Navigerat till
Kursplan:

Läs-, skriv- och språkutveckling II, 15 hp

Kursen är nedlagd från och med 2025-05-08

Engelskt namn: Development of Language, Reading and Writing Skills
Denna kursplan gäller: 2007-08-27 och tillsvidare
Kurskod: 1SV011
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier
Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2006-10-04

Innehåll

Kursen behandlar teorier om barns språkutveckling och hur dessa kan utgöra grunden för val av innehåll och arbetsformer för läs-, skriv- och språkundervisning. Kursen behandlar vidare pedagogisk dokumentation, bedömning, utvärdering och kommunikation av elevers läs-, skriv- och språkutveckling.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna: • dokumentera, analysera, bedöma, utvärdera och kommunicera elevers läs-, skriv- och språkutveckling • redogöra för och jämföra teorier om språkutveckling samt diskutera hur dessa kan utgöra grund för val av innehåll och arbetsformer. • reflektera över valet av arbetsformer och arbetssätt påverkar läs-, skriv- och språkutveckling • tillämpa, analysera och värdera olika strategier för dokumentation och kommunikation.

Behörighetskrav

Univ: Läs-, skriv- och språkutveckling I eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, gruppövningar och laborativt arbete med distansöverbryggande metoder.

Examination

Examination sker i form av upprättande av individuell utvecklingsplan och digital språkportfolio, För betyget Väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att analysera, problematisera och kommunicera. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Undantag från denna regel kan t.ex. vara då kursen har genomgått grundläggande vetenskapliga förändringar. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 11b §). Begäran om byte av examinator görs hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Ansökan om tillgodoräknande görs på särskild blankett (www.umu.se/seblankett/SA) och ställs till Humanistisk fakultetsnämnden. Blanketten skickas till Umeå universitet, Registraturen, 901 87 Umeå. Prövning görs alltid individuellt. Regler återfinns i Tillgodoräknandeordningen vid Umeå universitet. (Dnr. 545-3317-02)

Litteratur

Kurslitteratur

Den individuella utvecklingsplanen med skriftliga omdömen : allmänna råd och kommentarer
Stockholm : Skolverket : 2008 : 22 s. :

Obligatorisk

Dysthe Olga
Dialog, samspel och lärande
Lund : Studentlitteratur : 2003 : 344 s. :
ISBN: 91-44-04195-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Elbro Carsten
Läsning och läsundervisning
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2004 : 239 s. :
ISBN: 91-47-05180-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: 219 s

Stärk språket, stärk lärandet : språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet
Gibbons Pauline, Samuelsson Inger
2. uppl. : Stockholm : Hallgren & Fallgren : 2009 : 208 s. :
ISBN: 91-7382-842-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Tankens mosaik : om mötet mellan text och läsare
Keene Ellin Oliver, Zimmermann Susan, Fihn Carina, Jakobsson Ulrika
Göteborg : Daidalos : 2003 : 269 s. :
ISBN: 91-7173-174-1 : 257:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Molloy Gunilla
Reflekterande läsning och skrivning
2., rev. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 358 s., [4] pl.-s. :
ISBN: 978-91-44-03831-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Nya språket lyfter!
Stockholm : Skolverket : [2009] : 18 s. :
Obligatorisk

Skolverket
Språkportfolio för grundskolan, 6-11år, 12-16 år samt lärarhandledning. : http://www.skolverket.se/sb/d/2164/a/1221
2005 :
Obligatorisk

Valbar litteratur (ca 250 s)
Sökord: Läs- och skrivutveckling, språkinlärning/flerspråkighet, portfolio, dokumentation, individuella utvecklingsplaner :
Obligatorisk

Artiklar
utdelas under kursens gång (ca 100 s) :
Obligatorisk

Referenslitteratur

Children reading pictures : interpreting visual texts
Arizpe Evelyn, Styles Morag
London ;a New York : RoutledgeFalmer : 2002 : 270 s., [8] pl.-s. :
ISBN: 0-415-27576-8 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Barn utvecklar sitt språk
Bjar Louise, Liberg Caroline
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 296 s. :
ISBN: 978-91-44-06743-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Barsotti Anna
D - som Robin Hoods pilbåge : ett kommunikationsprojekt på daghemmet Diana i Reggio Emilia.
Stockholm : HLS, 1997 ; (Västervik : 115, [2]s. : ill. :
ISBN: 91-7656-397-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Egan Kieran
An imaginative approach to teaching
1. ed. : San Francisco : Jossey-Bass : cop. 2005 : xviii, 251 s. :
ISBN: 0-7879-7157-X (alk. paper)
Se Umeå UB:s söktjänst

Att arbeta med portfolio : teori, förhållningssätt och praktik
Ellmin Roger, Ellmin Birgitta
1. uppl. : Stockholm : Gothia : 2003 : 236 s. :
ISBN: 91-7205-394-1 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Engelska för yngre åldrar
Estling Vannestål Maria, Lundberg Gun
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 :
ISBN: 978-91-44-05531-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Storylineboken : handbok för lärare
Falkenberg Cecilie, Håkonsson Erik, Claesdotter Annika
1. uppl. : Hässelby : Runa : 2004 : 336 s. :
ISBN: 91-88298-67-1 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Karlsson Anna-Malin
Skriftbruk i förändring : en semiotisk studie av den personliga hemsidan
Stockholm : Almqvist & Wiksell International : 2002 : [2], 192 s. :
ISBN: 91-22-01956-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Kress Gunther R.
Literacy in the new media age
London : Routledge : 2003 : xiii, 186 s. :
ISBN: 0-415-25356-X (hft.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Lenz Taguchi Hillevi
Varför pedagogisk dokumentation? : om barnsyn, kunskapssyn och ett förändrat förhållningssätt till förskolans arbete
Stockholm : HLS : 1997 : 83 s. :
ISBN: 91-7656-414-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Nyström Ia
Eleven och lärandemiljön : en studie av barns lärande med fokus på läsning och skrivning
2002 års uppl. : Växjö : Växjö Univ. Press : 2002 : 235, [4] s. :
ISBN: 91-7636-351-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Rodari Gianni
Fantasins grammatik : introduktion till konsten att hitta på historier
[Ny utg.] : Göteborg : Korpen : 2001 : 206 s. :
ISBN: 91-7374-571-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Sparrman Anna
Visuell kultur i barns vardagsliv : bilder, medier och praktiker
1. uppl. : Linköping : Tema Barn : 2002 : 252 s. :
http://www.bibl.liu.se/liupubl/disp/disp2002/arts250s.pdfz Sammanfattning (spikblad)
ISBN: 91-7373-298-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Lyssnandets pedagogik : etik och demokrati i pedagogiskt arbete.
Åberg Ann, Lenz Taguchi Hillevi
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2005 (Uppsala : ell) : 152, [2]s. : ill. :
ISBN: 91-47-05215-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Bjar,Louise & Liberg, Caroline (2003) Barn utvecklar sitt språk. Lund: Studentlitteratur(290 s) Dysthe, Olga (2003) Dialog, samspel och lärande.(344 s) Elbro, Karsten (2004) Läsning och läsundervisning. Stockholm: Liber (219 s) Liberg, Caroline (2004) Läs- och skrivinlärning i Uppsala kommun baserad på kvalitetsredovisning 2003. (14 s) www.uppsala.se/uppsala/templates/StandardPage___6569.aspx Lundberg,Ingvar (2004) En bok om läsutveckling.Stockholm: Natur & Kultur (80 s) Nyström, Ia (2002) Eleven och lärandemiljön. Diss. Växjö: Universitet (235 s) Myndigheten för Skolutveckling (2003) Individuell planering och dokumentation i grundskolan. Dnr 2003:251 (49 s) Myndigheten för Skolutveckling (2005) Språkportfolio för grundskolan, 6-11 år samt lärarhandledning. www.skolutveckling.se/utvecklingsteman/sprak/portfolio.shtml Skolverket. Att läsa och skriva en kunskapsöversikt baserad på forskning och beprövad erfarenhet. 2003. Myndigheten för Skolutveckling. (130s) www.skolutveckling.se/publikationer Söderbergh, Ragnhild (red.) (2001) Från joller till läsning och skrivning. Kristianstad: Gleerups (277 s) Valbar litteratur (ca 250 s) Sökord: Läs- och skrivutveckling, språkinlärning/flerspråkighet, portfolio, dokumentation, individuella utvecklingsplaner Artiklar, utdelas under kursens gång. (ca 100 s) Referenslitteratur: Arizpe, Evelyn & Styles, Morag (2003) Children reading pictures. Interpreting visual texts. RoutledgeFalmer UK Barsotti, Anna (1997) D som i Robin Hoods pilbåge. Stockholm: HLS (115 s) Ellmin, Birgitta & Ellmin, Roger (2003) Att arbeta med portfolio. Göteborg: Förlagshuset Gothia. Karlsson, Anna-Malin (2002) Skriftbruk i förändring. Avhandling vid Stockholms universitet Olver Keene, Ellin, Zimmerman, Susan (2003). Tankens mosaik. Om mötet mellan text och läsare. Daidalos. Uddevalla.(265 s) Sparrman,Anna (2002) Visuell kultur i barns vardagsliv bilder, medier och praktiker. Filosofiska fakulteten, Linköpings universitet Åberg, Ann & Tagutchi Hillevi (2005) Lyssnandets pedagogik Stockholm: Liber (152 s)

Barn utvecklar sitt språk. Kapitel 1-7.
Bjar Louise, Liberg Caroline
Lund : Studentlitteratur : 2003 : 292 s. :
ISBN: 91-44-02793-1
Se Umeå UB:s söktjänst