämnas ut om någon frågar efter dem. Om du har sekretessmarkerade personuppgifter kan din anmälan sekretessmarkeras så att dina skyddade personuppgifter inte lämnas ut.
Om du har skyddade personuppgifter eller har fått ett nytt personnummer och lever med en ny identitet, ska du anmäla dig på ett annat sätt än genom att registrera ett konto.
Mer om sekretessmarkerade personuppgifter och anmälan på antagning.se
Kontakta oss
Ditt meddelande går till Infocenter som ser till att det hamnar hos rätt person – så att du får ett så bra och relevant svar som möjligt.