Skolbibliotek i teori och praktik, 7,5 hp
Innehåll
Denna kurs erbjuder en introduktion på avancerad nivå till studier av skolbibliotek i teori och praktik. Kursen vänder sig till redan verksamma skolbibliotekarier samt till utbildade bibliotekarier som är intresserade av skolbibliotek. Utifrån aktuell forskning om skolbibliotek avser kursen att erbjuda en plattform för praktiskt erfarenhetsutbyte som diskuteras i teoretisk belysning. Teman som fokuseras är skolbibliotekets historia och nuläge, skolbibliotekets uppdrag och organisatoriska kontext, medie- och informationskunnighet, läsfrämjande samt skolbibliotekets pedagogiska framtidsutmaningar. Undervisningen sker i form av introducerande föreläsningar, individuella litteraturstudier och gemensamma diskussionsseminarier. Kursen examineras i
form av ett självständigt fördjupningsarbete som presenteras vid ett konferensliknande slutseminarium.
Förväntade studieresultat
För godkänt resultat ska den studerande efter avslutad kurs avseende kunskap och förståelse:
- ha kännedom om aktuell forskning om skolbibliotek
 - kunna redogöra för historiska, organisatoriska och pedagogiska aspekter av skolbiblioteksverksamhet
 
För godkänt resultat ska den studerande efter avslutad kurs avseende färdighet och förmåga:
- kunna applicera teoretiska insikter för att uppnå en djupare förståelse för praktiskt skolbiblioteksarbete
 - kunna självständigt ringa in, analysera samt skriftligt och muntligt redogöra för ett fördjupningstema inom kursens område
 
För godkänt resultat ska den studerande efter avslutad kurs avseende värderingsförmåga och förhållningssätt:
- kunna självständigt värdera och förhålla sig till skolbiblioteksforskning
 - kunna diskutera etiska dilemman som berör skolbiblioteksverksamhet
 - kunna tillämpa en bred kritisk blick på ett valt fördjupningstema inom skolbiblioteksområdet
 
Behörighetskrav
Kandidatexamen i Biblioteks- och informationsvetenskap eller motsvarande samt Engelska 6/nivå 2 och Svenska 3/nivå 3 för grundläggande behörighet för högskolestudier.
Undervisningens upplägg
Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier. Aktivt deltagande vid samtliga seminarier är obligatoriskt.
Examination
Examinationen sker dels genom aktivt deltagande vid samtliga seminarier, dels genom författande av en självständig fördjupningsuppgift. Vid frånvaro från obligatoriska seminarier utgår skriftliga ersättningsuppgifter.
På kursen som helhet ges ett av betygen Väl godkänd eller Godkänd. Gällande kriterium är att utsatt inlämningstid beaktas vid betygssättning. För att erhålla betyget Godkänd på kursen krävs godkänt på alla examinerande inslag samt deltagande på kursens obligatoriska moment. Om studenten erhåller betyget Underkänd vid inlämnande ersättningsuppgifter sker kompletterande uppgifter i samråd med undervisande lärare enligt en fastställd tidsplan.
Bedömningen skall vara individuell eller utformas på ett sådant sätt att individuell prövning kan ske vid samtliga av institutionen anordnade kurser. För studerande som inte godkänts vid det ordinarie provtillfället anordnas ytterligare ett provtillfälle kort tid därefter. Ett tredje tentamenstillfälle erbjuds en gång per år. Varje student har rätt till totalt fem tentamenstillfällen/motsvarande. Tentamen och inlämnade kompletteringar baserad på denna kursplan kan garanteras under två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. En student har rätt att begära att få byta examinator efter två underkända prov på kurs eller delar av kurs. Studierektor kontaktas i sådana fall.
Övriga föreskrifter
Tillgodoräknande av kurs/moment prövas individuellt. För mera information kontakta studievägledaren. Se också "Regelsamling för grundutbildningen vid Umeå universitet".
www.umu.se/studentcentrum/regler_riktlinjer/regelsamlingen/examensfragor.html
 
Litteratur
        Andersson Jonas
        
        
            Med läsning som mål
                         : om metoder och forskning på det läsfrämjande området
        
    
    
    
    
                Stockholm : 
                Statens kulturråd : 
                [2015] : 
                128 sidor : 
    
    
        
            Fritt tillgänglig via Kulturrådets hemsida
        
            ISBN: 978-91-87583-07-0
        
        Obligatorisk
        
        Se Umeå UB:s söktjänst
        Eriksson Catrin
        
        
            Fokusbibliotek
                         : en utvecklingsmodell för bibliotek i grundskolan
        
    
    
    
    
                Lund : 
                BTJ förlag : 
                2016 : 
                73 s. : 
    
    
        
            ISBN: 978-91-7018-806-0
        
        Obligatorisk
        
        Se Umeå UB:s söktjänst
        
            Den femte statsmakten
                         : bibliotekens roll för demokrati, utbildning, tillgänglighet och digitalisering
        
        
        Fichtelius Erik, Enarson Eva, Hansson Krister, Klein Jesper, Persson Christina
    
    
    
    
                [Stockholm] : 
                Kungliga biblioteket, Nationell biblioteksstrategi : 
                2017 : 
                472 sidor : 
    
    
        
            ISBN: 978-91-7000-341-7
        
        Obligatorisk
        
        Se Umeå UB:s söktjänst
        
            Styra eller stödja?
                         : svensk folkbibliotekspolitik under hundra år
        
        
        Frenander Anders, Lindberg Jenny
    
    
    
    
                Borås : 
                Institutionen Biblioteks- och informationsvetenskap/Bibliotekshögskolan, Högskolan i Borås : 
                2012 : 
                352 s. : 
    
    
        
            Fulltext
        
            ISBN: 978-91-978768-1-0
        
        Obligatorisk
        
        Se Umeå UB:s söktjänst
        Gärdén Cecilia
        
        
            Skolbibliotekets roll för elevers lärande
                         : en forsknings- och kunskapsöversikt år 2010-2015
        
    
    
    
    
                [Stockholm] : 
                Kungliga biblioteket, Nationell biblioteksstrategi : 
                2017 : 
                1 onlineresurs (102 sidor) : 
    
    
        
            Fritt tillgänglig via KB:s webbplats
        
        Obligatorisk
        Kungliga biblioteket 
        
        
            Skolbibliotek  hur ser det ut? En kartläggning inom ramen för den myndighetsöverskridande skolbiblioteksgruppen
            
        
    
    
    
    
    
                Kungliga biblioteket : 
                2016 : 
    
    
    
        
            Länk
        
        Obligatorisk
        Kjersén Edman Lena
        
        
            Tala om böcker
                         : boksamtal på bibliotek, i skola och på nätet
        
    
    
    
    
                Lund : 
                BTJ förlag : 
                2013 : 
                115 s. : 
    
    
        
            ISBN: 978-91-7018-748-3
        
        Obligatorisk
        
        Se Umeå UB:s söktjänst
        Kulthau Carol Collier
        
        
            Reflection on the Development of a Theoretical Perspective
            
        
    
        
        Ingår i:
        
        Theory development in the information sciences
    
    
                First edition. : 
                Austin : 
                University of Texas Press : 
                2016. : 
                331 s. : 
    
                68-86 sid.
        
        Obligatorisk
        
            Skolbibliotekets roller i förändrade landskap: En forskarantologi
            
        
        
        Limberg Louise, Hampson Lundh Anna
    
    
    
    
    
                BTJ förlag, 2013 : 
                2013 : 
    
    
    
        
        Obligatorisk
        
            Medie- och informationskunnighet i en biblioteks- och informationsvetenskaplig belysning
            
        
        
        Rivano Eckerdal Johanna, Sundin Olof
    
    
    
    
                Stockholm : 
                Svensk biblioteksförening : 
                2014 : 
                108 s. : 
    
    
        
            Fulltext
        
            ISBN: 9789197601221
        
        Obligatorisk
        
        Se Umeå UB:s söktjänst
        
            IFLA:s riktlinjer för skolbibliotek
            
        
        
        Schultz-Jones Barbara, Oberg Joanne
    
    
    
    
    
                Haag: International Federation of Library Associations and Institutions : 
                2015 : 
    
    
    
        
        Obligatorisk
        
            Barns och ungas läsning
                         : ett ansvar för hela samhället
        
    
    
    
    
                Stockholm : 
                Norstedts juridik : 
                2018 : 
                290 sidor : 
    
    
        
            Fritt tillgänglig via www.regeringen.se
        
            ISBN: 9789138248355
        
        Se Umeå UB:s söktjänst
        Haapalainen Marja
        
        
            Folk- och skolbibliotekens medieförsörjning 2018 - en översikt
            
        
    
    
    
    
    
    
                2019 : 
    
    
    
        
            
        
            Skolbiblioteket som pedagogisk resurs
            
        
    
    
    
    
    
    
                2018 : 
    
    
    
        
            
        
            Läsandets årsringar
                         : rapport och reflektioner om läsningens aktuella tillstånd i Sverige
        
        
        Nordlund Anna, Svedjedal Johan
    
    
    
    
                Stockholm : 
                Svenska förläggareföreningen Ek.för. : 
                [2020] : 
                86 sidor : 
    
    
        
            Fritt nedladdningsbar via forlaggare.se
        
            ISBN: 9789198573343
        
        Se Umeå UB:s söktjänst
        Sundin Olof
        
        
            Källkritik
                         : människor, teknik och samhälle
        
    
    
    
                Första upplagan : 
                Malmö : 
                Gleerups : 
                [2024] : 
                181 sidor : 
    
    
        
            ISBN: 9789151110776
        
        Obligatorisk
        
        Se Umeå UB:s söktjänst
        
            Skolbibliotek och lärande
            
        
        
        Limberg Louise, Hultgren Frances, Johansson Monika
    
    
    
                Upplaga 1 : 
                Lund : 
                Studentlitteratur : 
                [2021] : 
                198 sidor : 
    
    
        
            ISBN: 9789144141749
        
        Obligatorisk
        
        Se Umeå UB:s söktjänst
        
            Paradoxes of media and information literacy.
                         : the crisis of information
        
        
        Haider Jutta, Sundin Olof
    
    
    
    
                London : 
                Routledge : 
                [2022] : 
                xiii, 159 pages : 
    
    
        
            Online access for UMUB
        
        Obligatorisk
Enstaka artiklar på engelska tillkommer, liksom litteratur i samband med det egna fördjupningsarbetet.
        Andersson Jonas
        
        
            Med läsning som mål
                         : om metoder och forskning på det läsfrämjande området
        
    
    
    
    
                Stockholm : 
                Statens kulturråd : 
                [2015] : 
                128 sidor : 
    
    
        
            Fritt tillgänglig via Kulturrådets hemsida
        
            ISBN: 978-91-87583-07-0
        
        Obligatorisk
        
        Se Umeå UB:s söktjänst
        Carlsson Ulla
        
        
            Medie- och informationskunnighet i nätverkssamhället
                         : skolan och demokratin
        
    
    
    
    
                Göteborg : 
                Nordicom : 
                2013 : 
                136 s. : 
    
    
        
            ISBN: 978-91-86523-62-6
        
        Obligatorisk
        
        Se Umeå UB:s söktjänst
        Eriksson Catrin
        
        
            Fokusbibliotek
                         : en utvecklingsmodell för bibliotek i grundskolan
        
    
    
    
    
                Lund : 
                BTJ förlag : 
                2016 : 
                73 s. : 
    
    
        
            ISBN: 978-91-7018-806-0
        
        Obligatorisk
        
        Se Umeå UB:s söktjänst
        
            Den femte statsmakten
                         : bibliotekens roll för demokrati, utbildning, tillgänglighet och digitalisering
        
        
        Fichtelius Erik, Enarson Eva, Hansson Krister, Klein Jesper, Persson Christina
    
    
    
    
                [Stockholm] : 
                Kungliga biblioteket, Nationell biblioteksstrategi : 
                2017 : 
                472 sidor : 
    
    
        
            ISBN: 978-91-7000-341-7
        
        Obligatorisk
        
        Se Umeå UB:s söktjänst
        
            Styra eller stödja?
                         : svensk folkbibliotekspolitik under hundra år
        
        
        Frenander Anders, Lindberg Jenny
    
    
    
    
                Borås : 
                Institutionen Biblioteks- och informationsvetenskap/Bibliotekshögskolan, Högskolan i Borås : 
                2012 : 
                352 s. : 
    
    
        
            Fulltext
        
            ISBN: 978-91-978768-1-0
        
        Obligatorisk
        
        Se Umeå UB:s söktjänst
        Gärdén Cecilia
        
        
            Skolbibliotekets roll för elevers lärande
                         : en forsknings- och kunskapsöversikt år 2010-2015
        
    
    
    
    
                [Stockholm] : 
                Kungliga biblioteket, Nationell biblioteksstrategi : 
                2017 : 
                1 onlineresurs (102 sidor) : 
    
    
        
            Fritt tillgänglig via KB:s webbplats
        
        Obligatorisk
        
            Algoritmer i samhället
            
        
        
        Haider Jutta, Sundin Olof
    
    
    
    
                Lund : 
                Lunds Universitet : 
                2016 : 
                35 s. : 
    
    
        
            Fulltext
        
        Obligatorisk
        Henning Ingmarsson Jenny
        
        
            Elevers kunskapsarbete i skolbiblioteket
                         : en kunskapsöversikt
        
    
    
    
    
                Stockholm : 
                Nationella skolbiblioteksgruppen : 
                2010 : 
                68 s. : 
    
    
        
            Fulltext
        
        Obligatorisk
        Kungliga biblioteket 
        
        
            Skolbibliotek  hur ser det ut? En kartläggning inom ramen för den myndighetsöverskridande skolbiblioteksgruppen
            
        
    
    
    
    
    
                Kungliga biblioteket : 
                2016 : 
    
    
    
        
            Länk
        
        Obligatorisk
        Kjersén Edman Lena
        
        
            Tala om böcker
                         : boksamtal på bibliotek, i skola och på nätet
        
    
    
    
    
                Lund : 
                BTJ förlag : 
                2013 : 
                115 s. : 
    
    
        
            ISBN: 978-91-7018-748-3
        
        Obligatorisk
        
        Se Umeå UB:s söktjänst
        Kulthau Carol Collier
        
        
            Reflection on the Development of a Theoretical Perspective
            
        
    
        
        Ingår i:
        
        Theory development in the information sciences
    
    
                First edition. : 
                Austin : 
                University of Texas Press : 
                2016. : 
                331 s. : 
    
                68-86 sid.
        
        Obligatorisk
        
            Skolbibliotekets roller i förändrade landskap: En forskarantologi
            
        
        
        Limberg Louise, Hampson Lundh Anna
    
    
    
    
    
                BTJ förlag, 2013 : 
                2013 : 
    
    
    
        
        Obligatorisk
        
            Medie- och informationskunnighet i en biblioteks- och informationsvetenskaplig belysning
            
        
        
        Rivano Eckerdal Johanna, Sundin Olof
    
    
    
    
                Stockholm : 
                Svensk biblioteksförening : 
                2014 : 
                108 s. : 
    
    
        
            Fulltext
        
            ISBN: 9789197601221
        
        Obligatorisk
        
        Se Umeå UB:s söktjänst
        Rydbeck Kerstin (red.)
        
        
            Spelar skolbibliotek en roll? En presentation av fem projekt från en forskningscirkel om skolbibliotek
            
        
    
    
    
    
    
                Meddelanden från Institutionen för ABM vid Uppsala universitet, Nr.3, Uppsala Universitet : 
                2009 : 
    
    
    
        
        Obligatorisk
        
            IFLA:s riktlinjer för skolbibliotek
            
        
        
        Schultz-Jones Barbara, Oberg Joanne
    
    
    
    
    
                Haag: International Federation of Library Associations and Institutions : 
                2015 : 
    
    
    
        
        Obligatorisk
        Thomas Barbro
        
        
            Alla elever ska ha tillgång till ett skolbibliotek
                         : en skolbibliotekspolitisk översikt
        
    
    
    
    
                Stockholm : 
                Svensk biblioteksförening : 
                2013 : 
                76 s. : 
    
    
        
        Obligatorisk
        
            Barns och ungas läsning
                         : ett ansvar för hela samhället
        
    
    
    
    
                Stockholm : 
                Norstedts juridik : 
                2018 : 
                290 sidor : 
    
    
        
            Fritt tillgänglig via www.regeringen.se
        
            ISBN: 9789138248355
        
        Se Umeå UB:s söktjänst
        Haapalainen Marja
        
        
            Folk- och skolbibliotekens medieförsörjning 2018 - en översikt
            
        
    
    
    
    
    
    
                2019 : 
    
    
    
        
            
        
            Skolbiblioteket som pedagogisk resurs
            
        
    
    
    
    
    
    
                2018 : 
    
    
    
        
            
        
            Läsandets årsringar
                         : rapport och reflektioner om läsningens aktuella tillstånd i Sverige
        
        
        Nordlund Anna, Svedjedal Johan
    
    
    
    
                Stockholm : 
                Svenska förläggareföreningen Ek.för. : 
                [2020] : 
                86 sidor : 
    
    
        
            Fritt nedladdningsbar via forlaggare.se
        
            ISBN: 9789198573343
        
        Se Umeå UB:s söktjänst
Enstaka artiklar på engelska tillkommer, liksom litteratur i samband med det egna fördjupningsarbetet.