Kulturentreprenörskap och strategisk planering, 30 hp
Innehåll
Kursen ”Kulturentreprenörskap och strategisk planering” behandlar strategisk kommunikation, marknadskommunikation, interkulturell kommunikation och planerad kommunikation. Begreppet PR diskuteras och problematiseras, liksom varumärken och deras värde. I kursen ingår en orientering i etik, lagar och avtal för kulturentreprenörer, såsom arbetsrätt, upphovsrätt, avtalsrätt, associationsrätt och skatterätt med inriktning mot kultursektorn. Vidare behandlas yttrandefrihet och fackliga relationer.
Kursen belyser affärs- och företagsverksamheter i kultursektorn. Konkret individuell karriärutveckling igångsätts. Relationen mellan mentor och adept fördjupas i förekommande fall. Därutöver innehåller terminen en fördjupning i digitala medier och relevant programvara för digital kommunikation. Studenten arbetar med sin meritportfolio. Kontakt tas i förekommande fall med lämplig organisation/yrkeskategori inför examensarbetet på termin fyra. Kursen består av följande moment:
Moment 1. Strategisk kommunikation och medierelationer (10 hp)
Strategic communication and media relations
I momentet ingår såväl teoretisk orientering om olika inriktningar av strategisk kommunikation som tillämpade övningar i planerad kommunikation. Vidare problematiseras begreppet interkulturell kommunikation. Begreppet PR diskuteras och problematiseras, liksom varumärken och deras värden. Medierelationer behandlas från entreprenörens perspektiv. Konkret individuell karriärutveckling påbörjas. Relationen mellan mentor och adept fördjupas i förekommande fall. Studenterna övar praktiska färdigheter för att använda digitala medier och relevant programvara för digital kommunikation. Studenten arbetar med sin meritportfolio. Kontakt tas i förekommande fall med lämplig organisation/yrkeskategori inför examensarbetet på termin fyra.
Moment 2. Etik, lagar och avtal för kulturentreprenörer (10 hp)
Ethics, legislation and contracts for cultural entrepreneurs
Detta moment ger en orientering i etik, lagar och avtal för kulturentreprenörer, såsom arbetsrätt, upphovsrätt, avtalsrätt, associationsrätt och skatterätt med inriktning mot kultursektorn. Vidare behandlas yttrandefrihet och fackliga relationer. Fortsatt arbete pågår med förberedelser inför examensarbetet. Studenterna arbetar kontinuerligt med sin portfolio etc.
Moment 3. Affärsutveckling och finansiering (10 hp)
Business development and financing
Momentet ger en orientering om affärs- och företagsverksamheter i kultursektorn. Teoretiska perspektiv om ekonomisk omvärldsanalys och marknadsanalys behandlas. Inventering av lämpliga företags- och anställningsformer såsom eget företagande, projektarbete, arbete i offentliga institutioner och ideella organisationer görs. Begreppen affärsmodell, affärsutveckling och affärsplan behandlas och tillämpade övningar genomförs. En orientering ges om ett företags ekonomiska administration såsom budget, finansiering och redovisning. Momentet behandlar också nätverksbyggande och olika finansieringsmodeller, samt hur olika offentliga stödformer för företagande, fund-raising, projektmedel (fonder, stiftelser, EU-medel, etc.), sponsring och andra ekonomiska samverkansformer fungerar. Fortsatt arbete med förberedelser inför examensarbetet sker. Studenterna arbetar kontinuerligt med sin portfolio etc.
Förväntade studieresultat
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
- uppvisa färdighet i att i tal, skrift och med hjälp av digitala gestaltnings- och presentationsformer kunna kommunicera och presentera projekt- och företagsidéer,
- uppvisa förståelse för juridiska och ekonomiska regelverk samt praktisk tillämpning av dessa,
- uppvisa förståelse för entreprenörskap ur såväl kommunikativa, ekonomiska som juridiska perspektiv,
- uppvisa färdighet i affärsplanering och finansiering.
Efter avklarat moment 1 (Strategisk kommunikation och medierelationer) skall studenten kunna:
- redogöra för grundläggande teorier kring kommunikation, PR och varumärken,
- uppvisa förståelse för kommunikationsteorier,
- uppvisa förståelse för entreprenörskap ur ett kommunikativt perspektiv,
- uppvisa färdighet i kommunikation och strategisk planering.
Efter avklarat moment 2 (Etik, lagar och avtal för kulturentreprenörer) skall studenten kunna:
- redogöra för regelverk och lagar inom upphovs-, avtals-, associations-, arbets- och skatterätt samt för hur dessa tillämpas i praktiken,
- uppvisa insikt i etiska frågeställningar och förståelse för upphovsrätt och andra mellanmänskliga frågeställningar som aktualiseras inom kultursektorn.
Efter avklarat moment 3 (Affärsutveckling och finansiering) skall studenten kunna:
- uppvisa färdighet i omvärldsanalys, marknadsanalys, affärsplanering, nätverksbyggande och finansiering,
- uppvisa grundläggande insikter i att starta företag och bedriva företagsekonomisk administration,
- redogöra för finansieringsformer och sponsring.
Behörighetskrav
Godkänt resultat från termin 1 och 2 på HGKEP Kulturentreprenörsprogrammet eller motsvarande kunskaper. Högst 7.5 hp får saknas från termin 2.
Undervisningens upplägg
Undervisningen kan bestå av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, självstudier, projektarbeten, individuella uppgifter, handledning, studiebesök och laborationer. I de fall närvaro vid föreläsningar och övningar är obligatoriska, det vill säga av examinerande karaktär, anges detta särskilt i schemat.
För den som är registrerad på kurs och har ett funktionshinder finns resurser för särskilt stöd. För mer information kontakta Studentcentrum.
Examination
Varje enskilt moment kan examineras fortlöpande genom muntliga, skriftliga och praktiska uppgifter. Dessa kan bestå av hem- och salskrivningar, seminarium, muntor eller redovisningar. Hemskrivningsperiodens inlämningsdatum gäller som tentamensdatum. Fortlöpande examinerande uppgifter ges betygsomdömena Godkänd eller Underkänd, alternativt Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas vid behov ytterligare provtillfälle inom tre månader, samt ett uppsamlingsprov inom ett år.
Rättande lärare kan, som alternativ till omprov, erbjuda en restuppgift. Restuppgiften ges i form av att den eller de underkända uppgifterna kompletteras och bedöms på nytt. I dessa fall kan betyg på tentamen bli högst Godkänd. Den student som godkänts i prov får ej undergå omprövning för högre betyg.
För mer information se ”regler och riktlinjer för betyg och examination”, dnr: 500-4-5.
Vid samtliga moment på denna kurs ges betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
På kursen som helhet ges betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Betyg sätts av Humanistiska fakultetsnämnden utsedd examinator. Betyget prövas individuellt och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. För Väl godkänd på hel kurs fordras Väl godkänd på sammanlagt lägst 20 hp.
Studerande som registrerats på en kurs och har registrerade poäng i Ladok på kursen har rätt att examineras på kursen upp till två år efter första registreringsdatum. Den studerande får tentera högst fem gånger på varje delmoment. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära annan examinator.
Tillgodoräknande
Studenten kan ansöka om tillgodoräknande av hel eller del av kurs baserat på tidigare genomgången utbildning eller yrkesverksamhet. Om ansökan om tillgodoräknande avslås helt eller delvis ska detta motiveras skriftligt. Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan.
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
Övriga föreskrifter
I en examen får denna kurs ej ingå tillsammans med en annan kurs med likartat innehåll. Vid osäkerhet bör den studerande rådfråga Studierektor vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper.
Litteratur
Kurslitteraturen kan komma att ändras/aktualiseras vid behov, dock senast två månader före kursens start.
Moment 1. Strategisk kommunikation och medierelationer, 7.5 hp
Larsson Larsåke
Tillämpad kommunikationsvetenskap
3. uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
2008 :
339 s. :
ISBN: 978-91-44-04904-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Strategisk kommunikation
: forskning och praktik
Falkheimer Jesper, Heide Mats
1. uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
2011 :
403 s. :
ISBN: 978-91-44-07055-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Renberg Bo
Retorikanalys
: en introduktion
1. uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
2007 :
136 s. :
Omslagsbild
ISBN: 9789144040073
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Westanders pr-handbok 2013
Stockholm :
Westander publicitet & påverkan :
cop. 2012 :
36 s. :
Fritt tillgänglig
Obligatorisk
Ytterligare litteratur kan tillkomma.
Referenslitteratur
Bergström Bo
Effektiv visuell kommunikation
: om nyheter, reklam och profilering i vår visuella kultur
7., [utvecklade] uppl. :
Stockholm :
Carlsson :
2009 :
315 s. :
ISBN: 978-91-7331-238-7 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Moment 2. Marknadskommunikation, 7.5 hp
Amnéus Anders
Allt du behöver veta om marknadskommunikation
1. uppl. :
Malmö :
Liber :
2010 :
128 s. :
ISBN: 978-91-47-09505-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
I de stora trendernas brus
: kulturella och kreativa näringar på Gotland
Pettersson Conny, Molin Torkel
Visby :
Gotland University Press :
2012 :
485 s. :
ISBN: 978-91-86343-14-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Köprevolutionen
: hur den digitaliserade konsumenten transformerar handel, varumärken och marknadsföring
Jonsson Pernilla., Stoopendahl Patrik., Sundström Malin.
Johanneshov :
MTM :
2015. :
1 CD-R :
Obligatorisk
Storytelling
: marknadsföring i upplevelseindustrin
Mossberg Lena, Nissen Johansen Erik
1. uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
2006 :
183 s. :
ISBN: 91-44-03978-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Werner Runebjörk Isabel
Ditt personliga varumärke
: om retorik, värderingar och förtroende
2. uppl. :
Malmö :
Liber :
2006 :
154 s. :
Omslagsbild
ISBN: 91-47-07770-0 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Referenslitteratur
Optimal marknadskommunikation
Dahlén Micael, Lange Fredrik, Gylldorff Lars
2. uppdaterade uppl. :
Malmö :
Liber :
2009 :
605 s. :
Omslagsbild
ISBN: 978-91-47-08877-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Moment 3. Etik, lagar och avtal för kulturentreprenörer, 7.5 hp
Juridik för småföretagare
D'Oliwa Louise, Flemström Stefan
Stockholm :
Bonnier utbildning :
2008 :
136 s. :
ISBN: 91-622-8671-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Förteckning över tillämpliga lagar tillhandahålls vid kursstart för egen utskrift. Ytterligare litteratur kan tillkomma.
Referenslitteratur
Bernitz Ulf
Immaterialrätt och otillbörlig konkurrens
: [upphovsrätt, patent, mönster, varumärken, namn, firma, otillbörlig konkurrens]
12., omarb. uppl. :
Stockholm :
Jure :
2011 :
xvii, 458 s. :
ISBN: 978-91-7223-464-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Civilrätt
Agell Anders, Malmström Åke, Ramberg Christina, Sigeman Tore
21., [rev.] uppl. :
Malmö :
Liber :
2010 :
375 s. :
ISBN: 978-91-47-09527-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Johansson Svante
Associationsrätten
: en introduktion
5., [uppdaterade] uppl. :
Stockholm :
Norstedts juridik :
2014 :
110 s. :
ISBN: 9789139206477
Se Umeå UB:s söktjänst
Lundén Björn
Kulturarbetarboken
: skatt, deklaration, ekonomi, juridik
16. uppl. :
Näsviken :
Björn Lundén Information :
2016 :
241 s. :
ISBN: 9789176950210
Se Umeå UB:s söktjänst
Ramberg Christina
Kontraktstyper
1. uppl. :
Stockholm :
Norstedts juridik :
2005 :
317 s. :
ISBN: 91-39-20389-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Rosén Jan
Upphovsrättens avtal
: regler för upphovsmäns, artisters, fonogram-, film- och databasproducenters, radio- och TV-bolags samt fotografers avtal
3., [omarb.] uppl. :
Stockholm :
Norstedts juridik :
2006 :
451 s. :
ISBN: 91-39-20396-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Schmidt Tony
Arbetsrätt
: praktisk handbok för chefer och företagare
Malmö :
Liber :
2012 :
153 s. :
ISBN: 978-91-47-09729-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Stannow Henrik
Musikjuridik
: handbok om upphovsrätt och musik
[5. rev. uppl.] :
Stockholm :
CKM Förlag :
2014 :
267 s. :
ISBN: 9789170401213
Se Umeå UB:s söktjänst
Lagbok.
Moment 4. Affärsutvecking och finansiering, 7.5 hp
Ekberg Stefan
Rivstart
: hur du startar och får fart på ett företag inom ett halvår
Stockholm :
Redaktionen Stefan Ekberg AB :
cop. 2005 :
400 s. :
Obligatorisk
Hagoort Gijsbert
Konst och entreprenörskap
Göteborg :
Nätverkstan :
cop. 2013 :
106 s. :
ISBN: 9789186717049
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hamrefors Sven
Kommunikativt ledarskap
: den nya tidens ledarskap i värdeskapande nätverk
2. uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
2014 :
224 s. :
ISBN: 9789144103020
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Starta & driva företag
Lundén Björn, Bokelund Svensson Ulf
19., [rev.] uppl. :
Näsviken :
Björn Lundén information :
2011 :
283 s. :
ISBN: 978-91-7027-754-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Sacco Pier Luigi
Kultur 3.0
: konst, delaktighet, utveckling
Göteborg :
Nätverkstan :
2013 :
184 s. :
ISBN: 9789186717032
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Luspank och idérik
: överlevnadsguide för säljskygga kulturskapare
Thordén Ulla-Lisa, Östberg Thomas
1. uppl. :
Malmö :
Liber :
2010 :
228 s. :
ISBN: 978-91-47-09504-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Ytterligare litteratur kan tillkomma.
Referenslitteratur
Entreprenörskap och företagsetablering
: från idé till verklighet
Landström Hans, Löwegren Marie
1. uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
2009 :
453 s. :
ISBN: 978-91-44-02147-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Dahlberg Kai
Fonder & stipendier i Sverige.
26. omarb. uppl. :
Färgelanda :
Svensk stipendieförmedling :
2011 :
240 s. :
ISBN: 978-91-976150-5-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Företagerskan
: om kvinnor och entreprenörskap
Holmquist Carin, Sundin Elisabeth
1. uppl. :
Stockholm :
SNS förl. :
2002 :
221 s. :
ISBN: 91-7150-860-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Företag och marknad
: samarbete och konkurrens. Grundbok
Ljung Jörgen, Nilsson Per, Olsson Ulf E.
3., [rev.] uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
2007 :
585 s. :
Omslagsbild
ISBN: 978-91-44-03477-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Affärsplattformen
: entreprenören och företagets första år : nu med Idéplattformen
Klofsten Magnus, Hesselstrand Johan
3., [utök.] uppl. :
Stockholm :
SNS förlag :
2009 :
119 s. :
ISBN: 978-91-85695-74-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Starta eget handboken
: en detaljerad uppslagsbok för dig som vill starta ett eget företag
Kullstedt Mats, Melin Lars
30., rev. uppl. :
Stockholm :
Småföretagsplanerarna :
2011 :
381 s. :
ISBN: 978-91-87254-30-7 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Mullins John W.
The new business road test
: what entrepreneurs and executives should do before writing a business plan
3. ed. :
Harlow, England :
Financial Times Prentice Hall :
2010 :
xviii, 315 s. :
ISBN: 978-0-273-73279-2 (pbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Scholarship and grants
: how to find the money you need : a comprehensive guide with 4600 different scholarships and grants for all kind of purposes
[Nacka] :
[Stöd & stipendier] :
cop. 2002 :
960 s. :
ISBN: 91-972644-7-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Hellman Lars
Stora Fondboken 2011
: din hjälp att hitta rätt i stipendiedjungeln : över 7500 fonder, stipendier och bidrag inom alla tänkbara områden
Nacka :
Stöd o Stipendier AB :
2010 :
939 s. :
ISBN: 91-979176-0-5 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
MOMENT 1. Strategisk kommunikation och medierelationer (10 hp)
Intercultural communication
: a reader
Samovar Larry A., Porter Richard E., McDaniel Edwin R.
13th ed. :
Boston, Mass. :
Wadsworth Cengage Learning :
c2012 :
ix, 518 p. :
ISBN: 978-0-495-89831-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Larsson Larsåke
Tillämpad kommunikationsvetenskap
3. uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
2008 :
339 s. :
ISBN: 978-91-44-04904-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Storytelling
: marknadsföring i upplevelseindustrin
Mossberg Lena, Nissen Johansen Erik
1. uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
2006 :
183 s. :
ISBN: 91-44-03978-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kulturmöten
: en introduktion till interkulturella studier
Stier Jonas, Olsson Sten
2. uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
2009 :
178 s. :
ISBN: 9789144054254
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Strategisk kommunikation
: forskning och praktik
Falkheimer Jesper, Heide Mats
1. uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
2011 :
403 s. :
ISBN: 978-91-44-07055-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Werner Runebjörk Isabel
Ditt personliga varumärke
: om retorik, värderingar och förtroende
2. uppl. :
Malmö :
Liber :
2006 :
154 s. :
Omslagsbild
ISBN: 91-47-07770-0 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Westanders pr-handbok 2013
Stockholm :
Westander publicitet & påverkan :
cop. 2012 :
36 s. :
Fritt tillgänglig
Obligatorisk
Ytterligare litteratur kan tillkomma.
Referenslitteratur
Bergström Bo
Effektiv visuell kommunikation
: om nyheter, reklam och profilering i vår visuella kultur
7., [utvecklade] uppl. :
Stockholm :
Carlsson :
2009 :
315 s. :
ISBN: 978-91-7331-238-7 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Optimal marknadskommunikation
Dahlén Micael, Lange Fredrik, Gylldorff Lars
2. uppdaterade uppl. :
Malmö :
Liber :
2009 :
605 s. :
Omslagsbild
ISBN: 978-91-47-08877-5
Se Umeå UB:s söktjänst
MOMENT 2. Etik, lagar och avtal för kulturentreprenörer (10 hp)
Juridik för småföretagare
D'Oliwa Louise, Flemström Stefan
Stockholm :
Bonnier utbildning :
2008 :
136 s. :
ISBN: 91-622-8671-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Förteckning över tillämpliga lagar tillhandahålls vid kursstart för egen utskrift. Ytterligare litteratur kan tillkomma.
Referenslitteratur
Bernitz Ulf
Immaterialrätt och otillbörlig konkurrens
: [upphovsrätt, patent, mönster, varumärken, namn, firma, otillbörlig konkurrens]
12., omarb. uppl. :
Stockholm :
Jure :
2011 :
xvii, 458 s. :
ISBN: 978-91-7223-464-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Civilrätt
Agell Anders, Malmström Åke, Ramberg Christina, Sigeman Tore
21., [rev.] uppl. :
Malmö :
Liber :
2010 :
375 s. :
ISBN: 978-91-47-09527-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Johansson Svante
Associationsrätten
4., [uppdaterade] uppl. :
Stockholm :
Norstedts juridik :
2011 :
113 s. :
ISBN: 978-91-39-20507-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Lundén Björn
Kulturarbetarboken : skatt, deklaration, ekonomi, juridik
13., [uppdaterade] uppl. :
Näsviken :
Björn Lundén information :
2012 :
248 s. :
ISBN: 978-91-7027-764-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Ramberg Christina
Kontraktstyper
1. uppl. :
Stockholm :
Norstedts juridik :
2005 :
317 s. :
ISBN: 91-39-20389-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Rosén Jan
Upphovsrättens avtal
: regler för upphovsmäns, artisters, fonogram-, film- och databasproducenters, radio- och TV-bolags samt fotografers avtal
3., [omarb.] uppl. :
Stockholm :
Norstedts juridik :
2006 :
451 s. :
ISBN: 91-39-20396-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Schmidt Tony
Arbetsrätt
: praktisk handbok för chefer och företagare
Malmö :
Liber :
2012 :
153 s. :
ISBN: 978-91-47-09729-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Musikjuridik
: rättigheter och avtal på musikområdet : handbok för musikbranschens aktörer
Stannow Henrik, Hillerström Håkan
4., rev. och omarb. uppl. :
Stockholm :
CKM :
2010 :
599 s. :
ISBN: 978-91-7040-091-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Stare Peter
Att anställa för begränsad tid
2., [uppdaterade] uppl. :
Stockholm :
Norstedts juridik :
2003 :
131 s. :
ISBN: 91-39-10637-3 : 368:00
Se Umeå UB:s söktjänst
Lagbok.
MOMENT 3. Affärsutveckling och finansiering (10 hp)
Hagoort Gijsbert
Konst och entreprenörskap
Göteborg :
Nätverkstan :
cop. 2013 :
106 s. :
ISBN: 9789186717049
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Starta & driva företag
Lundén Björn, Bokelund Svensson Ulf
19., [rev.] uppl. :
Näsviken :
Björn Lundén information :
2011 :
283 s. :
ISBN: 978-91-7027-754-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lundén Björn
Kulturarbetarboken : skatt, deklaration, ekonomi, juridik
13., [uppdaterade] uppl. :
Näsviken :
Björn Lundén information :
2012 :
248 s. :
ISBN: 978-91-7027-764-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Sacco Pier Luigi
Kultur 3.0
: konst, delaktighet, utveckling
Göteborg :
Nätverkstan :
2013 :
184 s. :
ISBN: 9789186717032
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Luspank och idérik
: överlevnadsguide för säljskygga kulturskapare
Thordén Ulla-Lisa, Östberg Thomas
1. uppl. :
Malmö :
Liber :
2010 :
228 s. :
ISBN: 978-91-47-09504-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Finansiering
: en handbok i hur du finansierar ditt företag från start till notering
Tovman Peter, Sagell Dan-Michael
1. uppl. :
Näsviken :
Björn Lundén information :
2008 :
149 s. :
ISBN: 978-91-7027-556-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Ytterligare litteratur kan tillkomma.
Referenslitteratur
Entreprenörskap och företagsetablering
: från idé till verklighet
Landström Hans, Löwegren Marie
1. uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
2009 :
453 s. :
ISBN: 978-91-44-02147-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Dahlberg Kai
Fonder & stipendier i Sverige.
26. omarb. uppl. :
Färgelanda :
Svensk stipendieförmedling :
2011 :
240 s. :
ISBN: 978-91-976150-5-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Företagerskan
: om kvinnor och entreprenörskap
Holmquist Carin, Sundin Elisabeth
1. uppl. :
Stockholm :
SNS förl. :
2002 :
221 s. :
ISBN: 91-7150-860-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Företag och marknad
: samarbete och konkurrens. Grundbok
Ljung Jörgen, Nilsson Per, Olsson Ulf E.
3., [rev.] uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
2007 :
585 s. :
Omslagsbild
ISBN: 978-91-44-03477-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Affärsplattformen
: entreprenören och företagets första år : nu med Idéplattformen
Klofsten Magnus, Hesselstrand Johan
3., [utök.] uppl. :
Stockholm :
SNS förlag :
2009 :
119 s. :
ISBN: 978-91-85695-74-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Starta eget handboken
: en detaljerad uppslagsbok för dig som vill starta ett eget företag
Kullstedt Mats, Melin Lars
30., rev. uppl. :
Stockholm :
Småföretagsplanerarna :
2011 :
381 s. :
ISBN: 978-91-87254-30-7 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Mullins John W.
The new business road test
: what entrepreneurs and executives should do before writing a business plan
3. ed. :
Harlow, England :
Financial Times Prentice Hall :
2010 :
xviii, 315 s. :
ISBN: 978-0-273-73279-2 (pbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Scholarship and grants
: how to find the money you need : a comprehensive guide with 4600 different scholarships and grants for all kind of purposes
[Nacka] :
[Stöd & stipendier] :
cop. 2002 :
960 s. :
ISBN: 91-972644-7-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Hellman Lars
Stora Fondboken 2011
: din hjälp att hitta rätt i stipendiedjungeln : över 7500 fonder, stipendier och bidrag inom alla tänkbara områden
Nacka :
Stöd o Stipendier AB :
2010 :
939 s. :
ISBN: 91-979176-0-5 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst