Att möta utmaningar i den internationella affärsmiljön, 15 hp
Innehåll
Kursen syftar till att öka studenternas förmåga att analysera och hantera aktuella utmaningar som internationella företag står inför. Teorier och modeller som är relevanta för internationell affärsverksamhet samt olika strategier och verktyg för att hantera dessa utmaningar diskuteras. Studenterna får öva på att tillämpa teoretiska kunskaper på verkliga internationella affärsproblem. Kursen introducerar också studenterna till forskningsmetoder inom företagsekonomi och utvecklar deras förmåga att planera och genomföra en vetenskaplig studie. Den tränar studenterna i att utvärdera forskningsresultat samt deras relevans och konsekvenser för företag och samhälle.
Nedanstående moduler ingår i kursen:
Modul 1. Att möta globala utmaningar, 7,5 hp
Modul 2. Vetenskaplig metod, 7,5 hp
Modul 1. Att möta globala utmaningar, 7,5 hp
Modulen syftar till att utveckla studentens förmåga att kritiskt tänka kring och reflektera över de komplexa, nyanserade och många utmaningar (såsom svårlösta problem, stora samhällsutmaningar och globala utmaningar) som internationella företag står inför. Vidare kommer studenten att använda relevanta teorier inom området för att bättre förstå och resonera kring hur globala utmaningar kan hanteras, samt att analysera för- och nackdelar med föreslagna lösningar.
Förväntade studieresultat
Kunskap och förståelse
Efter avklarad kurs ska den studerande kunna:
- identifiera aktuella utmaningar som internationella företag står inför och deras orsak,
- diskutera komplexiteten i de utmaningar som intressenter inom internationella företag möter,
- analysera orsak och verkan av föreslagna lösningar, inklusive oavsiktliga konsekvenser, på internationella affärsutmaningar,
- diskutera hur förändring och utveckling fortsätter att ske trots internationella affärsutmaningar.
Färdigheter och förmåga
Efter avklarad kurs ska den studerande kunna:
- välja och tillämpa relevanta teorier på specifika fall,
- visa på självständigt tänkande när det gäller att identifiera samtida internationella affärsutmaningar och lösningar
- muntligt och skriftligt kunna kommunicera för kursen centrala begrepp på engelska.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avklarad kurs ska den studerande kunna:
- sätta realistiska mål för sitt eget personliga arbete och lärande,
- teoretiskt behandla globala affärsutmaningar och kritiskt granska styrkor och svagheter hos föreslagna lösningar.
Undervisningens upplägg
Lärandet stöds av föreläsningar, seminarier och praktiska uppgifter både individuellt och i grupp. Anvisade texter (artiklar och vetenskapliga artiklar), föreläsningar och andra lärandeaktiviteter är utformade för att komplettera varandra och för att hjälpa studenterna att förvärva kunskap om hur man närmar sig globala utmaningar. Examinationerna inkluderar en individuell uppgift (dagbok och reflektionslogg), en skriftlig gruppuppgift som är möjlig att kommuniceras till en bredare publik med hjälp av lämpligt media, samt en individuell skriftlig salstentamen.
Examination
Kursmodulen examineras genom
- skriftlig individuell uppgift,
- skriftlig gruppuppgift med muntlig presentation,
- skriftlig individuell salstentamen.
För betyget godkänd på modulen krävs att varje examinerande del är godkänd. Se även examination för hela kursen nedan.
Modul 2. Vetenskaplig metod, 7,5 hp
Modulens övergripande syfte är att utveckla grundläggande kunskap om vetenskapsteoretiska förhållningssätt och forskningsmetodik. Vidare är syftet att utveckla den egna förmågan att dels planera och skriftligt redovisa en undersökning, dels värdera och använda vetenskapliga och andra rapporter.
Modulen inleds med en diskussion kring kunskapsbildningsprocessen med betoning på vetenskaplig kunskapsproduktion. Centrala byggstenar i denna process utgörs av referensramar, vetenskapsideal, problemformulering, angreppssätt samt metoder för datainsamling och analys.
Ett särskilt fokus läggs på vikten av ett genomtänkt ämnesval samt av problematisering och noggrann problemspecificering. Dessutom behandlas övergripande vetenskapliga angreppssätt, forskningsdesign och olika typer av analysstrategier. Vidare diskuteras kvantitativa och kvalitativa metoders möjligheter och begränsningar. Urvals- och datainsamlingsmetoder granskas vad gäller bland annat möjligheterna att få tillgång till information.
Under modulen ingår också moment som ger kännedom om och utvecklar förmågan att finna information i databaser, att på ett ändamålsenligt sätt använda olika typer av information och utifrån källkritiska kriterier utvärdera denna.
Förväntade studieresultat
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kursmodul ska studenten ska kunna:
- redogöra för de vetenskapsteoretiska huvudströmningarna och förklara hur olika värderingar och perspektiv påverkar kunskapsprocessen,
- redogöra för kvalitativa och kvantitativa metoders egenskaper och värdera olika metoders användbarhet för skilda typer av problem,
- visa kunskap och förståelse för forskningsetik, och vad som är plagiat.
Färdigheter och förmåga
Efter avslutad kursmodul ska studenten ska kunna:
- kritiskt granska andra vetenskapliga arbeten utifrån olika perspektiv,
- inom givna tidsramar planera och designa en vetenskaplig studie och diskutera resultaten,
- muntligt och skriftligt kunna kommunicera för kursen centrala begrepp på engelska.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kursmodul ska studenten ska kunna:
- självständigt söka, kritiskt värdera och använda olika typer av information,
- argumentera för ett valt problem, ansatser och tillvägagångssätt samt analysera ett empiriskt och teoretiskt material.
Undervisningens upplägg
Lärandet stöds genom föreläsningar, seminarier och handledning samt en gruppuppgift där studenterna planerar, designar och genomför en vetenskaplig undersökning. All undervisning sker på engelska.
Examination
Examinationen består av
- skriftlig gruppuppgift med muntlig presentation,
- en skriftlig individuell salstentamen.
För betyget godkänd på modulen krävs att varje examinerande del är godkänd. All examination sker på engelska. Se även examination för hela kursen nedan.
Förväntade studieresultat
Se respektive modul.
Behörighetskrav
Avklarade kurser om 60 hp varav 45 hp i företagsekonomi. Gymnasium: Engelska 6/nivå 2.
Undervisningens upplägg
Se respektive modul.
Examination
Kursen examineras på engelska. Alla examinationer måste vara godkända för att få godkänt betyg på kursen. Se även ovan för respektive modul.
Följande betygssystem används:
Väl godkänd, (VG, 75 % eller mer),
Godkänd, (G, 50 % eller mer), och
Underkänd (U, mindre än 50 %).
För student som underkänts vid ordinarie provtillfälle anordnas ett nytt provtillfälle inom ca 2 månader. Därutöver ges vanligtvis ett extra tentamenstillfälle varje läsår veckan före höstterminsstart. Därefter kan ej godkända prov fullgöras vid nästa kurstillfälle. Om formen för examination ej går att upprepa, kan annan form användas.
En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av en kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator eller rättande lärare utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Student ska vända sig till studierektor med en sådan begäran senast 14 dagar innan nästa provtillfälle.
Anpassningar
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination, och som har erhållit ett beslut om rätt till stöd från samordnare för studenter med funktionsnedsättning vid Studentcentrum, ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Akademisk integritet och fusk
Som student förväntas du agera med akademisk integritet. Det innebär att skriva och presentera inom gränserna för de akademiska regler och förväntningar som kommuniceras i universitetets regelverk och vad som i övrigt anges från ansvarig enhet. Disciplinära åtgärder kan vidtas mot student som använder otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid prov eller när en studieprestation annars ska bedömas. Regler och föreskrifter gällande produktionen av akademiska texter, och korrekt källhänvisning tillämpas på skriftliga uppgifter. Texter kan kontrolleras för plagiat. I övrigt gäller Umeå universitets regelverk för utbildning på grund- och avancerad nivå.
Tillgodoräknande
En student som anser sig ha kunskaper från tidigare relevanta studier eller yrkeserfarenheter som kan motsvara kurs eller del av kurs, kan ansöka om tillgodoräknande. Ett beviljat tillgodoräknande innebär att studenten inte behöver läsa den eller de delar av utbildningen som beslutet omfattar. Information om tillgodoräknande hittas på Umeå universitets hemsida.
Litteratur
Giltig från: 2026-01-12
Litteratur modul 1
Modulen baseras huvudsakligen på artiklar som finns tillgängliga i Umeå universitets biblioteksdatabaser, omfattning cirka 6 – 10 texter och vetenskapliga artiklar (cirka 150-220 sidor) som obligatorisk kurslitteratur för modulen. Litteraturlistan kommer att finnas tillgänglig vid modulens start. Vidare uppmuntras studenterna att använda sig av ytterligare texter som kan inkludera vetenskapliga artiklar, böcker och branschpublikationer.
Litteratur modul 2
Business research
: a practical guide for undergraduate & postgraduate students
Collis Jill, Hussey Roger
Fifth edition. :
London :
Macmillan Education :
2021 :
1 volume :
ISBN: 9781352011814
LIBRIS ID: r4d9fr1hpb1jmm4c
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst